Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi Gülizar Özer 1090310305 Türkçe Öğretmenliği-2.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi Gülizar Özer 1090310305 Türkçe Öğretmenliği-2."— Sunum transkripti:

1 T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi Gülizar Özer Türkçe Öğretmenliği-2

2 PARAGRAF BİLGİSİ

3 Paragraf Bilgisi  Paragrafın Tanımı  Paragraf Türleri  Paragrafın Öğeleri  Paragrafın Yapısı  Paragrafta Anlatım Biçimleri  Düşünceyi Geliştirme Yolları

4 Paragraf Nedir? Paragraf, herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüne denir.

5 Paragraf Türleri  Olay Paragrafı  Durum Paragrafı  Duygu (Çözümleme) Paragrafı  Düşünce Paragrafı

6 Olay Paragrafı Bir olayın anlatıldığı paragraf türüdür. Bir olayın anlatıldığı paragraf türüdür. Olay, yazarın bir düşüncesini açıklayıp okuyucuya benimsetmesi için araçtır. Olay, yazarın bir düşüncesini açıklayıp okuyucuya benimsetmesi için araçtır. Öyküleyici ve betimleyici anlatım biçimiyle kurulur. Öyküleyici ve betimleyici anlatım biçimiyle kurulur.

7 Durum Paragrafı Doğa, insan veya nesne betimlemesi yapılan paragraftır. Doğa, insan veya nesne betimlemesi yapılan paragraftır.

8 Duygu (Çözümleme) Paragrafı  Bu paragraflarda roman veya hikaye kahramanlarının iç dünyası anlatılır.  Kahramanların psikolojik yapıları, hayalleri anlatılır.

9 Düşünce Paragrafı  Belirli bir düşüncenin anlatıldığı, savunulduğu paragraflardır.  Düşünce paragrafları makale, deneme, fıkra gibi türlerde bulunur.

10 Paragrafın Öğeleri  Konu  Başlık  Ana Düşünce  Yardımcı Düşünceler

11 Konu Paragrafta işlenen Düşünce, olay ya da durumdur. Paragrafta işlenen Düşünce, olay ya da durumdur. “Yazar bu paragrafta ne anlatıyor?” sorusunun cevabı konuyu verir. “Yazar bu paragrafta ne anlatıyor?” sorusunun cevabı konuyu verir.

12 Başlık Paragrafta üzerinde durulan düşünceyi bir ya da iki sözcükle özetleyebileceğimiz ifade paragrafın başlığı olur. Paragrafta üzerinde durulan düşünceyi bir ya da iki sözcükle özetleyebileceğimiz ifade paragrafın başlığı olur. Başlık, konu ve ana düşünceyle bağlantılı olmalıdır. Başlık, konu ve ana düşünceyle bağlantılı olmalıdır.

13 Ana Düşünce  Paragrafta üzerinde durulan konuya bağlı olarak yazarın asıl anlatmak istediği düşüncedir.  Kesin bir yargı niteliği taşır.  Genellikle bir cümleden oluşur.

14 Yardımcı Düşünceler  Paragrafta ana düşünceyi destekleyici niteliktedirler.  Yazar burada konuyla ilgili açıklamalar yapar, düşüncelerinin haklı gerekçelerini sıralar.

15 Paragrafın Yapısı  Giriş  Gelişme  Sonuç

16 Giriş Genel bir yargı niteliğindedir.Bu bölüm bir ya da iki cümleden oluşur. Genel bir yargı niteliğindedir.Bu bölüm bir ya da iki cümleden oluşur. Paragrafın konusu genellikle bu cümlededir. Paragrafın konusu genellikle bu cümlededir. Asla bağlaçla başlamaz. Asla bağlaçla başlamaz. Kendisinden önce bir cümle olduğunu düşündürecek kelime bulunmaz. Kendisinden önce bir cümle olduğunu düşündürecek kelime bulunmaz.

17 Gelişme İkiden fazla cümleden meydana gelir. İkiden fazla cümleden meydana gelir. Girişte belirtilen konu düşünceyi geliştirme yollarına başvurularak açıklanır. Girişte belirtilen konu düşünceyi geliştirme yollarına başvurularak açıklanır. Düşünceler paragrafın konusuyla ilgili olmalıdır. Düşünceler paragrafın konusuyla ilgili olmalıdır.

18 Sonuç Genellikle bir cümleden ibarettir. Genellikle bir cümleden ibarettir. Ana düşünce genellikle bu bölümde verilir. Ana düşünce genellikle bu bölümde verilir. Toplayıcı, özetleyici olması nedeniyle “demek ki, sonuç olarak, özetle…”gibi sözlerle başlayabilir. Toplayıcı, özetleyici olması nedeniyle “demek ki, sonuç olarak, özetle…”gibi sözlerle başlayabilir.

19 Paragrafta Anlatım Biçimleri  Açıklayıcı Anlatım  Öyküleyici Anlatım  Betimleyici Anlatım

20 Açıklayıcı Anlatım Bilgi vermek, öğretmek amacıyla yazılan paragraflarda kullanılır. Bilgi vermek, öğretmek amacıyla yazılan paragraflarda kullanılır. Dil yalın ve sadedir. Dil yalın ve sadedir. Metin içerisinde tanımlama, örnekleme ve karşılaştırmalara yer verilebilir. Metin içerisinde tanımlama, örnekleme ve karşılaştırmalara yer verilebilir.

21 Öyküleyici Anlatım Roman ve öykülerin temel anlatım biçimi öykülemedir. Roman ve öykülerin temel anlatım biçimi öykülemedir. Okuyucuyu olay içinde yaşatmak amacıyla öyküleyici anlatım biçimi kullanılır. Okuyucuyu olay içinde yaşatmak amacıyla öyküleyici anlatım biçimi kullanılır. Hareketlilik, canlılık,süre değişimi göze çarpar. Hareketlilik, canlılık,süre değişimi göze çarpar.

22 Betimleyici Anlatım  Betimleyici anlatım, ‘kelimelerle resim yapmak’ olarak tarif edilebilir.  Bu anlatım varlıkların ayırt edici özelliklerini ayrıntılarıyla ortaya koyar.  Sanatlı bir anlatımı vardır.  Benzetmeler, mecazlı ifadeler betimleyici anlatımda fazla kullanılır.

23 Düşünceyi Geliştirme Yolları Her paragrafın belli bir düşünceyi aktarmak için yazılır.Yazar bu düşünceyi değişik şekillerde ortaya koyarak anlatır. Her paragrafın belli bir düşünceyi aktarmak için yazılır.Yazar bu düşünceyi değişik şekillerde ortaya koyarak anlatır. Yazarın fikirlerini anlatırken başvurduğu düşünceyi geliştirme yolları altı tanedir: Yazarın fikirlerini anlatırken başvurduğu düşünceyi geliştirme yolları altı tanedir:

24 Düşünceyi Geliştirme Yolları:  Tanımlama  Karşılaştırma  Örneklendirme  Tanık Gösterme  Benzetme  İlişki Kurma

25 Tanımlama Tanımlama Kavramların tanımlar halinde verilmesi şeklinde ortaya çıkar Kavramların tanımlar halinde verilmesi şeklinde ortaya çıkar Parça içinde bir tanım cümlesi varsa, tanımlama var sayılır; bütün paragrafın tanım olması gerekmez. Parça içinde bir tanım cümlesi varsa, tanımlama var sayılır; bütün paragrafın tanım olması gerekmez.

26 Karşılaştırma  İki farklı düşünce, kavram ya da durumun mukayese edilmesiyle ortaya çıkan bir yöntemdir.  Karşılaştırmada, karşılaştırılan olgular arasında bir derecelendirme söz konusudur.  Üslup olarak “Bu böyledir; şu ise şöyledir. “ ifadesi hakimdir

27 Örneklendirme Anlatılan konuyla ilgili örneklerin verilmesiyle ortaya çıkar. Anlatılan konuyla ilgili örneklerin verilmesiyle ortaya çıkar. Konuyu daha anlaşılır ve zihinde daha iyi kalıcı bir niteliğe kavuşturur. Konuyu daha anlaşılır ve zihinde daha iyi kalıcı bir niteliğe kavuşturur. Verilen örneğin okur tarafından bilinen, çağrışım yaptırıcı bir nitelik taşıması gerekir. Verilen örneğin okur tarafından bilinen, çağrışım yaptırıcı bir nitelik taşıması gerekir.

28 Tanık Gösterme Tanık Gösterme Yazarın, düşüncesini inandırıcı kılmak için, o konuda sözüne güvenilir birinin sözünü parçasına alıntı yaparak almasıyla oluşur. Yazarın, düşüncesini inandırıcı kılmak için, o konuda sözüne güvenilir birinin sözünü parçasına alıntı yaparak almasıyla oluşur. Genellikle bu söz tırnak içinde verilir. Sözün olmadığı yerde tanık gösterme de olmaz. Genellikle bu söz tırnak içinde verilir. Sözün olmadığı yerde tanık gösterme de olmaz.

29 Benzetme Bir olguyu anlatırken başka olgularla benzerlik kurma şeklinde oluşur Bir olguyu anlatırken başka olgularla benzerlik kurma şeklinde oluşur İki olgu arasında sağlam bir benzerlik olmalıdır. İki olgu arasında sağlam bir benzerlik olmalıdır.

30 İlişki Kurma İki kavram arasındaki ilgiden üçüncü bir hüküm çıkarma durumudur. İki kavram arasındaki ilgiden üçüncü bir hüküm çıkarma durumudur. Genellikle kavramlar arasında ilişki kurulduğu için bu adla verilir. Genellikle kavramlar arasında ilişki kurulduğu için bu adla verilir.


"T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi Gülizar Özer 1090310305 Türkçe Öğretmenliği-2." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları