AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
ERASMUS+ SPOR DESTEKLERİ. SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ.
1 BOLOGNA SÜRECİ’NDE İÇ DENETİMİN ROLÜ Mustafa PAKSOY Sakarya Üniversitesi İç Denetçi.
Dünya engelliler günü. Engelli Olmak Bir Engel Mi?
BASKETBOL TÜRKİYE TURU
Avrupa Birliği ile Müzakereler Kapsamında Fikri Mülkiyet Hukuku Faslı
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASI
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM AB engellileri, pasif ve yardıma muhtaç bireyler olarak görmenin aksine, toplumun diğer bireyleriyle eşit bireyler olarak kabul etmektedir. Bu kapsamda toplumsal ve ekonomik süreçlerin tamamını engelli bireyleri de içine alacak şekilde planlamaktadır.

Avrupa da 1977 yılında zihinsel hastalılıkları olan bireylerin durumları konusunda Avrupa konseyi 818 numaralı tavsiye kararı alınmıştır. AB üye ülkelerinin hükümet temsilcilerinden oluşan konsey tarafından 21 Aralık 1981 tarihinde Avrupa topluluğu düzeyinde özürlülerin soysan entegrasyonuna ilişkin bir karar alınmıştır.

24 Temmuz 1986 tarihin de Avrupa topluluğu düzeyinde özürlülerin istihdamına ilişkin konsey tavsiye kararı alınmıştır. Bu tavsiye kararı üye ülkelerin özürlülere mesleki rehabilitasyon ve istihdam alanlarında fırsat eşitliği sağlamak için gerekli tüm önlemleri almaları ve özürlü çalışanların karşılaştıkları engelleri ortadan kaldırılmasına yönelik oluşturulan politikaları izlemeleri gerektiğini ortaya koymaktadır.

TC devleti tarafından 16.06.1989 tarih ve 3581 sayılı kanunla onaylanan Avrupa Sosyal Şartı, özel gereksinimli bireylerin rehabilitasyon ve mesleki eğitimlerine ilişkin düzenlemeler getirmiştir.

31 Mayıs 1990 tarihinde Avrupa Konseyi ve eğitim bakanlarınca “özürlü çocuk ve gençlerin genel öğretim sistemi içinde kaynaştırılmalarını” yönelik bir karar alınmıştır.

Avrupa Konseyi 31 Mayıs 1990 tarihinde özürlü çocuk ve genlerin genel öğretim sistemine katılımı başlıklı bir ilke kararı almıştır. Bu kararla birlikte AB de özel eğitime ve kaynaştırmaya verilen önemin arttığı anlaşılmaktadır. Bu karara göre; *Üye ülkeler kendi öğrenim politikaları çerçevesinde ve yine kendi eğitim sistemlerini dikkate alarak uygun olan her durumda özürlü öğrencilerin genel öğrenim sistemine katılmaları veya katılım teşviki ile ilgili çabalarını gerektiğinde güçlendirmeyi kabul etmişlerdir. *Genel öğretim sistemine tam katılım, uygun olan her durumda ilk seçenek olarak kabul edilmeli ve tüm öğretim kurumları özürlü öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak durumda olmalıdır. Bu konuyla ilgili olarak aile, okul, toplum, dinlenme etkinlikleri, çalışama hayatındaki arasındaki bağlar oluşturulmalı ve güçlendirilmelidir. *Özürlü öğrencilere genel öğretim sistemi içinde mümkün olan en üst düzeyde öğrenim sağlanması, özürlü kişilerin bağımsızlıkları ve topluma katılmalarının teşvik etmenin önemli ve olmazsa olmaz şartı olarak kabul edilmelidir.

20 Aralık 1996 tarihinde Konsey ve hükümet temsilcileri özürlüler için fırsat eşitliği konusunda bir karar almıştır. Avrupa Komisyonu bu kapsamda aynı yıl “özürlüler için fırsat eşitliği- topluluğun yeni özürlülük stratejisi 1996” başlıklı bir tebliğ yayınlamıştır. Avrupa Komisyonu 25 Kasım 1999 tarihinde ayrımcılıkla mücadele konusunda bir öneri paketi hazırlamıştır. Avrupa Komisyonu tarafından 27 Kasım 2000 tarih 2000/78/EC sayı ile yayımlanan istihdamda ve işte eşit muamele direktifi üye ülkelerde özürlülere yönelik özel düzenlemeler yapılması yerine, özürlülerin haklarını kullanırken karşı karşıya kaldıkları engellerin ortadan kaldırılmasını böylece özürlülerin topluma tam katılımlarının sağlanması hedeflenmektedir.

Avrupa Komisyonu 12 Mayıs 2000 tarihinde özürlüler için engelsiz Avrupa isimli bir tebliğ yayımlanmıştır. Bu tebliğde, engelli bireylerin erişebilirliği ile ilgili kapsamda stratejilere yer verilmiştir. Avrupa okulları yönetici kurulu 1995 de – öğrenim destek komitesi- kurmuş ve bu kurul aracılığıyla Avrupa okullarının tüm öğretim düzeylerinde özürlülerin kaynaştırılmasının sağlanması hedeflenmiştir. Denilerek” AB’de kaynaştırmaya verilen önem bir kez daha vurgulanmaktadır.

7-9 Aralık 2000 tarihleri arasında Nice’de toplanan Avrupa Konseyi, AB temel haklar şartını kabul etmiştir. 3 Aralık 2001 tarihinde, Avrupa Konseyi 2003 yılının Avrupa özürlüler yılı olarak saptanması konusunda bir karar almıştır.

Avrupa özürlüler yılının hedef ve amaçları aşağıdaki gibi saptanmıştır: Özürlülerin hakları ile ilgili bilinç düzeyini arttırmak, bunların ayrımcılığa karşı korunmalarını ve özürlülerin haklarını tam ve eşit şartlarda kullanmalarını sağlamak. Avrupa da yaşayan özürlülere fırsat eşitliği sağlamak için gerekli önlemlerin ele alınıp tartışılmalarını teşvik etmek; Yerel, ulusal ve Avrupa ölçeğinde gerçekleştirilmiş olumlu uygulamaların, etkin stratejilerin ve edinilmiş deneyimlerin paylaşılmasını teşvik etmek; İlgili tüm taraflar arasında, yani hükümetler, sosyal taraflar, sivil toplum örgütleri, sosyal hizmet kuruluşları, özel sektör, özürlüler ve bunların aileleri arasında işbirliğini güçlendirmek; Özürlülük ile ilgili iletişimi geliştirmek ve özürlü kişiler hakkında olumlu bir imaj oluşturulmasını teşvik; Özürlülerin farklı özellikleri ile değişik tipteki özürlülükler hakkındaki bilinç düzeyini yükseltmek; Özürlülerin karşı karşıya kaldıkları çok yönlü ayrımcılık hakkında bilinçlendirmeyi sağlamak; Özürlü çocuk ve gençlerin eşit öğrenim haklarının benimsenmesine özel önem vermek, böylece bunların tam katılmalarını teşvik etmek ve desteklemek; özel gereksinimleri olan öğrencilerin genel veya özel kurumlara Avrupa değişim programlarına katılmalarını geliştirmek üzere çocuk ve gençlerin eğitimi ile ilgilenen meslek kişi ve grupları arasında Avrupa çapında işbirliğini oluşturmaktır.

2003 yılında AB de birçok etkinlik gerçekleştirilmiştir 2003 yılında AB de birçok etkinlik gerçekleştirilmiştir. Bu nedenle Avrupa özürlüler yılının başarıları ve istihdamda ve işte eşit muamele direktifinin üye ülkeler tarafından etkili bir şekilde uygulanıp uygulanmadığını değerlendirmek üzere “Avrupa özürlülük eylem planı” 2010 yılına kadar olan dönemi kapsayacak şekilde oluşturulmuştur.

Türkiye’nin AB’ye üyelik sürecinden yukarıdaki gelişmelere paralel düzenlemeler yapması gerekmiş ve bu konuda birçok düzenleme de gerçekleştirilmiştir. Ancak son AB Müktesebatına Uyum Programı (2007-2013) incelendiğinde özel eğitimle ilgili hiçbir önleme yer verilmediği görülmektedir. Ancak sosyal politika ve istihdam başlığı altında korumalı iş yerleri ile ilgili yapılacak kanuni düzenlemelere değinildiği görülmektedir. Bunun dışında SHÇEK’in ( Yaşlı ve Özürlü Hiz. Gen. Müdürlüğü) sorumluluğunda olan ve özel gereksinimli bireyleri ilgilendiren bazı yasalarda düzenlemelere gidileceği belirtilmiştir.