İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi Yönetim Muhasebesine Giriş Dr. Can Öztürk
Yönetim Muhasebesi İşletme Yönetimi İşletme yönetimine hakimiyet Muhasebeye hakimiyet İşletme Yönetimi İşletme kavramı Yönetim kavramı
İşletme nedir? İşletme türleri Amaç: insan gereksinimlerini sağlamak Mal ve hizmet üretimi Ekonomik ve teknik birim İşletme türleri Ticari işletmeler Toplumsal(sosyal) işletmeler
Toplumsal(sosyal) işletmeler Yönetim muhasebesi açısından Ticari işletmeler Amaç: Kar etmek Toplumsal(sosyal) işletmeler Amaç: Kar etmemek Yönetim muhasebesi açısından
Yönetim, insanların yönlendirilmesidir. Yönetim bir süreçtir. Yönetim nedir? Eşgüdüm Belli hedefler Yönetim, insanların yönlendirilmesidir. Yönetim bir süreçtir. Yönetimin temel fonksiyonları
Yönetimin Temel İşlevleri Planlama Örgütleme Yürütme Denetleme(Kontrol)
Planlama Ulaşılmak istenen amaç nedir? Amaca hangi yollardan ulaşılabilir? Araştırma, eldeki veriler ve dönemsellik çerçevesinde hangi yol tercih edilmeli? Planlanmanın aşamaları nelerdir? Ne? Nerede? Ne zaman? Nasıl? Bütçeler, stratejik planlar ve yatırım projeleri
Örgütleme Yapılan planlamanın uygulamaya geçmesi için İş bölümü ve uzmanlaşma ile ana ve alt grupların tespiti İşlevsel örgüt birimlerinin tespiti Bölüm yöneticilerinin yetki ve sorumlulukları Bölümler için personel seçimi Çalışma yöntemleri, iş akışları Gerekli araç ve gereçleri
Yürütme Örgütlemenin işleyebilmesi için Yazılı ve sözlü emirler Anlık sorunlara çözümler bulmak Anlaşmazlıklarda hakemlik etmek Verimsizlik ve savurganlıkları önlemek
Denetleme(Kontrol) Önleyici denetim Düzeltici denetim Hedef: Planlarda sapmalar meydana gelmemesi Planların gerçekçi hazırlanması Düzeltici denetim Uygulama sonuçlarının karşılaştırılması Gerçekleşenler ve öngörülenler arasındaki farklar Sapmaların nedenleri Önlemler ve tedbirler
İşletme Yönetiminde Sayısal Bilgilerin Rolü Karar alma Üretim kararı Planlama kararı Uzun vadeli bir karar Bir üst yönetim kararı Karar aşamaları Kararı gerektiren durum veya sorun nedir? Karar alternatifleri nelerdir? Bu alternatiflerden OPTIMAL olan hangisidir?
Karar almada BİLGİ kavramı Yöneticide var olan bilgi Eğitim, öğretim ve deneyim Çevreden sağlanan bilgi Her olaya ilişkin vaka bazlı bilgiler
Kantitatif ve kalitatif bilgiler Kantitatif bilgiler: Doğru olması kaydıyla kesindir Aritmetiktir Analizler yapmak mümkündür
Muhasebe İstatistik Yöneylem araştırması Pazar araştırması Her işletmede muhasebe tutulur Tüm işletme fonksiyonları ile bağlantılıdır Sayısal bilgiler toplanır ve işlenir Sürekli ve düzenli bir bilgi sistemidir İstatistik Yöneylem araştırması Pazar araştırması
Muhasebe Parayla ifade edilen olay ve işlemlerden doğan verileri toplar Kayıt, sınıflandırma ve analiz yoluyla işler Elde ettiği verileri dönemsel olarak raporlar
Finansal bilgi kullanıcıları İşletme dışındaki kişi ve kuruluşlar Tedarikçiler Kredi verenler Maliye Müşteriler Çalışanlar İşletme içindeki yöneticiler
Finansal muhasebe İşletmenin finansal durumu İşletmenin finansal performansı İşletmenin nakit akışları Üçüncü kişileri bilgilendirme
Finansal muhasebe Muhasebenin temel kavramları Genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri Ulusal muhasebe standartları Uluslararası muhasebe standartları Mevzuat hükümleri Vergi usul kanunu ve Türk ticaret kanunu
Vergi Muhasebesi Ticaret Muhasebesi Vergi Usul Kanunu Gelir Vergisi Kanunu Kurumlar Vergisi Kanunu Katma Değer Vergisi Kanunu Ticaret Muhasebesi Türk Ticaret Kanunu
Yönetim muhasebesi Analitik muhasebe(Analiz muhasebesi) Hedef: İşletme yöneticileri Amaç: Bilgi gereksiniminin karşılanması Verilerin toplanması Raporlanması Kriter: Fayda > Maliyet
Yönetim Muhasebesi ve Finansal Muhasebe Farklar: Finansal muhasebe: Gerçekleşmiş olaylar Yönetim muhasebesi: Gerçekleşmiş ve gerçekleşmemiş olaylar Finansal muhasebe: Parayla ölçülebilen veriler Yönetim muhasebesi: Parayla ölçülebilen veriler + diğer sayısal bilgiler(stokların fiziksel miktarı) Finansal muhasebe: Belgelendirme esastır. Yönetim muhasebesi: Belgelendirme + talep tahminleri
Yönetim Muhasebesi ve Finansal Muhasebe Farklar: Finansal muhasebe: Raporlar ayrıntılı Yönetim muhasebesi: Raporlar daha ayrıntılı Finansal muhasebe: Yevmiye defteri, defteri kebir ve envanter defteri Yönetim muhasebesi: İlaveten müşteriler defteri, satışlar defteri
Yönetim Muhasebesi ve Finansal Muhasebe Farklar: Finansal muhasebe: Bilanço, gelir-gider tablosu İşletme açısından bütünsel değerlendirme Yönetim muhasebesi: nakit akış analizleri, maliyet analizleri, kara geçiş analizleri, sapma analizleri, yatırım analizleri, Pro-forma bilanço Pro-forma gelir-gider tablosu, Bölümsel raporlar,
Yönetim Muhasebesi ve Finansal Muhasebe Farklar: Finansal muhasebe: Genellikle yıllık raporlama Yönetim muhasebesi: Kararların alınması bakımından dönemsel raporlama
Yönetim muhasebesi Endüstri muhasebesi Banka muhasebesi Sigorta muhasebesi Konaklama muhasebesi İnşaat muhasebesi Tarım muhasebesi
Planlama açısından Yönetim Muhasebesi İşletmenin ya da işletmedeki birimin şimdiki durumu İşletmenin ya da işletmedeki birimin geçmişi ya da yakın geçmişi(Finansal tablolar + analiz raporları) Tahminler: Trend analizleri, karşılaştırmalı analizler, maliyet-hacim analizleri, bütçeleme Seçeneklerin değerlendirilmesi: Maliyet-kar-hacim analizleri, yatırım analizleri
Örgütleme açısından Yönetim Muhasebesi Örgüt birimleri ayrı bir hesap ve rapor birimi Sorumluluk merkezleri Sorumluluk raporları(Bölümsel raporlar) Yürütme açısından Yönetim Muhasebesi Planlar ve saptanan hedefler doğrultusunda neyin yapılması ve nereye erişilmesi… Denetim ve sorumluluk raporları ise neyin ne oranda gerçekleştiği
Denetim açısından Yönetim Muhasebesi Uygulama sonuçlarının planlarla karşılaştırılması Sapmaların tespiti Sapmaların nedenlerinin tespiti Sapmanın sorumlularının tespiti Her bir birim için ayrı sapma analizleri Sapma raporları Sapmaları önlemek için önlemlerin tespiti
Haftaya: Maliyet ve Unsurları İyi akşamlar