Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HUGO MUNSTERBERG KİMDİR? BİÇİM VE İŞLEV KONU PSİKOLOJİ İLE İLGİSİ SONUÇ OLARAK HUGO MUNSTERBERG.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HUGO MUNSTERBERG KİMDİR? BİÇİM VE İŞLEV KONU PSİKOLOJİ İLE İLGİSİ SONUÇ OLARAK HUGO MUNSTERBERG."— Sunum transkripti:

1 HUGO MUNSTERBERG KİMDİR? BİÇİM VE İŞLEV KONU PSİKOLOJİ İLE İLGİSİ SONUÇ OLARAK HUGO MUNSTERBERG

2

3 ADLİ VE KLİNİK PSİKOLOJİSİ ENDÜSTRİ PSİKOLOJİSİ PHOTOPLAY ADLİ VE KLİNİK PSİKOLOJİSİ ENDÜSTRİ PSİKOLOJİSİ PHOTOPLAY

4 Harvard Üniversitesi tarafından fahri doktora ünvanıyla onurlandırılmış Münsterberg hem Amerikan Psikoloji Derneği’nin hem de Amerikan Felsefe Derneği’nin başkanlığına seçilmiştir. ABD’de olduğu kadar Avrupa’da da uygulamalı psikolojinin kuruculuğunu yapmıştır. Pek çok alanla ilgilenmiş olan Münsterberg “uygulamalı psikolojinin üretken yayıcısı” olarak tanıtılmıştı Biyografisini kaleme alan yazarlara göre Münsterberg, kendisini halka tanıtma konusunda da çok başarılıydı. Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2004). A History of Modern Psychology. p Belmont, CA: Wadsworth.

5 HUGO MUNSTERBERG MUNSTERBERG’İN FİLM TARİHİ ONUN ADLANDIRDIĞI ŞEKİLDE “DIŞ” VE “İÇ” GELİŞİMLERE BÖLÜNMÜŞTÜR. ARACIN TEKNOLOJİK GELİŞİMİ VE BU ARACI KULLANMA EVRİMİ TEKNOLOJİ OLMADAN HAREKETLİ RESİMLER OLMAYACAKTIR PSİKOSOSYOLOJİK BASKI OLMADAN İSE BU RESİMLER MÜZELERDEKİ YERLERİNİ ALMAYA MAHKUM OLACAKTIR. SİNEMAYI VAREDEN TOPLUMUN BİLGİ,EĞİTİM VE EĞLENCE İSTEĞİDİR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:24 MUNSTERBERG’İN FİLM TARİHİ ONUN ADLANDIRDIĞI ŞEKİLDE “DIŞ” VE “İÇ” GELİŞİMLERE BÖLÜNMÜŞTÜR. ARACIN TEKNOLOJİK GELİŞİMİ VE BU ARACI KULLANMA EVRİMİ TEKNOLOJİ OLMADAN HAREKETLİ RESİMLER OLMAYACAKTIR PSİKOSOSYOLOJİK BASKI OLMADAN İSE BU RESİMLER MÜZELERDEKİ YERLERİNİ ALMAYA MAHKUM OLACAKTIR. SİNEMAYI VAREDEN TOPLUMUN BİLGİ,EĞİTİM VE EĞLENCE İSTEĞİDİR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:24

6 HUGO MUNSTERBERG MUNSTERBERG’İN TANITIMINDA FİLMİN KONUSUNA BİR ÖVGÜ VARDIR. GENÇ SİNEMA EFSANESİNİN İLK YILLARINDA SAHNE OYUNLARINDA KENDİ ÖZGÜN KARAKTERİNİ KAÇINILMAZ FAKAT KAHRAMANCA BULMAK YATAR. BU ARAÇ O DÖNEMİN DİLİNDE PHOTOPLAY OLARAK ADLANDIRILMIŞTIR. PHOTOPLAY: FİLME ALINAN SAHNE OYUNU J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:25 MUNSTERBERG’İN TANITIMINDA FİLMİN KONUSUNA BİR ÖVGÜ VARDIR. GENÇ SİNEMA EFSANESİNİN İLK YILLARINDA SAHNE OYUNLARINDA KENDİ ÖZGÜN KARAKTERİNİ KAÇINILMAZ FAKAT KAHRAMANCA BULMAK YATAR. BU ARAÇ O DÖNEMİN DİLİNDE PHOTOPLAY OLARAK ADLANDIRILMIŞTIR. PHOTOPLAY: FİLME ALINAN SAHNE OYUNU J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:25

7 HUGO MUNSTERBERG MUNSTERBERG KONULU SİNEMA DIŞINDA HİÇBİR SİNEMA ÜZERİNDE DURMAMIŞTIR. ONA GÖRE FİLM KONULU BİR YAPIM OLMAZSA MAKİNELEŞMİŞ OLGUDAN BAŞKA BİRŞEY DEĞİLDİR. KAMERA ÇEKİME BAŞLADIĞINDA ZİHİNDE PHOTOPLAY OLUŞMAYA BAŞLAR SEYİRCİYLE HER ZAMAN İÇİN DAHA FAZLA İLGİLİ OLMUŞTUR. YÖNETMEN VE YAPIMCI İLE İLGİLENMİŞ, TEKNOLOJİNİN VE SOSYOLOJİNİN KİŞİSEL OLMAYAN GÜCÜNÜN FİLM YAPIMCISI İÇİN BELİRLEYİCİ OLDUĞUNDAN BAHSETMİŞTİR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:28 MUNSTERBERG KONULU SİNEMA DIŞINDA HİÇBİR SİNEMA ÜZERİNDE DURMAMIŞTIR. ONA GÖRE FİLM KONULU BİR YAPIM OLMAZSA MAKİNELEŞMİŞ OLGUDAN BAŞKA BİRŞEY DEĞİLDİR. KAMERA ÇEKİME BAŞLADIĞINDA ZİHİNDE PHOTOPLAY OLUŞMAYA BAŞLAR SEYİRCİYLE HER ZAMAN İÇİN DAHA FAZLA İLGİLİ OLMUŞTUR. YÖNETMEN VE YAPIMCI İLE İLGİLENMİŞ, TEKNOLOJİNİN VE SOSYOLOJİNİN KİŞİSEL OLMAYAN GÜCÜNÜN FİLM YAPIMCISI İÇİN BELİRLEYİCİ OLDUĞUNDAN BAHSETMİŞTİR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:28

8 HUGO MUNSTERBERG GESTALT PSİKOLOGLARI GİBİ DÜŞÜNÜP FİLMİN BU PSİKOLOJİ İLE UYGUN BİR HAL ALDIĞINI BELİRTİR. KONU-NESNE,FİGÜR -YER ARASINDA,PARÇA-BÜTÜN ARASINDA BİR BAĞ VARDIR VE BUNU ÇÖZÜMLEME YOLUNA GİDER. GESTALT PSİKOLOGLARI GİBİ DÜŞÜNÜP FİLMİN BU PSİKOLOJİ İLE UYGUN BİR HAL ALDIĞINI BELİRTİR. KONU-NESNE,FİGÜR -YER ARASINDA,PARÇA-BÜTÜN ARASINDA BİR BAĞ VARDIR VE BUNU ÇÖZÜMLEME YOLUNA GİDER.

9

10 HUGO MUNSTERBERG NEO-KANTİAN EKOLÜNÜN İLK VE HER ZAMAN KABUL GÖREN BİR FELSEFECİSİ VE İDEALİSTİDİR. ONA GÖRE BİR FİLMİN ÖYKÜSÜNÜN İÇİNDE KAYBOLMA DENEYİMİ O FİLMİN BİR SANAT ESERİ OLDUĞUNU KANITLAMAKTADIR. KANT’IN İZİNDE PSİKOLOJİYİ ESTETİĞE DÖNÜŞTÜREN MUNSTERBERG FİLMDE ÇÖZÜMLEME YOLUNA GİDEREK BUNLARI FARKLILAŞTIRIR. NEO-KANTİAN EKOLÜNÜN İLK VE HER ZAMAN KABUL GÖREN BİR FELSEFECİSİ VE İDEALİSTİDİR. ONA GÖRE BİR FİLMİN ÖYKÜSÜNÜN İÇİNDE KAYBOLMA DENEYİMİ O FİLMİN BİR SANAT ESERİ OLDUĞUNU KANITLAMAKTADIR. KANT’IN İZİNDE PSİKOLOJİYİ ESTETİĞE DÖNÜŞTÜREN MUNSTERBERG FİLMDE ÇÖZÜMLEME YOLUNA GİDEREK BUNLARI FARKLILAŞTIRIR.

11 HUGO MUNSTERBERG MUNSTERBERG’İN TARİHSEL TANITIMI FİLMİ YÜZEYSEL OLARAK TANIMLAR,ONU DOĞANIN BİR ĞARÇASI OLARAK GÖRÜR. TARİH BİZİM GENEL OLARAK FİLMDEKİ NESNEYİ TASVİR EDER PSİKOLOJİ İSE DIŞSAL NESNELERİN GERÇEK BİR FİLM OLUŞTURMAK İÇİN İÇSEL NESNELERİ NASIL TASVİR ETTİĞİNİ GÖSTERMEKTEDİR. BU ÇÖZÜMLEMELER SİNEMANIN FENOMENAL (DOĞAL OLAYLARLA İLGİLİ OLAĞANÜSTÜ) GÖRÜNÜMÜNÜ AÇIKLAMAKTADIR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:28 MUNSTERBERG’İN TARİHSEL TANITIMI FİLMİ YÜZEYSEL OLARAK TANIMLAR,ONU DOĞANIN BİR ĞARÇASI OLARAK GÖRÜR. TARİH BİZİM GENEL OLARAK FİLMDEKİ NESNEYİ TASVİR EDER PSİKOLOJİ İSE DIŞSAL NESNELERİN GERÇEK BİR FİLM OLUŞTURMAK İÇİN İÇSEL NESNELERİ NASIL TASVİR ETTİĞİNİ GÖSTERMEKTEDİR. BU ÇÖZÜMLEMELER SİNEMANIN FENOMENAL (DOĞAL OLAYLARLA İLGİLİ OLAĞANÜSTÜ) GÖRÜNÜMÜNÜ AÇIKLAMAKTADIR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:28

12 HUGO MUNSTERBERG MUNSTERBERG’E GÖRE HER FİLM ESTETİK NESNE OLMA ÖZELLİĞİ TAŞIMAZ BİR FİLMİN ESTETİK ÖZELLİĞİ TAŞIMASI İÇİN GERÇEK DÜNYANIN YANİ SİNEMADA İŞLENEN KONUNUN İZLEYİCİ ZİHNİNDE FARKLI BİR ANLAM BULMASI GEREKMEKTEDİR. DÜNYADAKİ GÖRÜNÜM İLİŞKİLERİ ZİHİNSEL İLİŞKİLERLE YER DEĞİŞTİRİLMELİDİR. FİLM BİR BÜTÜN İÇİNDE HAYAL DÜNYASINDAN AYRILIR. KISACASI MUNSTERBERG BİZE BU DURUMU ŞÖYLE ÖZETLEMEKTEDİR MUNSTERBERG’E GÖRE HER FİLM ESTETİK NESNE OLMA ÖZELLİĞİ TAŞIMAZ BİR FİLMİN ESTETİK ÖZELLİĞİ TAŞIMASI İÇİN GERÇEK DÜNYANIN YANİ SİNEMADA İŞLENEN KONUNUN İZLEYİCİ ZİHNİNDE FARKLI BİR ANLAM BULMASI GEREKMEKTEDİR. DÜNYADAKİ GÖRÜNÜM İLİŞKİLERİ ZİHİNSEL İLİŞKİLERLE YER DEĞİŞTİRİLMELİDİR. FİLM BİR BÜTÜN İÇİNDE HAYAL DÜNYASINDAN AYRILIR. KISACASI MUNSTERBERG BİZE BU DURUMU ŞÖYLE ÖZETLEMEKTEDİR

13 HUGO MUNSTERBERG FOTOPLAY BİZE DIŞ DÜNYADAN GELEN ALIŞILMADIK BİÇİMLERİ UZAYI,ZAMANI,NEDENSELLİĞİ VE OLAYLARI YARGILAYARAK İÇ DÜNYADA BİÇİMLENDİRMEYİ,DİKKATİ,HAFIZAYI,İMGELEMEYİ VE HEYECANI İLE İNSANIN ÖYKÜSÜNÜ ANLATIR.. PRATİK DÜNYADAN SOYUTLANARAK,MÜKEMMEL BİR ŞEKİLDE RESİMSEL BİR GÖRÜNÜM BİRLİĞİ YARATILMIŞTIR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:33 FOTOPLAY BİZE DIŞ DÜNYADAN GELEN ALIŞILMADIK BİÇİMLERİ UZAYI,ZAMANI,NEDENSELLİĞİ VE OLAYLARI YARGILAYARAK İÇ DÜNYADA BİÇİMLENDİRMEYİ,DİKKATİ,HAFIZAYI,İMGELEMEYİ VE HEYECANI İLE İNSANIN ÖYKÜSÜNÜ ANLATIR.. PRATİK DÜNYADAN SOYUTLANARAK,MÜKEMMEL BİR ŞEKİLDE RESİMSEL BİR GÖRÜNÜM BİRLİĞİ YARATILMIŞTIR. J.DUDLEY ANDREW SİNEMA KURAMLARI İZDÜŞÜM YAYINLARI 2000 SF:33

14 SONUÇ OLARAK FİLMLER GERÇEĞİ GÖSTERSEDE İNSAN ZİHNİNDE ALGILANABİLDİĞİ KADARDIR. FİLMİN SANAT ESERİ OLABİLMESİ İÇİN İNSAN ZİHNİNDE ANLAMLANDIRILIP FİLMİN BAŞKA BİR BOYUTA TAŞINMASI ÖNEMLİDİR. ETKİLİ OLUP OLMADIĞI KONUSUNDA İSE ŞU DÖNEMDE BİLE BAZI ESERLERİNİN YENİDEN BASILMIŞ OLMASI SİNEMA KURAMI İÇİN ÖNEMLİ BİR YER TEŞKİL ETTİĞİNİ GÖSTERİYOR.


"HUGO MUNSTERBERG KİMDİR? BİÇİM VE İŞLEV KONU PSİKOLOJİ İLE İLGİSİ SONUÇ OLARAK HUGO MUNSTERBERG." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları