Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ Prof.Dr.Çetin İşlegen Spor Hekimi-Teknik Direktör.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ Prof.Dr.Çetin İşlegen Spor Hekimi-Teknik Direktör."— Sunum transkripti:

1 FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ Prof.Dr.Çetin İşlegen Spor Hekimi-Teknik Direktör

2

3

4 KAS İĞCİĞİ SİNİR HÜCRESİ

5

6 GOLGİ TENDON ORGANI DERİ RSEPTÖRLERİ

7

8 DERİ VE EKLEM RESEPTÖRLERİ

9 UYARANLAR

10 BEYİNCİK Motor uyaranı kaynağına bakmadan alır. Geribildirimden gelen uyarıları da alır. Bu uyarıları karşılaştırır. Motor alana gönderir. Motor alandan son uyarı çıkar. Sonra hareket gerçekleşir.

11 BEYİNCİK Salınım hareketlerinde azaltıcı etki yapar. Ekstremite pozisyonunu belirler. Birlikte ve ters çalışan kasları kontrol eder. Tüm vücutla ilgili uyaranları kullanır. Kol ve bacakların hızını hesaplar. Yer çekiminin etkisini hesaba katar. Bir objeye yaklaşma hızını saptamada rol oynar. Kulak yoluyla ve başın dönme hareketleriyle sağlanan dengeye yardımcı olur.

12 Premotor alan:Beynin spor becerileri alanı Beyincik

13 DUYUSAL ALGI VE MOTOR BECERİLER TEORİ:Yeteri kadar pratiği yapılan bir becerinin beynin duysal alnında depo edildiği ve kişinin o beceriyi yapmak istediğinde,bu depo edilen bilgi sayesinde o motor hareketi yapabildiğidir(Su içme). Bu depo edilmiş motor hareketlere “ENGRAM” denmektedir(Geribildirim var). Çok hızlı hareketler için engramlar motor alanda depo edilir(MOTOR ENGRAMLAR). Duysal geribildirim olmadan etkili kullanılırlar.

14 HENRİNİN BELLEKTEN ÇAĞIRMA TEORİSİ Motor yetenek genel olmaktan çok özeldir. Hızlı kol hareketi yapma yeteneğindeki kişisel farklılıklar,belli bir hareketi yapabilmede % 70 özeldir. Hareketin kompleksliği reaksiyonu uzatır. Statik kuvvetle ve hareketin hızı arasında çok az veya ilişki yoktur.

15 HENRİNİN BELLEKTEN ÇAĞIRMA TEORİSİ Duysal uyumlu programlama motor uyumlu olandan daha hızlıdır(Start sinyali). Hızlı bir kol hareketi tamamlanmadan önce orjinal program durdurulmadıkça yönü değişmez. Beceriyi oluşturan parçalar önce ayrı ayrı öğrenilir giderek devamlı şekil alırlar. Motor beceriler arasındaki ilişkilerin genellikle çok düşük bulunmuştur.

16 BECERİ KAZANMA Spor,sanat ve bilimde internasyonal seviyeye çıkabilmeniz için saat çalışmanız gerekiyor. Futbolda:Profesyoneller 9332 (18 yaşta) Yarı pofesyoneller 7449 Amatörler 5079 Kendini adama ve Motivasyon şart. Prof.iki misli takım çalışması ve daha fazla kişisel çalışma.(Daha az oyun ve maç)

17

18 KOORDİNATİF ÖZELLİKLER REAKSİYON ZAMANI RİTİM DENGE MEKAN ALGILAMASI KOMBİNASYON KİNESTETİK FARKLILAŞMA ÖNCELLEME

19 MOTOR ÖĞRENMEDE MİTLER Hareketi göstermek daima etkilidir. Jimnastik dans gibi sporlarda geçerli. Futbol gibi değişken sporlarda az etkili. Öğrenci problem çözme,hareketlerini ve etkilerini değerlendirmeye yönlenmelidir. Öğrencinin hareketle ilgili problemlerine değişik çözümler bulması istenebilir.

20 MOTOR ÖĞRENMEDE MİTLER Tek bir özel becerinin blok halde çalışılması en ekili yoldur. Özel blok çalışmalar performans için daha iyiyken,değişken,rastgele çalışmalar beceri öğreniminde daha etkili bulundular. Rastgele ve değişken çalışmalar:Maç ve dar alanda oyunlar.

21


"FUTBOLDA MOTOR ÖĞRENMENİN BİYOLOJİK TEMELLERİ Prof.Dr.Çetin İşlegen Spor Hekimi-Teknik Direktör." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları