Öyküleme Teknikleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

PARAGRAF.
MARKALARIN TÜKETİCİ ALGILARINDAKİ YERİ
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
Ders Kitaplarında Tasarım
Fotoğraf Çekerken Dikkat Edelim Yanlışlar ve Doğrular
TÜRKÇE / Olay Yazıları (Öykü-Roman)
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 6.Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Klasik Anlatı Sineması
İNTERNETİN KULLANIM ALANLARI
Laura Mulvey’nin Kadının Sinemadaki Temsiline Yaklaşımı
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM VE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
EĞİTİMDE MATERYALİN YERİ VE ÖNEMİ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Hepimiz biliriz ki,bizi biz yapan kurallar vardır.Bu kuralların temelini oluşturan ögelerden bir kaçını sizlerle geçen ay ki;bültenimizde paylaşmıştım…
Yapım Unsurları Hedef kitleye ulaşmak için değişik unsurlardan faydalanılır. Hedef kitlenin dikkatini çekmeyen yapımların ya eksik içerik ya da teknik.
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
Storytelling Özge GİRAY KARADAĞ
Okul Rehberlik Servisi
Anlamlandırma.
Afyon Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Büyük düşün, küçük adımlarla başla...
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
ERGENLE İLETİŞİM.
YIL SONU SEMİNER ÇALIŞMASI
Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
GÖSTERMEYE BAĞLI DÜZYAZI TÜRLERİ
1.  Teknik, ekonomik, sosyolojik ve psikolojik bağlamlarda ve her türlü örgütlerde ge r çekleşmekte olan girişimciliğin günümüzde çok çeşitli tanımları.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
9 1.Çarpan 9 2.Çarpan 81 Çarpım
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER
Probleme Dayalı Öğrenme
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
Anlatmaya Bağlı Metinler
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
Örnek olayda asıl olan yaşanmış gerçek olaylardan hareket etmektir. Öğretmen planladığı öğretim faaliyetine uygun olarak, öğrencilerin davranışlarını değiştirmek.
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Hikaye.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
Dosyabak.com T.C ……………………. İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ……………… İLKÖĞRETİM OKULU …………………….. ÖĞRETMENİ …………………………….
Dijital Öyküleme
FABL NEDİR ?. FABL NEDİR  Bir tür küçük öyküdür.  Olaya dayalı bir anlatımı vardır.  Hayattan alınan küçücük kesitler, hayvanlar ya da bitkiler arasında.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

Öyküleme Teknikleri

Öykü ve öyküleme birbirinden ayrıdır Öykü ve öyküleme birbirinden ayrıdır. Öyküleme (diğer adlandırmalarla anlatı, dramatik kuruluş, söylem vs.) gerçek anlamdaki öykünün seyirciye aktarılış biçimidir. Öykülemeyi iyi bilirsek, vasat bir öyküyü bile ilgi çekici hale getirebiliriz. Tersi bir noktadan, kötü bir öyküleme ile iyi bir öykünün tüm çekiciliği ortadan kalkar. Öyküleme sürecinde önemli olan aktarılan olaylar değil, anlatıcının bize bu olayı aktarış biçimidir. Bu anlamda aynı öykü, birbirinden çok farklı biçimlerde seyirciye aktarılabilir.

Senaristler giriş, beklenmedik olay, felaket ya da giriş, çatışma ve çözüm üçlemesini kullanır.

Giriş bölümü bir senaryoda öykünün temelini oluşturan, başkahramanın, filmin geçtiği ortamın içinde sunulduğu bölümdür. Senaristi ayrıcalıklı kılan da, giriş bölümünde en kısa zamanda maksimum bilgiyi vermesi ve merak uyandırmasıdır.

Ancak bu bilgi verme işlemi dramatik kalıplar içinde yapılmalıdır Ancak bu bilgi verme işlemi dramatik kalıplar içinde yapılmalıdır. Mesela de karakterin geçmişine dair merak öğesi uyandırılabilir. Örneğin karaktere ait bir sır açığa çıkarılabilir. Giriş bölümü aşırı uzun tutulamaz.

Filmlerde ve televizyonda kullanılan merak öğesine “teaser” denilmektedir. Merak öğesi seyircinin dikkatini çekmek amacıyla ilk sahnede gösterilen kısa ve ani harekettir. Seyirciye bir tür bilmece sorulur. Yine kullanılacak “teaser’in süresi filmin uzunluğuna ve senaristin tercihlerine bağlı olarak değişir.

Dramın temel öğelerinden biri olan beklenmedik olay, öykünün gidişatında umulmadık ve ani bir değişiklik yaratır. Baht dönümü yaşayan kişinin yazgısında değişiklikler olur. Örneğin babasının farklı bir kişi olduğunu öğrenir, bavulda sakladığı para aslında orada değildir, öldü sanılan kişi yaşamaktadır vs.

Sonuç bölümü ise anlatı boyunca düğümlenen çatışmaların ya da olayların çözüme ulaşmasıdır. Sonuç öykünün kendi verilerinden kaynaklanmalıdır. Bu anlamda deux machina’ya karşı çıkılır.

Farklı sonuç fikirleri mevcuttur Farklı sonuç fikirleri mevcuttur. Örneğin bazı senaryolar çevrimsel, dairesel biçimlerde kurulmuş öykülerden oluşur. Öykünün başında yer alan bir koşul, kişi ya da durum final bölümünde yeniden gösterilir. Örneğin hırsızlık nedeniyle film boyunca elde ele dolaşan değerli bir nesne final bölümünde yeniden yerine konur.

Bazı sonuç önerileri ise, açık son-kapalı son şeklinde biter Bazı sonuç önerileri ise, açık son-kapalı son şeklinde biter. Başta gösterilen sırrın ya da gizemin final bölümünde sonuçlanmadığı senaryolara açık sonlu senaryolar denir. Çözüme ulaşan, ipuçlarının birbirine bağlandığı senaryolar ise kapalı sonludur.

1- Dramatize Etme Dramatize etmek, herhangi bir olayın, durumun, kurmaca ya da gerçek bir öykünün seyircide heyecan uyandırmasını sağlayarak dramatik biçimde işlemesi için başvurulan yöntemlerin tümüdür.

Herhangi bir olayın, durumun, kurmaca ya da gerçek öykünün seyircide heyecan uyandırmasını sağlayarak dramatik şekilde işlemesi için başvurulan yöntemlerin tümüdür. Michel Chion’a göre, başlangıçta dramatik olmayan bir malzeme ile çalışırken 5 yönelim üzerinden giderek dramatize etme işlemi gerçekleşebilir.

Duyguların şiddetlendirilmesi Konuya yoğunlaşma Heyecan yaratılması, öykünün merkeze alınan kişinin lehinde özdeşleşme etkisi yaratacak şekilde anlatılması Duyguların şiddetlendirilmesi Olayları önem derecesine göre belli bir düzene göre sunmak Öykünün bir ilerleme çizgisinin oluşması ve iniş çıkış anlarının saptanması

Dramatize etmek için kullanılabilecek yöntemlerden bazılarını sayalım:

Yoğunlaşma: Hem öyküye bir birlik kazandırmak hem de seyirciye belli bir bilgi vermek için konu yoğunlaştırırlır.

Heyecan Yaratılması: Öyküye yansız bir biçimde değil, öykünün kahramanıyla seyirci arasında bir özdeşleşme sağlayarak, heyecan uyandıracak bir biçimde anlatılmasıdır.

Şiddetlenme: Öykü boyunca yaşanan duygularla gerçekleşen durumlar abartılmalıdır.

Belli bir düzene göre sunma: Öyküdeki önemli olaylarn, öykünün süsü olan ayrıntılardan ayrılması gerekir.

Bir çizginin, eğrinin oluşması: Öykünün bir ilerleme çizgisi olacaktır, öyküleme sırasında olayın önemli anlarına göre iniş ve çıkışları belirten bir eğim oluşacaktır.

2- Eksilti- Temel Eksilti Eksilti, öykünün bir parçasının, bir anının ya da bir ayrıntısının bilinçli olarak atlanması ve seyircinin bu eksik parçaları aklında birleştirilmesine dayanan yöntemdir.Eksiltiler yoluyla seyirciye sürprizler hazırlanır.

Eksiltiler, öykünün ritmini hızlandırır, öyküyü canlandırır Eksiltiler, öykünün ritmini hızlandırır, öyküyü canlandırır. Belli bir sahneyi oluşturan tüm etkenleri seyirciye gösterme zorunluluğu yoktur. Eksiltiler seyirciye bazı süprizler hazırlamaya da yarar.

Bazen bir film kişisi, öyküye yeni katılan kişiye seyircinin bilmediği şeyleri bu eksiltiler sayesinde iletir. Son olarak, atlanan süre ya da ayrıntının filmin içinde önemli bir işlevi varsa, temel eksilti dediğimiz eksilti tekniğine başvurulur.

Temel eksilti, başkaraktere ait çok önemli bir bilginin ya da olay gelişimindeki önemli bir anın seyirciden saklanmasıdır.

3- Yerleştirim Yerleştirim, filmin ileri bir evresinde konuya katkıda bulunacak bir kişi, ayrıntı, olay vb.'nin filmin hareket eksenine yerlşetirilmesidir.