Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimlerini, destek eğitim hizmetleri de sağlanarak yetersizliği olmayan akranları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAYNAŞTIRMA.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ. ÖZEL EĞİTİMİN TANIMI Özel eğitim nedir? Özel eğitim; özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim gereksinimlerini karşılamak için.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ KAYNAŞTIRMA. KAYNAŞTIRMA NEDİR ? Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini bütün kademelerde.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME (COOPERATIVE LEARNING)
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ VE GİDERİLMESİ İÇİN NELER YAPILMALI?
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimlerini, destek eğitim hizmetleri de sağlanarak yetersizliği olmayan akranları ile birlikte resmî ve özel; okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan özel eğitim uygulamalarıdır (özel eğitim hizmetleri mad.23 ).

Özel eğitimin amaçları a) Toplum içindeki rollerini gerçekleştiren, başkaları ile iyi ilişkiler kuran, iş birliği içinde çalışabilen, çevresine uyum sağlayabilen, üretici ve mutlu bir vatandaş olarak yetişmelerini,

b) Toplum içinde bağımsız yaşamaları ve kendi kendilerine yeterli bir duruma gelmelerine yönelik temel yaşam becerilerini geliştirmelerini,

c) Uygun eğitim programları ile özel yöntem, personel ve araç-gereç kullanarak; eğitim ihtiyaçları, yeterlilikleri, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda üst öğrenime, iş ve meslek alanlarına ve hayata hazırlanmalarını amaçlar.

NEDEN KAYNAŞTIRMA? Bireysel Farklılıklara Saygı… Okul sonrası ayrıştırılmış bir dünya…? Doğal ortam… Olumlu Model… Akran model… Yasal zorunluluk…? ÖZEL EĞİTİM HİMZETLERİ YÖNETMELİĞİ

Özel gereksinimli öğrenciler için? (ötekileştirmeden kurtulma-olumlu model-doğal ortam) Normal gelişen öğrenciler için? (engelliler ile iletişim, yardım etme yolları, toplumsal sorumluluk) Okul personeli için? (farklı öğrencilerle çalışma becerisi kazanma, eğitsel sorumluluk, uyarlama becerileri kazanma) Aileler için? (ötekileştirmeden kurtulma, olumlu model, toplumsal kaynaşma)

Zihin yetersizliği olan bireyler Bedensel yetersizliği olan bireyler Dikkat eksikliği ve hiperakivite bozukluğu olan bireyler Görme yetersizliği olan bireyler İşitme yetersizliği olan bireyler Dil ve Konuşma güçlüğü olan bireyler Süreğen hastalığa sahip bireyler Otizmli bireyler Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler Üstün zekalı bireyler Üstün yetenekli bireyler

Sizin özel gereksinimli çocuklarla çalışma ihtimaliniz nedir? Sizin özel gereksinimli çocuk sahibi olma ihtimaliniz nedir? Özel gereksinimli çocukların yaygınlık oranı yaklaşık % 12’dir. Türkiyede 8,5 milyon özel gereksinimli birey var…

Peygamberimizden (S.A.V) Kaynaştırma Örnekleri (1400 yıl önce) Bedensel Engelli Zahir Bedensel Engelli Muaz bin Cebel Görme Engelli İbn-i Ümmi Mektûm

Tam zamanlı kaynaştırma Kaynak oda destekli kaynaştırma Yarım zamanlı kaynaştırma Özel eğitim sınıfı Gündüzlü özel eğitim okulu Yatılı özel eğitim okulu

Etkili Kaynaştırma Uygulamaları

Ders içeriklerinde? Müfredatı Aynen Uygulama Müfredatı Basitleştirme / Yalınlaştırma Müfredatı Geriden Takip Etme Akran Desteği Aile Desteği Özel Eğitim Desteği

Ders planlarında? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları Öğrencinin kişisel bilgileri Öğrencinin “o ders için” performans düzeyi Öğrenci için “o ders için” seçilen uzun dönemli amaçlar Öğrenci için “o ders için” seçilen kısa dönemli amaçlar Değerlendirme araçları Yer, zaman ve uzman bilgileri Bep Ekibi üyeleri

Öğretim yöntemlerinde? Özel eğitim yöntem ve teknikleri…? Beceriyi parçalara ayırma İpuçları ve ipucu silikleştirme sistemlerinin kullanımı Pekiştireç ve pekiştirme tarifelerinin kullanımı (Doğukan, Tolga)

Başarının değerlendirilmesi ve not vermede? Ek sınav süresi verme Görme engelliler için görsel soruları eleme Bedensel engelliler için yazma yardımı Görme engelliler için yazma yardımı Görme engelliler için okuma yardımı Zihin engelliler için sözlü ya da performans sınavı

Kaynaştırma ortamının özel gereksinimli öğrencinin gelişimine katkı sağladığı alanlar: Bilişsel gelişim (ders hedefleri) Sosyal gelişim (akran ve öğretmenlerle iletişim ve etkileşim, oyun oynama, tuvalet becerileri, yemek ve kantin becerileri, koridor kuralları, okul kuralları vb) Özgüven gelişimi Sosyal kabul Konuşma becerileri Sınıf kuralları Toplumsal uyum

Dinlediğiniz için teşekkürler

İlk olarak 1975’te ABD’de yürürlüğe giren PL “Tüm Engelliler İçin Eğitim Yasası” İlk olarak 1975’te ABD’de yürürlüğe giren PL “Tüm Engelliler İçin Eğitim Yasası” ’te bu yasada kullanılan “en az kısıtlayıcı ortam” kavramı ’te bu yasada kullanılan “en az kısıtlayıcı ortam” kavramı En az kısıtlayıcı ortam: öğrencinin bireysel özelliklerine bağlı olarak kendi yakınları ve akranları ile mümkün olan en fazla düzeyde bir arada olabileceği; yine bireysel özellikleri göz önünde bulundurularak, eğitsel gereksinimlerinin en yüksek oranda karşılanabileceği eğitim ortamıdır (Allan ve Sproul, 1985). En az kısıtlayıcı ortam: öğrencinin bireysel özelliklerine bağlı olarak kendi yakınları ve akranları ile mümkün olan en fazla düzeyde bir arada olabileceği; yine bireysel özellikleri göz önünde bulundurularak, eğitsel gereksinimlerinin en yüksek oranda karşılanabileceği eğitim ortamıdır (Allan ve Sproul, 1985). Kaynaştırma: gerektiğinde sınıf öğretmenine ve/veya yetersizliği olan öğrenciye destek özel eğitim hizmetleri sağlanması koşulu ile, yetersizliği olan öğrencinin normal eğitim ortamlarında eğitilmesidir (Kırcaali-İftar, 1992). Kaynaştırma: gerektiğinde sınıf öğretmenine ve/veya yetersizliği olan öğrenciye destek özel eğitim hizmetleri sağlanması koşulu ile, yetersizliği olan öğrencinin normal eğitim ortamlarında eğitilmesidir (Kırcaali-İftar, 1992).

1990 yılında PL ’de bazı değişiklikler yapılmış ve yasa “Özürlülerin Eğitimi Yasası (IDEA)” adını almıştır. Yasanın yeni haline göre yetersizliği olan çocuklar mümkün olan en üst oranda, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim almalıdır. 1983’te yürürlüğe giren 2916 sayılı “Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu” ile kaynaştırma yasal olarak benimsenmiştir. Bu kanundan sonra kaynaştırma, 1997’de KHK/573 ile gündeme gelmiştir. KHK/573’ün 12.maddesiyle uygulamayla ilgili ayrıntılara yer verilmiştir. Ocak 2000’de yürürlüğe giren “Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği” ise kaynaştırmayla ilgili hükümler ve uygulama ilkelerini içermektedir. Son olarak 2006’da “Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği” yeniden düzenlenmiş, yönetmeliğin yeni halinde BEP gündeme gelmiştir.

Kaynaştırmanın başarıyla uygulanabilmesi için için etkili olan faktörleri uzmanlar beş başlık altında toplamıştır: Kaynaştırmanın başarıyla uygulanabilmesi için için etkili olan faktörleri uzmanlar beş başlık altında toplamıştır: Toplumsal ve sosyal kabul Öğrencinin gereksinimlerinin farkına varılması Öğrencinin programa dayalı gereksinimlerinin belirlenmesi Etkili yönetim ve öğretim sunulması Personel desteği ve işbirliği

Sınıftaki her bir öğrencinin değerli olduğu bir ortam yaratılmalıdır. Sınıftaki her bir öğrencinin değerli olduğu bir ortam yaratılmalıdır. Sınıf içinde olumlu atmosfer oluşturmak, Sınıf içinde olumlu atmosfer oluşturmak, Öğrencilerin isteklerini, beklentilerini dikkate almak, Öğrencilerin isteklerini, beklentilerini dikkate almak, Öğrencileri işbirliği içine koymak, Öğrencileri işbirliği içine koymak, Olumlu davranış ve tutumlar için model olmak, Olumlu davranış ve tutumlar için model olmak, Kaynaştırma öğrencisine sınıf içinde ve dışında nasıl yardım edileceği konusunda öğrencileri bilgilendirmek gibi unsurları sınıf öğretmeni göz önünde bulundurmalıdır. Kaynaştırma öğrencisine sınıf içinde ve dışında nasıl yardım edileceği konusunda öğrencileri bilgilendirmek gibi unsurları sınıf öğretmeni göz önünde bulundurmalıdır.

Sınıfta öğrenmenin en üst düzeye çıkabilmesi için öğretmen tüm öğrencilerini çok iyi tanımalıdır. Sınıfta öğrenmenin en üst düzeye çıkabilmesi için öğretmen tüm öğrencilerini çok iyi tanımalıdır. Her bir öğrencinin birbirinden farklı özellikleri olduğunu göz önüne alarak öğretim etkinliklerini planlamalıdır. Her bir öğrencinin birbirinden farklı özellikleri olduğunu göz önüne alarak öğretim etkinliklerini planlamalıdır. Kültürel farklılıklar için öğrencilerin birbirlerini anlamalarını sağlayacak etkinlikler seçmelidir. Kültürel farklılıklar için öğrencilerin birbirlerini anlamalarını sağlayacak etkinlikler seçmelidir.

Öğretmen ders yılı başında ve düzenli aralıklarla kaynaştırma öğrencinin gereksinimlerini belirlemeli ve takip etmelidir. Öğretmen ders yılı başında ve düzenli aralıklarla kaynaştırma öğrencinin gereksinimlerini belirlemeli ve takip etmelidir. Öğrenci için öncelikli bilgileri seçmeli, gerekli uyarlamaları yaparak sunmalıdır. Öğrenci için öncelikli bilgileri seçmeli, gerekli uyarlamaları yaparak sunmalıdır.

Etkili bir yönetim ve öğretim için dört farklı uygulama yer almaktadır. Başarılı sınıf yönetimi, fiziksel, süreç, öğretimsel ve davranışsal yönetimi içermelidir.Başarılı sınıf yönetimi, fiziksel, süreç, öğretimsel ve davranışsal yönetimi içermelidir. Başarılı Sınıf Yönetimi Kaynaştırma öğrencilerini üst düzeyde sınıf etkinliklerine katabilmek için etkili öğretim teknikleri uygulanmalıdır.Kaynaştırma öğrencilerini üst düzeyde sınıf etkinliklerine katabilmek için etkili öğretim teknikleri uygulanmalıdır. Etkili Öğretim Teknikleri Kaynaştırma öğrencisi ortam, program, öğretim ya da ev ödevlerine uyum sağlayabilmelidir.Kaynaştırma öğrencisi ortam, program, öğretim ya da ev ödevlerine uyum sağlayabilmelidir. Etkili Uyarlamalar Beklenmedik bir şekilde değişen durumlarda gerekli uyarlamaların yapılarak, kaynaştırma öğrencisi desteklenmelidir.Beklenmedik bir şekilde değişen durumlarda gerekli uyarlamaların yapılarak, kaynaştırma öğrencisi desteklenmelidir. Öğretimde Esneklik

Kaynaştırmanın başarıya ulaşabilmesi bir ekip işidir. Özel eğitim öğretmenleri, yardımcı öğretmenler, destek hizmet uzmanları, okul yöneticileri bu ekibin içinde yer alabilir. Ancak bu uzmanlar arasında işbirliğinin olması ile kaynaştırmaya destek olabileceklerdir.

ÖĞRENCİ OKUL YÖNETİCİLERİ ÖĞRETMEN YARDIMCILARI UZMANLAR ÖĞRETMEN AİLE

Kaynaştırma öğrencisinin kendisi de kaynaştırma ekibinin bir çalışanıdır. Bu durumun öğrencinin öz farkındalığı üzerinde olumlu etkisini olacaktır. Diğer sınıf öğrencileri de kaynaştırma öğrencisini kabul eder bir tutum içerisinde olurlarsa, kaynaştırma gerçekleşebilir. HER ÇOCUK ÖZELD!R

Kaynaştırmada öğretmenin işini kolaylaştırabilecek en önemli destek anne ve babalardır. Okulda yapılan çalışmaları evde tekrar ederek, çocuklarının bireysel özellikleri hakkında öğretmenleri bilgilendirerek, yapılan toplantılarda çocukları hakkında verilen kararlara katılarak kaynaştırmaya destek olabilirler. Unutmayın, anne ve baba işbirliği çalışmalarına dahil edilemezse kaynaştırma hiçbir zaman tam anlamıyla gerçekleşemez.

Kaynaştırmanın anahtar kişisi sınıf öğretmenleridir. Sınıf öğretmeni kabul edici bir tutum içerisinde bulunmazsa, diğer öğretmenlerle işbirliği halinde olmazsa, kaynaştırma uygulamaları gerçekleşemez. Sadece sınıf öğretmeni değil, özel eğitim ve diğer alan öğretmenleri de aynı şekilde işbirliği halinde çalışmalıdırlar.

Destek hizmet sağlayan uzmanlar (psikolog, odyolog, fizyoterapist, tıbbi uzman vb.) ilk değerlendirmelerde, BEP toplantılarında, ara değerlendirmelerde, aile toplantılarında ve diğer çalışmalarda yer almalıdırlar. Öğrencinin gereksinimlerine uygun olarak seçilen uzmanlar sağlayacakları desteklerle kaynaştırmayı yardımcı olacaktırlar.

Kaynaştırma öğrencisine ve sınıf öğretmenine sınıf içerisinde yardımcı olmakla görevlidirler. Sınıf öğretmenin zorlandığı yetemediği durumlarda bu yardımcılar kaynaştırmanın vazgeçilmez parçası olmaktadırlar. Kaynaştırma ekibinin en önemli çalışanlarından biridir. Okul yöneticileri kaynaştırmaya karşı kabul edici bir tutum içerisinde olmazsa hiçbir destek hizmet alımı yapılamaz. Kaynaştırmanın başarıyla gerçekleşmesi için yöneticilerin, öğretmenlere destek olup, gerekli destek hizmetlerinin sağlanması konusunda koordinatörlük yapması gerekmektedir.

İŞBİRLİKÇİ ÖĞRETİM MODELİ ÖĞRETMEN YARDIMCILARI MODELİ AKRAN DESTEKLEME MODELİ İŞBİRLİĞİ MODELİ

Bu modelde normal sınıf öğretmeni ile özel eğitim öğretmeni ve gerektiğinde diğer uzmanlar, sınıf içinde süregelen durumlarla ilgili öneriler üretirler ve bu önerileri sınıf öğretmeni sınıfında uygular. İşbirliği modelinin sağladığı yararlar: 1.Kaynaştırma ortamını garantilemek 2.Kaynaştırma öğrencisinin ve diğer öğrencilerin gereksinimlerini ilgi çekici yollarla karşılamak 3.Uzmanların birbirlerini kişisel ve profesyonel olarak desteklemeleri 4.Bu modele dahil olan her bireyin kişisel gelişimini desteklemesi 5.Birbirleriyle işbirliği yaparak daha fazla daha farklı fikirler üretebilmeleri

Bu modelde kaynaştırma öğrencisinin BEP’indeki hedeflere gerekli uyarlamalar sağlanarak ulaşması amaçlanmaktadır. Bu model iki ya da daha fazla öğretmenin işbirliği içinde ve düzenli olarak sınıftaki öğrencilerden sorumlu olmalarını gerektirir. Burada önemli olan nokta, sınıf öğretmeninin ekip çalışanlarını belirlerken, okuldaki personelin yeterlikleri ve uzmanlıklarını bilerek görev dağılımını ilgili kişilere yapmasıdır. Örneğin, her günün ikinci yarısında başka bir uzmanın derse katılımını planlamak öğretmenin işini kolaylaştıracaktır.

Kaynaştırma için gerekli olan uzman ve personele her zaman her yerde ulaşmak mümkün olmayabilir. İşte bu durumlarda akranlar çok iyi birer destek olabilirler. Bu modelde hem kaynaştırma öğrencisi hem de yardımcı olan akran fayda görür. Ancak bu uygulama için gönüllü öğrenciler tercih edilmelidir. Daha sonrası içinde akranlar yetersizliği olan öğrenciyi destekleme konusunda yetiştirilmelidir.

Öğretmen yardımcıları sınıfta kaynaştırma öğrencisiyle bire-bir ilgilenen kişidir. Bu kişilerin özel eğitim, özel eğitim gerektiren bireyler, özel eğitim yöntemleri gibi konularda çok iyi yetişmiş olmaları gerekmektedir. Ancak bu modelde kaynaştırma öğrencisinin kişiye bağımlılık geliştirmesi gibi bir dezavantaj vardır. Bu yüzden olabildiğince akranlarıyla etkileşim kurması için fırsat yaratılmalıdır.