Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DR. SELİM YÜCEL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DR. SELİM YÜCEL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI"— Sunum transkripti:

1 DR. SELİM YÜCEL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. TÜRKİYE GIDA VE İÇECEK SANAYİİ DERNEKLERİ FEDERASYONU GIDA KONGRESİ 12-14 KASIM 2013 ANTALYA DR. SELİM YÜCEL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI

2 2023 VİZYONU

3 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
İLK ŞEKER FABRİKASININ TEMELİ 6 KASIM 1925 TARİHİNDE UŞAK’ TA ATILMIŞTIR. TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Uşak'ta Şeker Fabrikası kurma çalışmaları devam ederken 22 Aralık 1925 tarihinde Alpulu Şeker Fabrikasının temeli atılarak onbir ayda fabrikanın montajı bitirilmiş ve 26 Kasım 1926 tarihinde fabrika işletmeye açılarak ilk Türk şekerini üretmiştir. NURİ ŞEKER

4 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
ÜLKEMİZDE ŞEKER SANAYİİNİN GELİŞİMİ 1933 VE YILLARINDA ESKİŞEHİR VE TURHAL ŞEKER FABRİKALARININ DA KURULMASIYLA FABRİKA SAYISI 4’ E YÜKSELMİŞ VE ARDINDAN 1935 YILINDA MEVCUT FABRİKALARI BÜNYESİNDE TOPLAYARAK TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. KURULMUŞTUR. İLERLEYEN YILLARDA FABRİKA KURMA GİRİŞİMLERİ HIZ KAZANMIŞ; YILLARI ARASINDA 13 FABRİKA, ARASINDA 16 FABRİKA İŞLETMEYE ALINARAK FABRİKA SAYISI BUGÜN 33’ E ULAŞMIŞTIR.

5 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Dünyada tatlandIrIcI kullanImI

6 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
DÜNYA ŞEKER ÜRETİMİ 2012 /2013 PAZARLAMA YILINDA DÜNYA PANCAR ŞEKERİNİN PAYI % 21 İKEN ŞEKER KAMIŞININ PAYI % 79 OLARAK GERÇEKLEŞMİŞTİR.

7 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Dünyada tatlandIrIcI kullanImI TÜRKİYE, DÜNYA PANCAR ŞEKERİ ÜRETİMİNDE % 6’ LIK PAY İLE; RUSYA, FRANSA, ALMANYA VE ABD’ NİN ARDINDAN 5. SIRADA YER ALMAKTADIR.

8 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
türkİye’ de tatlandIrIcI kullanImI 2011/12 PAZARLAMA YILINDA 2 MİLYON 151 BİN TON PANCAR ŞEKERİ, 330 BİN TON NBŞ SATIŞI GERÇEKLEŞMİŞ TON BEYAZ ŞEKER EŞDEĞERİNDE 1900 TON YÜKSEK YOĞUNLUKLU SENTETİK TATLANDIRICI İTHAL EDİLMİŞTİR.

9 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Ülkemİzde sakaroz kökenlİ şeker üreten 7 adet şİrkete aİt  33 adet şeker fabrİkasI bulunmaktadIr. TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. KAMUYA AİT ŞİRKET TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. 25 KONYA ŞEKER FABRİKASI 2 KAYSERİ ŞEKER FABRİKASI 2 AMASYA ŞEKER FABRİKASI 1 ÖZEL ŞEKER ŞİRKETLERİ KÜTAHYA ŞEKER FABRİKASI 1 ADAPAZARI ŞEKER FABRİKASI 1 AKSARAY ŞEKER FABRİKASI 1 Toplam: 33 9

10 Ülke toplam tatlandIrcI KURULU KAPASİTEsİ 4 MİLYON 140 BİN TON
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. ÜLKEMİZDE TOPLAM TATLANDIRICI KURULU KAPASİTESİNİN %76’SINI PANCAR ŞEKERİ, % 24’ ÜNÜ İSE NİŞASTA BAZLI ŞEKER SEKTÖRÜ OLUŞTURMAKTADIR. 10

11 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
KURULU KAPASİTE TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. TÜRKŞEKER; ÜLKE TOPLAM TATLANDIRCI KAPASİTESİ: 4 MİLYON 140 BİN TON TOPLAM PANCAR ŞEKERİ KURULU KAPASİTESİ: 3 MİLYON 151 BİN TON TOPLAM TATLANDIRICI SEKTÖRÜ TOPLAM PANCAR ŞEKERi 11

12 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
TÜRKŞEKER faalİyetlerİnİ; 4634 SAYILI ŞEKER KANUNU 233 SAYILI KHK ŞİRKET ANA STATÜSÜ’ NE GÖRE YÜRÜTMEKTE OLAN, SERMAYESİNİN TAMAMI DEVLETE AİT BİR İKTİSADİ DEVLET TEŞEKKÜLÜ İKEN ; 08/10/2007 TARİHİ İTİBARİYLE ÖZELLEŞTİRME PROGRAMINA ALINMIŞ, 4046 SAYILI ÖZELLEŞTİRME KANUNA TABİ OLMUŞTUR. 12

13 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
TÜRKŞEKER; 25 ŞEKER FABRİKASI 4 ALKOL FABRİKASI 8 7 Y I L 5 MAKİNA FABRİKASI 1 ELEKTROMEKANİK AYGITLAR FABRİKASI 1 TOHUM İŞLEME FABRİKASI 1 ŞEKER ENSTİTÜSÜ YILDA YAKLAŞIK 2,5 MİLYAR TL CİRO MİLYON $ KATMA DEĞER YARATMAKTADIR… 13

14 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
TÜRKŞEKER; ÜRETİMDEN SATIŞLARDA KAMUDA 2. GENEL SIRALAMADA 16. ÇALIŞAN SAYISINDA 2.

15 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
PERSONEL DURUMU Türkİye Şeker Fabrikaları A.Ş. bünyesİnde, 2012 yIlInda; 2 bİn 67 memur, 7 bİn 443 daİmİ İşçİ, 4 bİn 511 geçİcİ İşçİ olmak üzere toplam 14 bİn 21 kİşİ İstİhdam edİlmiştİr. Şeker üretİm faalİyetİnİn gerçekleştİrİldİğİ kampanya dönemlerİnde, geçİcİ İşçİ İstİhdamIndan dolayI personel sayIsI artmaktadIr.  15

16 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
ARZ/TALEP DENGESİ Dünya Şeker Dengesİ, Bİn Ton (Beyaz değer) 2012/13 2011/12 Değişim,% Üretim 1,43 Tüketim 1,97 Fazla/Açık 5 689 6 433 -11,56 İthalat 44 382 48 460 -8,42 İhracat 49 199 49 020 0,36 Kapanış Stoku 60 954 60 082 1,45 Stok/Tüketim, % 38,66 38,86 16 Kaynak: ISO World Sugar Balances,Kasım 2012.

17 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Ülke Talebİnİn Pancar ve Nİşasta BazlI Şeker (NBŞ) KotasI DağIlImI (Bİn ton) 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 Pancar Şekeri 2 438 2 200 2 250 NBŞ 271 244 250 NBŞ artışı, % 50 35 * Toplam NBŞ Kotası 406 366 329 Toplam Ülke Talebi 2 709 2 444 2 500 (*) Artış yapIlmamıştır. 17

18 Kota Kapasİte İlİşkİsİ
Pancar Şekerİnde Kota Kapasİte İlİşkİsİ TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. 18 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 TÜRKŞEKER A KOTASI 1 385 1 403 1 252 1 249 1 240 KAPASİTE 2 036 Kota/Kapasite, % 68 69 62 61 ÖZEL ŞİRKETLER 1 015 1 035 948 951 961 KAPASİTE  1 111 1 115 91 93 85 86 TOPLAM 2 400 2 438 2 200 3 147 3 151 76 77 70

19 Türkİye'de Pancar Şekerİ Kota - Üretİm - SatIş - Stok
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Türkİye'de Pancar Şekerİ Kota - Üretİm - SatIş - Stok 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 A KOTASI 2 400 2 438 2 200 ÜRETİM 2 152 2 531 2 262 2 270 2 129 SATIŞ(DİİB Dahil) 2 013 2 399 2 150 2 441 STOK (A Kotası) 46 153 211 333 48  19

20 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
TürkŞEKER Kota - Üretİm - SatIş – Stok, BİN TON 2008/2009 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 A KOTASI 1 385 1 403 1 252 1 249 1 240 ÜRETİM 1 161 1 370 1 260 1 215 1 170 SATIŞ(DİİB+İhrc. Dahil) 1 175 1 125 1 105 1 164 1 318 STOK (A Kotası) 46 153 211 333 48 20

21 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
TÜRKŞEKER Kota-üretİm-satIş Kapasite= 100 21

22 Türkşeker stok durumu (a+c)
TON TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. 22

23 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
KOTA-ÜRETİM (toplam pancar şekerİ) Ülkemizde şeker; 4634 sayılı Şeker Kanunu hükümlerine göre Şeker Kurulu tarafından belirlenen ‘Şeker Üretim Kotaları’ çerçevesinde üretilmektedir. Ülke genelinde 2012/2013 üretim dönemi için toplam 2 milyon 200 bin ton pancar şekeri A kotası belirlenmiştir. Bu doğrultuda milyon 129 bin ton pancar şekeri üretilmiş, kapasite kullanım oranı % 68 olarak gerçekleşmiştir. 23

24 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
KOTA-ÜRETİM (türkşeker) 2012/13 üretim dönemi için ülke pancar şekeri kotasının 1 milyon 240 bin tonu yani % 61’ i Türkşeker’e tahsis edilmiş, aynı dönem milyon 170 bin ton  şeker üretilmiştir. Böylece Türkşeker’in sahip olduğu 2 milyon 36 bin ton şeker üretim kapasitesinin % 57’si kullanılmıştır. 24

25 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
türkşeker-2013/14 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. 2013/2014 pazarlama yılında da milyon 200 bin ton olarak belirlenen pancar şekeri kotasının 1 milyon 230 bin 500 tonu, yani % 56’sı Şirketimize ayrılmış, verilen kotanın kurulu kapasiteye oranı % 60 olmuştur. İlgili mevzuat gereği tahsis edilen şeker kotası, şeker stok durumu ve Şirketimizin içinde bulunduğu durum dikkate alınarak 2013 yılı pancar üretim kotası, milyon 200 bin ton olarak belirlenmiştir. TAHMİNİ- Ton İşlenecek Pancar Üretilecek Şeker Üretilecek Melas Satılacak Şeker 25

26 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
KAPASİTE KULLANIM ORANI, % Son yıllarda sürekli düşme eğiliminde olan Türkşeker’in kapasite kullanım oranı 2013/14 pazarlama yılında şeker üretiminin artmasından dolayı % 64 olması beklenmektedir . 26

27 RİSKLER-FIRSATLAR

28 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Özelleştİrme Sürecİ Özelleştirme sürecinin 13 yıldır devam etmesi; yeni personel alınamadığından nitelikli işgücünde önemli kayıplar yaratmış, çalışanların moral ve motivasyonu olumsuz yönde etkilenmiş, ödeneklerin kısıtlanması nedeniyle istenilen düzeyde yatırım yapılamamış, eskiyen teknoloji kullanılarak üretim devam ettirilmiş tüm bunlar da fabrikaların üretim ve verimlilik performansının düşmesine ve maliyetlerinin de artmasına neden olmuştur. Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun 18 Ağustos 2011 tarih, 2011/67 sayılı kararı ile 31 Aralık 2014 tarihine kadar özelleştirme işlemlerinin tamamlanması kararlaştırılmıştır. 28

29 Kampanya Süresİ ve Kapasİte KullanIm OranInIn Düşmesİ
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Kampanya Süresİ ve Kapasİte KullanIm OranInIn Düşmesİ Şeker pancarı yetiştirilmesine uygun olmayan yerlerde pancar tarımının sürdürülmesi, özellikle Doğu Anadolu Bölgesinde sosyal amaçlı kurulmuş şeker fabrikalarında pancar veriminin ve pancar üretiminin artırılamaması gibi sebeplerden dolayı fabrikaların kampanya sürelerinin kısalması ve kapasite kullanım oranlarının düşmesi şeker üretim maliyetlerini yükseltmektedir. 29

30 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Pazarlama ve Stok Özel şeker şirketlerinin pazarlama-satış politikalarındaki esnek uygulamaları sebebiyle Türkşeker Pazar payı sürekli düşmekte, Sektörde oluşan stok yükünün tamamı Türkşeker’in üzerinde kalmaktadır. 30

31 Sakaroz dIşI şekerler ve UluslararasI Gelİşmeler
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Sakaroz dIşI şekerler ve UluslararasI Gelİşmeler Dünyada şekere alternatif yüksek yoğunluklu tatlandırıcılara olan eğilim, ucuz ve kullanım kolaylığı nedeniyle nişasta bazlı şekerin tercih edilmesi, küresel rekabetin giderek artması, şeker tüketiminde sağlık sorunları tartışmaları, kayıt dışı şeker girişleri, AB Şeker Reformu, DTÖ müzakereleri, kamış şekerinin düşük maliyeti Ülkemiz şeker sektörünün tamamını tehdit eden unsurlardır.

32 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
İmalatçI-İhracatçI fİrmalara Dünya Borsa fİyatlarIndan verİlen C şekerİ satIŞlarInIn sadece Türkşeker tarafIndan yapIlmasI ve oluşan zararIn Şİrket bünyesİnden karşIlanmasI TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Türkşeker; Şeker Sanayiinin kuruluşundan 1990’lı yılların başlarına kadar tekel konumunda olup, ülkemiz şeker ihtiyacının tamamını tek başına karşılamıştır. İmalatçı-İhracatçılarımıza Dünya Piyasa fiyatlarından hammadde temin etmek suretiyle ihracatı artırmak, ihraç ürünlerimize uluslararası piyasalarda rekabet gücü kazandırmak, ihraç pazarlarını geliştirmek ve ihraç ürünlerini çeşitlendirmeyi amaçlayan Dış Ticaret ve Dahilde İşleme Rejimimize göre ihraç konusu şekerli mamuller için Dünya Piyasa Fiyatlarından temini gereken şeker gümrük vergisiz olarak ithal edilirken, tarih sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 92/3114 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile “Bünyesinde şeker ihtiva eden İhraca Konu Mamuller için Dünya Borsa Fiyatları Baz Alınmak Suretiyle Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Stoklarından Şeker Satışı Hakkındaki Karar“ yürürlüğe konularak yurtiçinden de temini imkanı getirilmiştir. Bu şekilde ülkemizin ithalat yaparak döviz kaybı önlenirken, tüketim fazlası şekerde imalatçı-ihracatçı firmalara satılarak değerlendirilmiş, ithalat yapma imkanı olmayan küçük ölçekli imalatçılara da ihracat yapma imkanı sağlanmıştır.

33 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
İmalatçI-İhracatçI fİrmalara Dünya Borsa fİyatlarIndan verİlen C şekerİ satIŞlarInIn sadece Türkşeker tarafIndan yapIlmasI ve oluşan zararIn Şİrket bünyesİnden karşIlanmasI TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Ülkemiz şeker sektöründe en büyük tehlike ithalat kapılarının aralanmasıdır. Bu nedenle Sanayimizin ithal şeker tehditinden korunması ile ithalatın yaratacağı sıkıntıların bertaraf edilerek Ülkemiz ihtiyacının yerli hammadde ile karşılanması amacıyla imalatçı-ihracatçı firmaların şeker ithal hakları 1992 yılından beri Şirketimizce karşılanmaktadır. İmalatçı-ihracatçı firmalarımızın 10 yıl önce 100 bin tonun altında olan yıllık şeker ihtiyaçları son yıllarda 250 binin üzerine çıkmıştır. Bu güne kadar bu şekerin büyük kısmı şirketimizce karşılanmış ve halen karşılanmaya devam edilmektedir. Ülkemizde şeker üreten özel sektör üretimi dahil hiçbir dönemde bu ihtiyacı karşılayacak miktarda C şekeri üretimi yapılmadığından, satış, yüksek maliyetli A şekerinden C şekerine aktarılmak suretiyle yapılmaktadır.

34 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
İmalatçI-İhracatçI fİrmalara Dünya Borsa fİyatlarIndan verİlen C şekerİ satIŞlarInIn sadece Türkşeker tarafIndan yapIlmasI ve oluşan zararIn Şİrket bünyesİnden karşIlanmasI TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. 4634 sayılı Şeker Kanunu’nun fiilen uygulanmasından bu yana ihraç kaydıyla ve DİİB (veya tahsisat belgesi) kapsamında toplam 2 milyon 327 bin ton şeker satışı yapılmıştır. Bu miktarın yaklaşık % 90’ı olan 2 milyon 70 bin tonu, stoktaki yüksek maliyetli A kotası şekerin C’ye aktarılmak ve oluşan 881 milyon zararın tamamı Türkşeker bünyesinden karşılanmak suretiyle yapılmıştır. 34

35 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Sektörün sürdürülebİlİrlİğİ açISIndan, yukarIda belİrtİlen tehdİtlerİn etkİlerİnİ mİnİmİze etmek İçİn; TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Üretim maliyetlerinin düşürülmesi amacıyla verimliliğin artırılması, AB’ye uyum süreci de dikkate alınarak Türkşekerin verimlilik ilkesi doğrultusunda yeniden yapılandırılarak rekabetçi bir yapıya dönüştürülmesi, Sosyal sorumlulukların ve risklerin tüm şirketler tarafından paylaşımının sağlanması, Kayıtdışı ve kota harici şeker arzının önlenmesi, Uygunluk belgesi kapsamında ithalatı yapılan Yüksek Yoğunluklu Tatlandırıcıların amacına uygun kullanımının sağlanması, Sektörün ihracat potansiyeli göz önünde bulundurularak otofinansmanının yasal düzenlemelerle sağlanması, 35

36 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Sektörün sürdürülebİlİrlİğİ açISIndan, yukarIda belİrtİlen tehdİtlerİn etkİlerİnİ mİnİmİze etmek İçİn; TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. 25 Ekim 2013 Tarihli ve Sayılı Resmi Gazetede Yayımlanan 2014 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Bakanlar Kurulu Kararı Ekinde yer alan “Özelleştirme programında bulunan TÜRKŞEKER’in fabrikaları arasında üretim maliyetlerinin büyük farklılık göstermesi şirketin zarar etmesine yol açmaktadır. Şirketin, verimlilik ilkesi doğrultusunda faaliyetlerini sürdüreceği fabrikalarının tespit edilmesi ve yeniden yapılandırılması ihtiyacı bulunmaktadır.” hükmüne göre Türkşeker’in yendien yapılandırılması, Kamu fabrikalarının özelleştirilmesinde; dahili üretimin sürdürülebilirliği esas olmak üzere iç talebi karşılayacak üretim kapasitesinin faal tutulması gerekmektedir.

37 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Türkşeker’İn ve Sektörün İçİnde bulunduğu sorunlarIn gİderİlmesİ veya en aza İndİrİlmesİnde Şİrketİmİzİn; TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.    Organizasyon yapısı, Bilgi birikimli ve yüksek deneyimli personele sahip olması, Gerekli hammadde üretimi için uygun iklim ve tarımsal potansiyel ile şeker üretim kapasitesine sahip olması, AB ve komşu ülkelerin net ithalatçı konumunda olmaları gibi avantajları da bulunmaktadır.  

38 2023 Türkİyesİnde Şeker Sektörünün hakettİğİ yerİ alabİlmesİ İçİn
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Yüksek verim ve kaliteli şeker pancarı üretiminin; Ülkemizin ekonomik olarak en uygun bölgelerinde, iyi tarım uygulamaları ile sürdürülmesi, İhtiyaca uygun şeker üretim kapasitesi faal tutularak yurtiçi şeker ihtiyacının yerli üretim ile karşılanması, Şeker üretiminin; çevre dostu fabrikalarda, verimlilik ilkeleri doğrultusunda, hijyenik şartlarda yapılması, Üretici ve tüketici memnuniyeti ile tarladan sofraya güvenli gıdanın sağlanması, Ülkemizin 2023 yılı hedefleri arasında yer alan 500 milyar dolarlık ihracattan, şeker sektörünün de uluslararası standartlarda şeker ve şekerli mamul ihracatı ile pay alması, DTÖ ve AB’deki gelişmelere uyumlu düzenlemeler ile ulusal ve uluslararası rekabette güçlü bir sektör yapısı oluşturulması, gibi hedefler sayılabilir.

39 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
87 yıllık geçmişi ile ülkemizin en köklü sanayi kuruluşu olan Türkşeker aradan geçen bu süre zarfında gerek çiftçisinin gerekse sanayicisinin daima yanında olmuş, korumuştur. Türk sanayicisi olarak çağdaş dünyada ülkemizin saygınlığını korumak, rekabet gücünü ve istihdamı artırmak için durmaksızın çalışıp üretme gayretimizi dün olduğu gibi yarın da devam ettireceğiz. Çiftçimiz, Milletimiz ve Ülkemiz için üretmeye ve paylaşmaya devam edeceğiz. 39

40 TEŞEKKÜR EDERİM.

41 AB ŞEKER REJİMİ 41

42 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
AB ŞEKER REFORMU Avrupa Birliği; şeker rejiminin 40 yıldır geçirdiği değişime, DTÖ’nün ihracat sübvansiyonlarını düşürmesine yönelik kararına ve 2003 yılında hayata geçirdiği Ortak Tarım Politikası reformlarına uyum amacıyla 1 Temmuz 2006 tarihinden itibaren ŞEKER REFORMU hayata geçirmiştir.

43 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Ab REFORMUNun HEDEFLERİ Düzenli şeker arzının sağlanması Rekabet gücünün artırılması Pazar odaklı yönelimin sağlanması Çiftçilere iyi yaşam standartlarının sağlanması ACP ve LDC ülkelerinden ithalatın devamı Şeffaflık Bütçe maliyetlerinin sınırlandırılması

44 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
AB REFORMUNUN ANA BAŞLIKLARI Kota Düzenlemeleri Fiyat Düzenlemeleri Yeniden Yapılandırma Programı 44

45 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
YENİDEN YAPILANDIRMANIN TEMEL AMAÇLARI Daha az rekabet eden üreticilerin sanayiyi bırakmasını sağlayıcı teşvikler, Fabrika kapanmalarının yaratacağı sosyal ve çevresel etkilerle başa çıkmayı sağlayacak parayı sağlamak, En çok etkilenen bölgelere AB yapısal ve kırsal kalkınma fonlarıyla uyumlu yeni iş imkanları için fon sağlanmasıdır.

46 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
REFORMUN SONUÇLARI 6 milyon ton kota bırakma hedefine çok yakın olarak; 5,8 milyon ton şeker, izoglikoz ve inülin kotası bırakılmıştır (bunun 5,23 milyon tonu şeker kotasıdır). Böylece AB şeker üretim kotasında azalma yaşanmış ve 2009/10 kotası 13,3 milyon tona inmiştir. Şeker üretimi 23 üye devlet yerine 18 üye devlette yoğunlaşmış olup; üretimin % 70 ‘i yüksek verimli 7 üye devlette yapılmaktadır. Yurtiçi fiyatlarda aşağı yönlü trend, rekabetçi AB şeker sektörü oluşturulması hedefi ile uyumludur. AB şeker politikası reformu şeker üretiminde büyük ölçüde azalma ile sonuçlanırken, küresel ticaret dengesinde de büyük değişim yaratmıştır.

47 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
REFORMUN SONUÇLARI Yeniden yapılandırma planı çerçevesinde kaydedilen kota vazgeçmeleri ve reform sonucunda AB, şeker net ihracatçısı konumundan net ithalatçı konuma gelmiştir. Pancar üretimi, Bulgaristan, İrlanda, Letonya, Portekiz ve Slovenya’da tamamen bırakılmış; Finlandiya, Slovakya, Macaristan, Yunanistan, İtalya ve İspanya’da azaltılmıştır. Daha da ötesi; Avrupa Birliği’nin Dünyanın en büyük ikinci net ihracatçı pozisyonunu 2007’den beri Dünyanın en büyük net ithalatçıları arasında olmaya yöneltmiştir. AB şeker üretimi, 2012/13 yılında bir önceki yıla göre % 9,8 düşerek 15,7 milyon ton olarak tahmin edilmektedir.

48 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
REFORMUN SONUÇLARI DÖNEMİNDE TOPLAM 83 FABRİKA KAPANMIŞ VE FABRİKA SAYISI 106’ YA, İŞÇİ SAYISI İSE 50 BİNDEN 28 BİNE DÜŞMÜŞTÜR. KAYNAK:CEFS SUGAR STATISTICS 2012

49 AB TATLANDIRICI KOTALARI
TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. AB TATLANDIRICI KOTALARI REFORMUN YÜRÜRLÜĞE GİRDİĞİ 2006/ /10 DÖNEMİNDE SAKAROZ KOTASI % 28, İZOGLİKOZ KOTASINDA İSE % 24 ORANINDA AZALMA MEYDANA GELMİŞTİR. Kaynak: Europan Court of Auditors, (*): EU 15 üye (**): EU 25 üye 49

50 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
REFORMUN SONUÇLARI KAYNAK:CEFS SUGAR STATISTICS 2012

51 2012/13 Pazarlama YIlI AB Şeker KotalarI (Ton)
Üye Ülke / Bölge Şeker İzoglukoz Almanya ,7 56.638,2 Avusturya ,4 Belçika ,0 ,2 Bulgaristan 89.198,0 Çek Cumhuriyeti ,3 Danimarka ,0 Finlandiya 80.999,0 Fransa(Anakara) ,7 Fransa(D.aşırı) ,5 Hollanda ,0 İngiltere ,0 İrlanda İspanya ,2 53.810,2 İsveç ,0 İtalya ,0 32.492,5 Üye Ülke / Bölge Şeker İzoglukoz Letonya Litvanya 90.252,0 Macaristan ,0 ,8 Polonya ,1 42.861,4 Portekiz(Anakara) 12.500,0 Portekiz (Azor A.) 9.953,0 Romanya ,8 Slovakya ,5 68.094,5 Slovenya Yunanistan ,0 Toplam ,2 ,8 AB’ DE İZOGLÜKOZ KOTASI TOPLAM TATLANDIRICI KOTASININ % 4,9’ U KADARDIR. 15 Haziran 2010 tarihli Avrupa Birliği (AB) Resmi Gazetesinde yayımlanan, 27 üyeli AB’nin 2010/2011 Pazarlama Yılı ve Sonrası şeker üretim kotaları 51

52 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
BEYAZ Şeker REFERANS FİYATLARI Euro Ton 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 Beyaz 631,90 541,5 404,4 Ham 496,80 448,8 335,2 Pancar Minimum Fiyatları 32,86 29,78 27,83 26,29

53 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
AB Şeker Dengesİ (Bin Ton-Beyaz Değer) 2012/13 2011/12 2010/11 2009/10 2008/09 2007/08 Üretim 15 677 17 371 15 409 15 905 14 349 14 958 Tüketim 17 759 17 700 17 675 17 696 16 416 16 587 İthalat 3 310 3 404 4 065 2 935 3 354 2 830 İhracat 649 2 047 1 026 2 412 1 188 1 525 AB Şeker Reformu (Karşıdan Oku) 2006/07 pazarlama yılından itibaren hayata geçirilen AB şeker reformu; şeker destekleme fiyatı ve şeker pancarı minimum fiyatının önemli miktarda düşürülmesini ve ülkeler arasında kota transferini öngörmektedir. Teşekkülümüze ait fabrikaların; ölçek ekonomisine uygun ve rekabet gücü yüksek hale getirilmesi ile tahsis edilen kotaların belirli bir seviyede muhafaza edilmesi, şimdiden tedbir alınmasını gerektiren bir durum olarak değerlendirilmektedir. Reform sürecinde üretimi azalan AB, artık net ithalatçı ülke konumundadır.

54 DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ

55 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Dünya Tİcaret Örgütü Türkiye’nin tarım ve tarım politikaları; Dünya Ticaret Örgütünün yenilenecek olan Tarım Anlaşması ve Avrupa Birliği üyelik sürecinin belirlediği fırsat ve kısıtlar tarafından şekillenecektir. Dünya Ticaretinde ve paralel olarak şeker sektöründe meydana gelen köklü değişimler sektörün yönetiminde ve stratejik yaklaşımlarda her düzeyde yenilenmeyi getirmektedir. 55

56 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
Türkİye‘nİn İthalat İle İlgİlİ Önlemlerİ Şekerde koruma tedbirlerimiz DTÖ Tarım Anlaşmasının, “Pazara Giriş Taahhütleri” doğrultusunda belirlenmiştir. Pazara giriş için ithalatta tavan olarak belirlenen % 150 oranındaki korumadan taahhüt edilen % 10 oranındaki indirim, 2004 yılında tamamlanmıştır. Sektör için ithalatta özel koruma tedbirleri taahhüdünde bulunulmamıştır. Halen koruma oranı % 135 olarak uygulanmakta olup, pazara girişte yeni koruma oranları devam etmekte olan İleri Tarım Müzakere sonuçlarına göre şekillenecektir. İthalatla İlgili Önlemler Dünya borsa fiyatlarının iç fiyatların çok altında olması, sektörün sürdürülebilirliğinin yüksek koruma oranları ile güvence altına alınmasını gerektirmektedir. Bilindiği üzere, diğer ürünlerde olduğu gibi şekerde de koruma tedbirlerimiz Dünya Ticaret Örgütü Tarım Anlaşması, “Pazara Giriş Taahhütleri” doğrultusunda belirlenmiş ve uygulanmaktadır. Şekerde “Pazara Giriş” için, ithalatta tavan olarak taahhüt edilen % 150 oranındaki korumadan 2004 yılına kadar % 10 indirim taahhüt edilmiştir. Özel koruma tedbiri öngörülmediğinden taahhüt edilen ithalat koruma oranları, Dünya şeker fiyatları ve kur değişikliklerine bağlı olarak zaman zaman yetersiz kalabilmekte, iç fiyatları baskı altına alabilmektedir. Halen koruma oranı % 135 olarak uygulanmakta olup, pazara girişte yeni koruma oranları, devam etmekte olan İleri Tarım Müzakereleri’nin sonuçlanması ile şekillenecektir. 56

57 Dünya Borsa fiyatlarının maliyetlerin altında olması nedeniyle, Ülkemizde şeker ihracatı ancak desteklenmesi koşuluyla yapılabilmektedir. Şeker Kanunu, şeker ihracatının desteklenmesine ilişkin bir hüküm içermemektedir sayılı Şeker Kanunu ve ilgili mevzuatın yürürlüğe girmesi sonrasında, 2003 yılından itibaren Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş.’nin ihracattan doğan zararı Hazine tarafından karşılanmamaktadır. Görev zararı, Şirketimiz tarafından karşılanmak kaydıyla ihracat yapılmaktadır. İhracatla İlgili Tedbirler Dünya borsa fiyatlarının maliyetlerin altında olması nedeniyle, şeker ihracatı ancak desteklenmesi koşuluyla yapılabilmektedir. Yürürlükteki 4634 sayılı Şeker Kanunu, şeker ihracatının desteklenmesine ilişkin hüküm içermemektedir. 4634 sayılı Şeker Kanunu ve ilgili mevzuatın yürürlüğe girmesi sonrasında, 2003 yılından itibaren Türkşeker’in ihracattan doğan zararı Hazine tarafından karşılanmamaktadır. Yapılan ihracattan doğan görev zararı, Şirketimiz bünyesinde kalmaktadır. Bununla birlikte Şeker Kanunu kapsamına giren Şirketler, 2002/2003 pazarlama yılından itibaren C pancarı fiyatını, Dünya borsa fiyatlarını dikkate alarak belirlemeleri halinde, desteksiz şeker ihracatı yapma imkanına sahip olabilmektedirler.

58 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
DTÖ TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. DTÖ İleri Tarım Müzakereleri kapsamında; Pazara giriş, İhracat sübvansiyonları ve İç desteklerde daha liberal taahhütlerin benimsenmesi amaçlandığından, şeker sektöründe dış ticaret daha duyarlı hale gelecektir. (Karşıdan Oku) Dünya Ticaret Örgütü Müzakereleri Ülke pozisyonları arasında yakınlaşma sağlanamaması nedeniyle Temmuz 2006 tarihi itibariyle belirsiz bir süre askıya alınan DTÖ İleri Tarım Müzakereleri kapsamında; Pazara giriş, İhracat sübvansiyonları ve İç desteklerde daha liberal taahhütlerin benimsenmesi amaçlandığından, şeker sektöründe dış ticaretin daha duyarlı hale gelmesi söz konusudur. Bu nedenle şekerin özel ürün kapsamına alınması ve mevcut gümrük vergilerinin korunması son derece önemli bir husus olarak görülmektedir. Bu nedenle ülkemiz için şekerin ÖZEL ÜRÜN kapsamına alınması, mevcut gümrük vergisi oranının korunması önemli olup, gerekli her türlü girişim yapılmaktadır.

59 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
DTÖ TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Dünya Ticaret Örgütü çerçevesinde 2001 yılında başlatılmış olan Doha Kalkınma Turu görüşmeleri halen devam etmektedir. 2005 yılı Aralık ayında gerçekleştirilen ve en somut ilerleme olarak ihracat sübvansiyonlarının 2013 yılına kadar kaldırılması konusunda uzlaşmanın sağlandığı Hong Kong Bakanlar Konferansından sonra, müzakerelerde önemli gelişme olmamış, hatta görüşmeler tıkanma noktasına gelmiştir.

60 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
DTÖ TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. Müzakerelerin gidişatını belirleyen G-6 üyelerinin Temmuz 2006’da yapılan toplantısında özellikle ABD’nin iç desteklerde gerçek anlamda indirime karşı olması, AB ve Gelişme Yolundaki Ülkelerin ise pazara giriş konusunda daha fazla tarife indirimine sıcak bakmaları üzerine müzakereler askıya alınmıştır. Daha sonra yapılan toplantıda ise, GYÜ’lerin oluşturduğu G-20 ülkelerinin, gelişmiş ülkelerin ticareti bozucu uygulamalarını kaldırmaları yolundaki çağrısına AB ve Japonya destek verirken ABD’nin yaklaşımı olumsuz olmuştur.

61 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
DTÖ TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. DTÖ Direktörünün 2008 yılı sonunda yaptığı açıklamaya göre; Ticareti bozucu iç desteklerde, en fazla destekten en fazla kesinti yapılacağı, Pazara giriş konusunda; tarife indirimlerinin dört band üzerinden gerçekleştirileceği, en yüksek tarifelerin uygulandığı bantta en fazla indirim yapılacağı, Bütçe ve miktar bazlı ihracat sübvansiyonlarında GÜ’ler için 2013 sonuna kadar kademeli olarak, GÜY’ler için ise 2016 yılı sonuna kadar eşit dilimler halinde azaltılarak sıfırlanması öngörülmüştür.

62 TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş.
DTÖ TÜRKİYE ŞEKER FABRİKALARI A.Ş. DTÖ Direktörü aynı zamanda 2009 yılında izlenecek tarım politikasının temel bakış açısını da açıklamış, teknolojideki en son gelişmeler tartışılmıştır. Ancak, grupların fikir ayrılıkları nedeniyle, tarım ve tarım dışı ürünlerde pazara giriş konusundaki çok taraflı müzakereler şimdi belirsiz bir gelecekle yüz yüzedir.


"DR. SELİM YÜCEL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları