Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA LOJİSTİK KÖYLER Yrd. Doç. Dr. Ceren Altuntaş Vural Yıldız Teknik Üniversitesi Kalite ve Verimlilik Kulübü Lojistik Eğitim Kampı İstanbul.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA LOJİSTİK KÖYLER Yrd. Doç. Dr. Ceren Altuntaş Vural Yıldız Teknik Üniversitesi Kalite ve Verimlilik Kulübü Lojistik Eğitim Kampı İstanbul."— Sunum transkripti:

1 TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA LOJİSTİK KÖYLER Yrd. Doç. Dr. Ceren Altuntaş Vural Yıldız Teknik Üniversitesi Kalite ve Verimlilik Kulübü Lojistik Eğitim Kampı İstanbul – 16/12/2014

2 Sunum Planı Lojistik Merkezler: Terminoloji Lojistik Dış Kaynak Kullanımı ve Kümelenme Lojistik Merkezler: Tanım Lojistik Merkezlerin Tarihçesi Limanlar ve Lojistik Merkezler Dünyadan Örnekler Türkiye’deki Lojistik Merkez Girişimleri

3 Lojistik Merkezler: Terminoloji Bazı örnekler: – Kuru liman – İç liman – Kara limanı – Yük terminali – Intermodal terminal – Yük köyü – Lojistik üs – Distripark – Endüstriyel park…

4 [Lojistik Dış Kaynak Kullanımı] Temel yetkinlikler Maliyetler ve hizmet seviyesi Pazar iletişimi ve ağların yönetimi 3PL? Lojistik fonksiyon kümeleri; 4PL? Tek noktadan alışveriş, Endüstriyel AVM

5 [Kümelenme-Lojistik Kümelenme]

6 Ekonomi okulu Endüstriyel örgüt okulu Porter’ın strateji okulu – Girdi koşulları – Talep koşulları – İlgili ve destekleyici kuruluşlar – İşletmeler arası rekabet

7 Lojistik Kümelenme Üretimin ve ticaretin küreselleşmesi Sanayileşme sonrası ürün özelleştirme ve hizmet odaklı üretimin önem kazanması Daha sık ve tam zamanında talep edilen daha küçük ölçekli yüklemeler Dışsal risklerde ve çevresel duyarlılıkta artış SEALS, 2008

8 Lojistik Kümelenme Hiyerarşisi Higgins et al. (2012)

9 Lojistik Merkezler: Tanım 1. Seviye: Depo ve Dağıtım Merkezi Depo: Envanterin stoklanması için kullanılan tesis. Üreticiler, tedarikçiler ve müşteriler arasındaki akışı dengeler. D.M.: Daha geniş bir depo ya da depolar kümesi. Ürün akışı ve verimli elleçlemeyi hedefler. Konteyner sahası: Konteynerlerin depolandığı, temizlendiği ve tamir edildiği alanlar. İç konteyner depoları: Konteynerize ticaretin elleçleme, dolum, ulaşım ve depolamasının yapıldığı alanlar. Higgins et al. (2012)

10 2. Seviye: Yük, Ulaşım ve Dağıtım Kümeleri İntermodal Terminal: Yükün modlar arasında aktarılması ve konsolidasyonu hedeflenir. İç Liman: Bir ya da birden fazla limanın iç bölgeye yüksek kapasiteli demir-kara veya nehir yolu ile bağlanan uzantısı. Lojistik Merkez: Endüstriyel hizmetlerin, intermodal taşımacılığın, lojistik altyapı hizmetlerinin ve destekleyici lojistik hizmetlerinin kümelendiği alanlar Higgins et al. (2012)

11 3. Seviye: Lojistik Üsler Ana Terminaller: Uluslararası tedarik zincirlerini kapsayan ve yüksek hacimli lojistik faaliyetlerinin gerçekleştirildiği dünya yük akışının ana düğüm noktaları. Higgins et al. (2012)

12 Europlatforms Tanımı Lojistik merkezler hem ulusal hem de uluslararası transit geçiş amacıyla malların ulaşım, lojistik ve dağıtımına dair aktivitelerin farklı hizmet sağlayıcılar aracılığı ile sunulduğu sınırları belirlenmiş alanlardır. Bu hizmet sağlayıcılar lojistik merkez içinde yer alan mülklerin sahibi veya kiracısı olabilirler. Serbest rekabet kuralları gereği bu kapsamdaki hizmetleri sağlayan tüm işletmelerin lojistik merkezde yer alma hakkı sağlanmalıdır. Bir lojistik merkezde, bu operasyonların gerçekleştirilmesi için gerekli olan tüm ortak tesisler sunulmalıdır. Intermodal taşımacılığı teşvik etmek amacıyla, lojistik merkezler çoklu taşıma modu seçenekleri ile donatılmış olmalıdır. Son olarak bir lojistik merkez özel ya da kamuya ait olan tek merkezli bir yönetim şekline sahip olmalıdır

13 İki Önemli Özellik Ulaştırma Altyapısının Parçası (Kamu İlgisi) İş Geliştirme (Pazar İlgisi) Mediute, (2005)

14 Lojistik Merkezlerin Tarihsel Gelişimi ABD ve Avrupa için farklı gerekçeler 1960’larda Fransa’da: Sogaris and Garonor 1970’lerde İtalya ve Almanya’da 1980 ve 1990’larda tüm Avrupa’ya yayılma

15 Limanlar ve Lojistik Merkezler Roso et al. (2009)

16 Liman Bölgeselleşmesi İçten dışa gelişim Dıştan içe gelişim Bölgeselleşen limanlar Dikey entegrasyon

17 Lojistik Merkez Hizmetleri Sengpiehl, (2010)

18 Lojistik Merkez Yönetimi Farklı lojistik hizmet sağlayıcıların ve üretim erteleme işlemlerinin ev sahibi Farklı ulaştırma modlarının entegrasyonunu sağlayacak fiziksel altyapıya ve bilgi iletişim araçlarını geliştirmekle yükümlü Lojistik merkez kapasitesinin en verimli şekilde kullanılması için direkt veya destekleyici hizmetler sağlar ve ortak kullanıma açık hizmetleri kontrol eder. Cassone and Gattuso, 2010

19 Dünyadan Örnekler Avrupa’dan örnekler Uzak Doğu’dan örnekler ABD’den örnekler Türkiye’den örnekler

20 Nestler, 2012

21 Italian Model

22 Interporto Quadrante Verona

23 Arazi2,500,000 m2, genişleme planı ile 4,200,000 sqm. Yıllık Yük Miktarı6 milyon tons demir yolu ile ve 20 milyon ton kara yolu ile Ulaştırma ModlarıDemir, Kara ve Hava Nehir ve Deniz (gelecekte) Ana MüşterilerÜreticiler, lojistik hizmet sağlayıcılar ve forwarderlar HizmetlerOfis ve destek hizmetleri bölgeleri, demir yolu bölgesi, gümrük alanı, forwarder merkezi, kara nakliye operatör merkezi, lojistik merkez, araç hizmetleri, genel depolar, spor ve sağlık alanları Çalışan Sayısı m2 Volkswagen Group Italia (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat markalarının İtalya distribütörü)

24

25 Interporto di Bologna

26 Arazi m2, genişleme planı m2 Yıllık Yük Miktarı4.5 milyon ton Ulaştırma ModlarıDemir ve Kara HizmetlerTerminal hizmetleri, Bilgi teknolojisi hizmetleri, yakıt ve araç yıkama istasyonu, konteyner, treyler tamir ve bakımı, restoran ve kafeteryalar, gündüz gece güvenlik hizmeti, posta ve banka hizmetleri Şirket Sayısı107 lojistik firması Çalışan Sayısı2500 Çevresel EtkiYenilenebilir enerji, Gürültü kirliliği, Zehirli atıkların kontrolü, Yeşil alanlar, Yolcular için otobüs paylaşım hizmetleri, yıllık CO2 emisyonunda ton düşüş

27 Interporto di Campano

28 Arazi m2, m2’si kapalı alanlara ayrılmış Yıllık Yük MiktarıTam kapasite çalıştığında 30 milyon ton elleçleyebiliyor. Ulaştırma ModlarıDemir, kara, hava ve deniz HizmetlerTerminal hizmetleri, Bilgi iletişim hizmetleri, TIR parkları, konteyner tamir bakımı, depoculuk ve soğuk hava depo hizmetleri, yolcu taşımacılık hizmetleri, restoranlar, güvenlik hizmeti, bankacılık hizmetleri Şirket Sayısı175 lojistik firması Çalışan Sayısı2500 Önemli NotlarArazi üç ayrı merkeze bölünmüştür: Lojistik merkez, Ticari dağıtım üssü and Hizmet merkezi–Vulcano Buono

29 Alman Modeli

30 GVZ- Bremen

31 GVZ Bremen-Germany Arazi m2, m2 genişleme alanı Ulaştırma ModlarıDemir, Kara, Hava ve Deniz Müşteri GruplarıUlaştırma operatörleri, freight forwarderlar, lojistik firmaları, enerji şirketleri, perakendeciler Hizmetlerİçerideki hizmetlerin hiçbiri lojistik merkez yönetimi tarafından yürütülmemektedir. Sadece yenilik yönetimi hizmeti verilmektedir. Çalışan Sayısı150 firmada çalışan ŞirketlerBLG Logistics, Tchibo, Bremen’de Mercedes ve Becks

32

33

34

35 Brandenburg Lojistik Merkezleri

36 Berlin-Brandenburg Lojistik Merkezleri Lojistik MerkezSouth Grossbeeren West Wustermark East Freienbrink West Port Arazi m m m2- Çalışan Sayısı Şirket Sayısı KapasiteYıllık yükleme Yıllık TEUs -Yıllık yükleme Ulaştırma Modları Kara, Demir, Nehir Kara, DemirKara, Demir, Nehir HizmetlerYükleme, boşaltma ve depolama Kocaman, 2014

37 PLAZA-İspanya

38 PLAZA Lojistik Merkezi Arazi sqm (Avrupa’nın en büyüğü) Ulaştırma ModlarıDemir, Kara ve Hava HizmetlerYükleme, boşaltma, depolama, gümrükleme, paketleme, montaj, katma değerli lojistik hizmetleri Mercazaragoza, PTR Zaragoza, Auto-LC ve kuru liman Çalışan Sayısı7.000 ŞirketlerINDITEX, Imaginarium, Memory Set, Porcelanosa, TDN, DHL Express, Barclays Bank ve Decathlon Önemli NotlarZaragoza Logistics Center- University of Zaragoza ve MIT ortaklığında AR-GE

39 ZAL-Barcelona

40

41

42

43 Sogaris Lojistik Merkezi- Fransa

44 Arazi m2 kapalı toplamda m2 alan Ulaştırma ModlarıDemir, Kara ve Hava (Paris’e 7 km) Ana MüşterilerUlaştırma operatörleri, lojistik hizmet sağlayıcılar ve forwarderlar HizmetlerEmniyet ve güvenlik, itfaiye hizmetleri, emlak ve altyapı geliştirme, aydınlatma, temizlik hizmetleri, atık yönetimi, kafeterya, toplantı salonları, sağlık hizmetleri, kurye hizmetleri, ağır vasıta parkları, gümrük ofisleri, lojistik destek hizmetleri Çalışan Sayısı1500 İki Büyük Lojistik MerkezNovatrans kombine taşımacılık merkezi ve Rungis Uluslararası Taze Gıda Pazarının yanında

45 Rotterdam-Dağıtım Parkları Petrokimya Kümesi Soğuk Hava Limanı Tarımsal Ürünler Kümesi Parça yükler ve sıvı dökmeler

46 Ana Terminal Ciro yaklaşık € 500 milyon Liman alanı: Maasvlakte 2 terminali dahil yaklaşık 126 km2. 70,5 km rıhtım uzunluğu Direkt istihdam: yaklaşık 90,000 kişi Yük akışı: Yıllık 450 million ton eşya Yılda yaklaşık gemi and iç su yolları sevkiyatı

47

48 Uzak Doğu Örnekleri Singapur Dağıtım Parkları – Konsolidasyon merkezi – Hava-deniz çok modlu bağlantılar Hong Kong – Hava-deniz çok modlu bağlantılar – Katma değerli lojistik hizmetleri – Ana terminal özellikleri

49 Keppel Distripark

50 Prologis Japan

51 ABD Örnekleri-ÖZET

52 Center Point Intermodal Center-Chicago

53 Wal-Mart DC in CIC

54 Alliance Texas Global Logistics Hub BNSF Railway’s Alliance Intermodal Facility Two Class I rail lines (BNSF and UP) Fort Worth Alliance Airport – dünyanın ilk %100 kargo havalimanı Interstate Highway 35W from Mexico to Canada, Texas Highways 114 and 170, and the FedEx Southwest Regional Sort Hub Foreign-Trade Zone Triple Freeport Inventory Tax Exemption Hava yolu hizmetleri ve hava kargo yük hizmetleri Demir yolu hizmetleri 3PL İşe alım ve insan kaynağı hizmetleri

55

56 Görünüm

57 Türkiye’de Lojistik Merkezler 18 noktada TCDD yatırımları Farklı 18 noktada kamu ve özel sektör girişimleri Gümrük ve Ticaret Bakanlığı: Halkalı Gümrük Müdürlüğü’nün Büyükçekmece’de entegre bir tesise taşınması Demiryolları ve lokomotif özelleştirmesine dair gelişmeler

58 TCDD Lojistik Merkez Projeleri Turkish National Railways investments

59 Diğerlerinden Örnekler İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Hadımköy ve Tuzla’da dağıtım merkezi girişimleri: Kentsel dağıtımın ve trafik yoğunluğunun yönetimi amaçlı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği girişimleri: BALO, İzmir Kemalpaşa, Manisa MOSBAR Kalkınma Ajansları ve Belediyelerin girişimleri

60 Ankara Lojistik Üssü Ankara Lojistik Üssü– Ankara Lojistik Yatırımları ve Akaryakıt Ticaret A.Ş m2 toplam alan, tek modlu çalışan, 80 farklı işletme Hedef: >400 işletme, 4000’den fazla çalışan Depolar, antrepolar, yakıt istasyonları, ofisler ve ticari alanlar, gümrük ofisleri, TIR parkı, yurtiçi lojistik hizmetleri, sosyal alanlar

61

62

63 MOS Lojistik-Manisa Eski BALO yatırımı Manisa Organize Sanayi Bölgesi yönetiminde m2 kapalı olmak üzere toplam m2 alan İhracat yüklerinin konsolidasyonu Manisa- Alsancak ve Manisa-Aliağa arasında demiryolu taşımacılığı Depoculuk ve geçici depolama hizmetleri Konteyner sahası hizmetleri

64

65 Anket Bölümüİlk Üç İfadeSon Üç İfade Genel Eğilim Çalıştığım şirkete göre, lojistik merkez özel sektör tarafından yönetilmelidir. Çalıştığım şirket kurulacak olan lojistik merkezde rakipleriyle aynı yerde bulunmak istemez. Çalıştığım şirkete göre, bulunduğumuz bölgede bir lojistik merkez kurulması gerekmektedir. Çalıştığım şirket, lojistik merkezin kurulmasıyla tüm operasyonlarını ve tesislerini bu alana kaydıracaktır. Çalıştığım şirket kurulacak olan lojistik merkezden hizmet alacaktır. Çalıştığım şirkete göre, lojistik merkez devlet tarafından yönetilmelidir. Somut BileşenlerIntermodal terminalOteller Bilgi teknolojisi altyapısıÜniversite araştırma birimleri Kara-demiryolu arayüzüKütüphane Soyut BileşenlerTek noktadan hizmet alabilmeBakım ve onarım hizmetleri Güvenlik hizmetleriÇatışma çözümü hizmetleri Emniyet hizmetleriEmlak geliştirme, satış ve kiralama hizmetleri

66 Türkiye’de Lojistik Merkezlere dair Sorunlar ve Planlar Sorunlar Demiryolu altyapısı ve organizasyonu Kamudaki çoklu otorite sistemi Mevcut girişimlere dair «sırlar» Türkiye lojistik sektöründeki rekabet algısı ve şartları Gümrük prosedürleri İlgili kurumlar arasında sinerji eksikliği Planlar Demiryollarının özelleştirilmesi Lojistik İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri Özel sektör girişimleri Lojistik Master Planı

67 Kaynaklar Meidute, I. (2005) Comparative Analysis of the Definitions of Logistics Centers, Transport, 20(3), pp Notteboom, T. and Rodrigue, J.P. (2009) “Inland Terminals, Regions and Supply Chains.” Working paper. Available at: %20final.pdf, 13/10/ %20final.pdf Giannopoulos, G., Aifandopoulou, G., Haralampous, G. (2006) Development of Intermodal Freight Terminals: Methodology for Building Optimal Networks of Terminals and Its Application in Southeastern Europe, Transportation Research Board 85th Annual Meeting, Washington DC, United States. Cerreño, A.L.C., Shin, H.S., Strauss-Wieder, A., Theofanis, S. (2008) Feasibility of Freight Villages in the NYMTC Region, Center for Advanced Infrastructure and Transportation Freight and Maritime Program Rutgers, The State University of New Jersey. Nathanail, E. (2007) Developing an Integrated Logistics Terminal Network in the CADSES, Transport Studies Review, 14(1), pp Higgins, C.D., Ferguson, M., Kanaroglou, P.S.(2012) Varieties of Logistics Centers: Developing a Standardized Typology and Hierarchy, Transportation Research Board 91st Annual Meeting, Washington D.C. United States. Rimienė, K., & Grundey, D. (2007). Logistics Centre Concept through Evolution and Definition. Engineering Economics, 4 (54), Notteboom, T., Rodrigue, J.-P., 2005, Port regionalization: towards a new phase in port development, Maritime Policy and Management, 32(3), p Roso, V. Woxenius, J, Lumsden, K. (2009) The Dry Port concept: Connecting container Ports with the Hinterland, Journal of Transport Geogprahy, 17, pp Segpiehl, C. (2010) Towards the development of a holistic planning framework for a Logistics City-Cluster: A multinational modified Delphi Study, unpublished Phd Dissertation, Victoria University, Faculty of Health, Engineering and Science, Institute for Logistics and Supply Chain Management Galloni, G. (2004) “Intermodal Transport between Europe and Asia: opportunities and challenges”, International Transport Forum, Kiev, Cassone, G.C., Gattuso, D. (2010) Models of Intermodal Node Representation, European Transport, 46, pp Kocaman, S.K. (2014) Lojistik Merkezler, Ankara: Ezgi Ofset Matbaacılık. Websites of above mentioned institutions.

68 Teşekkürler


"TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA LOJİSTİK KÖYLER Yrd. Doç. Dr. Ceren Altuntaş Vural Yıldız Teknik Üniversitesi Kalite ve Verimlilik Kulübü Lojistik Eğitim Kampı İstanbul." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları