1 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  a. Îsbât-ı Vacibe Dair Yazılanlar:  1) Cemâlüddîn Efğânî, Tabiatçıhğı Red, trc. Aziz Akpmarlı (Ank., 1956)  2)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
Advertisements

Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
KABİR HAYATI HAKKINDA GENİŞ BİLGİLER !!
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
DUA: Allahım benim, ailemin, yakınlarımın ve sana inanan bütün müslüman kardeşlerimin ve ahiri aleme göçmüş bütün akrabalarımın ve onlar gibi bütün.
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
MEZHEPLER.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
İMANIN VE İSLAM’IN ŞARTLARI
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Ğaliyye/Ğuluv/Ğulât/Aşırılık
Dersin Adı İslam Mezhepleri Tarihi II Dersin Amacı
Son Dönem -devam 10. Ders.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Son Dönem -devam 11. Ders.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
HÜKÜMLER A. Dinî Hükümler B. Akli Hükümler 1. İtikadi hükümler
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
1 3. Müteahhîrin Kelam Dönemi Eserleri  a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler:  1) Gazzâlî:  a) el-İktisâd fi‘l-i'tikâd, nşr. İ.A. Çubukçu-Hüseyin Atay.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
KELÂM I 1- Akaid ilminin tanımı, 2- Konusu, 3- Usûlü'd-din, 4- Gayesi,
2. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Devri  TANIM:  Gazzâlinin öncülüğünü yaptığı müteahhirin kelamaları, felsefe ile meşgul olma işini daha ileri safhalara.
1 K-6 Kelam-Felsefe Münasebetlerinin Başlaması Ehl-i sünnet ilm-i kelâmının zuhurundan sonra İslâm dünyasında akaid konularıyla alâkalanan başlıca 4 cereyan.
K-5 Ehl-i Sünnet Kelamcıları (Ehl-i sünnet kelâmının doğuşuna zemin hazırlayanlar) Mutezile ilm-i kelâmının kuruluşundan bir buçuk asır kadar sonra, selef.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Peygamberlik Meselesi
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
TÜRKLERİN İSLAMİYETİ BENİMSEMESİ TÜRK İSLAM DEVLETİ.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Hint Alt Kıtasında Sünnet
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
İSLAM DÜNYASINDA DİN PSİKOLOJİSİ
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
2017 Cevizli Ortaokulu Emir Sencer Ortaokulu
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
G. Yeni İlmi Kelâm Dönemi
Eugen Biser Vakfı ve Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin işbirliğinde yılları arasında düzenlenen sempozyumlar dizisi her iki dini de.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
C. FELSEFİ METOD 4. Felsefeciler
 Farabi, yılları arasında yaşamış bir alimdir. Matematik, botanik, tıp, musiki, felsefe ve mantık alanında eserler yazmış olan bir alimdir. Asıl.
 İslam dininde gönülden bir bağlılıkla kesin olarak inanılması gereken esaslar vardır. Din anlayışı ve yorumu ne olursa olsun, İslam tarihi boyunca Müslümanlar.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

1 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  a. Îsbât-ı Vacibe Dair Yazılanlar:  1) Cemâlüddîn Efğânî, Tabiatçıhğı Red, trc. Aziz Akpmarlı (Ank., 1956)  2) Ferîd Vecdi, el-Hadîkatü'1-fikriyye. (Mısır, 1901). Bu eser merhum Mehmed Akif Ersoy tarafından terceme edilerek Sırât-ı Müstakim dergisinin II. cildinde bölüm bölüm yayınlanmıştır.  3) Ferid Vecdi, el-İslâm fi asri'1-ilm (Beyrut, 1967)  4) Abbâs Mahmûd el-Akkâd, Allah (Mısır, 1964)  5) İzmirli İsmail Hakkı, Muhtasar Felsefe-i ûlâ (İst., 1329)  6) Filibeli Ahmed Hilmi, Allahı İnkâr Mümkün müdür? (İst., 1327) (İst., 1977)  7) Filibeli Ahmed Hilmi, Huzûr-ı Akl u fende Mâddiyyûn Meslek-i Dalâleti (İst., 1323) (Tercüman 1001 temel eser serisi, İst., ts)  8) M. Şemseddin Günaltay, Felsefe-i Ülâ (İst., 1341)  9) İsmail Fennî, Mâddiyyûn Mezhebinin İzmihlali (İst., 1928)  10) İsmail Fennî, Küçük Kitapta Büyük Mevzular (İst., 1934)  11) Ferid Kam, İlmu Mâba'det-tabîa, (İst., 1343)  12) Mehmed Ali Aynî, Reybîlik, bedbinlik iâ ilâhîlik nedir? -Tevfik Fikret'in Tarîh-i Kadîm'ine cevap- (İst., 1927)  13) Hilmi Ziya Ülken, Tarihi Maddeciliğe Reddiye (3. baskı, İst., 1976)  14) Ali Fuad Başgil, Din ve Laiklik (4. baskı, İst., 1979)  15) Süleyman Hayri Bolay, Türkiye'de Ruhçu ve Maddeci Görüşün Mücadelesi (İst., 1967)

2 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  16) Dr. Halim Bilsel, Allah Vardır (10. baskı, İst., 1978)  17) M. Rahmi Balaban (derleyen), İlim-Ahlâk-îman (5. baskı, Ankara, ts.)  18) Muammer Sencer, Allah Neden Var, (İst., İ ts.)  19) Mehmed Aydın (derleyen), Müsbet İlim ve Allah (3. baskı, İst., 1976)  20) A. Cressy Morrison, trc. Bekir Topaloğlu, İnsan Kâinat ve Ötesi (4. baskı İst., 1978)  21) Abdürrezzâk Nevfel, trc. Akif Nuri, Allah ve Modern İlim (İst., 1972)  22) J.C. Monsma (derleyen), Allâhu Yetecellâ fi asri-ilm, arabçaya trc. Dr. Demirdâş (Kahire, 1968)  23) Bekir Topaloğlu, İslâm Kelâmcıları ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbât-ı Vâcib) (Ank., ts.)  24) İbrahim Agâh Çubukçu, İslâm Felsefesinde Allahm Varlığının Delilleri, (Ankara, 1967)  25) Şeyh Nedim el-Cisr, Kıssatü'1-îmâh beyne'l-feîsefe ve'l-ilm ve‘l-Kur'ân, '(Beyrut, 1389/1969) trc. Remzi Barışık, Îlim-Felsefe-Kur'an Işığında İman (İst-, 1981)  26) Muhammed Cemâlüddin el-Fendî, Allah ve'l-Kevn (Mısır, 1976)  27) Dr. Haluk Nur Bakî, Tek Nûr (İst., 1958)  28) Dr. Haluk Nur Bakî, Sonsuz Nûr (İst, 1960)  29) Mehmet Eröz, Marksizm-Leninizm ve Tenkidi (İst., 1978)  30) Ayhan Songar, Beynimiz, ve Sinirlerimiz (İst., 1979)  31) Alparslan Özyazıcı, Hücreden İnsana (İst.,  32) Hüseyin Demirkan, Yıldızların Esrarı (İst., 1978)  33) Maurice Bucaille, İnsanın Kökeni Nedir, (trc. Ali Ünal) (İst, 1984)

3 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  b. Klasik Kelam Konularını İhtiva Eden Eski Ananeye Bağlı Eserler:  1) Giritli Sırrı Paşa, Nakdü'l-kelâm fî akâidi'l-İslâm (İst., 1324)  2) Ömer Nasuhi Bilmen, Muvazzah İlm-i Kelâm (İst.,: 1959)  3) Dr. Ali Arslan Aydın, İslâm İnançları ve Felsefesi (Ankara, ts.)  c. Klasik Tarzda Yazılmış Fakat Yeni Problemleri De Ele Alan Eserler:  1) Abdüllatîf Harpûtî, Tenkîhu'l-kelâm fi akaidi ehlfl-islâm ve tekmilesi (İst., 1330/1911)  2) Filibeli Ahmed Hilmi, Yeni Akâid (Üss-i İslâm), (İst., 1332/1913)  3) Şeyh Muhammed Abduh, Risâletü't-tevhîd (Kahire, 1956)  4) İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelâm (2 cild, İst., )  5) İzmirli İsmail Hakkı, Muhassâlü'l-kelâm ve'l-hıkme (İst., 1336/1917)  6) İzmirli İsmail Hakkı, Mülahhas İlm-i tevhîd (İst., 1338)

4 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  d. Akaid Ve Kelâm Sahasında Yeni İlmi Çalışmalar:  1) Hüseyin Atay, Kur'ana Göre İman Esasları (Ankara, 1961)  2) Hüseyin Atay, Ehl-i Sünnet Ve Şîa, (Ankara, 1983)  3) Hüseyin Atay, Farabî ve İbn Sina'ya Göre Yaratma (Ankara, 1974)  4) E. Ruhi Fığlalı, İbâdiyyenin Doğuşu ve Görüşleri (Ankara, 1983)  5) E. Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadı İslâm Mezhepleri (İst., 1980)  6) Kemal Işık, Mutezilenin Doğuşu ve Kelâmı Görüşleri (Ank., 1967)  7) Kemal Işık, Mâtürîdî'nin Kelâm Sisteminde îman, Allah ve Peygamberlik Anlayışı (Ankara, 1980)  8) Serafettin Gölcük, Kelâm Açısından İnsan ve Filleri, (İst., 1979)  9) M. Saim Yeprem, İrade Hürriyeti ve İmam Mâtürîdî (İst., 1980)  10) A. Saim Kılavuz, Îman-Küfür Sınırı (İst,1982)  11) Metin Yurdagür, Allanın Sıfatları, Esmâü'l-hüsnâ (İst., 1984)  12) Yusuf Şevki Yavuz, Kur'an-ı Kerimde Tefekkür ve Tartışma Metodu (Bursa, 1983)  13) Süleyman Uludağ, İslâm Düşüncesinin Yapısı, Selef, Kelâm, Tasavvuf, Felsefe (İst., 1979)  14) Avni İlhan, Mehdilik (İzmir, 1976)  15) İ. Agâh Çubukçu, Gazzâlî ve Bâtınîlik (Ankara, 1964)

5 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  d. Akaid Ve Kelâm Sahasında Yeni İlmi Çalışmalar:  16) İ. Agâh Çubukçu, Gazzâlî ve Şüphecilik (Ankara, 1964)  17) İ. Agâh Çubukçu, Gazzâlî ve Kelâm Felsefesi (Ank., 1970)  18) Mübahat Türker, Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe-Din Münasebeti (Ank., 1958)  19) Ali Arslan Aydın, Amentü Şerhi, İslâmda İman ve Esasları (İst., 1982)  20) Neşet Çağatay-İ. Agâh Çubukçu, İslâm Mezhepleri Tarihi (Ank., 1976)  21) Talat Koçyiğit, Hadisçilerle Kelâmcılar Arasındaki Münakaşalar (Ank., 1969)  22) Yaşar Kutluay, îslâmiyette İtikâdî Mezheplerin Doğuşu (Ank. 1959)  23) Yaşar Kutluay, İslâm ve Yahudi Mezhepleri (Ank., 1965)  24) Yaşar Kutluay, Tarihte ve Günümüzde İslâm Mezhepleri (Ank., 1968)  25) Süleyman Hayri Bolay, Gazzâlî Metafiziği ile Aristo Metafiziğinin Karşılaştırılması (İst., 1980)  26) Necati Öner, İnsan Hürriyeti (ist,, 1982)  27) Abdülbâkî Gölpınarlı, Tarih Boyunca İslâm Mezhepleri ve Şiilik (İst., 1979)  28) Abdülbâkî Gölpınarlı, 100 Soruda Türkiye'de Mezhepler ve Tarikatler (İst., 1969)  29) A. Vehbi Ecer, Türk Din Bilgini Mâtürîdî, (Ank., 1978)  30) E. Ruhi Fığlalı, îmâmiye Şîası, (İst., 1984)  31) İrfan Abdülhamîd, İslâmda İtikadı Mezhepler ve Akaid Esasları (trc. M. Saim Yeprem, İst.,  1981)  32) Muhsin Abdülhamîd, İslama Yönelen Yıkıcı Hareketler Babîlik ve Bahâîliğin içyüzü (trc M. Saim Yeprem - Hasan Güleç, İst., ts.)  33) Ebu'1-Vefâ Teftâzânî, Kelâm İlminin Belli Başlı Meseleleri (trc. Şerafettin Gölcük, İst., 1980)  34) Subhî Salih, Ölümden Sonra Diriliş (trc. Şerafettin Gölcük, İst., 1981)  35) Fazlurrahmân, İslâm (trc. Mehmet Dağ-Mehmet Ay dm, Ank., 1981)  36) Ebû Zehra, islâmda Siyâsî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi (trc. E. Ruhi Fığlah-Osman Eskicioğlu, İst., 1970)  37) Şeyh Sadûk (Kummî), Şîî îmâmiyyenin İnanç Esasları (trc. E. Ruhi Fığlalı, Ank., 1978)  38) İhsan İlâhî Zahîr, Şia'nın Kur'an, İmamet ve Takıyye Anlayışı (trc. Sabri Hizmetli-Hasan Onat, Ankara, 1984)  39) Zahir Avvâd el-Elmaî, Kur'anda Tartışma Metodları (trc. Ercan Elbinsoy) (İst., 1984)

6 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  E. Müsteşriklerin Çalışmaları: (Türkçeye Terceme Edilenleri)  1) W. Montgomery Watt, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (trc. E. Ruhi Fığlalı, Ank., 1981)  2) W. Montgomery Watt, İslâmî Tetkikler İslâm Felsefesi ve Kelâmı (trc. Süleyman Ateş, Ank., 1968)  3) De Lacy O'Leary, İslâm Düşüncesi ve Tarihteki Yeri (trc. H, Gazi Yurdaydın-Yaşar Kutluay, Ankara, 1959)  4) Toshihiko İzutsu, Kur'anda Allah ve insan (trc. Süleyman Ateş, Ank., 1975)  5) Toshihiko İzutsu, Kur'anda Dînî ve Ahlâkî Kavramlar (trc. Selahaddin Ayaz, İst, ts.)  6) Toshihiko îzutsu, İslâm Düşüncesinde îman Kavramı (trc. Selahaddin Ayaz, İst., 1984)  7) A.S. Tritton, İslâm Kelâmı (trc. Mehmet Dağ, Ankara, 1983)

7 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  1. Selef Dönemi:  Selef Akaidine dair İmam Ebû Hanîfe’nin (v. 150/ 767) el- Fıkhu‘l-ekber isimli akaid risalesinin başlıca konularım şöyle sıralayabiliriz:  Allah Taâlâ’nın zatı, tevhidi ve fiilî sıfatları, Kelâmullâh- Kur'an, kaza-kader, iman-küfür meselesi.  Peygamberlerin ismeti, zelle ve hataları, peygamberlerden sonra insanların en faziletlileri.  Büyük günah işleyen kimsenin durumu, kâfir olmadıkça günahkâr bir müminin arkasında namaz kılınabileceği ve böyle bir kişiyi Allah’ın affedebileceği.  Mucize, keramet ve istidrâc, Allah’ın ahirette görülmesi, iman, islâm, şefaat, ahiret ahvaliyle ilgili konular ve diğer bazı meseleler.

8 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  2. Mütekaddimîn Dönemi:  Mütekaddimin döneminden itibaren kelâm kitapları, varlık ve bilgi konusunun ele alındığı giriş kısmı, ilâhiyyât, nübüvvât ve sem'iyyât bölümleri ile, imamet bahsinin yer aldığı bir hatimeyi ihtiva etmiştir. Biz burada örnek olarak Cüveynî (v. 478/1085) nin Kitâbu'l-îrşâd'ının muhtevasını vereceğiz.  a.Giriş: Nazar bahsi, ilmin hakikati.  b.Birinci bölüm (İlâhiyyât): Allanın varlığı, sıfatları, ru'yetullah, kader, irade, istitâat, ta'dil ve tecvîr, salâlvaslah.  b. İkinci bölüm (nübüvvât): Nübüvvetin isbatı, peygamberimizin nübüvveti, Kur'anın mucize oluşu vb.  d. Üçüncü bölüm (Sem'iyyât): Ahîret ahvali, isimler, hükümler, mürtekib-i kebîre, şefaat, tevbe.  e. Hatime: İmamet konusu.

9 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  3. Müteahhirîn Dönemi:  a. Gazzâlî:  Gazzâlî (v. 505/1111) ye ait el-İktisâd fi‘l-İ'tikâd isimli eserin muhtevası şöyledir:  Girişte kelâm ilminin önemi, hükmü ve deliller ele alınmış,  daha sonra Allahın zatı, varlığı, görülmesi, zâti ve sübûtî sıfatları, fiilleri,  Hz. Muhammedin nübüvvetinin isbatı,  ahiret ve ahvali ile ilgili meseleler,  imamet bahsi ve tekfir vacip olan fırkalar, konuları işlenmiştir.

10 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  b. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Dönemi:  Bu döneme örnek olarak Eş'arilerden Fahruddîn Râzî’nin (v. 606/1210), Mâtürîdîlerden de Nûreddîn, Sâbûnî’nin (v. 580/1184) birer eserinin muhtevasını vereceğiz.  1) el-Muhassal, Fahruddîn Râzî:  Girişte bilgi, delil, istidlal, varlık konuları.  Allahın varlığı, selbî ve sübûtî sıfatları, ru'yetullah, fiillerin meydana gelişi (irade, kaza, kader),  peygamberlik, mucize, peygamberlerin masum oluşu, kerametler,  öldükten sonra diriltilme, isimler ve hükümler (iman, küfür, büyük günah)  ve imamet.

11 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  b. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Dönemi:  2) el-Bidâye, Sâbûnî:  Bilgi edinme yollan, âlemin hudûsu, Aîlahın varlığı, birliği, tenzihi, sıfatlan, isim-müsemmâ, Allanın dengi ve benzen olmadığı, kelâm sıfatının ezelî oluşu, tekvîn-mükevven, ru'yetullah, irade.  Peygamberlerin varlığını isbat, Hz. Muhammedin nübüvvetinin isbatı, mucize, peygamberliğin özellikleri, kerametler, imamet.  Ta'dîl, tecvîr (irade, kaza, kader) bahisleri, istıtaat, kulların fiillerinin yaratılması, tevlîd, teklif, aslah, rızık, ecel, hidayet- dalâlet.  Büyük günah işleyenin durumu, iman, islâm, ahiret ve ahvali, suâl, kabir azabı, haşr, mizan, sırat, cennet, cehennem.

12 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  c. Şerh Ve Derlemecilik Dönemi:  Bu döneme ait olarak Teftâzânî’nin (v. 793/1390) Şerhu'l- akâidinin muhtevası ise şöyledir:  Dinî hükümler, ilimler, kelâm ilmi, eşyanın hakikati, bilgi, kâinat ve maddenin mahiyeti (a'yân-a' râz)  Allaha iman, Allanın sıfatları, kelâm-Kur'an, tekvin, ru'yetullah, irade, halk-kesb, istitâat, teklîfu mâ lâ yutak, ecel, rızık, aslah, hidayet-dalâlet.  Ahirete iman, kabir hayatı, suâl, ba's, mîzân, havz, sırat, cennet, cehennem, kebîre, afv, şefaat, iman, artması ve eksilmesi, saadet ve şekavet.  Peygamberlere iman, Mucize, peygamberlerin sayısı, meleklere iman, kitaplara iman, mirâc, keramet.  İmamet ve buna bağlı meseleler.  Diğer konular: Sahabeyi hayırla anma, aşere-i mübeşşere, mest üzerine mesh, nebizin helâl oluşu, küfür, ye's-emn, deccâl, ye'cûc-me'cûc, ictihâd.

13 İ. Eserlerde Göze Çarpan Muhteva Özellikleri  4. Yeni İlmi Kelâm Dönemi:  Bu dönemde eski an'aneye bağlı kalınarak yazılmış eserlerin muhtevası öncekilerden farklılık arz etmez, onların bir tekrarı durumundadır. Biz burada İzmirli İsmail Hakkı’nın ( ) Yeni İlm-i Kelâm adlı iki ciltlik eserinin muhtevasını vereceğiz.  İzmirli bu eserinde, nübüvvât, sem'iyyât ve imamet bahislerine yer vermemiştir. Belki o, bu konuları sonraki cildlerde ele alacaktı.  Eserin birinci cildi, giriş mahiyetinde olup şu konuları içine alır:  Şer'î hükümler, kaynakları ve bilgi bahsi.  İslâmî ilimlerin tedvin edilişi,  itikadı mezheplerin temel görüşleri.  İslâm felsefecileri,  mutasavvife,  batıniyye ve yaşayan fırkalar,  fıkıh mezhepleri,  ilk prensipler (ayniyet, sebeb vs.), vücûd ve zât, madde, hayat, ruh.  İkinci cildte ise, İlahiyat bahisleri yer alır: Allah’ın varlığını isbat eden deliller (kelâmciların, eski ve yeni filozofların delilleri), materyalizm ve pozitivizmin tenkidi, tenzihi sıfatlar, tevhid, sübûtî sıfatlar, fiilî sıfatlar, mutasavvıflarda tevhid, hidayet-dalâlet, kader, rızık, ecel.