Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

30.07.2015REHBERLİK SERVİSİ1 İÇERİ K Nasıl bir çocuk yetiştirmek Nasıl bir çocuk yetiştirmekİstiyorsunuz? Olumsuz aile tutumları Olumsuz aile tutumları.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "30.07.2015REHBERLİK SERVİSİ1 İÇERİ K Nasıl bir çocuk yetiştirmek Nasıl bir çocuk yetiştirmekİstiyorsunuz? Olumsuz aile tutumları Olumsuz aile tutumları."— Sunum transkripti:

1 REHBERLİK SERVİSİ1 İÇERİ K Nasıl bir çocuk yetiştirmek Nasıl bir çocuk yetiştirmekİstiyorsunuz? Olumsuz aile tutumları Olumsuz aile tutumları Sağlıklı aile tutumu Sağlıklı aile tutumu Anne ve Babalara Tavsiyeler Anne ve Babalara Tavsiyeler

2 REHBERLİK SERVİSİ2 Nasıl Bir Çocuk Yetiştirmek İstiyorsunuz?

3 REHBERLİK SERVİSİ3 KİŞİLİK GELİŞMESİ VE YAPILANMASINDA TEMEL, ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE ATILIR

4 REHBERLİK SERVİSİ4 BENL İ K İ MAJI  Çocuğun benlik imajını etkileyen faktörlerden birisi anne babası diğeri ise,arkadaşlarıdır.  Çocuk asıl ve en önemli desteğini anne babadan alır.  Çocukların sevgi, saygı ve anlayış içinde büyütülmeleri sağlıklı kişilikler geliştirerek toplumda katılımcı ve üretken bireyler olmaları açısından çok önemlidir.

5 REHBERLİK SERVİSİ5  AİLE İÇİ İLİŞKİLERDE DOYUM SAĞLAYABİLEN ÇOCUKLAR uyumlu bir kişilik geliştirerek toplumda olumlu ilişkiler kurup, öz saygılarını geliştirmekte ve başkalarının haklarına saygı gösterip sorumluluk almayı öğrenmektedirler.

6 OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI

7 Aile Tutum Modeli Çocuğun anne-babadan aldığı iki şey vardır: Sevgi ve Eğitim

8 Kabullenme, koruma, kollama ve sevecenlik gibi bütün olumlu duyguları içerir. Aile Tutum Modeli SEVGİ

9 Öğretilen herşeyi, verilen bilgileri, becerileri, yasakları, kuralları, inançları, değer yargılarını, görgü kurallarını ve insanın sosyalleşmesi için gerekli olan tüm toplumsal değerleri kapsar. Aile Tutum Modeli EĞİTİM

10  Olumsuz aile tutumlarında ailenin verdiği sevgi ya yetersiz veya aşırı, eğitim ise gevşek ya da sıkı olmaktadır.

11 REHBERLİK SERVİSİ11  Güvensizlik içinde yetişen çocuklarda ise ufacık bir sorun bile okul başarısızlığı, uyum güçlüğü, yalan söyleme tırnak yeme gibi sorunlar ve davranış bozuklukları ile kendini gösterebilir.  Bu tür davranışlar daha sıklıkla aşırı kollayıcı ve koruyucu tutum sergileyen ailelerin çocuklarında görülebilir.

12 Sevgi yetersizliği veya yokluğu sonucu ise, çocukta kendine ve çevreye karşı güvensizlik ve olumsuz duygular gelişir. Anne- babanın, çocuğu yalnız bırakma, görmezlikten gelerek dışlaması durumudur. Bu gruba giren anne-baba hoşgörü ile boş vermeyi birbirine karıştırırlar. SONUÇ:Anne-baba-çocuk üçgeninde iletişim kopukluğu oluşur. Ebeveyn ilgisizliğiyle, çocuğun öğretmen ve arkadaşlarına olumsuz davranışları ile çevresindeki eşyalara verdiği zarar arasında yakın bir ilişki bulunmuştur.

13 Sıkı eğitim: Çocuğa olur olmaz yasaklar koyma ve yaşanmaz kurallar ile çocuğu yetiştirmedir. Anne-baba katı bir disiplin uygular.Çocuk her duruma uymak zorunda bırakılır SONUÇ: Aşırı baskılı, otoriter tutum, çocuğun kendine olan güvenini ortadan kaldıran,onun kişiliğini hiçe sayan bir tutumdur Çocuk, uslu,nazik olmasına karşın,küskün,silik, çekingen, başkalarının etkisinde çabuk kalabilen bir yapıya sahip olabilir

14 REHBERLİK SERVİSİ14 OTORİTER, ELEŞTİRİCİ ANNE - BABALAR  Çocukları üzerinde baskı kurarlar.  Çocuklarının çabalarını göremezler.  Çocuklarını dinlemezler.  Sürekli eleştiren, yargılayan, suçlayan anne, babalardır.  Sadece kendi kuralları, istekleri, duyguları ön plandadır.  Her zaman hakimiyet anne – babadadır.  Çocuk ne yaparsa yapsın hep eleştirilir, suçlanır.

15 REHBERLİK SERVİSİ15  Kendini, duygularını ifade edememe,  İçine kapanıklık, güvensizlik,  Saldırganlık ve davranış sorunları davranışlarını geliştirir. Bu tarz anne – baba tutumu çocuklarda;

16 REHBERLİK SERVİSİ16 AŞIRI KORUYUCU ANNE - BABALAR  Çocuklarına hayat tecrübesi yaşama fırsatı tanımazlar.  Çocuklarının büyüdüğünü fark etmeyip bebekmiş gibi davranırlar.  Çocuklarına hiçbir iş ve sorumluluk vermezler, her şeyi kendileri yaparlar. Bu anne – baba tutumunda çocuğun;  Özgüven duygusu gelişemez.  Kendi başına hiçbir şey yapamaz, yapacağına inanmaz.  Dolayısıyla huzursuz ve kaygılı olur.

17 REHBERLİK SERVİSİ17  Anne – babaya bağımlı olur.  Sorumluluk duygusu, bilinci gelişemez.  İçe dönük yada saldırgan olur.  Davranış bozukluğu (tırnak yeme, kekemelik,okul fobisi, yalan,...vb.) görülür.

18 G evşek eğitimde: çocuğun olumsuz davranışları aşırı hoşgörü ile karşılanır genelde orta yaşın üzerinde çocuk sahibi olan ailelerde ya da kalabalık yetişkinler grubu içinde tek çocuk olması nedeniyle rastlanmaktadır. Bu ailelerde çocuk insiyatif kullanabilen tek kişidir. Her türlü ihtiyaçları kayıtsız şartsız karşılanmaktadır. SONUÇ: Bu tür çocuklar,yetişkin olduklarında da toplumun vermediği hakları kendilerine tanımaya başlarlar. Okul (toplum) kuralları karşısında hayal kırıklığına uğrarlar ve kolay uyum sağlayamazlar.

19 REHBERLİK SERVİSİ19 SAĞLIKLI VE ETKİLİ ANNE - BABALAR  Çocuklarına güvenirler.  Onları takdir eder ve överler.  Küçük yaşlardan itibaren sorumluluk verirler.  Yeni deneyimler yaşamaları için cesaretlendirirler.

20 REHBERLİK SERVİSİ20 ANNE VE BABALARA TAVSİYELER

21 REHBERLİK SERVİSİ21 ÇOCUKLARIMIZI OLDUĞU GİBİ KABUL EDELİM  Çocuklarımıza sadece insan oldukları için değer verelim.  Başarılı, zeki, çalışkan, sarı saçlı, uzun boylu, sessiz, konuşkan...vb. olduğu için değerli görüp; Tembel, yaramaz, sıska, kısa... vb. olduğu için değersiz görmeyelim.  Her koşulda değerli olduklarını onlara hissettirelim.

22 REHBERLİK SERVİSİ22 ÇOCUKLARIMIZI KOŞULSUZ OLARAK SEVELİM  Çocuğumuza duyduğumuz sevgiyi ve ilgiyi her hangi bir koşula bağlamayalım.  İyi ki benim çocuğumsun “Senin gibi” bir çocuğum olduğu için çok mutluyum...

23 REHBERLİK SERVİSİ23 ÇOCUKLARIMIZI KESİNLİKLE HİÇ KİMSEYLE KIYASLAMAYALIM Kıyaslama;Çocuğu olduğu gibi, bir birey olarak kabul etmeme anlamına gelir ve çocuğun kişilik gelişimini zedeler.  Her birey farklıdır, eşsizdir, kendine özgüdür. Bu nedenle hiç kimse başka biriyle kıyaslanmamalıdır.  Çocuklarımızı kardeşleriyle, akraba çocuklarıyla, arkadaşlarıyla kıyaslamayalım.

24 REHBERLİK SERVİSİ24  Siz başkalarıyla kıyaslandığınızda kendinizi nasıl hissedersiniz? (Eş olarak, ana-baba olarak) ....’nın babası – annesi – böyle yapıyorlar. Sen neden yapmıyorsun?...deseler ne hissedersiniz? İncinir, hatta kızar, kendinizi kötü hissedersiniz değil mi?  İnanın çocuklarınız daha çok inciniyor...Güven duyguları sarsılıyor...  Kendilerini değersiz hissediyorlar...  Hiçbir işe yaramadıklarını düşünüyorlar...

25 REHBERLİK SERVİSİ25  Kendine güveni sarsılır,engellenir.  Kişiliği incinir, yara alır.  Başarmak için çaba harcamaz.  Saldırgan ya da içedönük davranışlar geliştirir.  Kendisini olumsuz, değersiz değerlendirir. KIYASLANAN ÇOCUĞUN:

26 REHBERLİK SERVİSİ26 ÇOCUKLARIMIZIN “KENDİLERİ OLMALARI” İÇİN FIRSATLAR OLUŞTURALIM  Özgürlüklerini ortaya çıkaralım.  Çocuğunuzun sizden ayrı bir kişilik geliştireceğinizi kabul edin.  Onu anlamaya, tanımaya ve aranızda anlamlı bir sevgi köprüsü oluşturmaya özen gösterin.  O siz değil... sizin kopyanız değil.

27 REHBERLİK SERVİSİ27  Sizin yaptıklarınızı yapmak, sevdiklerinizi sevmek, sevmediklerinizi sevmemek zorunda değiller.  Çocuklarınızı hem gelişim özellikleriyle hem de ilgi ve yetenekleriyle tanımaya, anlamaya çalışın.  Çocuklarınıza “ben senin yaşındayken..., bizim zamanımızda...,” gibi gereksiz, incitici ve aşağılayıcı cümleler kurmayın.

28 REHBERLİK SERVİSİ28 ÇOCUKLARIMIZI OLUMLU DAVRANIŞLARIYLA, İYİ ÖZELLİKLERİYLE VE YAPABİLDİKLERİYLE FARK EDİN  Çocuklarınızın olumsuzluklarını ortaya koymayın.  Olumlu davranışlarını, iyi yönlerini sürekli dile getirip ödüllendirerek pekiştirelim.  Olumsuz davranışlarını, hatalarını bazen görmezden gelerek söndürmeye çalışalım.  Bazı alanlardaki yeteneksizlerini, tecrübesizliklerini kimi başarılarıyla gidermeye, yenmeye çalışalım.

29 REHBERLİK SERVİSİ29  Onlar için ne kadar uygun modeliz!...  Dünyadaki en mükemmel aynalar gümüşlenmiş cam parçaları değil, çocuklardır. Onlara baktığınızda kendinizi görürsünüz.  Onlar için uygun ortamlar hazırlayıp, fırsatlar verebildik mi? İYİ BİR MODEL MİYİZ ?

30 REHBERLİK SERVİSİ30 MÜKEMMELİYETÇİLİK !  Çocuklarınızı en iyiyi yapmaya motive etmekle onların giriştikleri her işte iyi ve mükemmel olmalarını isteme – bekleme yanlışı arasında ince bir çizgi vardır.  Çocuklarımızın hatalar yapabileceklerini düşünelim.  Hatalarına karşı esnek olalım.  Hata yapmanın normal olduğunu, sizin bile kimi zaman hata yaptığınızı göz önünde bulundurarak yaptıkları hatalarda çocuklarımıza anlayış gösterelim.

31 REHBERLİK SERVİSİ31 ÇOCUKLARINIZLA KONUŞURKEN DUYGULARINIZI İÇTENLİKLE İFADE EDİN  Onlara dair korkularınızı, üzüntülerimizi, endişelerimizi olduğu gibi yansıtmak mı daha etkili olur, baskı ve korku içeren ifadelerle onları engellemeye çalışmak mı daha etkili olur?...  Okulun, evin dışına çıkarsan bacaklarını kırarım senin!...  O çocukla gezdiğini bir daha görmeyeyim!...  Odanı dağıtırsan gebertirim!...  Bu şekilde giyinemezsin!...  Saçını böyle kestiremezsin, bu müziği dinleyemezsin!...

32 REHBERLİK SERVİSİ32 ÇOCUKLARINIZA ÖZEL ZAMAN AYIRIN. ÇOCUKLARINIZA AYIRDIĞINIZ ZAMANIN SÜRESİ DEĞİL NİTELİĞİ ÖNEMLİDİR  Çocuğunuza ayırdığınız zamanlarda sadece ona ait olun.Sohbet edin.

33 REHBERLİK SERVİSİ33 ÇOCUKLARINIZI ETKİLİ BİR ŞEKİLDE DİNLEYİN Çocuklarınızı dinlerken;  Başka işlerle meşgul olmayı.  Çocuğun yüzüne bakın.  Onların sözlerini kesip bilgiçlik taslamayın.  Çocuklarınızla konuşurken aynı seviyede olun.  Jest ve mimiklerinizle onu dinlediğinizi gösterin.  Fiziksel temas kurun.  Onu konuşmasında cesaretlendirin.  Onunla konuşurken bir büyükle konuşuyormuş gibi dikkatli ve özenli olun.  Onu anladığınızı belirten ifadelerle geri bildirim sağlayın.

34 REHBERLİK SERVİSİ34  “arkadaşının bu davranışı seni üzdü” gibi.  Ağlamaya başladıklarında tedirgin olmayın.  Zıtlaşmayın ve tartışmayın.  Saldırgan tavırlar takınmayın.  Yargılamayın ve eleştirmeyin.  Savunmaya geçmeyin sadece dinleyin.  Gerçekçi ve belirli önerilerde bulunun.  Yumuşak bir sesle ve acele etmeden konuşun.  Anlatılanlara gülmeyin, çocukları utandırmayın. ÇOCUKLARINIZI ETKİLİ BİR ŞEKİLDE DİNLEYİN

35 REHBERLİK SERVİSİ35 Çocuklarına sadece derslerle ilgili olarak değil, kişiliklerini iyi bir şekilde geliştirebilmeleri için ölçülü olarak sorumluluk verip onları bağımsız olmaya hazırlayabilen ebeveynlerin çocuklarına baktığımızda gerek okul başarısı gerekse hayat başarısı anlamında çok iyi durumda olduklarını görüyoruz.

36 REHBERLİK SERVİSİ36 ÇOCUĞUNUZA BİR YAŞAM VERİLMESİ İÇİN ARACI OLDUNUZ. ŞİMDİ DE ÇOCUĞUNUZUN ONA SAHİP OLMASINA İZİN VERİNİZ. BU YAŞAMDA NE YAPACAĞINA KENDİ KARAR VERSİN!

37 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ… ABDUSSAMED BAL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ


"30.07.2015REHBERLİK SERVİSİ1 İÇERİ K Nasıl bir çocuk yetiştirmek Nasıl bir çocuk yetiştirmekİstiyorsunuz? Olumsuz aile tutumları Olumsuz aile tutumları." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları