Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İtibarın Ödülü Olmalı mı?. Şimdi RepMan tüm birikimini herkesin yararlanabileceği bir platforma taşıyor. RepMan bir bilgi paylaşım platformudur. Bir dernek,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İtibarın Ödülü Olmalı mı?. Şimdi RepMan tüm birikimini herkesin yararlanabileceği bir platforma taşıyor. RepMan bir bilgi paylaşım platformudur. Bir dernek,"— Sunum transkripti:

1 İtibarın Ödülü Olmalı mı?

2 Şimdi RepMan tüm birikimini herkesin yararlanabileceği bir platforma taşıyor. RepMan bir bilgi paylaşım platformudur. Bir dernek, şirket veya vakıf değildir. Kurum itibarı araştırmaları ile ilgili çalışmalar yapar ve elde ettiği bulguları ticari bir beklentisi olmaksızın konu ile ilgili çevrelerle paylaşır. Bu kapsamda, Türkiye’de ve dünyada yapılmakta olan kurum itibarı araştırmalarından yararlanır. Raporlar ve makaleleri referans olarak kullanır. Düzenlediği beyin fırtınası, çalıştay, eğitim, konferans, panel, kongre gibi etkinliklerde bu bilgilere yer verir.

3 Vizyon Türkiye’de itibar kavramının doğru algılanarak, gerekli birikim ve araçlarla yerleşmesini sağlamak. Misyon Dünyada yapılmakta olan tüm itibar araştırmalarını bir merkezde toplamak, bunlarla ilgili tartışma ortamları yaratmak ve konuyla ilgili çevrelere bu kapsamda referans olabilecek bilimsel tabanlı çalışmalar üretmek ve paylaşmak.

4 Gündem Birinci Oturum  İtibar değerler üzerine inşa edilir.  Yolu itibara çıkan projeler  Bu projelerin “itibarı”... İkinci Oturum  İtibarın ödülü olmalı mı?  Neden olmalı?  Neden olmamalı? Günün Değerlendirmesi

5 Değerler

6 Yolu İtibara Çıkan Projeler

7 Fortune Most Admired Companies  Candidates: FORTUNE 1000, Global 500 companies and other major non-US companies  57 industry groupings: 25 covering international (globally competitive) industries and 32 US oriented industries  Customized industry questionnaires  Survey approximately 15,000 senior executives, outside directors and industry analysts and the World’s Most Admired Companies are rated on nine attributes  Overall corporate reputation score is an average of the attribute scores Reputation Attributes  Ability to attract and retain talented people  Quality of management  Social responsibility to the community and the environment  Innovativeness  Quality of products or services  Wise use of corporate assets  Financial soundness  Long-term investment value  Effectiveness in doing business globally

8 BrandZ Most Valuable Brands  Worldwide, ongoing, in-depth quantitative consumer research, and build up a global picture of brands on a category-by-category, and country-by-country basis, conducted by Millward Brown.  Research covers two million consumers and more than 10,000 different brands in over 30 countries. 3 Step Valuation Process Calculating Financial Value: multiply Corporate Earnings by the Attribution Rate Calculating Future Earnings: Brand multiple Calculating Brand Contribution: rational factors that influence the value of the branded business / in-depth quantitative consumer research, online and face-to-face, building up a global picture of brands on a category-by-category, and country- by-country basis  Calculating Brand Value: Brand Value is the dollar amount a brand contributes to the overall value of a corporation

9 InterBrand – Best Global Brands  Interbrand's methodology looks at the ongoing investment and management of the brand as a business asset.  There are three key aspects that contribute to the assessment: The financial performance of the branded products or services. The role of brand in the purchase decision process. The strength of the brand. Strenght Factors Internal Factors Clarity Commitment Protection Responsiveness External Factors Authenticity Relevance Differentiation Consistency Presence Understanding

10 BrandFinance Global 500 ve Türkiye’nin En Değerli Markaları  Ünlü İngiliz danışmanlık şirketi BrandFinance 2006 yılında “Türkiye’nin En Değerli Markaları”nı belirledi. Türkiye için kullanılan sistem globalde de aynı şekilde kurgulanıyor.  Alanında ön planda olan “saygın” ve “seçkin” pek çok şirketin ticari marka değerini gözler önüne seriyor. Araştırma şirketlerin, “finansal değerlerini” ve “gelecek hesaplarını” da işin içine katıyor.  BrandFinance uzmanlarının hazırladığı, ancak halka açık olmayan ve verilerini paylaşmayan bazı şirketlerin dahil edilmiyor.  “Türkiye’nin En Değerli Markaları” çalışması, finansal verileri kamuya açık şirketler ile birlikte tam 650 şirkete gönderilen sorularla hazırlandı. Sonuçta 216 şirket “Türkiye’nin En Değerli Markaları” çalışmasında yer almaya hak kazandı. Katılmayan şirketler dışında, finansal verileri eksik bulunan kuruluşlar çalışmaya dahil edilmedi. Araştırma Yöntemi Gelecekte Büyüme Hak Bedeli (benzer lisans anlaşmaları, endüstri normları ve marj analizi.) İndirim Oranı (WACC - Weighted Avarage Capital Cost- Sermaye Maliyetinin Ağırlıklı Ortalaması) Marka Gücü Göstergesi Net Değer

11 Glassdoor Employees’ Choice Awards  Glassdoor, an online jobs and career community, in its fifth year of Employees’ Choice Awards, which is a list of the best places to work in the coming year. The awards rely solely on the input of employees who anonymously provide feedback through a survey. To be considered for Glassdoor's annual Employees' Choice Awards, companies must have at least 25 approved company reviews every 12 months. The reviews must be provided by employees and all reviews are posted anonymously on Glassdoor. Only one review per employee per year is accepted, and each review must meet community guidelines. To provide a company review, employees are encouraged to complete a brief online survey that asks them to rate their company, a variety of workplace attributes and their CEO. The survey also asks employees to provide insights into some of the best reasons to work for their company as well as some of the downsides.

12 Fortune 100 Best Companies to Work For  Fortune partnered with Great Place To Work Institute to conduct the research.  Over 259 firms participated, 277,000 employees answered in over 45 countries.  Companies nominated for Best Companies to Work For lists must go through an application process and are selected and ranked predominantly on the basis of employees’ response to Trust Index© Survey (2/3s of the score) which measures employee perception of the workplace.  Trust Index survey is sent to a random sample of employees from each company. The survey asks questions related to their attitudes about management's credibility, job satisfaction, and camaraderie.  The Culture Audit©, completed by management and evaluated by an independent Great Place to Work team, accounts for approximately 1/3 of the total score.  Culture Audit includes detailed questions about pay and benefit programs and a series of open-ended questions about hiring practices, methods of internal communication, training, recognition programs, and diversity efforts.  Companies receiving high scores on these assessments appear on the list; the highest scores enjoy the highest rankings on the list.

13 Ethisphere World’s Most Ethical Companies  Ethisphere Institute’s, World’s Most Ethical Companies is based on Ethisphere’s proprietary rating system, the corporate Ethics Quotient (EQ TM ).  The framework of EQ is comprised of a series of multiple choice questions that capture a company’s performance in an objective, consistent and standardized way.  The information collected is not intended to cover all aspects of corporate governance, risk, sustainability, compliance or ethics, but rather it is a comprehensive sampling of definitive criteria of core competencies.  The EQ framework and methodology was determined, vetted and refined by the expert advice and insights gleaned from Ethisphere’s network of thought leaders and from the World’s Most Ethical Companies Methodology Advisory Panel.World’s Most Ethical Companies Methodology Advisory Panel.  The EQ framework consists of five core categories. The categories and associated weighting for each is defined as follows: Ethics and Compliance Program (25%) Reputation, Leadership and Innovation (20%) Governance (10%) Corporate Citizenship and Responsibility (25%) Culture of Ethics (20%)

14 EthicalCorp Responsible Business Awards  Awards aimed to recognize the companies and NGOs who are leading the pack in tackling global challenges seriously, communicating honestly and authentically about those challenges, and accelerating the pace of the changes that are so urgently needed to place the world on a more sustainable footing.  Self- entry process is applied and subject to a jury selection process Over 13 categories available Best Employee Engagement Award Sustainability Commercialized Award Best Supplier Engagement Award Best NGO Campaign Award Best Consumer Engagement Campaign Award Best Business-NGO Partnership Award Best B2B Partnership Award Best Domestic Community Investment Award Best International Community Investment Award Sustainability Report of the Year Award Best SME Award Best Private Company Award Head of Sustainability of the Year Award CEO of the year Award

15 Most Sustainable Companies The Global 100: World Leaders in Clean Capitalism Short list based on financial performance, sustainability disclosure practices, and other criteria. Short list evaluation based on key environmental, social, and governance performance indicators, including waste productivity, CEO-to-average- worker pay ratio, leadership diversity, and employee turnover. The companies were then scored, relative to their same-sector peers. (A different set of performance indicators is being used for companies in each industry, depending on recent reporting trends in each industry group.)  The Global 100 is an annual project initiated by Corporate Knights Inc.  It is the most extensive data-driven corporate sustainability assessment in existence, and inclusion is limited to a select group of the top 100 large- cap companies in the world.  Launched in 2005, the annual Global 100 is announced each year during the World Economic Forum in Davos.

16 Interbrand Best Global Green Brands  The nominees are drawn from Interbrand’s annual Best Global Brands report, which ranks the world’s 100 most valuable brands.  Deloitte assesses each brand on 83 individual sub-metrics across six pillars — Governance, Stakeholder Engagement, Operations, Supply Chain, Transportation and Logistics, Products and Services. Data is collected from publicly available sources such as annual reports, companies’ sustainability/CSR reports, responses to CDP/WDP, and the Thomson Reuters ASSET4 database.  The Best Global Green Brand report’s overall scores are calculated by combining the standardized performance and perception scores Interbrand conducts a survey in the 10 largest global economies (based on GDP), interviewing more than 10,000 consumers. Each brand is assessed by 1,250 consumers in terms of Authenticity, Relevance, Differentiation, Consistency, Presence, and Understanding of environmental claims. These six perception pillars are equivalent to the six external brand strength components used in Interbrand’s Brand Valuation model. Interbrand weights the individual country brand scores according to GDP and sums them across all countries to calculate global green perception scores.

17 CR Magazine America’s 100 Best Corporate Citizens  Conducted by CR Magazine, The 100 Best Corporate Citizens list, now in its 14th year, ranks companies based on publicly available information in seven categories: environment, climate change, employee relations, human rights, governance, finance, and philanthropy.  The list’s creators assign a 19.5% weighting to environmental impact and employee relations, because they think they are what consumers, shareholders and employees care most about.  The list suggests that companies have ramped up their do-gooding ways, or are at least doing a better job of promoting them.

18 Reputation Institute Most Reputable Companies  Reputation Institute ranks 100 businesses that have successfully establish strong international names for themselves.  The firm invites about 55,000 consumers across 15 markets to participate in a study of those 100 most reputable companies, all multinational businesses with a global presence.  Each company earns a “Global RepTrak Pulse” score of zero to 100, representing an average measure of people’s feelings for it.  The scores are statistically derived from calculations of four emotional indicators: trust, esteem, admiration and good feeling.  Reputation Institute also analyzes what it calls the seven dimensions of corporate reputation. That’s where it finds that perceptions of the enterprise (workplace, governance, citizenship, financial performance and leadership) trumps product perceptions (products and services plus innovation) in driving behaviors.

19 Capital Sosyal Sorumluluk Araştırması  “Kurumsal Sosyal Sorumluluk” araştırması, GfK Türkiye tarafından her ay düzenli olarak gerçekleştirilen GfK-Omnibus çalışmaları kapsamında gerçekleştiriliyor. Araştırma, şirketler tarafından gerçekleştirilen KSS çalışmalarının hem halk hem de iş dünyasının bakış açısını gözler önüne seriyor. Yüz yüze anket tekniğinin kullanıldığı görüşmelerde, 15 yaş ve üzeri Türkiye kent nüfusunu temsil eden tüketicilerle anket yapılıyor. Araştırma, Türkiye’nin 7 coğrafi bölgesini temsilen seçilmiş 16 ilin kentsel kesimlerinde, bin 305 kişiyle yüz yüze anket yapılarak tamamlanıyor. Katılımcıların kentsel dağılımında ise ağırlık İstanbul’da. Sosyo-ekonomik statü gruplarına göre, anket yapılanların yüzde 48,7’si C2 gelir grubunda yer alıyor. Katılımcıların yüzde 26,1’i C1, yüzde 13’ü DE grubunda bulunuyor. Üst sınıf olarak değerlendirilen AB grubundan ise yüzde 12,1 oranında katılımcı mecvut. Araştırmanın iş dünyası bölümü ise online veri toplama tekniği ile çeşitli sektörlerden ortalama 386 beyaz yakalı ile görüşülerek gerçekleştiriliyor. Katılımcıların yüzde 13’ü genel müdür, yüzde 11,4’ü genel müdür yardımcısı ve yüzde 16,6’sı pazarlama müdürü pozisyonlarında çalışıyor.

20 Capital En Beğenilen Şirketler  GfK Türkiye’nin CAPİTAL Dergisi için gerçekleştirdiği Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri Araştırması online araştırma tekniği kullanılıyor. Araştırma kapsamında iş dünyasını temsilen 8.500 yöneticiye online olarak anket gönderiliyor, 2012 araştırmasında 500’ün üzerinde şirketten 1.555 yönetici anketi doldurdu. Analiz 18 kriter üzerinden yapılıyor. Araştırmaya katılanlardan her kritere 1 ile 10 arasında puan vermeleri isteniyor. Türkiye’nin en beğenilen şirketi, görüşülen tüm iş dünyası temsilcilerinin görüşleri üzerinden hesaplanırken sektörlerin en beğenilen şirketi sadece ilgili sektörün temsilcilerinin yanıtları üzerinden hesaplanıyor. Ankete katılan kişiler hem Türkiye’nin hem de sektörünün en beğenilen şirketini belirtirken "kendi şirketi haricinde” yanıt vermesi isteniyor, kendi firmasını belirtenlerin cevapları analizlere dahil edilmiyor.

21 Bu projelerin itibarı?  Projelerin ortak alanları neler?  Bu ortak alanlar evrensel değerleri yansıtıyor mu?  Çalıştığınız şirket bu ortak alanlara ne kadar yakın/uzak?  Kişisel olarak bizler ne kadar yakın/uzağız?

22 İtibarın Ödülü Olmalı mı ?

23 Neden olmalı?

24 Neden olmamalı?

25 Değerlendirme


"İtibarın Ödülü Olmalı mı?. Şimdi RepMan tüm birikimini herkesin yararlanabileceği bir platforma taşıyor. RepMan bir bilgi paylaşım platformudur. Bir dernek," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları