-Hey çocuklar! Bakın Kermit’in Türkçe defterini buldum.Bazı notlar almış. -Anlatım bozuklukları var mı içinde? -Tabi ki vardır, İbo… -Sanırım bize.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ZAMİRLER.
CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Bu sözleri hiç duydunuz mu?
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
tarafından yayınlanmaktadır.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
CÜMLENİN YAPISI (SIRALI CÜMLE)
TEMEL, ORTA ve İLERİ SEVİLERDE DİL BİLGİSİ KONULARI
ZAMİRLER.
Köylü ulusun efendisidir.
CÜMLE TÜRLERİ.
1/20 Sıfat A B C D Bu adamların her iş kötüdür. Evcil hayvan yetiştirmek oldukça zordur. İstanbul’a ancak on iki saatte varabilirsiniz. Köy evinde yalnız.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
TÜRKÇE / CÜMLE TÜRLERİ CÜMLE TÜRLERİ.
ZAMİRLER.
KABUL EDEMEM.
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ZAMİRLER.
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
CÜMLENİN ÖĞELERİ Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
AŞAĞIDAKİ CÜMLELERDEKİ ANLATIM BOZUKLUKLARINI DÜZELTELİM
SÖZCÜK GRUPLARI.
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
DiŞ DOKTORU Diş hekiminin odasına giren genç ve güzel kadın:
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
HAZIRLAYAN: ABDULMUTTALİP KÖKSAL
Sarı Yumak ile Kara Yumak arkadaş olmuşlardı
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
BABALAR VE KIZLARI.
ÜNLEMLER.
YAPI BİLGİSİ.
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
ZARF (BELİRTEÇ).
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
Hazırlayan: Serkan Aslan
CÜMLENİN ÖĞELERİ Evlerin bölümleri odalardır; cümlenin bölümleri de öğelerdir. Cümle öğeleri, cümlenin parçaları demektir. Evin bölümleri odalar, salon,
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
A) Barış Manço’lar kolay mı yetişir sanıyorsun?
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI MUSTAFA BULUT.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
TÜRKÇE Anlatım Bozuklukları
ZAMİRLER.
AŞAĞIDAKİ CÜMLELERDEKİ ANLATIM BOZUKLUKLARINI DÜZELTİNİZ… ERDENİZ SAYDAM (HALİL GÜREL ANADOLU LİSESİ) DİL VE ANLATIM DERSİ-2008 EYLÜL.
CÜMLENİN ÖGELERİ Cümle; bir düşünceyi, bir duyguyu, bir olayı, bir isteği, bir yargıyı tam olarak anlatan sözcük veya söz grubuna denir. Cümleyi oluşturan.
1.Soru 1-Aşağıdaki cümlelerdeki sıfat tamlamalarını bulunuz. A) Filmdeki olaylar, Bulgaristan sınırında geçiyor. B) Sanatçı, ilk sergisini önümüzdeki.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Her cümlede işi yapan bir varlık ya da varlıklar mutlaka vardır. Cümlede işi yapan bu varlığa denir. özne Özne, cümlenin bazen başında bazen de ortasında.
ANLATIM BOZUKLUKLARI 1. Dün beklenmedik bir sürprizle karşılaştık. Gereksiz S ö zc ü k Kullanımı.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Bir kelimenin cümlede diğerlerine göre daha baskılı okunmasına vurgu denir.
ZAMİR (ADIL).
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
CÜMLENİN ÖGELERİ TEMEL ÖGELER YARDIMCI ÖGELER NESNE YER TAMLAYICISI
GÜRKAN’IN YALANI Elif Emine BALCI. Gürkan ve Semih adında birbirlerine çok yakın iki arkadaş vardı. İkisi de sekiz yaşında ve aynı sınıftalardı. Bir hafta.
ADILLAR (ZAMİRLER).
Sunum transkripti:

-Hey çocuklar! Bakın Kermit’in Türkçe defterini buldum.Bazı notlar almış. -Anlatım bozuklukları var mı içinde? -Tabi ki vardır, İbo… -Sanırım bize yardımcı olmak için hazırlık yapmış.

Tamlama Yanlışları Eklerin Yanlış Kullanılması Ek Fiil Eksikliği Özne Yüklem Uyumsuzluğu Yüklem Eksikliği Özne Eksikliği Nesne Eksikliği Yer Tamlayıcısı Eksikliği Zarf Tümleci Eksikliği

SIFAT TAMLAMASI YANLIŞLARI İSİM TAMLAMASI YANLIŞLARI

-Lay lay lay… Birçok kızlar bana bayılıyor.Lay lay lay… Çok yakışıklıyım.Lay lay lay… -Birçok kızlar mı? O nasıl bir tamlama yahu?

-Bizim Büdü çok akıllı yaptığım anlatım bozukluğunu hemen buldu. -Evet çocuklar; çoğul anlam içeren sıfatlar kullanıldığı zaman önüne gelen adlar çoğul eki almazlar. Her türlü önlemler alındı. Bin türlü çiçekleri derledim sana.

-Kermit, bir kurbağa olarak doğa ve toplumsal olaylara duyarlı mısındır? -Duyarlıyım, tabi de sen dilimizi doğru kullanma konusunda pek duyarlı değilsin sanki… -Nasıl yani? -İsim tamlamasını eksik kullandın. “doğa olayları ve toplumsal olaylar” demeliydin.

-Haklısın Kermit.Başka nasıl yanlışlar yapıyoruz acaba? Merak ettim doğrusu… -Şu örnekleri inceleyelim o zaman… Arkadaşına yardım ederek mutlu olmasını sağladı. Kaza yerine birçok askeri ve polis aracı geldi. Kar yüzünden tüm özel ve devlet okulları tatil edildi. Şehrimizde çeşitli kültürel ve sanat etkinlikleri gerçekleştirildi. Bizde iki türlü düşünürler vardır.

-Hadi bakalım çocuklar.Bu tamlamayı düzeltin de görelim.

-Hazırladığım cümlelerdeki anlatım bozukluklarını bulmaya hazır mısınız? -Evet, hazırız.

-Hadi bulun, bekliyorum. İsteğimiz, sınavları kazanmamızdır. Babamın başı ağrıdığında aspirin içerdi. Öğrencilerin başarısına ilgilenmek gerekir. Bazı yolcuların giriş işlemleri yapmaya başlandı. Uzun yıllardan bu yana bu köyde yaşardım. Eti tuzlamasan, böyle kokturursun.

-Demek ki ekleri yerli yerinde kullanmak gerekiyor. İsteğimiz, sınavları kazanmaktır. Babam başı ağrıdığında aspirin içerdi. Öğrencilerin başarısıyla ilgilenmek gerekir. Bazı yolcuların giriş işlemleri yapılmaya başlandı. Uzun yıllardan bu yana bu köyde yaşıyorum. Eti tuzlamasan, böyle kokutursun.

-Tahsin Amca geleneklere bağlı ama yeniliklere kapalı değildi. -Çocuklar, Minik Kuş’un cümlesindeki anlatım bozukluğunu kim düzeltebilir?

-Sıralı isim cümlelerinde ya da bağlı cümlelerde ek fiilin kullanılmaması anlatım bozukluğu oluşturur. Bakışları güzel ama dostça değildi. Murat çok şişman, boyu da uzun değildi. Hava açık ama sıcak değildi. Seradaki saksılar büyük; toprakları da az değildi.

-Bakalım, hataları düzeltebilmiş misiniz? Bakışları güzeldi ama dostça değildi. Murat çok şişmandı, boyu da uzun değildi. Hava açıktı ama sıcak değildi. Seradaki saksılar büyüktü, toprakları da az değildi.

-Minik Kuş gerçekten çok korkmuş.Baksanıza cümlesini bile yanlış kurdu.Hadi düzeltelim… -Kediyi görünce tüylerim diken diken oldular.

-Cümlelerimizi kurarken, tekillik çoğulluk uyumuna ve kişilerin uyumuna dikkat etmeliyiz. Günler iyice uzuyorlar. Ordu düşmanın üzerine hücum ettiler. Sen ve Berkay dün nereye gitti? Aradan haftalar geçtiler. Ellerim çok üşüdüler.

-Cümlelerimiz böyle daha anlaşılır oldular. Günler iyice uzuyor. Ordu düşmanın üzerine hücum etti. Sen ve Berkay dün nereye gittiniz? Aradan haftalar geçti. Ellerim çok üşüdü.

-Sigarayı yiyeni de ilk defa duyuyorum. -Sinemada sigara ve kabuklu yiyecek yenmez. -Bu cümlede bir şey eksik ama…

-Doğru.Sizin de tahmin ettiğiniz gibi yüklem eksik.Sıralı ya da bağlı cümlelerde cimrilik yapıp, tek yüklem kullanınca böyle oluyor sanırım. İş konusunda ben onu, o da beni etkilemek istemez. Kahvaltıda peynir,ekmek ve çay içtik. Çocuklarıyla bazen çok bazen de hiç ilgilenmezdi. Kimin dürüst,kimin dürüst olmadığını biliyor. Pikniğin bütün cefasını ben, sefasını o sürüyor.

-Cümle dediğin öyle olmaz, böyle olur. İş konusunda ben onu etkilemek istemem, o da beni etkilemek istemez. Kahvaltıda peynir,ekmek yedik ve çay içtik. Çocuklarıyla bazen çok ilgilenirdi, bazen de hiç ilgilenmezdi. Kimin dürüst olduğunu, kimin dürüst olmadığını biliyor. Pikniğin bütün cefasını ben çekiyorum, sefasını o sürüyor.

-Kaza yapan belli mi çocuklar? -Bu cümlede de bir eksiklik var bence. - Viraja hızlı giren aracın lastiği patladı ve kaza yaptı.

-Minik Kuş iyice cimrileşti.Burada da özneden kısmış. Dernek müdürünün yetkileri alındı ve kovuldu. Herkes kazayı seyrediyor, yardım etmeyi düşünmüyordu. Filmin güzelliği herkesi etkiledi;çünkü güzel çekilmişti. Kitaptaki yanlışlar düzeltilecek ve ikinci baskıya girecek.

-Çocuklar size de cümle dayanmıyor.Hepsini düzeltiveriyorsunuz. Dernek müdürünün yetkileri alındı ve müdür kovuldu. Herkes kazayı seyrediyor, kimse yardım etmeyi düşünmüyordu. Filmin güzelliği herkesi etkiledi;çünkü film güzel çekilmişti. Kitaptaki yanlışlar düzeltilecek ve kitap ikinci baskıya girecek.

-Ben pek emin değilim, Minik Kuş.Sanki yine anlatım bozukluğu yaptın. - Kermit, sayende bu konuyu çok iyi kavradım.Sana teşekkür etmek ve kutlamak istiyorum. -Olamaz! Gerçekten mi?

-Minik Kuş’un cümlesinde olduğu gibi,gerektiği yerde nesneyi kullanmazsak anlatım bozukluğu oluşur. Yazıya özendiği,dikkatle yazdığı belliydi. Sana telefon açmış,merak ediyormuş. Yardıma muhtaç olanlara yardım eder, doyururdu. Büyüklere gereken saygıyı göstermeli, incitmemeliyiz. Bize yardım edeceklerine inanıyor ve bekliyoruz.

-Bakalım yaptıklarımız doğru mu? Yazıya özendiği, yazıyı dikkatle yazdığı belliydi. Sana telefon açmış, seni merak ediyormuş. Yardıma muhtaç olanlara yardım eder, onları doyururdu. Büyüklere gereken saygıyı göstermeli, onları incitmemeliyiz. Bize yardım edeceklerine inanıyor ve yardımlarını bekliyoruz.

-Kime hediye alırdı? -Nazlı kardeşini çok sever, sık sık armağanlar alırdı. -Dedim ya, kardeşine… -Yooo, demedin.

-Siz Minik Kuş gibi hatalar yapmayın çocuklar.Ögeleri yerli yerinde kullanın. Alanya’yı çok sevmişti, dönmeyi düşünmüyordu. Beni hiçbir zaman unutmadı, her zaman mektup yazdı. Düşman kenti bombaladı ; ama giremedi. Gençlerden çok şey bekliyoruz;fakat değer vermiyoruz.

-Gelin gelin!Doğru cümleye gelinnnnnn!... Alanya’yı çok sevmişti,oradan dönmeyi düşünmüyordu. Beni hiçbir zaman unutmadı, bana her zaman mektup yazdı. Düşman kenti bombaladı ama kente giremedi. Gençlerden çok şey bekliyoruz fakat onlara değer vermiyoruz.

-Evet,var.Ama cevabı çocuklar versin. - “ Bir daha seni görmek ve karşılaşmak istemiyor.” Cümlesinde bir anlatım bozukluğu var mı? -Buradaki anlatım bozukluğunu nasıl düzeltiriz?

-Hadi çocuklar buradaki anlatım bozukluklarını düzeltelim. Arkadaşlarını aradı,sonra buluştu. Yeni yetişen sanatçılara yardım eder,ilgilenirdi. Her zaman senin yanındayım, seni yalnız bırakmayacağım. Hiçbir zaman kendini düşünmedi, ailesinin mutluluğu için çalıştı.

-Bakalım aynı cevapları mı vermişiz? Arkadaşlarını aradı,sonra onlarla buluştu. Yeni yetişen sanatçılara yardım eder, onlarla ilgilenirdi. Her zaman senin yanındayım, hiçbir zaman seni yalnız bırakmayacağım. Hiçbir zaman kendini düşünmedi, her zaman ailesinin mutluluğu için çalıştı.

-Siz siz olun,Türkçemizi doğru kullanın çocuklar! Yoksa ben gibi dillere düşersiniz.