Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ETKİN DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ PROGRAMI. Çalışma Yöntemlerinin Başarıya Etkisi 1. Zeka ve özel yetenekler % 50 – 60 2. Çalışma Alışkanlıkları ve tutumları.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ETKİN DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ PROGRAMI. Çalışma Yöntemlerinin Başarıya Etkisi 1. Zeka ve özel yetenekler % 50 – 60 2. Çalışma Alışkanlıkları ve tutumları."— Sunum transkripti:

1 ETKİN DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ PROGRAMI

2 Çalışma Yöntemlerinin Başarıya Etkisi 1. Zeka ve özel yetenekler % 50 – Çalışma Alışkanlıkları ve tutumları % Şans ve çevre faktörleri %

3 Etkin Ders Çalışma Becerileri Programı Zamanın iyi planlanması Zamanın iyi planlanması Çalışma ortamının düzenlenmesi Çalışma ortamının düzenlenmesi Çalışma sürelerinin ve aralıkların planlanması Çalışma sürelerinin ve aralıkların planlanması Not tutma Not tutma Aktif dinleme** Aktif dinleme** Hızlı ve etkili okuma** Hızlı ve etkili okuma** Özet çıkarma** Özet çıkarma** Hafızayı (Belleği) güçlendirme Hafızayı (Belleği) güçlendirme Güdülenme Güdülenme

4 1. ZAMANI PLANLAMA Planlamak Planlamak Hazırlık Hazırlık Konsantre olmak Konsantre olmak Öncelikleri saptama Öncelikleri saptama Plan Çeşitleri Plan Çeşitleri Dönemlik plan Haftalık plan Haftalık plan Günlük plan Günlük plan

5 2. Çalışma Ortamını Düzenleme Isı, ışık ve O2 Isı, ışık ve O2 Sessizlik Sessizlik Çalışma masası Çalışma masası Dikkat çekici uyaranlar Dikkat çekici uyaranlar Düzenleme Düzenleme

6 “ ZAMAN ÖLDÜRME” “ Çalışma masası sadece ama sadece “ÇALIŞMAK” içindir.”

7 Çalışma Sürelerinin ve Aralıkların Planlanması Çalışmaya ayrılan süre Çalışmaya ayrılan süre Dinlenme süresi Dinlenme süresi Dinlendirici etkinlikler Dinlendirici etkinlikler Sindirme Sindirme

8 Not Tutma ( Not Alma) Not tutmanın yararları; Not tutmanın yararları; 1. Aktif katılım 2. Hatırlama 3. Tekrar

9 Not Tutma ( Not Alma) Konsantre olma Konsantre olma Kısaltma sistemi Kısaltma sistemi İyi bir not almada üç önemli öğe; 1. Ana hatlar 1. Ana hatlar 2. Örnekler 2. Örnekler 3. Örgütleme 3. Örgütleme

10 Kısaltmalar Türk Dili ve Edebiyatı TDE Türk Dili ve Edebiyatı TDE Örneğinörn. Örneğinörn. Önemliön Önemliön Önemli olmayan ön- Önemli olmayan ön- Daha sonrada/so Daha sonrada/so Karşılaştırma kş Karşılaştırma kş Yeterli yet Yeterli yet Yetersiz yet- Yetersiz yet- Bölüm böl. Bölüm böl.

11 Not Tutma ( Not Alma) Öğretmenlerin bize verdikleri ipuçları; Sesin değişmesi Sesin değişmesi Konuşma oranının değişmesi Konuşma oranının değişmesi Anahtar sözcük ve cümlecikler kullanma Anahtar sözcük ve cümlecikler kullanma Tahtaya yazma Tahtaya yazma göze – kulağa hitap eden araçlar kullanma göze – kulağa hitap eden araçlar kullanma Doğrudan bildirme Doğrudan bildirme Sözel olmayan ipuçları Sözel olmayan ipuçları

12 ****Aktif Dinleme**** Derste dinleme yolu ile öğrenme, öğrencinin kendi başına öğrenmesinden hem daha ETKİLİ hem de daha KISA SÜREDE gerçekleşir. Çünkü;

13 ****Aktif Dinleme**** Sınıf içinde yapılan sözlü anlatımlar yani öğretmenin anlattıkları konunun özünü ve can alıcı yönlerini öğrenciye verme olanağını yaratır. Sınıf içinde yapılan sözlü anlatımlar yani öğretmenin anlattıkları konunun özünü ve can alıcı yönlerini öğrenciye verme olanağını yaratır. Anlatımda yazı tahtası, harita, çizelge vb. görsel araçların kullanılması görsel ve işitsel izleme olanağı sağlar. Bu da ANLAMAYI kolaylaştırır. Anlatımda yazı tahtası, harita, çizelge vb. görsel araçların kullanılması görsel ve işitsel izleme olanağı sağlar. Bu da ANLAMAYI kolaylaştırır. Sınıf içi grup etkileşimi öğrenmede etkilidir. Sınıf içi grup etkileşimi öğrenmede etkilidir.

14 ****Aktif Dinleme**** Aktif Dinlemenin Aşamaları Dinlemeye hazır olma Dinlemeye hazır olma Bilgiyi bellekte işleme Bilgiyi bellekte işleme Ön kestirim ve düşünme Ön kestirim ve düşünme Ana ve alt düşünceleri bulma Ana ve alt düşünceleri bulma *Bu dersin amacı ne? *Öğretmenin mesajı nedir? *Dersin ana noktaları nelerdir? *Öğretmen anlatacaklarını en önemliden az önemliye doğru mu sıralamış?

15 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi İ ileriye bak F fikirler İ işaretler K katıl A araştır N not tut

16 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi İ “ileriye bak” Öğrenci, sınıfta öğretmenini dinlerken,öğretmeninin anlattıklarından yola çıkarak daha sonra neler söyleyeceğini tahmin etmeye çalışır. 1.Uyanık kalırsınız 2. Dikkat kopmalarını engeller 3. Motivasyonunuz artar 4. Aktif katılımında bulunursunuz.

17 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi F “fikirler” Bu konunun ana fikri (düşüncesi) nedir? Bu konunun ana fikri (düşüncesi) nedir? Burada anlatılmak istenen nedir? Burada anlatılmak istenen nedir? Öğretmenin bu örneği vermesinin sebebi ne? Öğretmenin bu örneği vermesinin sebebi ne? Öğretmenin bu anlattığı neyi ortaya koyuyor? Öğretmenin bu anlattığı neyi ortaya koyuyor?

18 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi İ “işaretler” Öğretmeniniz önemli bir açıklama yapacaksa; “ bunun üç sebebi vardır….” “ bunun üç sebebi vardır….” Çoğunlukla, Çoğunlukla, Sonuç olarak, Sonuç olarak, Bu sebeple, Bu sebeple, Böyle görüyorum ki, Böyle görüyorum ki, Özetle, Özetle,

19 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi İ “işaretler” Öğretmen ana fikri destekleyici kanıtlar veriyorsa; Örneğin, Örneğin, Bunun tersine, Bunun tersine, Aynı zamanda, Aynı zamanda, Benzer şekilde, Benzer şekilde, Buna ek olarak, Buna ek olarak,

20 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi K “ katıl” Elinizden geldiği kadar derse katılın! Öncelikle derse zamanında gelin. Öncelikle derse zamanında gelin. Görebileceğiniz,duyabileceğiniz, görülebileceğiniz ve duyulabileceğiniz bir yere oturun. Görebileceğiniz,duyabileceğiniz, görülebileceğiniz ve duyulabileceğiniz bir yere oturun.

21 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi Öğretmenin söylediklerini yalnız içinden tekrar ederek veya söylediklerini yazarak Öğretmenin söylediklerini yalnız içinden tekrar ederek veya söylediklerini yazarakDeğil Aynı zamanda başınızı sallayarak, başınızı sallayarak, gülümseyerek, gülümseyerek, anlamadığınız zaman kaşınızı çatarak, anlamadığınız zaman kaşınızı çatarak, Şakalarına gülerek tepki gösterin!!!!! Şakalarına gülerek tepki gösterin!!!!!

22 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi A " araştır “ SORU SORMAKTAN KORKMAYIN!!!!

23 Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi N “ not tut” Not tut!!

24 Hızlı ve Etkili Okuma Okumada planlı hareket etmek ve zamanı iyi değerlendirmek için; Bir kitabın ne gibi konuları kapsadığını anlamak için önce “ içindekiler” bölümü gözden geçirin. Bir kitabın ne gibi konuları kapsadığını anlamak için önce “ içindekiler” bölümü gözden geçirin. Bir kitabın veya bir yazının giriş ve sonuç bölümleri mutlaka okuyun. Bir kitabın veya bir yazının giriş ve sonuç bölümleri mutlaka okuyun. Seçilen bölüm dikkatle ve belirli bir hızda paragraf paragraf okuyun. Seçilen bölüm dikkatle ve belirli bir hızda paragraf paragraf okuyun.

25 Hızlı ve Etkili Okuma Bir yazının ilk ve son paragrafları dikkatle durulmalıdır. Çoğu kez ana fikri/temel görüşü bu paragraflardan çıkarma olasılığı vardır. Bir yazının ilk ve son paragrafları dikkatle durulmalıdır. Çoğu kez ana fikri/temel görüşü bu paragraflardan çıkarma olasılığı vardır. Önemli görülen kısımların altı çizilmeli ya da yanlarına işaret koyun. Önemli görülen kısımların altı çizilmeli ya da yanlarına işaret koyun. Metin içindeki çizelge, grafik, şekil vb. materyal dikkatle inceleyin. Metin içindeki çizelge, grafik, şekil vb. materyal dikkatle inceleyin.

26 “İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et) 1. İzle ( Göz at): bölüm içinde neler olduğu konusunda bir fikir edinmek için ana başlıklar, alt başlıklar, şekil, resim ve grafikler, giriş ve sonuç bölümleri hızla (3-4 dk) göz gezdirilir. 2. Sor : Göz atma aşamasında konu ile ilgili sorular oluşturun. Neler öğrenmeyi bekliyorsun? Neler öğrenmeyi bekliyorsun? Ne, nerede, nasıl? Sorularını oluşturun ve bunları kağıda yazıp göz önünde tutun. Ne, nerede, nasıl? Sorularını oluşturun ve bunları kağıda yazıp göz önünde tutun.

27 “İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et) 3. Oku : kafanızda oluşan genel fikre ve çıkardığınız sorulara göre metni okumaya başlayın. Soruların cevabı olan kısımların yanına işaret koyun ( hangi soruya cevap olduğunu belirtin). Tanım, benzerlik, farklılık belirten kısımları çizin, önemli kısımlara farklı işaretler koyun, ana fikri saptayın, not alın.

28 “İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et) 4. Anlat : Kitabı/metni kapatarak, gerekirse notlarınıza bakarak yüksek sesle anlatın. Önce sorulara bakın ve cevaplarını verin. önemli kısımları açıklayın, konuyu anlatarak tekrayın. önemli kısımları açıklayın, konuyu anlatarak tekrayın. 5. Test et : metne ya da notlara bakmadan kendinizi test edecek sorular sorun ve yanıtlayın

29 “İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et) Bu uygulamadan sonra Ana fikrin Anahtar sözcüklerin Oluşturulan soruların ve cevapların Zincirleme olarak çağrışım yapar hale gelmiş olması gerekir.

30 “İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et) Bellekten tekrarlanamayan bilgi ÖĞRENİLMEMİŞTİR.

31 Hafızayı ( Belleği) Güçlendirme Unutmanın nedenleri: 1. Yetersiz öğrenme, eksik kayıt 2. Tekrarlanmadığı için izlenimin kaybolması (Silinme). 3. Hatırlamaktan hoşlanmadığımız anıların bastırılması.

32 Hafızayı ( Belleği) Güçlendirme Unutmayı azaltmak ve belleği güçlendirmek için; UNUTMANIN DÜŞMANI İYİ ÖĞRENMEK VE TEKRAR ETMEKTİR! UNUTMAYIN!!!!!!!! UNUTMAYIN!!!!!!!!

33 Güdülenme (Motive olmak) “ Çalışmam gerektiğini biliyorum ama çalışamıyorum…..” “ Kitabımı acıyorum ama kitaba bakarak öylece oturuyorum…” “Bilmiyorum neden bir türlü dersin başına oturamıyorum…

34 Güdülenme (Motive olmak) Güdülenme (Motive olmak); çalışılacak konuya,yapılacak etkinliğe ilişkin ilgi, istek duymak ve çaba harcamaya hazır olmak demektir. Güdülenme (Motive olmak); çalışılacak konuya,yapılacak etkinliğe ilişkin ilgi, istek duymak ve çaba harcamaya hazır olmak demektir.

35 Güdülenme (Motive olmak) Güdülenme eksikliği gösteren yani çalışmaya başlamanın bu öğrenciler için zor gelmesinin nedenleri: Çalışmayı sevmemek Çalışmayı sevmemek O dersi ya da konuyu sevmemek, ilgisizlik O dersi ya da konuyu sevmemek, ilgisizlik Başka bir şey yapmak istemek Başka bir şey yapmak istemek Başarısız olmaktan korkmak Başarısız olmaktan korkmak

36 Ders çalışmaya - sıkıcı - zor - gereksiz - itici vb. biçimde bakmak - çalıştıkça hoşlanılan - sonucunda başarı getiren - başardıkça çalışma isteğini artıran - hedefe yaklaştıran Biçimde bakmak Yerine Olumsuz Düşünceleri Olumluya Çevirmek Mümkündür

37 KAYNAKÇA Baltaş, A. (1999). Üstün Başarı. Remzi Kitabevi. Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Yayınları. Boydak, A. (2001). Öğrenme Stilleri. Beyaz Yayınları. Howe, M.J.A. (2001). Öğrenme Psikolojisi. AlfaYayınları. Özakpınar, Y. (1998). Verimli Ders Çalışmanın Psikolojik Koşulları. Epilson Yayınları. Türkoğlu, A., Doğanay, A., Yıldırım, A. (1996). Ders Çalışma Becerileri. Baki Yayınları. Sekmen, M. (1998). Kesintisiz Öğrenme. Alfa Yayınları.


"ETKİN DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ PROGRAMI. Çalışma Yöntemlerinin Başarıya Etkisi 1. Zeka ve özel yetenekler % 50 – 60 2. Çalışma Alışkanlıkları ve tutumları." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları