Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

 Disiplin, çocuğunuza sevgi ve şefkatle iyi davranışları seçmesini ve kendini kontrol etmesini öğretme sürecidir.Ceza değildir.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: " Disiplin, çocuğunuza sevgi ve şefkatle iyi davranışları seçmesini ve kendini kontrol etmesini öğretme sürecidir.Ceza değildir."— Sunum transkripti:

1

2

3  Disiplin, çocuğunuza sevgi ve şefkatle iyi davranışları seçmesini ve kendini kontrol etmesini öğretme sürecidir.Ceza değildir.

4 1) ETKİLİ BİR İLETİŞİM KURUN. 2) ÇOCUĞUNUZDAN BEKLEDİĞİNİZ DAVRANIŞLARA KARAR VERİN. 3) SÖZLERİNİZİ DAVRANIŞLARLA DESTEKLEMEYE HAZIR OLUN. 4) ÇOCUKLARIN KENDİLERİNİ ÖZEL VE BAŞARILI HİSSETMELERİ İÇİN ONLARA ZAMAN AYIRIN.

5  Çocuğunuzun yanlış davranışlarına belirsiz cevaplar vermekten kaçının.Açık ve kararlı mısınız, soğuk ve olumsuz bir tavırda mısınız?

6  BOŞ TEHDİTLER YAĞDIRMAK PROBLEM: Çocuk sofrada yanlış davranışlarda bulunuyor. Anne Baba: Onu bir kez daha yaparsan seni odana göndereceğim.( Birkaç dk sonra çocuk davranışlara devam ediyor.) Anne Baba:Ben şaka yapmıyorum, kendini kontrol edemiyorsan bu sefer odana gidiyorsun.

7 Anne Baba: Veli, çabuk o bilgisayar oyununu bırak ve yapman gereken işleri yap!Sana bunu söylemekten bıktım. Çocuk: Tamam, baba.Şimdi yapacağım.( Birkaç dk sonra anne baba bakar ve çocuk hâlâ bilgisayar oynamaktadır. Anne Baba: Veli, sana işlerini yapmanı söyledim.Şimdi derhal oyunu bırak ve işini yap. Çocuk:Özür dilerim baba.Şimdi yapacağım. Anne Baba: Yeter artık Veli.Sana o oyunu bırakmanı söyleyeli 15 dk oldu.Beni hiç dinlemiyorsun, artık bıktım.

8 Senden böyle bir karşılığı hak etmek için ne yaptım? Kardeşine neden bu kadar kötü davranıyorsun) Neden siz ikiniz birbirinize sataşmadan oturamıyorsunuz? Çöpü çöp kutusuna atman gerektiğini kaç kere söylemem gerekiyor?

9 Çocuk: Yatmak istemiyorum. Anne Baba: Saat 10 oldu ve ben çok yorgunum lütfen yatağına gider misin? Yatma zamanını çoktan geçtin. Çocuk: Ama ben yorgun değilim. Anne Baba: (Çileden çıkarak) Ama ben yorgunum.Lütfen, yatağına git ki ben de biraz dinlenebileyim.

10 Problem: Anne ve arkadaşı konuşurken 4 yaşındaki çocukları süreli annesinin sözünü kesip ilginin devamlı üzerinde olmasını istemektedir.Bir süre sonra kendini yerlere atarak ağlama nöbeti geçirir ve annesine uygunsuz sözler söyler.Sonunda annesi tüm ilgisini ona verene kadar bunları sürdürür. Arkadaş: Bu durumdan rahatsız olmuyor musun? Anne: Ne yapabilirim ki?Aşırı duyarlı bir çocuk ve onu düzeltmeye çalışırsam daha da kötü oluyor.Beni hiç dinlemiyor.Artık vazgeçtim.

11 Çocuk uzaktan bağırdığınızda “Eğer gerçekten ciddi olsaydı, buraya gelir ve bunu bana doğrudan söylerdi.Bunu gerçekten ciddiye alana kadar onu dinlemeyeceğim.”diye düşünür.

12 Anne baba: (öfkeyle) Okuldaki durumunla ilgili öğretmeninle konuştum.Seninle baş etmek imkansız.Ders dinlemeyi beceremiyor musun?Sen hiçbir şeyi doğru yapamayacak mısın?Yuvaya giden çocuklar gibi davranıyorsun. Gerçekçi olmayan tehditler: Anne baba: Bir daha böyle konuşursan, seni ağzını açtığına pişman ederim.

13 Çığlık çığlığa bağırmak, yüzünüzün kıpkırmızı olması, dişlerini gıcırdatmak gibi tepkiler çocuğunuza sizin kontrolden çıktığınız mesajını iletir.Bu tepkiler onu korkutabilir ama davranış değiştirmede etkili değildir.Bir anne baba kendi davranışını kontrol edemezken çocuk bunu nasıl yapsın ki?

14 Anne Baba: Neden bize nerede olduğunu haber vermedin?Meraktan deliye döndük.Çok sorumsuzsun.Önümüzdeki ay gece dışarıya çıkmayacaksın. Çocuk: Ama bu haksızlık! Anne Baba: Hayat haksızlıklarla doludur, belki bir dahaki sefere iki kere düşünürsün.

15 Saç çekme, kolunu sıkma, çimdikleme, tokat veya dayak atma.Bunlar çocuğa problemleri çözme şeklinin bu olduğunu ve sevdiği bir kişiye vurmanın doğru olduğunu öğretir. Masaya yumruk atmak vb.de çocuk için korkutucu olabilir. Ailelerin çocuklarında en rahatsız edici buldukları davranışlar, çocukların hayatlarındaki yetişkinleri izleyerek öğrendikleri davranışlardır.Dayak, çocuk ve anne baba arasındaki en önemli iletişim kanallarını yok eder.

16 Çocuğunuzun sizi dinleyeceği şekilde konuşmayı öğrenin. Hayır dediğinizde geri dönmeyin. Sözlerinizi dikkatle seçin ve onlara bağlı kalın. Sakin olun.Soğukkanlılığı kaybettiğinizde kontrolü de kaybedersiniz. Tartışmayın.İsteklerinizi bağırarak iletmeyin. İsteğinizi kararlı,doğrudan ve tartışmasız bir tavırla belirtin.

17 Örnek; Artık yatağa gitme zamanın geldi. Televizyonu kapat ve hemen ödevini yapmaya başla. Bu mesajlar çocuğun kafasında ondan ne istediğiniz konusunda en ufak bir şüphe bırakmayacaktır.Davranışını onaylamadığınızı bilmesini sağlayıp tam olarak ondan ne istediğinizi açıklamalısınız.

18 “Doğru davran.”, “İyi ol”, “Yaşına uygun davran.”” gibi belirsiz ifadeler kullanmayın.Kendinden emin, açık ve doğru ifadeler en iyi sonucu verir.. Gerçekten açık ve kararlı bir ifade kullanmak istediğinizde soru sormaktan kaçının. “Balığın yemini şimdi vermeye ne dersin?” yerine “Balığın yemini şu anda vermen gerekiyor.”diyebilirsiniz.Aksi takdirde erteleyebilir.

19 Çocuğunuzla konuşmanız gerektiğinde, ona yaklaşın ve sakin bir şekilde konuşun.Odanın bir ucundan ya da evin başka bir bölümünden bağırmayın.Çocuğunuz yanlış bir davranışta bulunduğunda, ona yaklaşın,göz iletişimi kurun ve tam olarak ne istediğinizi sakin bir şekilde ifade edin.

20 ETKİLİ OLMAYAN CEVAP ETKİLİ CEVAP Çocuk: (Kardeşine oyuncaklar fırlatır.) Anababa: (Başka bir odadan bağırarak) Lütfen kardeşini rahat bırak.Beni deliye çeviriyorsun.Beni oraya gelmeye zorlamayın, çünkü ikinizden birinin gıkını duyarsam ne olacağını biliyorsunuz. Çocuk: (Kardeşine oyuncaklar fırlatır.) (Anne baba odaya gelir, çocuğa yaklaşır ve sakin bir şekilde konuşur.) Anababa:Birbirinize oyuncak atmak yasak.Kardeşini ya da başka hiç kimseye oyuncaklarını atma.

21 Öfkeden deliye dönmeyin.Tam aksine, çocuğunuzdan bir istekte bulunurken, sakin olun ve şu mesajı gönderen doğrudan bir ifade kullanın. “Senden yapmanı beklediğim işte bu.”

22 Problem:Neredeyse yemek vakti ve çocuğunuzun oyuncakları odanın her yerine dağılmış. Anababa: Oğlum, oyuncaklarını toplamaya başla.Yemek neredeyse hazır. Çocuk: (oynamaya devam ederek) Yemekten sonra toplarım. (Çocuğunuza yaklaşın, gözlerinin içine bakın ve sakince konuşun.) Anababa: Oynamaya devam etmek istemeni anlıyorum ama yemek vakti ve oyuncaklarını kaldırman gerekiyor.

23 Konuşurken çocuğunuzun gözlerinin içine bakın. Çocuğunuzun dikkati çabuk dağılıyorsa bu daha da yararlıdır.Size bakmazsa gözleri sizinkilerle buluşana kadar yumuşakça kafasını çevirin.Sonra da size baktığı için onu övün. Sözlerinizi vurgulayabilmek için ellerinizi de kullanın.Hareketlerinizin çocuğunuzun gözünü korkutmamasına dikkat edin.Çocuğun yüzüne doğru parmağınızı uzatmak onu korkutmak ya da öfkelendirmekten başka bir işe yaramaz.

24  Elinizi yumuşakça çocuğun omzuna koymak, mesajın samimiyetini ve gücünü gösterir.Bu hareket çocuğun dikkatini sizin üzerinde yoğunlaştırmasını sağlamak için yumuşakça yapılmalıdır.Çocuğunuzu sıkıştırmayın çimdiklemeyin ya da incitmeyin.

25 Çocuklar büyüdükçe bağımsız olmak için çaba gösterirler.İstek ve ihtiyaçlarında nereye kadar gidebileceklerini görmeye çalışırlar ve eğer biraz ileri giderlerse nazik bir şekilde doğru yolu bulmalarına yardım edilmelidir.Çocuklar sizin isteklerinize direnmekte çok kararlı olurlarsa (tartışırlarsa) sonunda geri çekili vazgeçeceğinizi ya da problemi unutacağınızı bilirler.

26 Problem: Saat akşam 9. Merve nin yatma zamanı ve bilgisayar ile oynuyor. Anne baba: Merve, yatma zamanının geldiğini düşünmüyor musun? Çocuk:Hayır, daha yorulmadım.Şu aşamayı da geçmeme izin ver bitirmeme çok az kaldı. Anne baba: (Yalvararak) Ama bütün gece onunla oynadın şimdi lütfen yatmaya hazırlan. Çocuk: Neden devamlı böyle yapıyorsun?Tam kazanacakken beni yatağa gönderiyorsun.Ayşe nin annesi 10 a kadar oturmasına izin veriyor. Anne baba :(öfkelenerek)Belki Ayşe daha az uykuya ihtiyaç duyuyordur.Sabahları seni kaldıramıyorum.Lütfen şimdi sana söylediğimi yapıp onu kapatır mısın? Çocuk: Şimdi ya da 5 dk sonra fark etmez.5 dk ya bitiririm.Biraz izin ver. Anne Baba: (kızgınlıkla) Bu hiçbir zaman 5 dk ile kalmıyor.Benimle tartışmaya devam edersen o oyunu yok edeceğim.Bunu sana daha önce de söyledim, bu sefer ciddiyim.

27  Anne baba anlamsız bir tartışmanın içine girerek durumun kontrolünü kaybetti.Merve hâlâ oyun oynuyor.Daha yatağa gitmeye hazırlanmaya başlamadı.Ve bıkkınlık içindeki anne baba, çocuğun daha önce defalarca duyduğu anlamsız tehditlere – daha önce de hiç uygulanmayan tehditlere- başvurmak zorunda kaldı.

28  Çocukla tartışmak yerine kısaca sözlerinizi tekrarlayın, sanki aynı yeri tekrar tekrar çalan bozuk plak gibi.Sakin bir şekilde cevap verin ve beklentinizi tekrarlayın.Çocuğun bu duruma uyum göstermesi, sizin isteklerinize direnmedeki geçmiş başarılarına göre, birkaç tekrardan sonra gerçekleşebilir.Ama sonunda fikrinizin değişmediğini görecektir.

29  İpuçları 1.Ne istediğinizi belirleyin.”Oyuncaklarını toplamanı istiyorum.” 2.Çocuğunuz sizinle tartışırken isteğinizi tekrarlamaya devam edin.Çocuğunuzun tartışma oluşturacak hiçbir sözüne cevap vermeyin. 3.Bozuk plak tekrarlarını 3 kez kullanın.Hâlâ istediğinizi yapmazsa, sözlerinizi hareketlerle desteklemeye hazır olun.( 3.adımda)

30 Anne Baba: Ahmet, kardeşine vurmaktan vazgeç.(İstek cümlesi) Çocuk:Ama benim suçum değil bana acayip suratlar yapıyor. Anne Baba: (kararlılıkla) Ben onunla konuşurum.Ama sen benim sana söylediğimi yap:Kardeşine vurma.(Bozuk Plak) Çocuk:Hep onun tarafını tutuyorsun.Bir daha yaparsa, onu yumruklayacağım. Anne Baba:Kızgın olduğunu biliyorum ama kardeşine vuramazsın.(Bozuk Plak) Çocuk: Beni zorlayamazsın istediğimi yaparım! Anne Baba: (sakinlikle) Ahmet, kardeşine vurmaktan vazgeçmelisin.(Bozuk plak)Sana bir seçenek sunuyorum.Ya kardeşini rahat bırakırısn ya da yatma vaktine kadar dışarı çıkamazsın.(Sözlerinizi hareketlerle destekleyin) Çocuk:Bu haksızlık burada yaşamaktan nefret ediyorum.

31 Etkili konuşmayı bir gecede öğrenemeyeceğinizi unutmayın.Bu zaman alabilir ama bu yeni becerileri uygulamak için her gün bilinçli bir şekilde çaba harcarsanız başarıya ulaşabilirsiniz.Çocuğunuzla konuşurken kendinizi dinleyin ya da bir başka yetişkinden sizi dinlemesini isteyin ve konuşma şeklinizi değerlendirin. Kararlı ama kibar ve sevecen bir tonda mısınız? Anlamsız sorulardan, saldırgan ve alaycı ifadelerden vazgeçtiniz mi? Çocuğunuzun yönlendirmelerini (söylenme, ağlama, “senden nefret ediyorum” tarzı hoş olmayan yorumlarını) duymazdan gelmeyi öğreniyor musunuz?

32 Temel aile kurallarını saptayın. Bazı problemler bir grup aile kuralı ile önlenebilir.Bunlar aile bireylerinin birbirlerine nasıl davranması ile ilgili ifade edilmiş kurallardır.Evdeki herkesin fiziksel bir zarara ya da sözel istismara uğramadan yaşama hakkı vardır.Çocukların bunları ifade etmenize gerek kalmadan bildiklerine inanabilirsiniz.Ama gerçekte böyle olmayabilir.Evdeki herkesin bilmesine fırsat vermek için bu kuralları yazıp, tartışılamaz ve sürekli olmalarını sağlayın.

33  Günlük normal problemleri en aza indirgeyecek kurallar seçin. Fiziksel kavgalar evinizde süreklilik gösteren bir problem ise, onunla ilgili bir kural koyun.İsim takmak sürekli bir rahatsızlık kaynağı ise yasaklayın.Çocuğunuz diğer kişilerle saygısızca konuşuyor veya aile bireylerinin eşyalarına ya da mahremiyetine dikkat etmiyorsa, bu yanlış davranışlarla ilgili kurallar oluşturun.

34 Kuralları açıkça ifade edin. Böylece yaptırılması kolay olacaktır.”Kardeşine kaba davranma “gibi belirsiz ifadeler olmasın.7 yaşındaki çocukla anne babanın kafasındaki kaba davranış farklıdır. AİLE KURALLARI 1.Vurmak, ısırmak, çimdiklemek, tekmelemek yok. 2.Başkalarıyla konuşurken saygılı olunacak.(İsim takmak yok) 3.Başka birisinin eşyasını kullanmadan önce izin alınacak.

35 Aile kuralları ailedeki herkes için geçerlidir. Sizin izlemeyi düşünmediğiniz kurallara çocuklarınızın uymasını beklemeyin.Eğer “vurmak yok” kuralı varsa kimseye fiziksel şiddet olmayacak.Model olun.İsim takmama kuralı varsa eşler de birbirine isim takmasın. Kurallara uyulmaması durumunda uygulanacak sonuçlara karar verin. Kurallara uymamanın sonuçları arasında “mola”, bazı ayrıcalıkları kaybetme veya evden çıkmama sayılabilir.

36

37 Kuralları bir aile toplantısında açıklayın. Kuralları belirledikten sonra onları bir kağıda yazın, ailenizi özel bir toplantı için bir araya getirin.Her bir kuralın neden önemli olduğunu ve ona uyulmadığı zaman ne olacağını tartışın.

38 Mücadele alanınızı belirleyin. Çocuğunuzla çok sık kavga ediyorsanız, belki onu çok fazla kontrol etmeye çalışıyorsunuzdur.Güvenilir ve sorumluluk sahibi bir genç istiyorsanız çocuk bazı kararlarını kendi başına alabilmelidir.Devamlı olarak çocuğunuzla hangi konuda kavga ediyorsunuz?

39 MÜCADELE ALANI Ev içi sorumluluklar (Kendi odasının temizlenmesi) Ödev (Geç başlama, kendi başına yapma) Kötü yeme alışkanlıkları (Abur cubur yeme, sizin hazırladıklarınızı reddetme) Küfürlü konuşma İsim takma Alay etme

40 Bu mücadele alanında bir davranışı seçince diğerlerini dışlamış oluyorsunuz.Zaman içinde bütün problemlerle uğraşılabilir ama şimdilik bir davranışa yoğunlaşın.Bu problemi başarıyla çözdüğünüzde diğerleri daha kolay olacaktır.Çocuk, belki ilk kez onun yanlış davranmasına izin vermeyecek kadar onu ilgilendiğinizi, bu işi sıkı takip edeceğinizi ve davranışını değiştirmezse sonuçları olacağını öğrenecektir.İyi davrandığında sizin onu öveceğinizi olumlu davranışlar göstereceğinizi bilecektir.

41 Çocuğunuza Nasıl Doğru Davranacağını Öğretin. 1)Davranışı ile ilgili beklentinizi tam olarak öğretin. a)Çocuklarınızı bir kenara çekip ne istediğinizi açıklayın. b)Ne yapmaları gerektiğini ayrıntılarıyla açıklayın. c)Çocuklarınızın onlardan isteneni anladığından emin olun. d)Eğer davranışlarını değiştirmezse ne olacağını onlara açıklayın.

42 İPUCU BAZI PROBLEMLER ÖNCEDEN PLAN YAPILARAK ÖNLENEBİLİR.ÖRNEĞİN EĞER ÇOCUKLARINIZ SIKILDIKLARINDA KAVGA EDİYORSA, ARABANIZDA, İÇİNDE BOYAMA KİTAPLARI, OYUNLAR, KAĞIT, KALEM, HİKAYE KASETLERİ GİBİ ETKİNLİKLER BULUNAN BİR KUTU BULUNDURUN.HUZURSUZLANMAYA BAŞLADIKLARINDA HEMEN KULLANABİLİRSİNİZ.

43 2)Beklentilerinizi kibarca hatırlatın. Örneğin; “Bugün alışverişe gittiğimizde alışveriş arabasının içinde sessizce oturmanı istiyorum.Ben senden istemedikçe, raflardan bir şey almak yok.Ödemek için kasaya geldiğimizde, oradan şeker ya da sakız istemek yok.Eğer orada beklediğim gibi davranırsan, eve gelip aldıklarımızı yerleştirdikten sonra seninle bir oyun oynayabiliriz.

44 3)Problemleri önlemek için önceden plan yapın. Çocuğunuz restoranda yaramazlık yapıyorsa, yemeğe gitmeden önce hazırlık yapın.Küçük bir çantaya oyuncaklar, yapbozlar koyup restorana girmeden önce beklediklerinizi açıklayın. “İçeride iskemlende oturmanı istiyorum.Masada oturarak, oyuncak çantasından istediğin oyuncakla sessiz olmak şartıyla oynayabilirsin.Ellerini ve ayaklarını kontrol etmeli, yemeğini en düzgün şekilde yemelisin.

45 4)Beklentileriniz gerçekçi olsun. 3 yaşındaki bir çocuğun 2 saatlik yemek boyunca sessiz oturması beklenemez. 5)Devamlılık gösteren iyi davranışları olumlu pekiştireçle yüreklendirin. Bugün teyzenlerde çok güzel davrandın.Bunu yapabileceğini biliyordum.En kısa zamanda bir daha gideriz.

46  Uygun ve disipline edici sonuçlar saptayın. Eğer çocuğum beni dinlemezse ne yapacağım?Sözlerimi davranışlarımla nasıl destekleyeceğim? Kardeşine vurmanın sonucu mola almak ise hem anne hem baba davranışı gördüğünde bunu uygulamalı.

47 1)Sonuçlar mantıksal olarak problem davranışla ilgili olmalı. Örneğin; 10 yaşındaki çocuğunuz komşu çocuklarıyla kavga ediyor. Sonuç: Çocuk bir gün boyunca sokağa çıkmayacak. Örneğin; 4 yaşındaki oğlunuz oyuncağına ellediği için kız kardeşine vuruyor. Sonuç: Oğlunuza 4 dakikalık mola verin ve o oyuncakla oynamasını bir gün süreyle yasaklayın.

48 2)Çocuğunuzun hoşuna gitmeyecek ama ona zarar vermeyecek sonuçlar seçin. a)Uzaklaşma Mola süresince çocuk uzaklaştırılıp sıkıcı ortama gönderilir.Bu esnada tv seyretmesine,, müzik dinlemesine ya da oyun oynamasına izin verilmemelidir.Korkutucu bir mola yeri seçmeyin.Mola, düşünmek için zaman vermektir.Bir saat kurup çocuğun yanına koyarsanız molanın ne zaman sona erdiğini bilir. b)Ayrıcalıkları Kaybetme c)Evden Çıkmama Size nerede olduğunu söylemediği, başkalarına karşı saldırgan tavırlar gösterdiği zaman uygulanabilir.

49 3)Sonuçlar bir seçenek olarak sunulmalıdır. Seçeneğin ne olduğunu belirttikten sonra onu seçimini yapmakta özgür bırakın.İyi seçimlerin iyi sonuçlar getirdiğini öğrenerek büyüsün. Örneğin; Anne Baba: Yemekte kardeşini rahatsız etmene izin veremem.Ona bir kez daha vurursan, biz yemeğimizi yerken sen odanda oturmayı seçmiş olursun, seçim senin. Çocuk: (Şikayetçi bir şekilde) Tamam.(Bir süre sonra masanın altından yine kardeşine vurmaya başlar.) Anne Baba: (Sakin ama kararlı bir şekilde ) Kardeşine yine vurdun.Bu nedenler odana gidip bizim yemeğimizin geri kalan sürecinde odanda oturmayı seçtin.

50 Sonuçları uygulayın. a)Sonuçlar hemen uygulanmalıdır. b)Çocuğunuz yanlış davranışı her gösterdiğinde sonuçlar uygulanmalıdır. (Koltukta zıplayan çocuk örneği) Not: Çocuklar misafirlerin yanında onla uğraşamayacağınızı düşünür, tutarlı olun tuzağa düşmeyin.Birkaç gün olumlu davranış görünce bırakmayın.” Seni yanlış davranmana izin veremeyecek kadar çok seviyorum” mesajını verin.

51 Sonuçlar gerçekten saldırgan olmayan bir tavırla sunulmalıdır. Etkili disiplin için sakin olun.Yaptığınız işi bırakıp 10a kadar sayın, ne söyleyeceğinizi planlayın,derin bir nefes alın ve sakin bir sesle beklentilerinizi belirtin, eğer gerekiyorsa sesinizi alçaltın ve yavaş konuşun. İPUCU “Yüksek/alçak” tekniğini kullanın.Çocuk sesini yükselttikçe siz alçaltın ve yumuşatın.Hiçbir şey, o sizin bağırıp çağırarak bir tepki göstereceğinizi beklerken sakin ve alçak bir sesle cevap vermeniz kadar onun dikkatini çekmez.

52 4) Eğer uyguladığınız sonuç işe yaramazsa onu değiştirin. Seçtiğiniz sonuç yanlış davranışı durdurmaya yetecek kadar etkili olmayabilir ya da çocuk sonuçtan hoşlanmasa bile sizden gördüğü ilgiden büyük zevk alıyor olabilir. Çocuğunuz sizi denediği zaman sakın pes etmeyin. Öfke patlamalarında, “Senden nefret ediyorum.” çığlıklarında ödün vermeyin, görmezden gelin.Çocuğunuzun göstermekte olduğu davranıştan hoşlanmadığınızı ama kendisini sevdiğinizi hiç kuşku duymadan bilmesini sağlayın.Bunları çocuğunuzun iyiliği için yapıyorsunuz.

53 Affet ve unut. Sonuç sunduktan sonra problemle ilgili duygularını ifade etmesini isteyin ve bunu gelecekte nasıl daha iyi çözebileceğinizi tartışın.Çocuğunuzun ona olan sevginizi ve davranışlarını olumlu yönde değiştirebilme becerisine duyduğunuz güveni bilmesini sağlayın.Her olumlu davranışında abartmadan övmeye gayret gösterin.

54 Olumlu bir model oluşturun. Doğru Model Olmak.mp4 Doğru Model Olmak.mp4 Çocuğunuzun iyi olduğu anları yakalayın. Kavga ettikleri zamanlarda uğraştınız.Birbirleriyle sessizce ve işbirliği içinde oynadıkları zamanlarda ne söylediniz? İlerlemenin farkında olduğunuzu göstermek ve iyi davranışı yüreklendirmek için övgülerde bulunun.

55 ÖVGÜYLE İLGİLİ BAZI NOKTALAR Davranışı övün.Yaptığı hangi davranışı sevdiğinizi açıkça belirtin.Kişiliğini değil, başarısını övün. Çocuğunuzu överken yanına gidin.Yaklaşın, gözlerinin içine bakın ve övgünüzü arkadaşça samimi bir tonla sunun. Övgüde alaya yer yoktur.Övgünün yanına saldırgan bir ifade eklemeyin. (Yanlış: Bugün yaptığın temizliği sevdim.Çoktan vakti gelmişti.)

56 Süper Övgü Örneğin; Önce, ana babadan biri iyi davranışı için çocuğu över: “Bugün kardeşine çok yardımcı oldun.Kalemlerini paylaşman çok hoşuma gitti.Annen eve geldiğinde bunu duymasını istiyorum.” Sonra, bu anne çocuğu babanın yanında över: “Ayşe bugün kardeşiyle çok güzel oynadı.Ben yemeği hazırlarken, ikisi beraber Ayşe nin yeni kalemleri ile resimleri boyadılar.” Son olarak, baba çocuğu över: “Seninle gurur duyuyorum Ayşe.Annen bugün kardeşinle çok güzel oynadığını söyledi.Bu gerçekten annene çok yardımcı olmuş.Teşekkürler.”

57 Davranış Pekiştireçleri Övgünüz en güçlü pekiştireçlerdir.Ama ara sıra övgünüzü farklı bir şekilde sunmak eğlenceli olacaktır. Kavanozdaki Bilyeler Davranış Çizelgeleri Ödülleri takip etmek sonuçları takip etmek kadar önemlidir.İyi davranışı için özel bir ödül verdiyseniz, onu kazandığı anda verin.Piknik yapın, arkadaşlarınızı ziyarete gidin, kitapçıya gidin, parka gidin, ailece bir oyun oynayın, paten kaymaya, bisiklete binmeye gidin.

58  Kucaklama, öpücük, gülümseme, göz kırpma, omuza dokunma gibi özel ve sessiz işaretler çocuğunuzun onu ne kadar takdir ettiğinizi gösterecektir.Çocuğunuza bu tür ve sevgi yüreklendirme mesajları gönderin.Çocuğunuz sizin sevgi ve güvencenize ihtiyaç duymaktan hiçbir zaman vazgeçmeyecektir.

59 SONUÇ Bu programı uygulamaya başladığınızda, çocuğunuz bu yeni disiplin yöntemi karşısında biraz şaşıracaktır, ama ilk anlaşmazlık işaretlerin karşısında hemen pes etmeyin.Olumlu yüreklendirmelerinize ve yanlış davranışın sonuçlarını sunmaya kararlılıkla devam ettiğiniz sürece, çocuğunuzun davranışı gelişecek ve düzelecektir.

60 Özetle; Disiplin gelişim için uygulanan bir yöntemdir. Çocuklara nasıl davranacakları öğretilmelidir. Kendini güvende hissetmek için, çocuklarınızın sizin sınırlamalarınıza ihtiyacı vardır. Çocuklarınızı yumuşaklık ve sevgi ile disipline edin. Olumlu bir model oluşturun.

61

62 HAZIRLAYAN SABRİYE AKGÜL BETÜL ÇİFTÇİ


" Disiplin, çocuğunuza sevgi ve şefkatle iyi davranışları seçmesini ve kendini kontrol etmesini öğretme sürecidir.Ceza değildir." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları