Transaksiyonel analiz

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
Advertisements

Öğrenciler Neden Başarısız Olur?
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ - KDS DECISION SUPPORT SYSTEMS-DSS
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
ROL OYNAMA.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ANNE BABA TUTUMLARI.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Çoğu konuşma “katli” kasıtsız ve kalıcıdır Çünkü “KATİL” sorunun farkında bile değildir.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
AİLE TUTUMLARI.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ANA-BABA TUTUMLARI
Aile İçi İletişim.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE AİLE YAKLAŞIMLARI
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ETKİLİ İLETİŞİM.
KİŞİLİK İSMAİL YILMAZ.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Çatışma ve Çatışma Yönetimi 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
Okul Aile Birliği Olağan Toplantısına Hoş Geldiniz 23/10/2012
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Küçük bir erkek çocuk, annesine sordu: "Niçin ağlıyorsun
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
ÇOCUK VE SUÇ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
"Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığınca (Ulusal Ajans, yürütülen Erasmus+
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ERGENLİK.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
AİLE TUTUMLARI. 2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?
ŞİDDET.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
Sunum transkripti:

Transaksiyonel analiz

ERİC BERNE İki kişi bir araya geldiğinde sosyal bir etkileşim başlar. Böyle bir durumda iki kişinin kişiliğini oluşturan ego durumları arasında bir etkileşim meydana gelir. Bu yaklaşım bireyin kendi yazgısını seçmek ve yeniden yönlendirmek için bir potansiyele sahip olduğunu varsayar. Terapist; kişinin kendinin farkına varmasını sağlayan bir rehber görevindedir. Sürecin amacı danışanın önceki kararlarını yeniden gözden geçirmesi, değerlendirmesi ve yeni daha uygun seçenekleri oluşturmasına yardımcı olmak, ‘ben tamamım’ pozisyonuna gelmesini sağlamaktır.

anne-baba ego: cezalandırıcı, eleştirici, denetleyici (kontrol eder) yetişkin ego : kişinin kendi içindeki gerçeklere ve mantıksal esaslara göre davranır. duygulara yer vermez. (düşünür) çocuk ego : bir kişinin çocukluğu, hâlâ içinde taşıdığı özellikleridir. (hisseder)

Sağlıklı olan bireyler, her üç benliği duruma göre kullanırlar.  Sağlıklı insan, "anne baba, çocuk benlik" durumlarını "yetişkin" benlik durumunun denetiminde kullanabilen kimsedir. Bir ben vardır benden içeri.

 Bütünleyici iletişim, belirli bir ben durumundan gönderilip diğer kişiden beklenen cevabın yine aynı ben durumundan alınmasıyla meydana gelir.   Zıt iletişim, gönderilen mesaja farklı ben durumundan zıt ve beklenmeyen bir cevap alınmasıyla meydana gelir. Saklı iletişim, birden fazla ben durumundan gönderilen karmaşık mesajlardan meydana gelir.

İNSANIN OYNADIĞI PSİKOLOJİK OYUNLAR Berne, sosyal hayatta işlevselliği olmayan davranış kalıplarını ‘oyunlar’ olarak tanımlamıştır. BEN İYİYİM – SEN İYİSİN Sağlıklı olan konum Ben İyiyim-Sen İyisin" konumudur. Bu konumda kişi kendini kazançlı hissederek karşılıklı dürüst bir ilişkiye girer. "Ben İyiyim-Sen Kötüsün" konumunda kişi kendi problemlerini başkalarına yansıtır ve diğer insanları suçlar. Bu bir kendini beğenmişlik durumu olup kişiyi diğer insanlardan uzaklaştırır ve yalnızlığa iter. "Ben Kötüyüm-Sen İyisin" konumu depresyonlu (bunalımlı, kaygılı) kişilik durumu olup kişi kendini başkalarına göre güçsüz hisseder, geriye çekilir veya kendi ihtiyaçlarından çok başkalarının ihtiyaçlarına hizmet eder. "Ben Kötüyüm-Sen Kötüsün" konumu bütün umutların yitirildiği, gereksizlik ve değersizlik durumu olup kişi yaşama isteğini kaybetmiştir ve hayatı hiç bir umut ışığı olmayan tarzda görmektedir.

SÖZLEŞME VE UYGULAMA SORULARI Transaksiyonel analiz uygulamalarının temelinde, değişim için yapılan karşılıklı sözleşmeler bulunur. Uygulama soruları kişinin kişiliğini kısıtlayan faktörleri ortaya çıkarıp onun özgürleşmesine yardımcı olacak sorulardır. Anne ve babanızdan aldığınız bazı değer ve standartlar nelerdir? Çocukluk döneminizde ailenize karşı kullanmış olduğunuz ve şu andaki mevcut toplumsal ilişkilerinizde kullanmakta olduğunuz oyun ve stratejiler nelerdir? Fark edilme ihtiyacınızı nasıl karşılıyorsunuz?  Hayatta kalabilmek için oyunlar gerekli midir?