Ana tema: Kişisel Gelişim Alt tema : Kendini Tanıma Metnin türü: Söyleşi Süre: 8 saat 1www.dilimce.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
Öğrenme Öğrenme, bu anlamda kendi öğrendiği bilgilerin yükü altında ezilmeyen, öğrendiklerinin egemenliği altında savrulmayan, öğrendiklerini yorumlayabilen,
CÜMLENİN ÖZELLİKLERİ VE NOKTALAMASI
Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
NASIL ÖĞRENİYORUM?.
Yağmur Gözlü Çocuk Metni Sunusu
“YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ
ADLARIN YERİNE KULLANILAN KELİMELER “ADIL”
SELAMLAŞMA Amaç : Görgü kurallarını geliştirme.
Sıralı Resimlerle Türkçe Dersi
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Zor insanla başa çıkma yolları
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
B) Bir defasında beli incindi, nasıl olduysa oldu ayağı takılmış.
PARAGRAF NEDİR? Bu sözcük,Yunanca kökenlidir.’’Yazı Bölümü’’anlamına gelir.Türkçe’mizde ise’’Bölümce’’sözcüğü önerilmektedir. Paragraf,bir düşünceyle ilgili.
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
ZAMİRLER (ADILLAR). ZAMİRLER (ADILLAR) Bu konuda seni uyarmıştım. Şunları bahçeye bırakır mısın? Aşağıdaki cümlelerdeki zamirleri bularak türlerini.
UÇURTMA YARIŞI METNİ SUNUSU
Öz et.
CÜMLE.
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
ÇİRKİN ÖRDEK YAVRUSU …
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
1)Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, söylenenin duygusu söz konusudur?
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
TASARRUF NE GÜZELDİR.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
SEVGİ ÜNİTE TANITIM SUNUSU
NOKTALAMA İŞARETLERİ ... ? . ‘’ , !.
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
PARAGRAFTA ANLAM.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
CUMLEDE ANLAM.
ÇOCUĞUMLA EVDE NELER YAPABİLİRİM?
BİLGİ YUVAMIZIN KUZUCUKLARI
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
CÜMLE TÜRLERİ.
BİLGELERİN GÖZÜYLE YAŞAMA BAKIŞ Waltz of the butterfly.
DOĞA KOLEJİ ORTAOKUL YARATICILIK ETKİNLİĞİ BAŞLIYOR…
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
NOT TUTMA.
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
CÜMLENİN ÖZELLİKLERİ VE NOKTALAMASI. Yarın gittim ama dün de seni arayacağım. Niçin güzelce yemeye ve gezmeye aradı? Niçin güzelce yemeye ve gezmeye aradı?
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
‘’-Kİ’’ EKİ VE ‘’Kİ’’ SÖZCÜĞÜNÜN (BAĞLACININ) YAZIMI
ZAMİR (ADIL).
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
LA FONTEN ORMAN MAHKEMESİNDE
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
GÜNLÜK & TASARIM GÜNLÜĞÜ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Atatürk Hakkında neler biliyorsunuz?
YILDIZ SINIFI OKULUM VE BEN Tarih/Sayı: Ekim 2017/1
BULUT SINIFI OKULUM VE BEN Tarih/Sayı: Ekim 2017/1
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Sunum transkripti:

Ana tema: Kişisel Gelişim Alt tema : Kendini Tanıma Metnin türü: Söyleşi Süre: 8 saat 1www.dilimce.com

Hazırlık Neler hayal ediyorsunuz? Bunların hangileri gerçekleşebilir, hangileri gerçekleşemez ? Hayallerinizi nasıl, ne yaparak gerçeğe dönüştürmeyi düşünüyorsunuz? Günlük gazetelerden insanların hayalleriyle ilgili yazılar bularak sınıfa getiriniz. 2www.dilimce.com

Okuma Metni, göz atarak okuma yöntemine uygun olarak bir kez okuyunuz. Okuma sırasında metnin içeriğini anlamak için önce metnin başlığına bakıp düşününüz. Metnin konusunu anlamak için ayrıntılara girmeden hızla okuyunuz. Önemli bulduğunuz cümleleri bütün olarak okuyarak böylece ana fikri belirleyiniz. 3www.dilimce.com

HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ Yazı, hayalleri gerçeğe dönüştüren büyülü bir değnektir. Kim aksini söylüyorsa burnu uzar! Nereden mi biliyorum bunu? Anlatayım: Bir kalemim vardı küçükken. Okuma yazmayı öğrendikten sonra kurduğum düşleri beyaz kâğıtlara aktarmayı öğrenmiştim onunla. İçimden geçenleri yazdım, yazdım, yazdım. Sonra o yazıların bana göz kırptığını gördüm. Gözlerime ina­namadım önce ama bir de baktım ki yazdığım hayaller gerçeğe dönüşüyor. Kimselere söyleye-medim. İnanmazlardı ki bana! Peter Pan filminde, küçük bir perinin serptiği kelebek tozlarıyla insanları "var olmayan ülke'ye götürdüğünü izlemiştim. Ama bir kalemle harflerin, sözcüklerin ete kemiğe bürünebileceğini öğrenmek gerçekten de çok şaşırtmıştı beni. 4www.dilimce.com

Yıllar geçti sonra. Gerçeğe değdi ellerim. Büyüdüm. Büyüyünce farkındahk oluşturmanın, hayata karşı bir tavır almanın ve durup geliştirmenin önemini kavradım önce. Bir de büyüdük­çe hayaherimin hepsinin gerçeğe dönüşemeyeceğini öğrendim. Ama bu demek değil ki hayaller gerçeğe dönüşmeyince insanın içinde ölüp gidiyor. Hayır! Böyle değildi gerçek. Hayal, tılsımını içinde barındıran bir tutkuydu. İnsan, ancak hayal ettiği müddetçe yaşardı. Bizi ayakta tutan ha-yallerimizdi en çok. Ne kadar büyük olursa hayallerirniz, o kadar büyük olurdu adımlarımız. Asıl mesele, gerçeklik duygumuzu yitirmeden, hayallerimizin önemini kavrayabilmekti. Gerçekleşmeyen hayallerimizin, bazen bizler için daha "hayırlı" olabileceğini öğrenebilmekti. Bir de hangi hayallerimizin gerçekleştiğinde bizi mutlu edebileceğim fark edebilmekti mesele... Bütün bunları kavramak, hayallerimi gerçeğe dönüştürmek için pes etmemem gerçeğiyle yüz yüze bıraktı beni. Bunun için de o ilk büyük hayalimi gerçekleştirmek için uğraşmam gere­kiyordu: "Yazmak!" HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 5www.dilimce.com

Yazı, hayallerimi gerçeğe dönüştüren büyülü bir değnekti. Başkalarını ötekileştirmeden sı-radanhktan kurtulmanın, düşlerden kurulan köprülerle gerçeğe dokunmanın, daha iyi ve daha güzel olanı arayıp durmanın, insanların içlerindeki saklı ülkelere girmenin, kuytu köşelerdeki "çocuk'ları bulup çıkartmanın ve daha birçok şeyin hazzına vardım yazarken. Ve daha birçok şeyi öğrendim yazıyla: Hayal gücünün insanların ayaklarım yerden kesen bir gücü olduğunu ama bazen de gerçek olmayanı gerçeğe dönüştürdüğümüzde bunun bizi acı­tabileceğim, dostlukların ömrünün bazen bizim ömrümüzden kısa sürebileceğim, tüm müzikle­rin insanın ruhuna hitap etmediğini ama bunun için de müzik dinlemenin bırakılmayacağını... Hayamı, bize sunulan en değerli armağan olduğunu ve hayallerimiz olmadan bu armağanın bi­raz da kuru kalacağım... HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 6www.dilimce.com

Hayal Köprülerim: Edebiyat, Sinema, Fotoğraf, Resim Edebiyaü, sinemayı, fotoğrafı, resmi de işte hep bunun için sevdim. İnsanoğlunun hayalle­rinin ne kadar sınırsız olabileceğini gösterdikleri için bana. Şuurları çizenlerin yine ve sadece in­sanların beyninin olduğunu öğrettikleri için... Sözcüklerden, görüntülerden, imgelerden, karelerden örülmüş sığmakları vardır hayatın. Ve o sınığaklara girmek için çaba sarf etmek gerekiyordu. Okumak, yazmak, sinemaya gitmek, fotoğraf çekmek ve resim yapmak... Her birinden seçtiğim hayal kareleri var sizinle paylaşmak istediğim: Sinema: Dreams... (Drims) Akira Kurosawa‘nın o büyüleyici filminden bir kare var aklımda. Birinci düşteki çocuk rengârenk çiçeklerle dolu bir bahçeden yavaşça ilerliyorr ve gökkuşağına yaklaşıyor. Gördüğüm en güzel film karelerinden biriydi. HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 7www.dilimce.com

 Edebiyat: Alphonse Daudet(Alfons Dode)'in Alün Beyinli Adam adlı müthiş öyküsü... Çocukken okuduğum ve hiç aklımdan çıkmayan bir kare, beyninin altından olduğunu anlayan ve bu altını çarçur edip olmadık şeylere harcayan genç adamın parmağının ucuncaki son altın zerreciklerini uzatmasıydı. HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 8www.dilimce.com

 Fotoğraf: Bir fotoğraf sitesi var, dünyanın dört bir yanından insanların çektiği fotoğrafları sergiledikleri bir İnternet sitesi. Orada gördüğüm ve güzelliğini tasvir etmekte zorlandığım bir fotoğraf karesi: İri iri yağmur damlacıkları ve bu yağmur damlalarında Eyfel Kulesi'nin de bulunduğu bir Paris görüntüsü. Bir makro (yakın çekim) çalışması. Gören göze ne mutlu! HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 9www.dilimce.com

 Resim: Aslında izlenimcileri (empresyonistleri) özellikle de Monet (Mone)'yi daha çok sevmeme rağmen beni bambaşka âlemlere götüren başka bir ressam vardır: Salvador Dali... Onun kelebek kanatlarından yapılmış yelkenlisi ve diğer tüm kelebekli resimleri beni büyülemiştir. HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 10www.dilimce.com

HayaUerirüzi Büyütün, Gerçeğe Dönüştürün! Yazı yazarken büyüdüm, büyüdükçe daha çok yazdım, yazdıkça da içimdekileri daha çok büyüttüm. HayaUerimin gerçeğe dönüşmesini istemek büyümenin de bir sonucuydu belki ama büyüdükçe insanın hayallerinin çoğalması ve çeşitlenmesi gerekirdi. Öyle tahmin etmiştim ama öyle olmadı. Büyüdükçe hayaller havada kanatsız uçmalardan, denizin diplerine dalmalardan, bulutların üstünde uyumalardan çıktı. Daha somut şeylere yöneldi. Daha iyi bir iş, daha iyi bir yaşam standadı, daha geniş evler, daha lüks arabalar... Bütün bunlarda da sınır yoktu (!) Yine ha- yaUerimiz çoktu, yine sınırları yoktu ama çocukluğumuzun hayallerine ne olmuştu? Büyümüş­tük galiba! Bunlar da olmalıydı elbet! Ama ya çocuklarımızı bekleyen daha güzel bir dünya, da­ha yeşil bir çevre, daha iyi bir gelecek hayalleri? Onlar nerede sahi? Sadece hayallerimizde mi? Yoksa gerçeğe dönüşmek için bizi mi bekliyorlar? Mürüvvet KURT (Düzerdenrrüştir.) HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 11www.dilimce.com

Söz Varlığını Zenginleştirme Metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarmak amacıyla 1. Etkinlik. YANİT 12www.dilimce.com

13www.dilimce.com

1. etkinlikte öğrendiğiniz kelimeleri cümlede kullanmak amacıyla 2. Etkinlik. 14www.dilimce.com

Metni Anlama Çözümleme 1- Yazara göre hayalleri gerçeğe dönüştüren nedir? Yazar, bu­nu nereden biliyor? Yazar büyüdükçe neyi anlıyor? Yazar, yazılarını yazarken nelerin hazzına varıyor? Bunu anlatan ifadeleri metinden bulup somutlaştırabilir misiniz? Yazar yazıyla neleri öğreniyor? 5-Yazarın hayalleri neden somut şeylere dönüşüyor? Bunlar nelerdir? 6- Yazara göre yazmakla büyümek arasında nasıl bir döngü var? Yazarın yazısına başlarken kullandığı ilk cümleleri tekrar okuyunuz. Okuduğunuz cümleler sizin karşınızda oturup sizinle sohbet eden birinin söyleyişine benziyor mu? Yazar yazısında nelerden bahsediyor? Anlattıklarından onu yazısıyla ilgili düşüncelerini öğreniyor musunuz? Bunlar nelerdir? Yazı, herhangi bir bilgi verme veya öğretme amacı taşıyor mu? 15www.dilimce.com

Metindeki anahtar kelimeleri belirleyerek bu kelimelerin geçtiği cümleleri defterinize yazınız. Metnin daha önce belirlediğiniz konusu nu, ana fikir lerini ve bu ana fikri destekleyen yardımcı fikirleri 3. Etkinlikteki uygun yerlere yazınız. 16www.dilimce.com

3. Etkinlik '" Aşağıdaki kelime ve kelime gruplarının metinde geçtiği cümleleri bulunuz. Bu kelime ve kelime gruplarının metindeki anlamlarım kullanıldıkları cümleden hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi "X" işareti ile belirtiniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz. 17www.dilimce.com

4. Etkinlik. Metinde yer alan öznel ve nesnel yargılı cümleleri ayırt etmek amacıyla 4. Etkinlik. YANİT 18www.dilimce.com

4. Etkinlik. 19www.dilimce.com

Metindeki unsurlar arasındaki geçişi sağlayan cümlelerde yer alan düşüncenin akışını değiştiren ifadelere örnekler bulunuz. Günlük gazetelerden bularak sınıfa getirdiğiniz yazıları okuyunuz. Bu yazılarda insanlarla sizin hayalleriniz arasında nasıl bir ilişki var? 20www.dilimce.com

Konuşma Eleştirel konuşma yöntemiyle "Ne kadar büyük olursa hayallerimiz, o kadar büyük olur adımlarımız." cümlesindeki fikri, olumlu ve olumsuz yanlarıyla ve tarafsız bir bakış açısıyla yorumlayarak arkadaşlarınıza anlatınız. Bu fikirle ilgili beğeni ve tepkilerinizi açıkça dile getiriniz. 21www.dilimce.com

Yazma YANIT 22www.dilimce.com

23www.dilimce.com

Yaratıcı yazma Yaratıcı yazma yöntemine uygun olarak Hayallerim etkinliğini yapınız. 24www.dilimce.com

Hayallerim " HAYALLERİM" Bu kelimenin size çağrıştırdıklarını söyleyiniz. (Bu kelimeler tahtaya gelişigüzel yazılır.) Bu kelimelerden yararlanarak birbiriyle ilişkili birer dizi oluşturup defterinize yazınız. Bu diziden, yaşadıklarınızdan, düşündüklerinizden ve hayal ettiklerinizden hareketle yazılarınızı yazınız. Betimleme ve benzetmelerden yararlanınız. Konunun özelliğine uygun bir giriş yapınız. Yazılarınızı etkileyici ifadelerle sonuca bağlayınız. Kısa ve dikkat çekici bir başlık bulunuz. "Sınıf Gazetesi" etkinliğini yapılır. Bunun için her hafta, ilgi alanlarına göre yazılan şiir, anı, hikâye, masal, fikir yazısı vb. yazıları toplayarak "Sınıf Gazetesi "ne asılır. 25www.dilimce.com

Dil Bilgisi Etken, edilgen, geçişli ve geçişsiz fiilleri hatırlamak amacıyla etken çatılı fiilleri edilgen çatılı hâle getirme, edilgen çatılı fiilleri etken çatılı hâle getirme çalışması yapılır. Aynı şekilde geçişli fiiller ve geçişsiz fiillerle ilgili çalışma yapılır. 26www.dilimce.com

6 ve 7. Etkinlikler. Etken, edilgen, geçişli ve geçişsiz fiilleri kavramak amacıyla 6 ve 7. Etkinlikler. YANITLAR 27www.dilimce.com

6. ETKİNLİK 28www.dilimce.com

7. ETKİNLİK 29www.dilimce.com

30www.dilimce.com

31