Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Kocaeli Üniversitesi ATIK YAĞLARIN BİYODİZELDE KULLANIMI ve MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇANAKÇI 13 Temmuz 2006 Kocaeli Sanayi Odası.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Kocaeli Üniversitesi ATIK YAĞLARIN BİYODİZELDE KULLANIMI ve MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇANAKÇI 13 Temmuz 2006 Kocaeli Sanayi Odası."— Sunum transkripti:

1 Kocaeli Üniversitesi ATIK YAĞLARIN BİYODİZELDE KULLANIMI ve MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇANAKÇI 13 Temmuz 2006 Kocaeli Sanayi Odası

2 Kocaeli Üniversitesi SUNUM ALT BAŞLIKLARI Biyodizel nedir? Transesterifikasyon Atık bitkisel yağlar Soğuk akış özellikleri Motor performansı ve emisyonlar Sonuç

3 Kocaeli Üniversitesi ALTERNATİF YAKITLAR  metanol,  etanol,  sıkıştırılmış doğal gaz (CNG),  sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG),  sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG),  bitkisel yağlar. BİTKİSEL YAĞLAR Motor Problemleri  enjektörlerde tıkanma,  kurum birikintisi,  segmanlarda sıkışma. BİYODİZEL Bitkisel, hayvansal veya atık kızartma yağlarından kimyasal bir reaksiyon (transesterifikasyon) sonucu üretilen alternatif bir yakıttır.

4 Kocaeli Üniversitesi BİTKİSEL YAĞLARIN TRANSESTERİFİKASYONU  Sabit setan sayısı ve ısıl değer,  Daha düşük viskozite ve atomizasyon  Daha iyi yanma ve egzoz emisyonları.

5 Kocaeli Üniversitesi BİYODİZEL ÜRETİMİ Trigliserid + Alkol Ester + Gliserin Trigliserid : Bitkisel Yağ Alkol : Metanol, Etanol, Bütanol, … Katalizör : Asit ve Baz Katalizörler Ester : Biyodizel Gliserin : Yan Ürün (Hammadde) (Katalizör) (Biyodizel) Farklı fiziksel ve kimyasal özellikler, farklı yakıt özellikleri demektir!

6 Kocaeli Üniversitesi ALKOLLER Alkol tipiMetanol2-Propanol1-BütanolEtanol FormülCH 4 OC3H8OC3H8OC 4 H 10 OC2H6OC2H6O Kaynama Derecesi( 0 C) Erime Noktası( 0 C) Parlama Noktası( 0 C) Yoğunluk (g/ml) (20 0 C’de) 0,7910,7870,8110,791

7 Kocaeli Üniversitesi Akma Noktası Biyodizel (%) Soya ME Kanola ME Domuz Yağı ME Atık İçyağı ME Düşük SYA Atık Yağ ME Yüksek SYA Atık Yağ ME

8 Fakat Maliyet Yüksek, Düşük Maliyetli hammadde arayışı? Kocaeli Üniversitesi Biyodizelin Temel Özellikleri  Toksik etkisi olmayan,  Yenilenebilir,  Yüksek setan sayısı,  Aromatik içermeyen,  %10-11 kadar O 2 içeren  Sülfürsüz

9 Kocaeli Üniversitesi Alternatif Hammadde  Restaurant Atık Yağları ++= Biyodizel Üretimi için uygun hammadde  Atık Hayvansal Yağlar Fakat Farklı Yakıt Özelliklerine sahip Biyodizel mi? (Doymuşluk yaklaşık %40 ve SYA %10-25) Olumsuz Soğuk Akış Özellikleri

10 Kocaeli Üniversitesi KATALİZÖRLER Baz katalizörler (NaOH, KOH, NaOCH 3, vs.) Asit katalizörler (H 2 SO 4, vs.) SYA + Metanol Su + Sabun (SYA>%1) SYA + Metanol Ester + Su (SYA>%1) KOH H 2 SO 4 AMAÇ : SYA < % 1

11 Kocaeli Üniversitesi ÖRNEK BİR ÇALIŞMA: YAKLAŞIK %15 SYA İÇEREN ATIK YAĞLARDAN BİYODİZEL ÜRETİMİ 1. Adım Metanol/SYA Molar Oranı: 20:1 Sülfürik Asit: %5 Reaksiyon Sıcaklığı: 60 o C Reaksiyon Süresi: 1 saat 2. Adım Metanol/SYA Molar Oranı: 40:1 Sülfürik Asit: %5 Reaksiyon Sıcaklığı: 60 o C Reaksiyon Süresi: 1 saat 2. Ana (Transesterifikasyon) Reaksiyon 1. Ön İşlem (Pretreatment) Reaksiyonu Metanol/Yağ Molar Oranı: 6:1 KOH: %0.5 Reaksiyon Sıcaklığı: Oda Sıcaklığı Reaksiyon Süresi: 8 saat

12 Kocaeli Üniversitesi ÖRNEK BİR ÇALIŞMA: YAKLAŞIK %15 SYA İÇEREN ATIK YAĞLARDAN BİYODİZEL ÜRETİMİ

13 Kocaeli Üniversitesi Atık Yağ Metil Esteri (AYME), Soya Metil Esteri ve No. 2 Dizel Yakıtı’nın Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri

14 Kocaeli Üniversitesi Motor Testlerinde Kullanılan Yakıtlar > Referans yakıt olarak düşük oranda kükürt içeren No. 2 dizel yakıtı, > Biyodizel olarak; Atık Yağ Metil Esteri ve Soya Yağı Metil Esteri > B20 Karışım (%20 Biyodizel-%80 No. 2 dizel yakıtı) Motor Test Şartları > Motor devri 1400 d/d, > Tam yük şartlarında, > Kararlı hal, > Her test 3 defa tekrarlanmış ve ortalama değerler alınmıştır.

15 Kocaeli Üniversitesi Test Motorunun Teknik Özellikleri Deney Düzeneğinin Şematik Görünümü

16 Kocaeli Üniversitesi ÖYT, Termik Verim Değerleri ve Değişim Yüzdeleri CO Emisyonlarının Karşılaştırılması

17 Kocaeli Üniversitesi CO 2 Emisyonlarının Karşılaştırılması HC Emisyonlarının Karşılaştırılması

18 Kocaeli Üniversitesi Duman Koyuluğunun Karşılaştırılması NO x Emisyonlarının Karşılaştırılması

19 Kocaeli Üniversitesi Emisyonların No. 2 Dizel Yakıta Kıyasla Değişim Yüzdeleri

20 Kocaeli Üniversitesi SONUÇ VE ÖNERİLER Tarım toplumu olan ülkemizde biyodizel oldukça önemli bir alternatif yakıt olabilir. Maliyeti düşürmek için atık yağlara ağırlık verilmeli ve atık yağ potansiyelimiz belirlenmelidir. Biyodizel üretiminde yakıt standardı dikkate alınmalı ve denetlenmelidir. Biyodizelin soğuk akış özellikleri iyileştirilmelidir. Biyodizelin özgül yakıt tüketimi No. 2 dizel yakıtına göre artış göstermiştir. Motor termik verimleri birbirine çok yakın sonuçlar vermiştir. Test edilen biyodizellerin ürettiği emisyonlar, No. 2 dizel yakıtı ile kıyaslandığında, NOx hariç, bütün emisyonlarda özellikle HC ve İs miktarında önemli ölçüde azalma görülmüştür. B100 yakıtının seçilmesi durumunda motor tasarımı açısından NOx miktarını azaltan çalışmalar yapılmalıdır.

21 Kocaeli Üniversitesi TEŞEKKÜRLER ?


"Kocaeli Üniversitesi ATIK YAĞLARIN BİYODİZELDE KULLANIMI ve MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ Doç. Dr. Mustafa ÇANAKÇI 13 Temmuz 2006 Kocaeli Sanayi Odası." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları