Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HİDROJEN EKONOMİSİ ÖĞR.GÖR. LEVENT GÖKREM GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ TOKAT.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HİDROJEN EKONOMİSİ ÖĞR.GÖR. LEVENT GÖKREM GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ TOKAT."— Sunum transkripti:

1 HİDROJEN EKONOMİSİ ÖĞR.GÖR. LEVENT GÖKREM GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ TOKAT

2 FOSİL YAKITLARIN ÇEVRE VE TOPLUMA ETKİLERİ İklim değişikleri (Sera Etkisi) İklim değişikleri (Sera Etkisi) Hava kirlenmesi, oksijen azalması Hava kirlenmesi, oksijen azalması Asit yağmurları Asit yağmurları Çevre kirlenmesi, denizlere saçılan petroller Çevre kirlenmesi, denizlere saçılan petroller Gürültü ve görüntü kirlenmesi Gürültü ve görüntü kirlenmesi Petrol yüzünden çıkan savaşlar Petrol yüzünden çıkan savaşlar

3 FOSİL YAKITLARIN EKONOMİK ZARARLARI Dünyaya toplam yıllık zararı: 5 Trilyon DOLAR Dünyaya toplam yıllık zararı: 5 Trilyon DOLAR Türkiye’ye verdiği zarar: 50 Milyar DOLAR Türkiye’ye verdiği zarar: 50 Milyar DOLAR (Veziroğlu 2007)

4 FOSİL YAKITLARDA FAYDA VE ZARAR KARŞILAŞTIRILMASI ZARARLAR ZARARLAR 1) TÜKENİYOR: En fazla 200 yıl ömürleri var. Bizim tahminimiz ) Canlılara ve çevreye zarar veriyor. 3) Petrol savaşları. FAYDALAR FAYDALAR 1) Depolanabilir olmaları. 2) Taşınabilir olmaları. 3) Alt yapının mevcut oluşu.

5 BİRİNCİL ENERJİ KAYNAKLARI NÜKLEER ENERJİ NÜKLEER ENERJİ GÜNEŞ ENERJİSİ GÜNEŞ ENERJİSİ RÜZGAR ENERJİSİ RÜZGAR ENERJİSİ DENİZ/SU ENERJİSİ DENİZ/SU ENERJİSİ JEOTERMİK ENERJİ JEOTERMİK ENERJİ

6 BİRİNCİL ENERJİ KAYNAKLARININ SAKINCALARI 1. BAZILARI KESİNTİLİ 2. TÜKETİM MERKEZLERİNDEN UZAKTA 3. YAKIT DEĞİL 4. DEPOLANMAZ (NÜKLEER HARİÇ) 5. TAŞINMAZ (NÜKLEER HARİÇ)

7 Sonuç olarak bu sakıncaları ortadan kaldırarak tüketiciye sunacak bir bağlayıcıya (Ara Enerji Sistemi) ihtiyaç var. Sonuç olarak bu sakıncaları ortadan kaldırarak tüketiciye sunacak bir bağlayıcıya (Ara Enerji Sistemi) ihtiyaç var. Birincil Enerji Kaynakları Ara Enerji Sistemi Tüketici

8 Ara Enerji Sisteminin Özellikleri 1. DEPOLANABİLİR OLMALI 1. DEPOLANABİLİR OLMALI 2. TAŞINABİLİR OLMALI 2. TAŞINABİLİR OLMALI 3. YAKIT OLMALI 3. YAKIT OLMALI 4. EKONOMİK OLMALI 4. EKONOMİK OLMALI 5. YENİLENEBİLİR OLMALI 5. YENİLENEBİLİR OLMALI 6. TEMİZ OLMALI 6. TEMİZ OLMALI

9 TAHRİK FAKTÖRÜ Sıvı Yakıtlar Gaz Yakıtlar Tahrik faktörü MetanolEtanolLPGD.GazBenzinH2H2 H2H2 D.Gaz

10 YAKITLARIN DÖNÜŞÜM NİTELİKLERİ Dönüşüm Metodu Dönüşüm MetoduHidrojen Fosil Yakıtlar Alevli yanma Alevli yanma   Direkt buhar üretimi Direkt buhar üretimi   Katalitik yanma Katalitik yanma   Kimyasal dönüşüm (Hidrit) Kimyasal dönüşüm (Hidrit)   Elektrokimyasal dönüşüm Elektrokimyasal dönüşüm (Yakıt pilleri) (Yakıt pilleri)  

11 HİDROJEN VE FOSİL YAKITLARIN KULLANIM VERİMLİLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI (Veziroğlu, 2007) Ağırlıklı Ortalama Termal Enerji alevli yanma alevli yanma katalitik yanma katalitik yanma buhar üretimi buhar üretimi Elektrik Enerjisi yakıt pilleri yakıt pilleri Karayolu Taşımacılığı i.y. motor i.y. motor yakıt pili / EM yakıt pili / EM Sesten Yavaş Jetler Sesten Hızlı Jetler Kullanım Verimliliği Oranı (h F /h H ) Uygulama/ Teknoloji

12 YAKITLARIN EMNİYET SIRALAMASI (Veziroğlu, 2007) ÖzelliklerBenzin Metan Hidrojen Yakıtın zehirliliği 321 Yanma ürünlerinin zehirliliği (CO, SOx, NOx, HC, SM) 321 Yoğunluk321 Difüzyon katsayısı 321 Isıl Değeri 321 Tutuşma sınırı 123 Tutuşma sıcaklığı 321 Alevlenme sıcaklığı 312 Patlama enerjisi 321 Alev yayılması 321 Toplam Emniyet katsayısı, f s En Emniyetli; 2 Az emniyetli; 3 En Az Emniyetli

13 YAPAY YAKITLARIN MUKAYESESİ ( AMONYAK, ETİL-ALKOL, H 2, METİL ALKOL, SENTETİK D.G., SENTETİK PETROL) NİTELİKYAKIT 1. EN HAFİF H2 2. EN İYİ ARAÇ YAKITI H2 3. EN VERİMLİ H2 4. EN TEMİZ H2 5. EN EKOMOMİK H2 6. EN DÖNÜŞEBİLİR H2 7. EN YENİLENEBİLİR H2 SONUÇ OLARAK; EN İYİ BAĞLAYICI SİSTEMİN HİDROJEN ENERJİ SİSTEMİ OLDUĞU GÖRÜLÜYOR.

14 HİDROJEN ENERJİSİ SİSTEMİ

15 ENERJİ SİSTEMLERİNİN EKONOMİK MUKAYESESİ (Veziroğlu, 2007)

16

17

18

19

20

21

22

23

24 Hidrojen enerjisiyle çalışan ocak

25 HİDROJEN YAKIT PİLLİ ELEKTRİK SANTRALI TOKYO, JAPONYA

26

27 DÜNYANIN EN HIZLI ARABASI HİDROJEN YAKITLI BMW YARIŞ ARABASI

28

29

30

31 HİDROJEN ENERJİSİNİN YAPILANMASI

32 DÜNYA NÜFUSU Endüstrileşmiş Ülkeler Toplam Dünya Nüfusu Kalkınmakta olan Ülkeler Milyar

33 KİŞİ BAŞINA GELİR US $ Endüstrileşmiş Ülkeler Dünya Ortalaması Kalkınmakta olan Ülkeler

34 Türkiye Döviz Geliri, Enerji İthalatı ve Toplam İthalat (Veziroğlu, 2007) Enerji İthalatı : Petrol, Doğalgaz, Kömür Kaynak: 2005 yılına kadar değerler TÜİK ve ETKB’den, ileriye yönelik tahminler ise DPT’nin ekonomide %5-6’lık büyüme tahminleri ve ETBK’nın enerji talep artış tahminlerine göre hesaplanmıştır.

35 TÜRKİYE VE BAZI MEMLEKETLERİN KİŞİ BAŞINA MİLLİ GELİRLERİ Kişi başına milli gelir (ABD Doları) Yıllar

36 TÜRKİYE VE BAZI MEMLEKETLERİN KİŞİ BAŞINA MİLLİ GELİRLERİ Kişi Başına Gelir (ABD Doları) Yıllar

37 YIL A.B. İLE TÜRKİYE ARASINDA KİŞİ BAŞINA GELİR FARKI BİRLEŞMİŞ PETROL FİYATI 30 YILDA MİLLETLER 15 YILDA İKİYE HİDROJEN ENERJİSİNE TAHMİNİKATLANIRSAGEÇİLİRSE 2000$19,700 $19,682$19, $22,700$22,832$22, $26,900$27,573$24, $31,300$33,831$25, $35,800$43,294$21, $50,167$63,750$15,167

38 HİDROJEN EKONOMİSİNİN TÜRKİYEYE FAYDALARI 1.ÖZ ENERJİ KAYNAKLARIMIZI KULLANARAK YAKITIMIZI (HİDROJENİ) KENDİMİZ ÜRETECEĞİZ. 1.ÖZ ENERJİ KAYNAKLARIMIZI KULLANARAK YAKITIMIZI (HİDROJENİ) KENDİMİZ ÜRETECEĞİZ. 2.PETROL, DOĞAL GAZ VE KÖMÜR İÇİN SARFETTIĞİMİZ DÖVİZ AZALACAK, VE NİHAYET (30-40 YILDA) SIFIRLANACAKTIR. 2.PETROL, DOĞAL GAZ VE KÖMÜR İÇİN SARFETTIĞİMİZ DÖVİZ AZALACAK, VE NİHAYET (30-40 YILDA) SIFIRLANACAKTIR. 3.İHTİYAÇ FAZLASI HİDROJENİ AVRUPAYA İHRAÇ EDİP DÖVİZ KAZANACAĞIZ. 3.İHTİYAÇ FAZLASI HİDROJENİ AVRUPAYA İHRAÇ EDİP DÖVİZ KAZANACAĞIZ. 4.HİDROJEN ÜRETİM TESİSLERİ; VE HİDROJEN DEPOLAMA, DAĞITMA VE KULLANMA ENDÜSTRİLERİ YENİ İSTİHDAM YARATACAKTIR. 4.HİDROJEN ÜRETİM TESİSLERİ; VE HİDROJEN DEPOLAMA, DAĞITMA VE KULLANMA ENDÜSTRİLERİ YENİ İSTİHDAM YARATACAKTIR. 5.TÜRKİYE KATMA DEĞERİ FAZLA HİDROJEN KULLANAN ARAÇ VE GEREÇLERİ İHRAÇ EDEN BİR ÜLKE OLACAKTIR. 5.TÜRKİYE KATMA DEĞERİ FAZLA HİDROJEN KULLANAN ARAÇ VE GEREÇLERİ İHRAÇ EDEN BİR ÜLKE OLACAKTIR. 6.TÜRKİYE İTHALATINI AZALTIP, İHRACATINI ARTTIRARAK KALKINMASINI HIZLANDIRACKTIR. 6.TÜRKİYE İTHALATINI AZALTIP, İHRACATINI ARTTIRARAK KALKINMASINI HIZLANDIRACKTIR. 7.TÜRKİYE EKONOMİK BAĞIMSIZLIĞINA KAVUŞACAKTIR. 7.TÜRKİYE EKONOMİK BAĞIMSIZLIĞINA KAVUŞACAKTIR.

39 TEŞEKKÜR EDERİM. TEŞEKKÜR EDERİM.


"HİDROJEN EKONOMİSİ ÖĞR.GÖR. LEVENT GÖKREM GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ TOKAT." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları