IFMB202: FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAMI VE PLANLAMA 2016-Bahar Dönemi 2. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD
1. Ders: Tanışma– 45 dakika Uçan Kağıt Meyve Sepeti 2. Ders: Ders İçeriği Ders izlencesi Niçin fen öğretiyoruz? Türk Fen Eğitim Sistemi 3.Ders: Program Geliştirmede Temel Kavramlar Bugün
Kağıt etkinliği Yanındaki kim? Tanışma
EĞİTİMPROGRAMI ÖĞRETİMPROGRAMI DERSPROGRAMI ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK PLAN DERSPLANI Kapsam Artar Ayrıntı Artar Kaynaklarda bu kavramlar çok sık karıştırılmaktadır. Program geliştirme
Eğitim Programı: Bir eğitim kurumunun veya sosyal çevrenin bireylerin yaşantılarını düzenlemek ve zenginleştirmek için yürüttüğü tüm etkinlikleri kapsar Müfredat ile aynı anlamda değildir! Müfredat programı; eğitim kurumlarında okutulacak derslerin isimlerini ve ders saatlerini içeren listelerdir Program Geliştirmede Temel Kavramlar
1. Eğitim faaliyetlerine yön verir. 2. Eşgüdüm sağlar. 3. Eğitimde verimi arttırır. 4. Öğretmenlere rehberlik eder. 5. Zamandan tasarruf sağlar. 6. Öğrenmeyi kolaylaştırır. EĞİTİM PROGRAMININ YARARLARI;
Öğretim Programı: Belli eğitim kademelerinde öğrenilmesi istenen ders konularını, zaman ve süre öğeleri dikkate alınarak eğitim kademesinin ve okul tipinin amaç ve ilkeleri doğrultusunda düzenlemektedir. Okul içi yaşantılara dayalı, okulda okutulan dersleri veya kursları kapsayan bir kılavuz kitap, dokümandır. Talim Terbiye Kurumu'nun denetiminde uzmanlardan oluşan özel bir komisyonca hazırlanır, belirlenen pilot okullarda en az 1 yıl süreyle denenir, geliştirilir ve ülke genelinde kullanılmaya başlanır. Öğretim Programı
Eğitim-Öğretim Programı Arasındaki İlişki
Öğretim programında yer alan tek bir disiplini başka bir ifade ile özel alanı olan tek bir dersi içerir. Örneğin Fen ve Teknoloji Programı Ders Programı
Eğitim sistemlerinde açık olarak yazılan ve ders planlarında görülen programın yanında bir de örtük (gizli-hidden) program vardır. Ders dışı etkinlikleri de içine alan çok geniş bir kavramdır. Okul dışı faaliyetler örtük program çerçevesinde ele alınır. Program geliştirme uzmanlarının son dönemde bireyin yaratıcı etkinliklerini geliştirmek üzere önem vermeye başladıkları bir program türüdür. Örtük Program
Yöneltilen Soru Programın Öğesi Niçin?Hedef/Amaç ve Kazanım Ne?İçerik Nasıl?Eğitim Durumları (Öğretme- Öğrenme yaşantıları) Ne kadar?Sınama Durumları (Ölçme ve değerlendirme) Programın Temel Öğeleri
Kuramsal TemelProgram Geliştirmeye Katkısı Felsefi TemelNiçin öğretiyoruz? Psikolojik TemelÖğrencinin gelişimine uygun mu? Sosyal TemelToplumun ihtiyacını karşılıyor mu? Ekonomik TemelEkonomik mi? Bilimsel TemelBilimsel gelişmeleri takip ediyor mu? Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri
Program Geliştirme Yaklaşımları
Program Geliştirme Süreci
DoğrusalBirbiri ile ardışık sıralı yakın ilişkili ve zorunlu ya da ön koşul öğrenmelerin ağırlıklı olduğu konuların düzenlenmesi Sarmal***Konuların yeri geldikçe tekrar edilmesine dayanan ModülerKonular öbekler halinde düzenlenir Piramitsel- Çekirdek Öğretimin ilk yıllarında geniş tabanlı konular öğrenciye verilir. Yıllar ilerledikçe konu alanı daraltılır Konu Ağı-ProjeÖğrenciler konu içeriğine kendi karar verir Sorgulama Merkezli İçerik Geliştirme Yaklaşımları