BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİNDE İLERİ KONULAR Neslihan Serap Şengör (6 Hafta) Bilişsel Süreçlerin Matematiksel Modellenmesi 1 Ödev+ 1 Sınav Mürvet Kırcı (3.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Giriş Dikkat Altsistemi Yönlendirme Altsistemi Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli Bellek Kontrol Birimi Kontrol Birimi F1 F2 ART nasıl çalışıyor? Mete Balcı,
Advertisements

İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ -1.HAFTA-
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Bilişsel Psikolojide Sistemler ve Modeller SEVTAP CİNAN İstanbul Üniversitesi, Edebiyat.
Biyomedikal Sistemlerin Modellenmesi ve Kontrolü Neslihan Serap Şengör İ.T.Ü. Elektronik ve Haberleşme Bölümü, oda no:1107 tel no:
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Tanıtım Günleri Temmuz 2005.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENMEYİ İSTİYORUM, FAKAT... BENİM STİLİM NE? Öğrenmeyi öğrenme Her yerde ve her zaman kendi.
Enerji Sistemlerinde Akıllı Sistem Uygulamaları Akademik Yılı Bahar yarıyılı Doç.Dr. Raşit ATA
Elektrik Devrelerinin Temelleri Neslihan Serap Şengör Devreler ve Sistemler A.B.D. oda no:1107 tel no:
Sinir Hücresi Nasıl Fark Edilmiş? eCell.jpg/512px-PurkinjeCell.jpg Ramon y Cajal ( )
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
Learning to learn network for low skilled senior learners FARKLI ÖĞRENME STİLLERİ! Öğrenmeyi öğrenme Her yerde ve her zaman kendi stilimle öğrenme. Developed.
Davranış durum Eğitilen sistem Değer Atama Ortam Kritik Ödül r δ Eğiticisiz Öğrenme Pekiştirmeli Öğrenme (reinforcement learning) Öğrenme işleminin her.
Devre ve Sistem Analizi Neslihan Serap Şengör Elektronik ve Haberleşme Bölümü, oda no:1107 tel no:
Devre ve Sistem Analizi
Verilen eğitim kümesi için, ortalama karesel hata ‘yı öğrenme performansının ölçütü olarak al ve bu amaç ölçütünü enazlayan parametreleri belirle. EK BİLGİ.
Devre ve Sistem Analizi Neslihan Serap Şengör Elektronik ve Haberleşme Bölümü, oda no:1107 tel no:
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
(Competitive Learning)
A1 sistemi A2 sistemi Hangisi daha hızlı sıfıra yaklaşıyor ? Hatırlatma.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ 1 MAVİ YEŞİL KIRMIZI SARI YEŞİL MAVİ SARI KIRMIZI SARI KIRMIZI YEŞİL MAVİ KIRMIZI YEŞİL.
Dinamik Yapay Sinir Ağı Modelleri Yinelemeli Ağlar (recurrent networks) İleri yolGeri besleme.
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
Bu durumda lineer sistemin çözümleri neler olabilir? Tüm bu durum portrelerinde ortak bir şey var, ne? S. Haykin, “Neural Networks- A Comprehensive Foundation”2.
YAPAY SİNİR AĞLARINA GİRİŞ. Yapay Sinir Ağlarının Genel Tanımı İnsan beyninin özelliklerinden olan öğrenme yoluyla yeni bilgiler türetebilme, yeni bilgiler.
(Competitive Learning)
Uyarlanabilir Yankılaşım Teorisi (Adaptive Resonance Theory- Grossberg ) A crucial metatheoretical.
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
Dinamik Yapay Sinir Ağı Modelleri Yinelemeli Ağlar (recurrent networks) İleri yolGeri besleme.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ x1x1 x2x2 xmxm 1 w1w1 w2w2 wmwm w m+1 v y Hatırlatma.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Hesaplamalı Sinirbilim Modeller farklı zamansal ve konumsal ölçeklerde süreçleri ele.
Yapay Sinir Ağlarına Giriş Neslihan Serap Şengör Oda no: 1107 Tel: Tuba Ayhan Oda no: 1109.
Ortam Özdüzenlemeli Öğrenme Eğitilen Sistem Hatırlatma.
Doğrusal Olmayan Devreler, Sistemler ve Kaos Neslihan Serap Şengör oda no:1107 tel no: Özkan Karabacak oda no:2307 tel.
Davranış durum Eğitilen sistem Değer Atama Ortam Kritik Ödül r δ Eğiticisiz Öğrenme Pekiştirmeli Öğrenme (reinforcement learning) Öğrenme işleminin her.
Çok Katmanlı Algılayıcı-ÇKA (Multi-Layer Perceptron)
Çok Katmanlı Algılayıcı-ÇKA (Multi-Layer Perceptron)
Yapay Sinir Ağlarına Giriş Neslihan Serap Şengör Oda no: 1107 Tel: Murat Şimşek Oda no: 1115.
Yapay Sinir Ağlarına Giriş Neslihan Serap Şengör İ.T.Ü. Elektronik ve Haberleşme Bölümü, oda no:1107 tel no:
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Öğrenme nasıl gerçekleşiyor? Ağırlıklar hatayı en azlıyacak şekilde güncelleniyor Öğrenme.
Yapay sinir ağı, basit işlemci ünitelerinden oluşmuş, çok
Devre ve Sistem Analizi
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
Elektrik Devrelerinin Temelleri
Fonksiyonel Programlama
Dinamik Yapay Sinir Ağı Modelleri
Sinir Hücresi Nasıl Fark Edilmiş?
Yapay Sinir Ağlarına Giriş
ART nasıl çalışıyor? Giriş Dikkat Altsistemi Yönlendirme Altsistemi F2
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Yapay Sinir Ağlarına Giriş
YAPAY SİNİR AĞLARI Bölüm 1-Giriş
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme
• EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer)
Yapay Sinir Ağlarına Giriş
Future: I will/shall & I am going to. Structure: Subject+will/shall+verb(base form)+object.
Organizational Communication
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ LİSANS EĞİTİMİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Sunum transkripti:

BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİNDE İLERİ KONULAR Neslihan Serap Şengör (6 Hafta) Bilişsel Süreçlerin Matematiksel Modellenmesi 1 Ödev+ 1 Sınav Mürvet Kırcı (3 Hafta) Biyomedikal Mühendisliğinde Modelleme Yöntemleri 1 Ödev Leyla Tavacıoğlu (2 Hafta) Performans Analizi ve Planlaması 1 Ödev Ali Fuat Ergenç (2 Hafta) Rejeneratif biyolojide hücre manipülasyon yöntemleri ve yeni hücre delme matkabı ile geri besleme teknikleri 1 Ödev

1.Hafta: Bilişsel süreç nedir? Bilişsel bilimde modellemeye dair yaklaşımlar ve modelleme yöntemleri. Yapay sinir ağlarına ilişkin genel bilgi. 2. Hafta: Çok katmanlı algılayıcı. Öz denetimli ağ. Uyarlanabilir Yankılaşım Teorisi. 3. Hafta: Pekiştirmeli Öğrenme. Yapay sinir ağlarının bilişsel süreçleri modellemede yeri ve sınırlarının tartışılması. 4. Hafta: Nöropsikolojik testler çerçevesinde bilişsel süreçlere bakış ve Stroop testi ile Wisconsin Kart sıralama testinin incelenmesi. Korku şartlanması. 5. Hafta: M. Rabinovich “Synchrony in the brain”, 6. Hafta: Amaca yönelik davranış mekanizmasının açıklanması ve modellenmesi. Bağımlılığa ilişkin bir model.

Kaynaklar: 1) Schultz, W., Dayan, P., Montague, P.R.: “A Neural Substrate of Prediction and Reward.”, Science 275, 1593–1599 (1997) 2)Ridderinkhof, K.R., van den Wildenberg, W.P.M., Segalowitz, S.J., Carter, C.S.: “Neurocognitive Mechanisms of Cognitive Control: The Role of Prefrontal Cortex in Action Selection, Response Inhibition. Performance Monitoring and Reward-Based Learning”, Brain and Cognition 56, 129–140 (2004) 3) Sutton, R.S., Barto, A.G., “Reinforcement Learning”, (2 nd printing), A Bradford Book, The MIT Press, (1998). 4) J.L. Armony, D. Servan-Schreiber, J. D. Cohen, J.E. LeDoux, “An Anatomically Constrained Neural Network Model of Fear Conditioning”, Behavioral Neuroscience, vol.109, No. 2, , (1995). 5) S. Haykin, “Neural Networks- A Comprehensive Foundation”, 2 nd Edition, Prentice Hall, 1999, New Jersey.

Biliş bilim Cognition: (L. Cognitio, fr. Cognoscere, cognitum, to become acquinted with, know, fr. co-+noscere, gnoscere, to get knowledge of.) 1- act or faculty of knowing 2- the process of knowing; knowledge or capacity for it; also, a product of this process as a perception or notion. ● Cognition: cognitive mental processes; the intellectual process by which knowledge is gained about perceptions and ideas-distinguished from affection and conation.

Biliş bilimi nasıl tanımlıyorlar? Aklın ve davranışın bilimi, Aklın nasıl çalıştığının incelenmesi, Akıl ve beynin nasıl bilgiyi edindiğinin ve düzenlediğinin incelenmesi, ▪ Akıl nedir?

Sorun akıllı makinaların duygularının olup olmayacağı değil, makinaların duyguları olmadan akıllı olup olmayacağıdır. Marvin Minsky The society of mind, 1987

Biliş bilimde var olan yaklaşımlar nelerdir? Sembolik (Computational) SOAR, EPIC Bağlantıcı (Connectionist) BrainWave, ART ? Dinamik sistem Hibrit ACT-R

Biliş bilimde ki farklı analiz seviyeleri nelerdir? Davranışsal: girişe karşılık gelen çıkış ne? Fonksiyonel: çıkış nasıl oluşuyor? Fiziksel: çıkışı ne üretiyor?

Hangi disiplinler etkin? Felsefe Fizyoloji Psikoloji Nörobilim Linguistik Antropoloji …….. Matematik Fizik Bilgisayar mühendisliği Hesaplamalı bilimler …..

Mühendislerin biliş bilimde işi ne? biliş bilim modelleme Hesaplamalı model

İ.Ö İnsanlığa ait ilk tıbbi döküman

Bir Yapay Sinir Ağı Tanımı (Alexander, Morton 1990) Yapay sinir ağı, basit işlemci ünitelerinden oluşmuş, çok yoğun, parallel ve dağılmış düzende çalışan bir işlemcidir. Deneysel bilgiyi depolama ve kullanıma sunma özelliğine sahiptir. Beyni iki şekilde andırır: 1) Ağ, bilgiyi ortamdan öğrenme yolu ile elde eder. 2) Gerekli bilgiyi depolama için basit işlemci ünitelerin arasındaki bağlantıları kullanır. Sinir hücresi Kenetleyici ağırlıklar ağırlık matrisi girişler

girişler ağırlık matrisi gizli katman çıkış katmanı çıkışlar İleri yol ağırlık matrisi girişler Tam bağlaşımlı Ağ Yapıları ağırlık matrisi öznitelik dönüşümü girişler Karma

Öğrenme Süreçleri Ağın içinde bulunduğu ortamdan etkilenerek parametrelerini değiştirmesi işlemi öğrenmedir. Öğrenme şekli, parametrelerin nasıl değiştirildiği ile belirlenir. Öğrenme Süreçleri Eğiticili ÖğrenmeEğiticisiz Öğrenme Pekiştirmeli Öğrenme Özdüzenlemeli Öğrenme

OrtamEğitici Eğitilen Sistem Eğiticili Öğrenme + -

Ortam Özdüzenlemeli Öğrenme Eğitilen Sistem

davranış Kritik Ödül r δ Pekiştirmeli Öğrenme Eğitilen Sistem Ortam Değer Atama

Çözümleyici Makina (analytical engine) Charles Babbage ( ) Çağdaş bilgisayarın öncüsü, Delikli kartlar ile komutlar veriliyor, Herhangi bir aritmetik işlemi yapabiliyor, Sayıların saklanabileceği bir bellek birimi var, İşlemlerin art arda ve sırasıyla yapılmasını sağlayan ardışık kontrol birimi var. Bu donanım, peki yazılımı kim tasarlıyor? Matematik çi, Cambridge ( )

İlk bilgisayar programcısı Augusta Ada Byron- Lady Lovelace ( ) It is desirable to guard against the possibility of exaggerated ideas that might arise as to the powers of the analytical engine. In considering any new subject, there is frequently a tendency, first, to overrate what we find to be already interesting or remarkable, and secondly by a sort of natural reaction to undervalue the true state of the case, when we do discover that our notions have surpassed those that were really valuable. The analytical engine has no pretensions whatever to originate anything. It can do whatever we know how to order it to perform. It can follow the anaysis, but it has no power of anticipating any analytical relations or truth. Its province is to assist us in making available what we are already acquinted with. 1843

ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) John Von Neumann Bellek aritmetik/mantık ünitesi Mc Culloch-Pitts Sinir Hücresi Modeli (1943) nöro-fizyolog matematikçi Sinaptik ağırlıklar girişler bias Matematikçi ( ) Aktivasyon fonksiyonu

EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer) 1950 John Von Neumann Hebb Öğrenme Kuramı (1949) “When an axon of a cell A is near enough to excite a cell B and repeatedly or persistently takes part in firing it, some growth process or metabolic change takes place in one or both cells such that A’s efficiency as one of the cells firing B is increased. “ (Organization of Behavior) zamana bağlı yerel Öğrenen adaptif sistemler için esin Fizyolog ( ) Öğrenme hızı Çıkış işareti Postsinaptik aktivite giriş işareti Presinaptik aktivite

Snark- Marvin Minsky (1951) kendi kendine ağırlıkları ayarlayabiliyor işe yarar hiç bir bilgi işleme fonksiyonunu gerçekleyemedi Perceptron – Frank Rosenblatt (1958) Görüntü tanıma Eğiticili öğrenme Perceptron yakınsama teoremi Bilgisayar bilimcisi ( ) ADALINE ( ADaptive LINEar combiner )- Bernard Widrow, Ted Hoff LMS kuralı Perceptron ile farkı öğrenme kuralı Elektrik mühendisi

Karanlık Yıllar ( ) “Perceptrons” Minsky-Papert 1969 matematiksel olarak Perceptron’un XOR mantik fonksiyonunu gerçekleyemeyeceğini ispatladılar. Grossberg- ART özdüzenlemeli bir yapı Kohonen – özdüzenlemeli bir başka yapı Fukushima – özdüzenlemeli bir başka yapı daha Karanlık Yıllardan Çıkış 1982 Hopfield Ağı Geriye Yayılım Algoritması (Backpropagation) * 1974 Werbos * 1985 Parker * 1985 LeCun * 1986 Rumelhart