Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE ORTAMININ OLUŞTURULMASI ( Okul Dönemi Anne Babalığı) 26.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE ORTAMININ OLUŞTURULMASI ( Okul Dönemi Anne Babalığı) 26."— Sunum transkripti:

1

2 BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE ORTAMININ OLUŞTURULMASI ( Okul Dönemi Anne Babalığı) 26

3 “ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR! O, SİZİN EVİNİZDE YAŞIYOR.” D.Cüceloğlu

4 Çocuk Eğitimi Bilgi ister, Emek ister, Sabır ister, Kararlılık ister, Tutarlılık ister…

5 4 BENİ NİÇİN ANLAMIYORSUNUUUZ!!!

6 Ergenlik Sürecinde Çocuklar Anne baba ile kavgaya eğilimli olduklarını, Arkadaşlarına daha yakın ve bağımlı olduklarını, Erken sinirlendiklerini, Değişken duygular taşıdıklarını, İç çatışmalar yaşadıklarını, Özgürlüklerine düşkün olduklarını, Çocukluğa göre çok farklı tutum ve davranışlar sergileyebildiklerini, Gözü pek, cesur davranışlara girişebildiklerini, Sınırları tayin etmede zorlandıklarını, Çelişkilere düşebildiklerini, Sorumlulukları hep büyüklere ve başkalarına yükleme eğiliminde oldukları, Kişiliğine ve kararlarına anlayış ve saygı beklediklerini, Heyecanlı, duygusal olduklarını… bilmelidir.

7 Çocuklar Ergenliğe Gelince Huylar değişir, Davranışlar değişir, Zevkler değişir, Alışkanlıklar değişir…

8 Güzellikler zorlukların arkasında saklıdır. ‘Hatanın neresinden dönülürse kardır’ diyerek, çocuklarımızı en azından bu en son kritik dönemde, ergenlik döneminde kazanmanın bir yolunu bulmalıyız. Bunu herkes belli ölçüde başarabilir. Güzellikler zorlukların arkasında saklıdır. Çocuklarımızın gelişini biz istedik, mutluluklarını sağlamak görevimizdir. Onların mutluluğu bizim güzelliğimiz olacaktır. Bu yolda zorluklara katlanmaya hazır olmalıyız.

9 Ergenlikte Üç Olasılık Önceki tutum ve davranışlarımızı aynen sürdürürüz ve onlarla yarı yarıya yaşar gideriz. Ortaya çıkan sorunlar karşısında daha sert ve kuralcı davranarak onları bir şekilde kaybederiz. Bu dönemde sürekli olarak yapıcı, şeffkatli, anlayışlı, sevecen ve dengeli yaklaşarak onları kazanırız.

10 EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Siz velilerimiz çocukların başarısında okul kadar hatta daha da önemli bir etkiye sahipsiniz.

11 Çocuğunuzun ders başarısını etkileyen en önemli etkenlerden birisi aile ortamı ve tutumdur Aile ne kadar sağlıklı ve bilinçli ise çocukların başarı düzeyleri o kadar yükseliyor.

12 Başkalarıyla kıyaslanan çocuk sevilmediğini düşünür. Oysa çocuklarımız aileleri tarafından koşulsuz sevilmeye ihtiyaç duyarlar.

13 Asıl önemli olan aranızdaki iletişimdir. Eğitim ve diplomadan daha önemli bir şey; çocuğunuzla aranızdaki sıcak iletişimin kaybolmamasıdır. Hayat boyu buna ihtiyacınız olacak.

14

15 Sevgileri Yarınlara Bıraktınız Sevgileri yarınlara bıraktınız Çekingen, tutuk, saygılı. Bütün yakınlarınız Sizi yanlış tanıdı. Bitmeyen işler yüzünden (siz böyle olsun istemezdiniz) Bir bakış bile yeterken anlatmaya her şeyi Kalbinizi dolduran duygular Kalbinizde kaldı. Siz geniş zamanlar umuyordunuz Çirkindi dar vakitlerde bir sevgiyi söylemek. Yılların telaşlarda bu kadar çabuk Geçeceği aklımıza gelmezdi. Gizli bahçenizde açan çiçekler vardı; Gecelerde ve yalnız. Vermeye az buldunuz Yahut vakit olmadı. Behçet NECATİGİL

16  Hep iyi davran,  Girişimlerini destekle,  Şakacı, esprili ol,  Gerektiğinde koru,  Merhametli, şefkatli ol,  Yeteneklerine inan,  Haksızlıktan uzak dur,  Nazik ol,  Adalet duygularını rencide etmekten kaçın,  Kendi olmasını destekle,  Asla başkalarını kıyaslama,  Sorumluluk kazanmasını sağla. ÇOCUĞUNUZUN BAŞARILI OLMASI İÇİN;  Onu olduğu gibi kabul et,  Koşulsuz ve çok sev,  Sarıl,  Kucakla,  Değer ver,  Çabalarını öv,  Dinle,  Anlayışlı ol,  Paylaş,  Yaşamıyla ilgilen,  Yüreklendir,  Her zaman olumlu konuş,

17 Çocuklar özerk olmak isterken, anne baba olarak Çocuğun özerk olma ihtiyacını dikkate almak ve desteklemek, diğer taraftan da yakın bir ilişki kurmak gerekir.

18 Destekleyici tutumu benimseyen aile çocuklarına iyi model olan ailedir. Unutmayın ki, çocuğunuz birçok davranışınızı örnek alıyor!

19

20 Köşeye sıkıştırma ve alt etme duygusu hakımdır Seni anlamaya ve yardımcı olmaya çalışıyorum mesajı var SEN DİLİ BEN DİLİ

21 Ben dili ile kendimizi ifade ettiğimizde çocuklarımızın gelişimine ne şekilde destek vermiş olacağız?  Davranışı değiştirmeye yöneltir.  Davranış değiştirme sorumluluğu yüklediği için sorumluluk almasını öğrenmesine yardımcı olur.  Çocuklarda suçlamaz  İlişkileri güçlendirir  Yakınlık sevgi saygı birliktelik yaşanmasını sağlar.  Ben iletileri dürüsttür.  Rahatlatır  Kızgınlık öfke birikimini önler  Duyguların açıklanmasını, ifade edilmesini sağlar  Empati kurmasını sağlar.

22 “Neredesin bakayım bu saatlere kadar” “Geç saate kadar gelmemen beni kaygılandırdı.”

23 “Seni anlamak mümkün değil bunu nasıl yaparsın.” “Bunu yapmış olman beni kaygılandırdı.”

24 “Neden yine ceketin yerlerde”? “Daha Önce ceket hakkında konuşmuştuk onu gene yerde görünce üzüldüm.”

25 Korkarım bu notların ardından ikinci dönem çok daha fazla çalışmak zorunda kalacaksın.Ama düşün, bu zor günlerin ardından güzel bir tatil yapacaksın İletişim engellerinden uzak durduğunuzda,çocuğunuzla aranızda güvenli ve sağlıklı bir iletişim temeli atmış olursunuz.

26  Bedenen dinler duruma geçmek  Size doğru oturtmak, sizinle aynı hizaya gelmek  Gözlerinin içine bakmak  Tavrımız, bakışlarımız, ses tonumuz, konuşma hızımız ve yüz ifademiz çok önemlidir.  BAŞ SALLAMA, “HIM HIM....EVET SENİ ANLIYORUM”  KAPI ARALAYICI SORULAR(CESARETLENDİRMEK İÇİN)  ANLATILANLARDAN NE ANLADIĞIMIZI KARŞI TARAFA İLETMEK. ( GERİ BİLDİRİM )  EMPATİ KURMAK ÇOCUĞUMUZU DİNLERKEN

27 Öğüt vermek, Çözüm getirmek, yönlendirmek Yargılamak, eleştirmek Teselli etmek, sakinleştirmek, Konuyu değiştirmek Alay etmek, lakap takmak Teşhis koymak, tahlil etmek Emir verme, yönetme Soru sorma İLETİŞİM ENGELLERİ

28 HAYAT NE KADAR KISA,YILLAR NE ÇABUK, NE ZAMAN BÜYÜDÜ BU KÜÇÜK ÇOCUK. ONA DOKUNMAK İÇİN UZANDIĞIMDA ELLERİM BOŞ KALIR YÜREĞİM BURUK. ARTIK NE RESİMLER,NE DE OYUNLAR NE İYİ GECELER,NE DE SARILMALAR, HEPSİ ÇOK GERİDE,ULAŞMAK ZOR, YAŞANMADI SANKİ O GÜZEL YILLAR. ARTIK HİÇ İŞİM YOK,YAPAYALNIZIM. GÜNLERİM ÇOK UZUN,ÜSTELİK BOM BOŞ KEŞKE İSTEKLERİNİ BİR BİR YAPSAYDIM KÜÇÜK ARZULARIN ŞİMDİ ÇOK ŞİRİN,ÇOK HOŞ. ALICE CHASE

29 Bir nazlı kuşa benzer Çocuk dediğin. Ev ister, ekmek ister Öpülmek okşanmak ister. Cahit KÜLEBİ

30 UNUTMAYIN; SİZİN ÇOCUĞUNUZ OLARAK DOĞMAK ONLARIN ELİNDE DEĞİLDİ, ANCAK SEÇME HAKLARI OLSAYDI, SİZDEN BAŞKA KİMSENİN ÇOCUĞU DA OLMAK İSTEMEZLERDİ.

31 Anne Baba Tutumları

32 Olumsuz Aile Tutumları Aşırı Koruyucu Tutum Aşırı Baskıcı- Otoriter Tutum Aşırı Hoşgörülü- Tavizkar Tutum

33 Aşırı Koruyucu Tutum Bu ailelerde anne-babalar çocuğa gereğinden fazla özen gösterip onu denetim altında tutarlar. Çocuğun başına kötü şeyler gelir diye kendi başına bir şeyler yapmasına izin vermezler. Çocuğun tüm ihtiyaçları büyükleri tarafından karşılanmaya çalışılır.

34 AŞIRI KORUYUCU ANNE VE BABA TUTUMUNUN ÇOCUK ÜZERİNE ETKİLERİ Çocuğun aşırı bağımlı,ürkek,çekingen ve güvensiz bir kişilik geliştirmesine neden olur. Çocuğun hatalarının sonucunda yaşayarak öğrenmesine izin verilmez, sorumluluk duygusunun gelişmesi engellenir. Çocuk ileriki yaşamında karar almakta ve uygulamakta zorluk çekeceği gibi yaşama karşı içinde bir korku oluşturur. Çocuğun kişiliği olgunlaşamaz. İnatçı, istediğini tutturan, mantıksız kavgalar çıkaran,çabuk mutsuz olan bir çocuk ve ileride benzer niteliklere sahip bir yetişkin olur. Çevresindeki insanlarla iletişim kurmakta güçlük çeker.

35 Aşırı Baskıcı-Otoriter Tutum Otoriter tutumda çocukların kişilik özellikleri, ilgi ve gereksinimleri dikkate alınmamaktadır. Çocuğun istekleri bastırmaya çalışılır. Katı bir disiplin anlayışı vardır.Çocuğa açıklanmada kurallar konulur ve bu kurallara kesinlikle uyması istenir, bu konuda anne-baba asla tartışma kabul etmez.

36 AŞIRI BASKICI VE OTORİTER TUTUMUN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Çocuğun kendine güven duygusu oluşmaz. Yaratıcılık engellenir. Hata yapanlar mutlaka cezalandırılmalıdır görüşünü benimserler. Rutin ve sınırları belli olan iş ve meslekleri seçerler. En küçük bir hatada bile hoşgörüleri olmayabilir. Okul yaşamlarında fazla başarılı olamazlar. Anne-babalarının (veya bir otoritenin)olmadığı ortamlarda kendilerini boşlukta hissederler ve bir otorite bulma arayışı içine girerler.

37 Çocuğunuzun sınırlarını zorlamayın. Her çocuğun kapasitesi, yetenekleri, ilgileri, farklıdır. Çocuğunuzdan yapabileceklerinden fazlasını beklemek, onlara eğitim hayatları boyunca verebileceğiniz en büyük zarardır.

38 Çocuğunuza sürekli ve çok fazla “ders çalış” demeyin. Ölçülü miktarlarda yapılan “ders çalış” uyarısı ve takibi, çalışma ortamının da hazır olması çok daha fazla işe yarar. Diğer çocuklarla ders veya başka konularda kıyaslama içine girmeyin.

39 EĞER BİR ÇOCUK HOŞGÖRÜYLE YAŞARSA SABIRLI OLMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK TEŞVİK EDİLEREK YAŞARSA ÖZGÜVENİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DEĞER VERİLEREK YAŞARSA SAYGI DUYMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK EŞİTLİK ORTAMINDA YAŞARSA ADALETİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK GÜVEN DUYGUSU İÇİNDE YAŞARSA İNANMAYI ÖĞRENİR.

40 ÇOCUK NEYİ ÖĞRENİR? EĞER BİR ÇOCUK KINANARAK YAŞARSA SUÇLAMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DÜŞMANCA DAVRANIŞLAR İÇİNDE YAŞARSA KAVGA ETMEYİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK ALAY EDİLEREK YAŞARSA SIKILGANLIĞI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK UTANÇ İÇİNDE YAŞARSA SUÇLULUK DUYMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DÜŞMANLIKLAR İÇİNDE BÜYÜRSE SALDIRGANLIĞI ÖĞRENİR.

41 EĞER BİR ÇOCUK BEĞENİLEREK YAŞARSA KENDİSİNDEN HOŞLANMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DOSTLUK İÇİNDE YAŞARSA DÜNYADA SEVGİ ARAMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK SEVGİ İÇİNDE BÜYÜRSE GÜVENMEYİ ÖĞRENİR. ÇOCUK AİLENİN, AİLE DE TOPLUMUN ÜRÜNÜDÜR; ÇOCUK YAŞADIĞINI ÖĞRENİR.

42 İşte Sayın Veliler: anne babalar olarak sizlerin çok önemli ve belirleyici bir rolünüz var. Öyleyse çocuklarınız için yapacağınız küçük özveriler, onları başarılı yapacak ve mutlu kişiler olarak hayata katılmalarını sağlayacaktır. İşte bunlardan bazıları:

43 Çocuğunuzun okul hayatına ilgili ve özverili olun. Öğretmenleri ile dialog halinde olun. Çocuğunuzun özel durumları varsa bunlar hakkında mutlaka öğretmeni bilgilendirin. Bunu yaparken dialog hatalarından kaçının. - Dersleri bölerek sınıfa girmek, En basit konularda bile sürekli telefonla aramak vb.

44 Sağlıklı dinleyin. Anlattıklarını mutlaka dinleyin. Onun seviyesine inerek, göz teması ile ve gerçekten vakit ayırarak dinleyin. ( can kulağı ile…) Bazen sadece dinlemek yeterlidir.

45 Sağlıklı iletişim için iletişim engellerinden kaçının. 1. Emretme, Y ö netme “ Yapman gerekir …” “… Yapacaksın ” “ Yapmak zorundasın ”  Korku ya da aktif diren ç yaratabilir;  S ö ylenenlerin tersini “ denemeye ” davet edebilir;  İsyankar davranışa ya da misillemeye yol a ç abilir.

46 2. Uyarma, Tehdit Etme (G ö zdağı Verme) “… yapamazsın … olur ” “ Ya yaparsın, yoksa babana söylerim ”  Korku, boyun eğme yaratabilir;  S ö z konusu sonu ç ların ger ç ekten meydana gelip gelmeyeceğini “ denemeye ” yol a ç ar;  G ü cenme, kızgınlık, isyankarlığa neden olabilir.

47 Mademki zamanında derslerini yapmadın, bende tatilini sana zehir ederim

48 Sürekli öğüt vermek, “… Yapmalıydın ” “ Senin sorumluluğun ” “… Ş ö yle yapmak gerekir ”  Zorunluluk ya da su ç luluk duyguları yaratır;  Ç ocuğun durumunu daha şiddetle savunmasına yol a ç abilir ( “ kim demiş ” ).

49 4.Yargılama, Eleştirme, Suçlama “Olgunca düşünmüyorsun…” “Sen zaten tembelsin…”  Yetersizlik, aptallık, yanlış değerlendirme anlamı taşır;  Ç ocuğun olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusuyla iletişimi kesmesine yol a ç ar;  Genellikle çocuk yargı ve eleştirileri gerçek olarak algılar (“ben kötüyüm!”) ya da karşılık verir (“siz de daha mükemmel değilsiniz”).

50 Aşırı hoşgörülü –Tavizkar tutum Denetimin düşük, tepkiselliğin yüksek olduğu bir tutumdur. Saldırgan tutumlar dahil çocuğun her tür davranışları hoşgörü ile karşılanır. Davranışlara sınır çekilmez ve yaptırım uygulanmaz. Anne babaların bu aşırı hoşgörülü tutumları çocuğun onlara hükmetmesine ve çok az saygı göstermesine neden olur.Toplumun kendilerine vermediği hakları kendisine veren çocuk içinde bulunduğu grubun veya okulun kurallarına uymada güçlük çeker.

51 İZİNVERİCİ (HOŞGÖRÜLÜ) TUTUMUN ÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Her istediğini yaptırmayı alışkanlık haline getirir. Kural tanımaz. Ev dışındaki kurallarla karşılaşınca hayal kırıklığına uğrar. Her istediği olmadığı için arkadaşlarına uyum sağlamakta güçlük çeker. Anne-babasına hükmeder ve onlara çok az saygı gösterir. Bencil ve şımarık olur. Başkaldırıcı olur ve toplum dışı davranışlar sergiler. Doyumsuz olur.

52 Aşırı kural koymak da, fazlasıyla kuralsız olmak da çocuğa zarar verir. Çocuk için evde düzenli ve kuralların olduğu bir ortam gereklidir.

53 Olumlu Aile Tutumu Destekleyici Tutum Bu tutuma sahip anne babalar, çocuklarını herhangi bir karşılık beklemeden içten ve derinden bir duyguyla severler. Çocuklarının davranışlarını ilgi ve anlayışla izleyip, kendi ayakları üzerinde durabilecek şekilde yetiştirirler.

54 Çocuğunu kabul eden anne ve baba çocuğun ilgilerini göz önünde bulundurur ve onun yeteneklerini geliştirecek ortam hazırlar. Aileyi ilgilendiren kararlar alınırken çocuğunda fikri alınır.bu ailelerdeki genel görüş “çocukta bizimle yaşıyor ve alacağımız kararlarda onunda söz hakkı olmalıdır.”şeklindedir.

55 Çocuk sınırlar içerisinde özgürdür. Neyi,ne zaman ve ne şekilde yapacağını çok iyi bilir. Aile bireyleri arasında etkili bir iletişim söz konusudur.

56 Destekleyici tutumdaki aile çocuğuna sevgisini gösteren ailedir.. Sevmek ve sevdiğinizi hissettirmek arasında çok büyük fark vardır.

57 Ailenin mutluluğu çocuğa psikolojik güven verir. Aile içi anlaşmazlıklar ve tartışmalar mümkün olduğunca çocuğun yanında yapılmamalıdır. Aile içinde çocuğa karşı tutarsızlıklar olmamalıdır. (Çift yönlü davranış çocuğu yalancılığa ve ikiyüzlülüğe iter.)

58 TEŞEKKÜRLER...


"BAŞARIYA GÖTÜREN AİLE ORTAMININ OLUŞTURULMASI ( Okul Dönemi Anne Babalığı) 26." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları