Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Week 1 Yönetim Bilişim Sistemleri Yrd. Doç. Dr. Mustafa Alper Özpınar

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Week 1 Yönetim Bilişim Sistemleri Yrd. Doç. Dr. Mustafa Alper Özpınar"— Sunum transkripti:

1 Week 1 Yönetim Bilişim Sistemleri Yrd. Doç. Dr. Mustafa Alper Özpınar

2 Stratejik bir Kaynak olarak Bilgi Strateji  Organizasyonların rakiplerinden daha iyi olmak için yaptıkları planlar. Stratejik Bilgi Sistemleri  Olanakları daha iyi anlamak ve kavramak için yapılan sistemlerdir  Mevcut bir bilgi sisteminden gelişebilecekleri gibi tamamen baştan da oluşturulabilirler

3 Stratejik Bilgi Sistemleri Nedir?  Organizasyonun herhangi bir aşama ve seviyesinde olabilir  Operasyonları, ürünleri,servisleri ve çevre şartlarını değiştirebilirler  Organizasyonların rekabetçi bir avantaj sağlamasına yardımcı olurlar

4 Dijital Firmalar  Tedarik zincirindeki müşterileri “algıla ve tepki ver” sistemleridir  Yeni ürünler ve servisleri sunmak için katma değer katılmış web hizmetlerini kullanırılar

5 Value Chain Model Activities Temel Aktiviteler:  Firmanın ürün ve servileri ile doğrudan ilişkili olan aktivitelerdir Destek Aktiviteleri:  Temel aktivitelere yardımcı olurlar  Organizasyonların iç yapıları ile ilgili insan kaynakları, teknoloji ve işleyiş ile ilgili sistemlerdir.

6

7

8

9 Rekabetçi Avantaja Erişme  Market payları ile birlikte kazancın da artması  Stratejinin özü olarak “Yenilikçilik”dir. Firma daha önce hiç kimsenin denemediği bir şeyi denediğinde statejik olarak öne çıkar.  DELL dünya üzerinde web üzerinden bilgisayar satışını yapan ilk firmadır ve bu sayede ABD’de 1 numara olmuştur.

10 Rekabetçi Avantaja Erişme Birçok aktivite birlikte veya ayrı ayrı stratejik avantaj yaratabilir.

11 Rekabetçi Avantaja Erişme #1: Maliyetleri düşürmek  Düşük Maliyetler  Düşük Fiyat  Büyük Market Payı

12 Rekabetçi Avantaja Erişme #2: Markete Giriş Koşullarını Artırma  Patent  Fikri haklar

13 Rekabetçi Avantaja Erişme #3: Establish High Switching Costs  Explicit Switching Costs  Fixed and nonrecurring  Implicit Switching Costs  Indirect costs in time and money of adjusting to a new product

14 Rekabetçi Avantaja Erişme #4: Yeni ürünler ve servisler  Dinamik  Avantaj diğer firmların benzer ürün ve servisleri önermesine kadar devam eder

15 Rekabetçi Avantaja Erişme #5: Ürün ve servislerdeki çeşitlilik  Ürün çeşitliliği  Marka adı kullanımı  Levi’s jean  Chanel parfüm  Calvin Klein

16 Rekabetçi Avantaja Erişme #6: Geliştirilmiş ürün ve servisler  Örnekler  Otomobil üreticileri uzun yıllar garanti ve servis öneriyor  Emlak sektörü finansal desteğini de yanında getiriyor

17 Rekabetçi Avantaja Erişme #7: İş Ortaklıkları  Birleştirilmiş servisler insanları cezbeder  Düşük fiyat  Uygunluk  Örnekler  ETS ve Atlas JET  İDO ve Varan  HP ve FedEx  İETT

18 Rekabetçi Avantaja Erişme #8: Tüketici ve üreticileri sabitleme  Pazarlık gücü  Alım hacmi  Lider alıcı satıcı olma  Standartları oluşturma, Migros

19

20 Rekabetçi Avantaja Erişme Strategic alliances combine services to create synergies

21 Rekabetçi Avantaj için Stratejik Bilgi Stratejik Bilgi Sistemleri (SBS)  Herhangi bir bilgi sistemi uzun vadede rekabeti bir avantaj kazanmaya yardımcı olur  SBS’ler iki fikri somutlaştırırlar  Kazanacak iş hamlesi  Bilgi teknolojilerinin o adımı nasıl atacakları  SBS’lerin iki koşulu vardır  Bilgi sistemi organizasyonun hedeflerine hizmet edecektir.  Bilgi sistemi yöneticiler ve diğer birimlerce etkin olarak kullanılmaldır

22 Rekabetçi Avantaj için Stratejik Bilgi Stratejik Bilgi Sistemlerinin Kurulması 1.Avantaj elde etmek için en etkin yol nedir 2.Daha doğru,erişilebilir ve zamanlı bilgi buna yardımcı olur mu 3.Bilgi sisteminin kurulması daha iyi bir bilgi sağlar mı 4.Ekonomik olarak geliştirilebilir mi 1.Rakipler benzer sistemi üretebilecek güce sahipler mi 2.Rakiplerin benzer sistemi yapması ne kadar sürer 3.Sistemimiz kendini sürekli yenileyen hedeflere göre adapte edebilir mi 5.SBS’yi geliştirmemenin riski nedir 6.Diğer alternatif yollar nedir

23

24 Organizasyonlar ve Bilgi Sistemleri Organizations Serbest Girişimci: Başlangıç şirketiSerbest Girişimci: Başlangıç şirketi Makine Bürokrasisi: orta ölçekli üretim firmalarıMakine Bürokrasisi: orta ölçekli üretim firmaları Bölümlenmiş Bürokrasi: İlk 500Bölümlenmiş Bürokrasi: İlk 500 Profesyonel Bürokrasi: Hukuk firmaları, hastaneler, okullarProfesyonel Bürokrasi: Hukuk firmaları, hastaneler, okullar Danışmanlık Firmaları:Danışmanlık Firmaları:

25 Mintzberg’s Modeli Mintzberg

26 Basit Model

27 Makine Bürokrasisi

28 Profesyonel Bürokrasi

29 Bölümlenmiş

30 Danışmanlık Firmaları

31 Bilgi Sistemleri Firmları Nasıl Etkiler  Ekonomik Teoriler  Davranış Teorileri

32 Ekonomik Teoriler : Mikroekonomik Teori  Bu modele göre firma teknolojiyi işgücü ve kapital için ücretsiz olarak yer değiştirebilir  Firmalar bilgi teknolojilerini zaman içinde işgücü ile yer değiştirebilirler, sonuçta üretim eğrisi kapital ve işgücünü azaltacak şekilde içe doğru kayar.

33 Ekonomik Teoriler : Mikroekonomik Teori

34 Ekonomik Teoriler : Transfer Maliyetleri Teorisi  Firmalar transfer maliyetleri bilgi teknolojileri ile düşürdükleri sürece aynı üretimi daha az personel ve işgücü ile yapabilir hale gelirler  Transfer giderleri sürtünme kuvveti gibidir. Hareketle doğru orantılı olarak artarlar ama teknoloji kullanımı bu sürtünmeyi azaltır

35 Economic Theories – Transaction Cost Theory

36 Ekonomik Teoriler : Acenta Teorisi  Firmalar büyüdükçe artan en büyük maliyet acenta ve şube giderleridir. Bilgi teknolojileri firmaların büyümesine imkan sağlarken maliyetlerin azalmasına neden olurlar

37 Economic Theories – Agency Theory

38

39 Davranış Teorileri  Bilgi teknolojileri karar verme hiyerarşisini değiştirirler  Bilgi edinme maliyetini azaltırlar  Bilginin dağılmasını sağlarlar


"Week 1 Yönetim Bilişim Sistemleri Yrd. Doç. Dr. Mustafa Alper Özpınar" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları