Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen."— Sunum transkripti:

1

2 Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen

3 SINAV KAYGISI VE BAŞAÇIKMA YÖNTEMLERİ

4 SINAV KAYGISI NEDİR?  Sınav öncesinde öğrenilen bilgilerin, sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygıya, sınav kaygısı denir.

5 SINAV KAYGISININ TEMEL NEDENLERİ  Zamanı iyi kullanamama,  Kötü çalışma alışkanlıkları,  Beklenti düzeyinin gerçekçi olmaması,  Mükemmeliyetçi yaklaşım,  Görev ve sorumlulukları erteleme,  Başarısız olma ve değerlendirilme korkusu.

6 SINAV KAYGISININ GENEL ETKİLERİ  Öğrenilen bilgileri kullanmada zorluk yaşarsınız.  Konuları anlamakta ve düşüncelerinizi organize etmekte zorluk yaşarsınız.  Dikkatinizde azalma olur.  Zihinsel becerileriniz zayıflar ve bu da bilgileri hatırlamanızı engeller.  Birtakım fiziksel rahatsızlıklar yaşamaya başlarsınız.

7 Kaygılıyken Neler Hissedersiniz ve Nasıl Davranırsınız?  Hızlı kalp atışı,  Mide bulantıları,  Terleme,  Ateş basması,  Üşüme,  Kızarma,  Sinirlilik,  Gerginlik vb. KAYGININ DUYUŞSAL (FİZİKSEL) BOYUTU BEDENSEL YAŞANTILAR

8 Kaygının Davranışsal Etkileri  Uykuya dalma güçlüğü ve ya çok erken uyanma,  Duygusal patlamalar,  Sinirlilik hali  Aşırı yeme veya iştah kaybı,  Hiçbir şey yapmak istememe.

9 Kaygının Yarattığı Zihinsel Etkiler  Konsantrasyon zorluğu,  Karar verme zorluğu,  Unutkanlığın artması,  Eleştiri alabilme, eleştiri yapabilme güçlüğü,  Kendi kendine eleştirel düşünceler,  Düşüncelerin çarpıtılması

10 Kaygılıyken Neler Düşünürsünüz?  Ya başarısız olursam.  Ya kazanamazsam.  Eyvah, yine sınav yaklaşıyor. Çalışmamı yetiştiremeyeceğim.  Bu sınavda başarısız olacağım ve herkes aptal olduğumu düşünecek.  Çalıştığım halde kendimi yeterli görmüyorum. KAYGININ KURUNTU (ENDİŞE) BOYUTU

11  Zaman kalmadı. Hiçbir şey bilmiyorum. Herkes çalışmasını bitirmiştir.  Sınav günü geldi ve ben çalışmış olsam da nasıl olsa her şeyi birbirine karıştırmış olacağım.  Sınav soruları kolay görünüyor. Ama herhalde bir şey bilmediğim için bana öyle geliyor.  Zayıf alırsam, anneme babama nasıl bir açıklama yaparım.  Benden daha iyiler olduğuna göre neden sınav kağıdını ilk ben veriyorum? Sorular bu kadar kolay olamaz. Ben yanlış anlamış olmalıyım.

12 SINAV KAYGISININ BOYUTLARI  DUYUŞSAL (FİZİKSEL)  KURUNTU (ENDİŞE)

13 SINAV KAYGISININ BOYUTLARINI ÖĞRENMEK BİZE NE KAZANDIRIR?  Hangi boyuttaki kaygıları yaşıyorsak, kaygılarımızla başedebilmek için ne tür yöntemleri kullanmamız gerektiği konusunda bilgi sağlar. Örneğin; DUYUŞSAL (FİZİKSEL) tepkilerimiz yoğunsa kaygı ile başedebilmek için nefes ve gevşeme egzersizlerini kullanmalıyız. Eğer, KURUNTUlarımız (ENDİŞE) yoğunsa kaygı ile başedebilmek için olumsuz düşüncelerimizin yerine daha pozitif ve gerçekçi düşünceler geliştirmeye çalışmalıyız.

14 KAYGI TAMAMEN YOK EDİLEBİLİR Mİ?  Kaygı, belki tamamen giderilemeyebilir.Belirli ölçüde kaygının motivasyonu arttırıcı etkisi olduğu da bir gerçektir.

15 SINAV KAYGISI İLE BAŞAÇIKMA YÖNTEMLERİ Kaygıyı azaltabilmek için zihinsel, davranışsal ve bedensel bir takım etkinlikler yapılabilir. Bunlar;  Endişe Boyutu İle Başa Çıkma Yöntemleri  Fiziksel Boyutu İle Başa Çıkma Yöntemleri

16 KURUNTU (ENDİŞE) BOYUTU İLE BAŞAÇIKMA YÖNTEMLERİ  Sınav kaygısının endişe boyutu ile başa çıkma yöntemlerinin temelini, kendinizle olumlu diyalog oluşturur.

17 OLUMSUZ DÜŞÜNMEMİZE NEDEN OLAN TUTUMLAR  Ya bu sınavı kazanırım ya da hayatım biteR  Beni hiç kimse anlamıyor  Bu hafta sınav var ve ben çalışamıyorum. Bütün aksilikler beni buluyor Deneme sınavından düşük puan aldım. Sınavı asla kazanamayacağım İçimde büyük bir sıkıntı var. Sanırım sınavı kazanamayacağım

18  Bu sınavı mutlaka kazanmalıyım  Ben olmasaydım, belki evdekilerin durumu daha iyi olurdu

19  İnsan isterse, herhangi bir kaygılı durum sırasında, kendine söylediği bu olumsuz sözler yerine olumlularını koyarak (ki bunlara ‘başaçıkma cümleleri’ adı verilir), dikkatini daha etkili bir problem çözme seçeneğine doğru yönlendirir ve kaygısını azaltabilir.

20  Kaygılı olduğunuz durumlarda geçmişte başarılı olduğunuz olayları aklınıza getirin.  Bu sizi rahatlatacaktır.

21 KENDİ KENDİNE OLUMLU DİYALOG  Biliyorum… Bu sınavı başarabileceğim. Geçmişte de benzer durumlarla başaçıkabilmiştim.  Sınavı kazanabilmek için bir çalışma planı hazırlayabilirim.  Elimden geldiğince sakin olmaya çalışmalıyım.  Sınav konusunda beni özellikle rahatsız eden ne? Bu, neden bir problem? Bu probleme kendim nasıl katkıda bulundum? Diğer kişiler nasıl bir katkıda bulundular?

22  Omuzlarımın gerginleştiğini, kalbimin çarptığını hissediyorum. Bu normal… eğer kaslarımı biraz gevşetebilirsem, kendimi daha sakin hissedebileceğim.

23 Kendinizi bunun için ödüllendirin.  Diyelim ki probleminizi başarıyla çözdünüz. Bunu sakın unutmayın. Kendinizi bunun için ödüllendirin.

24  Sınav düşündüğüm kadar kötü geçmedi.  Aferin bana…  İşte yaptım ve oldu.

25 Kendini Yönetirsen, Dünyayı Yönetecek Gücü De Bulursun! Eflatun

26  Bu ‘başaçıkma cümlelerinin asıl yaptığı iş aslında varolan olumlu bakış açısını kazanmaktır. Yani madolyanın arka yüzünü görmektir.

27  Gerçekçi olmalısınız.  Gerçekçi olmalısınız. Gerçekçi olunmazsa hedefe yönelik yetersiz çalışmalar güveninizi kıracak, kendinizi beceriksiz hissetmenize yol açacaktır.

28  Saplantılardan kurtulmalısınız.  Saplantılardan kurtulmalısınız. Gerçekçi, uygulanabilir bir planla yapılan çalışmalar, kişinin aklına gelen olumsuz düşünceleri giderme bakımından etkili olacaktır.

29  Başkaları adına düşünmemelisiniz.  Başkaları adına düşünmemelisiniz. ‘Ne derler, ne düşünürler hakkımda?’ gibi düşüncelere kapılmamalı, kendi yaptıklarınıza ve yapmanız gerekenlere bakmalısınız.

30 kendinizi başkalarıyla karşılaştırmamalısınız.  kendinizi başkalarıyla karşılaştırmamalısınız. Kendinizi kendinizle karşılaştırmalı, hedefe yönelik çalışmalarınızı gözden geçirmeli

31 sınavın her şey olmadığını  Hepsinden önemlisi de sınavın her şey olmadığını, hele hele zekanın asla sınavla ölçülemeyeceğini, sınavı kazanmak kadar kaybetmenin de normal olduğunu düşünmeli; kendinizi bu düşüncelere inandırmalısınız.

32 DUYUŞSAL (FİZİKSEL) BOYUTU İLE BAŞAÇIKMA YÖNTEMLERİ  NEFES EGZERSİZİ  GEVŞEME EGZERSİZİ

33 Doğru Nefes  Nefes alırken ; İçinize rahatlığın, huzurun, mutluluğun dolduğunu hissedin ve vücudunuzun her köşesine ulaştığını hissedin.  Nefes verirken ise; stresinizin ve onu oluşturan etkenlerin vücudunuzdan dışarı atıldığını düşleyin.  Nefes burundan alınmalı ve ağızdan verilmelidir.

34 Gevşeme Tekniği  Yerinize iyice ve rahatça yerleşin  Herhangi bir tedirginlik hali varsa bir kenara bırakın.  İçinizden "rahatla ve bırak" deyin. Derin soluk alın.  Eller-Kollar  Kafa  Boyun  Omuzlar

35 Geç kaldığını düşünme Hemen şimdi başla! Başlamak bitirmenin yarısıdır!

36

37 Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi /

38

39

40  BAŞARIYA GİDEN YOLDA KARŞINIZA ÇIKAN ENGELLERE ANCAK SİZ DİYEBİLİRSİNİZ DİYEBİLİRSİNİZ.

41 ŞİMDİ SIRA SİZDE…..

42 TEŞEKKÜRLER:)


"Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları