Reaksiyon Zamanı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gösterip Yaptırma Yöntemi
Advertisements

KAYAKLI KOŞU (Antrenman Bilimi) Ebru ÇETİN Erzurum 2011.
Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
BÜYÜME: Vucüdun uzunluk ve ağırlık yönünden artışı anlamına gelen bir terimdir. GELİŞME: Büyüyen organizmanın dokularının yapısındaki olgunlaşmayı.
YETENEK KEŞFETME MODELLERİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
FUTBOLDA KOORDİNASYON ÇALIŞMALARI
HENTBOLDE TEMPOLU OYUN VE SÜRAT ÇALIŞMALARI
Hayvan Fizyoloji Laboratuarı
ANTRENMAN BİLGİSİ ANTRENMAN ÖLÇÜTLERİ.
TÜFAD SERTİFİKASYON (4) “FUTBOLDA TEKNİK, TEKTİK VE KONDİSYON TESTLERİ” Prof. Dr. Çetin İŞLEGEN
EĞİTSEL YAZILIMLAR GİRİŞ Sibel SOMYÜREK.
CLARK L. HULL( ) İdeal bir öğrenme önerme ve teoremlerden kurulan mantıksal bir yapıya sahip olmalıdır. Öğrenme organizmanın ihtiyaçlarını karşılamak.
Kemal ŞENTÜRK Biyoloji
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Öğrenme Öğretme Süreci
SİNİR SİSTEMİ.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Yrd.Doç.Dr. Önder AYTEKİN
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BECERİ ÖĞRENİMİ BİREYSEL FARKLILIKLAR & MOTOR YETENEKLER
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
KUVVET YETENEĞİNİN GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DERS NO: 5 ANTRENMAN DEĞİŞKENLERİ (ÖĞELERİ)
BÖLÜM 9 KOŞULLAMA TÜRLERİ Klasik Koşullama: Pavlov İsmi Tanıdık Geliyor mu? Hayvan öğrenmesi ve hayvan davranışı çalışmaları, temelde iki tür koşullamanın.
ANTRENMAN BİLGİSİ DERS NO 4 ANTRENMANA HAZIRLIK.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Sürat ve Sürat Antrenmanı” Doç.Dr. Ertuğrul GELEN
ANTRENMAN BİLGİSİ “Eklem Hareket Genişliği ve Antrenmanı”
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
BÖLÜM 8 Sekizinci Bölüm Konuları TEPKİ SÜRESİNİN ABC’si DEĞİŞKENLERİ TANIYALIM PROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ.
ANTRENMAN BİLGİSİ “Dayanıklılık ve Dayanıklılık Antrenmanı”
ANTRENMAN BİLGİSİ “Sürat ve Sürat Antrenmanı” Doç.Dr. Ertuğrul GELEN
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Antrenman ile İlgili Tanımlar ve Kavramlar
EGZERSİZ VE SPOR PSİKOLOJİSİ 2. KONU: KİŞİLİK ve SPOR
SPORCU BESLENMESİ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
DAVRANIŞÇILAR.
Spor; birey yada grupların sağlık, eğlence veya gösteri amacı ile yaptıkları fiziksel ve / veya beyinsel aktivite gerektiren, bazı kurallar içinde uygulanan.
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
Sporda Performans Prof Dr Süheyla Ünal.
KADİR MALÇOK EGE SÜRÜCÜ KURSU. TRAFİK PSİKOLOJİSİ NEDİR? Trafik psikolojisi, Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
REAKSİYON ZAMANI VE ÖLÇÜLMESİ
BİREYSEL FARKLILIKLAR
KADİR MALÇOK EGE SÜRÜCÜ KURSU. TRAFİK PSİKOLOJİSİ NEDİR? Trafik psikolojisi, Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik.
KOORDİNASYON (BECERİ)
Spor hareketleri dönemi
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
BECERİ ÖĞRENİMİ.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Performansa etki eden faktörler
Sunum transkripti:

Reaksiyon Zamanı

Bütün fiziksel hareketler özünde kuvvet, dayanıklılık, sürat, esneklik gibi temel biyomotor öğeleri içerir. Sporun özelliğine bağlı olarak bu öğeler birbiri ile etkileşim içinde farklı ağırlıklarda ön plana çıkar ve o spor dalındaki başarıyı belirler. Bunun yanısıra her bir öğeyi etkileyen kendi alt bölümlerin etkisi altındadır. Bu öğelerden sürati etkileyen en önemli alt öğe reaksiyon zamanıdır

Reaksiyon zamanı sinir kas performansının göstergelerinden biri olduğu için spor ortamında ölçüt olarak ele alınan önemli bir öğedir. Çünkü reaksiyon zamanı sürat ve karar verme mekanizmasının etkilediğini gösteren önemli bir performans ölçüsüdür

REAKSİYON ZAMANI Reaksiyon zamanı; uyaranın gelmesiyle, tepkinin başlamasına kadar geçen zaman sürecidir. Reaksiyon zamanı, uyaranın verilmesi ile bireyin bu uyarana istemli olarak verdiği tepkinin başlangıcı arasında geçen süredir

GİRDİ  Uyaranın Tanımlanması Tepki Seçimi Tepkinin programlanması ÇIKTI   Şekil 1. Uyaran Alımından Sonraki Üç İşlem Basamağı (Schmidt, 1991)

İlk reaksiyon zamanı deneyimi 1950' de H İlk reaksiyon zamanı deneyimi 1950' de H. Van Helmholtz tarafından sinir iletim hızını değerlendirmek için yapılmıştır. Özellikle sinir akımlarının hızı, görme ve duyma araştırmaları psikolojiye önemli bir katkı sağladı. Sinir akımının sanılanın aksine ölçülemeyecek kadar hızlı olmadığını kurbağa bacağında yaptığı deneyle ortaya koydu. Sinir hızının ortalama olarak saniyede 83 metre olduğunu bulguladı. Bu bulgulara dayanarak insan bireylerinin duyu organlarının uyarılmasına verdiği motor tepki süresini ölçmeye çalıştı. F. C. Donders 1868' de bazı zihihnsel süreçler için geçen zamanı hesaplamak için üç prototipli basit, çoklu ve seçkili reaksiyon zamanlı deneysel bir deseni oluşturmuştur.

Tepki süresi boyunca içsel mekanik aktiviteler üzerinde birçok araştırma yapılmıştır. Reaksiyon zamanının, premotor ve motor zamanı kapsadığı düşünülmüştür. Bu anlamda premotor reaksiyon zamanı, uyaranın belirlenmesinden potansiyel kas hareketinin değişikliğine kadar geçen süre, motor reaksiyon zamanı ise, potansiyel kas hareketinden, gerçek hareketin başlamasına kadar geçen süre olarak adlandırılmaktadır (Şekil 2)

Şekil 2. RZ şemasında meydana gelen önemli olaylar Şekil 2. RZ şemasında meydana gelen önemli olaylar. (Üstteki iz ilgili kastan alınmış tahmini EMG kaydıdır) (Schmidt, 1991).

Reaksiyon zamanı, basit ve karmaşık (komplex) reaksiyon zamanı olarak ikiye ayrılır.

Basit Reaksiyon Zamanı İki bileşeni vardır. A Basit Reaksiyon Zamanı İki bileşeni vardır. A. Refleks zamanı (süratli oluşan bileşen) B. şartlı refleks zamanı (yavaş oluşan bileşen).

a. Refleks Zamanı: Bir duyu organı ya da duyu alanına uyaranın verilmesi ile faaliyet organında bir faaliyetin belirlemesine veya başlamış olan bir faaliyetin sona ermesine kadar geçen zamana ''toplam refleks zamanı'' denir. Refleks olgusu 5 kısımdan oluşmaktadır: Uyaranı alan reseptör organ, Uyarıyı merkeze ileten afferent yollar, Refleks merkezi, Merkezden kalkan impusları perifere götüren efferent yollar, Faaliyet organı.

b. Şartlı Refleks Zamanı: Basit reaksiyon zamanını oluşturan ikinci bileşendir. Şarta bağlı refleksler doğuştan başlayarak var olan, merkezi sinir sisteminin subcortical bölgelerinden kaynağını alan kalıtımsal reflekslerden farklı olarak öğrenme ve alışma sonucu oluşurlar. Bu bakımdan, korteks'in katılımını gerektirir.

2. Karmaşık (kompleks) Reaksiyon Zamanı: Karmaşık reaksiyon zamanı birden fazla uyarı ile birden fazla seçeneği kapsamaktadır. Bunun içinde: a) Birkaç uyarıdan yalnız birine tepki verme şeklindeki ayırt etme özelliğine dayanan bir reaksiyon zamanı. b) Verilen uyaranların tanınmasından sonra tepki verilmesi şeklindeki tanıma özelliğine göre reaksiyon zamanı. c) Özel bir uyarana belirli tepki verilmesi şeklindeki seçme özelliğine dayanan reaksiyon zamanı olarak şekillenebilmektedir.

Bompa (1990) fizyolojik açıdan reaksiyon zamanın beş bileşenin olduğunu bildirmektedir. Bunlar; reseptör düzeyinde bir uyaranın ortaya çıkışı, uyaranın merkezi sinir sistemine yayılması, uyaranın nörolojik yollarla taşınıp effektör sinyal üretimi, sinyalin merkezi sinir sisteminden kaslara taşınması, kasın mekanik iş meydana getirmek üzere kasılması.

Magill (1989) ise, Reaksiyon Zamanını üçe ayırmaktadır; A- Basit Reaksiyon Zamanı: Sadece bir sinyal ve bir tepki B- Seçkili Reaksiyon Zamanı: Birden fazla sinyal ve her tepkinin karşıklığı farklıdır. C- Ayrışımlı Reaksiyon Zamanı: Birden fazla sinyal, fakat sadece bir tepki

Kişiyi harekete geçiren uyaranlar, görsel, işitsel, dokunsal, kinestetik ve dengesel olabilir. Mücadele sporlarında görsel ve dokunsal uyaranlar ön planda iken sportif oyunlarda görsel, işitsel ve dokunsal uyaranlar, sprint gibi çıkış gerektiren sporcularda işitsel uyaranlar daha önemlidir. Kinestetik ve dengesel uyaranlar bütün sporcular için geçerlidir.

İnsanoğlunun gösterebileceği en hızlı reaksiyon zamanının 0 İnsanoğlunun gösterebileceği en hızlı reaksiyon zamanının 0.100 saniye kadar olduğu saptanmıştır.

Sprinterlerin 100 m. müsabakalarında takozdan çıkış anına ilişkin yapılan araştırmada; Ben Johnson' un ölçülen reaksiyon zamanı .129 saniye, buna karşın Carl Lewis' in ki .196 saniye olarak bulunmuştur

İşitsel, görsel ve dokunsal gibi çeşitli uyaranlar bulunmaktadır İşitsel, görsel ve dokunsal gibi çeşitli uyaranlar bulunmaktadır. Araştırmacılar, en hızlı reaksiyon zamanının ortaya konmasına sebep olan uyaranları sırasıyla: dokunsal, işitsel ve sonra da görsel uyaranlar şeklinde belirtmişlerdir. Nörolojik açıdan, bir uyaranın aktarımında sinapsların sayısı ne kadar azalırsa, duyu sinirleri, bilgiyi uygun supraspinal merkeze o kadar hızlı gönderir. Dokunsal uyaranın alımından, somatosensory kortekse kadar olan sinapsların sayısı, işitsel veya görsel kortekse bir uyaranın ulaşması için gerekli olandan daha azdır. Bu nedenle, proprioceptive bir uyaran en hızlı reaksiyon zamanını oluşturmaktadır

NÖRON VE SİNAPS

Almirall ve Gutierrez reaksiyon zamanını etkileyen faktörleri şu şekilde sınıflamışlardır 1- Fiziksel Faktörler (Uyarana, tepkiye ve çevreye, ilişkin) 2- Fizyolojik ve Organik Faktörler (Organizmanın canlılığı, testin günün farklı zamanlarında yapılması, alkol, sigara, kahve gibi maddelerin etkisi) 3- Bireysel Faktörler (Yaş, cinsiyet, kişilik, antrenman durumu) 4- Uyaranın karmaşıklığı veya seçenek sayısının artması 5- Harekete Hazırlık 6- Önsezi 7- Tekrar Sayısı 8- Uyaranın Kuvveti ya da Şiddeti 9- Yorgunluk 10-Zeka

SONUÇ OLARAK Reaksiyon zamanı karar vermenin hızını ve etkisini gösteren önemli bir performans ölçüsüdür. Bir sporcunun tepki verebildiği hız veya çabukluk hareketin hızla ortaya konmasını gerektiren beceriklilikle birleşen özelliklerden birisidir. Hız ve çabukluk gerektiren becerilerde başarı hıza bağlıdır. Ayrıca reaksiyon zamanı karar vermenin ve eyleme başlamanın hızını temsil ettiği birçok etkinliğin parçası olarak düşünülür