Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Adapted from Robbins, OB, 10th ed. ORGANIZATIONAL BEHAVIOR.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Adapted from Robbins, OB, 10th ed. ORGANIZATIONAL BEHAVIOR."— Sunum transkripti:

1 adapted from Robbins, OB, 10th ed. ORGANIZATIONAL BEHAVIOR

2 adapted from Robbins, OB, 10th ed. SIMULASYON Bugün Ekimin 5 i ve saat yaklaşık olarak öğleden sonra 2:30 cıvarında. Az önce 7 kişi ile birlikte yolculuk etmekte olduğunuz uçağınız Laura gölünün doğu kıyısına düştü. Uçağın pilotu öldü ancak siz ve diğer 6 yolcu hiçbir yara almadan kurtuldunuz. Uçak bir göle düştüğünden hepiniz sırılsıklam ıslanmış vaziyettesiniz. Uçağınız pilotun cesedi ile sulara gömüldü. Uçak kazası o kadar ani oldu ki pilotunuz düşmekte olduğunuzu kimseye haber verme imkanını bulamadı. Ancak çevreye baktığınızda varış noktanızın olan Labrador’un aşağı yukarı 48 km güneyinde ve kalkış noktanız olan Schefferville in 32 km(uçuş mesafesi) doğusunda olduğunuz anlaşılıyor. Düşmüş olduğunuz yere en yakın yerleşim birimi olan Schefferville, St Lawrence ‘in 500 km (uçuş mesafesi) kuzeyinde, James Bay/Hudson göller bölgesinin 726 km (uçuş mesafesi) doğusunda, Artic bölgesinin 1290 km (uçuş mesafesi) güneyinde ve Atlantik kıyısının 484 km (uçuş mesafesi) doğusunda yer alan 5000 nüfuslu bir madencilik kasabası. Schefferville kasabası yakınındaki tüm yollar kasabanın ancak 3-4 km yakınından geçiyor.Bu nedenle Schefferville’e ancak hava veya demir yolu ile ulaşmak mümkün. Schefferville’den ayrılırken hava alanı yetkililerine Labrador’dan en geç Ekimin 10 unda döneceğinizi bildirdiniz. Şu anda bulunduğunuz bölgenin yakın çevresi ağaçlarla kaplı. Etrafınızda çıplak yosun kaplı kayalarla çevrili birkaç tepe var. Tepelerinin arasındaki vadilerde oldukça sık ve dikenli bir bitki örtüsü var. Bulunduğunuz bölgenin yaklaşık %25 i kuzey doğudan güneybatıya akan ve bölgedeki göllerle birleşen sayısız uzun-geniş ırmak ve derelerle çevrili. Bulunduğunuz bölgede ekim ayında hava sıcaklığı yaklaşık olarak (-4) o C - (+3) o C derece arasında oluyor. Ancak nadidende olsa hava sıcaklığın (+10) o C dereceyi bulduğu veya (-18) o C dereceye düştüğü oluyor. Günün yaklaşık ¾ ünde gökyüzü kara bulutlarla kaplı. Ancak 10 günde bir havanın açık ve berrak olduğunu görmeniz mümkün. Yerde yaklaşık olarak 30cm ile 45 cm arasında değişen kar var. Ancak rüzgarın etkisi ile bazı bölgelerde karın daha da kalınlaştığını veya inceldiği görmek mümkün. Bölgede genelde kuzey ve kuzey doğudan ortalama km hızla esen bir rüzgar var. Hepiniz gitmekte olduğunuz bölgenin özelliklerini dikkate aldığınızdan yünlü çamaşırlar, kalın çoraplar, yünlü gömlek pantolon, eldiven ve bereler, kalın gocuklar ve kalın deri botlar giymiş durumdasınız. Hepinizin toplam serveti 42 milyon nakitten ; bir cep çakısından 1 adet kurşun kalemden ve bir hava haritasından oluşuyor. Harita ıslandığında pek okunabilir değil ama gene de bu haritaya bakarak şu sonuçlara vardınız : (1) Schefferville e yürüme mesafesi olarak yaklaşık 80 km uzaktasınız (2) Bu yürüyüş mesafesi boyunca geçmek zorunda olduğunuz birkaç dere -ırmak var (3) Bulunduğunuz yerin yaklaşık 500 metre doğusuna tepe Schefferville hava alanının görüş mesafesi üzerinde. Uçak sulara gömülmeden önce 15 adet malzeme kurtarmayı başardınız. Göreviniz bu 15 adet malzemeyi bölgeden sağ olarak kurtulmanız açısından ne derece önemli olduklarına ilişkin bir önem sırasına koymaktır. “1” en önemli olan malzemeyi “15” en az önemli malzemeyi gösterecektir. 2

3 adapted from Robbins, OB, 10th ed. SIMULASYON Ortalama Kar Yağışı Rüzgar Faktörü Ortalama Sıcaklık Ortalama En Yüksek Sıcaklık Ortalama En Düşük Sıcaklık Olası En Düşük Sıcaklık Ekim Kasım Aralık Ocak Bölge Hava Sıcaklığı Tablosu ( o C) Bölge Hava Sıcaklığı Tablosu ( o C) Ekim (ortalama 11 gün kar yağışlı) 19 cm Kasım (ortalama 16 gün kar yağışlı) 37 cm Rüzgar Hızı (MPH) Kişilerin Donma Derecesi ( o C) Gün Doğuşu : 06:15 - Gün Batışı : 17:45 Gün Doğuşu / Batışı Gün Doğuşu / Batışı

4 adapted from Robbins, OB, 10th ed. SIMULASYON Malzeme Bireysel Sıralama (I) Grup Sıralaması (II) Uzman Sıralaması (III) Etki Puanı  I-II  Bireysel Doğ.ruluk Puanı  I-III  Grup Doğruluk Puanı  II-III  Mıknatıslı Pusula 4 Litre Pekmez 7 Adet Kaz Tüyü Uyku Tulumu 1 Şişe Su Dezenfekte Tableti 10 M 2 lik Bir Kalın Branda Su Geçirmez Muhafaza İçinde 13 adet Kibrit ½ cm çapında 22 Metre Uzunluğunda Naylon İp Çalışır Vaziyette 4 pilli El Feneri 3 adet Kar Ayakkabısı Bacardi Rom Aynalı Tıraş Makinesi Takımı Çalar Saat El Baltası 36 cm genişliğinde İç Tekerlek Lastiği Kuzey Yıldızı Kaşifi Adlı Bir Roman 4

5 adapted from Robbins, OB, 10th ed. SIMULASYON (UZMAN SIRALAMASI) Malzeme Su Geçirmez Muhafaza İçinde 13 adet Kibrit1soğuktan korunmak ve işaret vermek için en hayati malzeme El Baltası2ateşi canlı tutmak için odun kesmek, kamp çevresini açmak ve gerektiğinde satır olarak kullanılabilir 10 M 2 lik Bir Kalın Branda3hızlı esen rüzgardan ve kar yağışından korunmak amacı ile çadır oluşturmak için kullanılabilir 7 Adet Kaz Tüyü Uyku Tulumu4bölgede en kötü ihtimalle de olsa 14 gün kalınabileceği düşünülecek olursa soğuktan korunmak açısından önemli 4 Litre Pekmez5besin değeri yüksek bir gıda olarak kullanılabilir. Aynı zamanda kapı boşaldığında su taşımaya, yemek pişirmeye yarayabilir ½ cm çapında 22 Metre Uzunluğunda Naylon İp6çadır yapmakta, kesilen odunları taşımada, olta yapımında kullanılabilir 3 adet Kar Ayakkabısı7etraf karla kaplı olduğundan çevrede avlanmak amacı ile kullanılabilir 36 cm genişliğinde İç Tekerlek Lastiği8sapan yapmakta kullanılabilir. Ayrıca kesilen ince parçacıkları ateşe atıldığında etrafa koyu bir duman yayacağından işaret vermede kullanılabilir Aynalı Tıraş Makinesi Takımı9aynası gün ışığı olduğunda işaret vermek için kullanılabilir. ancak günün ¾ ünde havanın kapalı olduğunu unutmamak gerek. jileti kesici bir alet olarak kullanılabilir Çalışır Vaziyette 4 pilli El Feneri10işaret vermede kullanılabilir, ancak her zaman bitme tehlikesi var Bacard Rom11kendisi antiseptik olarak, şişesi su taşımak için kullanılabilir. Çalar Saat12kuzey yönünü belirlemede, belirli aralıklarla işaret vermede kullanılabilir. Parçalanması durumda içinde çıkan malzeme olta yapımında kullanılabilir Mıknatıslı Pusula13madenlik bir bölgede pusulanın yanılma payı çok fazla Kuzey Yıldızı Kaşifi Adlı Bir Roman14ancak ateşi başlatmada kullanılabilir 1 Şişe Su Dezenfekte Tableti15bölgenin doğal bir ortamı olduğu düşünüldüğünde en gereksiz malzeme Copyright © 2002, Prentice Hall 5

6 adapted from Robbins, OB, 10th ed. SIMULASYON Ortalama Bireysel Doğruluk Puanı (I) Toplam Grup Doğruluk Puanı (II) Kazanç Puanı (I-II) En Düşük Bireysel Puan (IV) 6

7 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Two Types of Problem Soving 7 Analtical Creative MUST CREATES DIFFERENCE

8 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Rational Problem Solving 8 DEFINE THE PROBLEM GENERATE ALTERNATIVE SOLUTIONS EVALUATE & SELECT AN ALTERNATIVE IMPLEMENT & FOLLOW UP

9 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Rational Problem Solving 9 DEFINE THE PROBLEM Differentiate fact from opinion Specify underlying causes State the problem explicitly Identify what Standard is violated Determine whose Problem it is Avoid solutions as problems

10 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Rational Problem Solving 10 Alternatives should solve the specific problem Postpone evaluating alternatives Involve everyone related Match solutions to goals Build on others ideas Consider long-term Short –term consequences GENERATE ALTERNATIVE SOLUTIONS

11 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Rational Problem Solving 11 Implement at proper time in right sequence Evaluate systematically Evaluate relative To goals Evaluate main effects and side effects State the selected alternative explicitly EVALUATE & SELECT AN ALTERNATIVE

12 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Rational Problem Solving 12 Evaluate relative To best standart Provide feedback opportunities Engender acceptance Establish ongoing monitoring system Evaluate based on problem solution IMPLEMENT & FOLLOW UP

13 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Limitations of the Rational Problem-Solving Model Time, competing problem demands (firefighting) Ambiguity of the situation, problem Insufficient, inaccurate information “Brain Strain” – information overload History, habit, commitment Specialties and backgrounds of decision makers: perceptual blocks 13

14 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Limitations of the Rational Problem-Solving Model Individual differences in cognitive styles Self-interest Money Politics, conflict Need to “break set”... 14

15 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Use Creative Problem Solving To “Break Set” When... no acceptable alternative seems to be available all reasonable solutions seem to be blocked no obvious best answer is accessible 15

16 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Creativity Involves the use of intuition, ingenuity, insight Rather than narrowing down to “one best decision,” opening to create new possibilities, many alternatives Outgrowth of training and experience 16

17 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blocks Inhibiting Creative Problem Solving 17 CONSTANCY COMMITMENT COMPRESSION COMPLACENCY

18 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blocks Inhibit Creative Problem Solving One way of looking at a problem or using one approach to define, describe or solve it. 18 CONSTANCY Vertical Thinking Single Language Thinking

19 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Vertical Thinking 19 Defining a problem in a single way and then working on that definition without definition until a solution is reached Vertical Lateral

20 adapted from Robbins, OB, 10th ed. SINGLE LANGUAGE THINKING = >4 Thinking about a problem or solution in terms of a verbal language Two plus one is greater than four

21 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blocks Inhibit Creative Problem Solving Becoming commited to a particular point of view and defining or solving the problem through this view 21 Stereotyping Based on Pass Expreince Ignoring Commonalities COMMITMENT

22 adapted from Robbins, OB, 10th ed.22 Stereotyping Based on Pass Expreince Defining a present problem in terms of problems faced in past and looking for similar solutions.

23 adapted from Robbins, OB, 10th ed.23 Ignoring Commonalities A failure to identify similarities among seeminly disparate pieces of data

24 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blocks Inhibit Creativity Compression Looking too narrow to a problem, screening out relevant data, 24

25 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Artificially constraining a problem vs Rejecting real constraints Copyright © 2002, Prentice Hall25 Not seeing the forest for the trees and as a result not beeing able to generate a solution or define a problem so broadly that it can't be solved--in other words, you're looking at the forest and missing the trees entirely, e.g. Distinguish figure from ground

26 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blocks Inhibit Creativity Complacency Conceptual blocks resulting from fear, ignorance, insecurity or just plain mental laziness ◦Lack of questioning – when was the last time you asked three “why” questions in a row? ◦Bias against thinking – left brain more likely to be used than right Copyright © 2002, Prentice Hall26

27 adapted from Robbins, OB, 10th ed. LEFT VS RIGHT BRAIN LEFT BRAIN FUNCTIONS uses logic detail oriented facts rule words and language present and past math and science Acknowledges knows object name reality based forms strategies Practical safe 27 RIGHT BRAIN FUNCTIONS uses feeling "big picture" oriented imagination rules symbols and images present and future philosophy & religion believes, appreciates knows object function fantasy based presents possibilities Impetuous risk taking

28 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Stages in Conceptual Blockbusting Preparation 28 Incubation Illumination Verification

29 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Stages in Conceptual Blockbusting 29 Preparation Your efforts to solve the problem rationally may have resulted in your completing this stage, which includes data gathering, problem definition, alternative generation, and at least preliminary evaluation of alternatives. However, in this stage of the creative model, you may need to backtrack and see if you defined the problem correctly or exhausted the alternatives.

30 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Stages in Conceptual Blockbusting Incubation Try to stop thinking about the problem consciously for a day or two. Your mind will continue to work on the problem in the background and may generate some observations or ideas that your conscious mind has missed. 30

31 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Stages in Conceptual Blockbusting Illuminate In this stage, you recognize a new idea or angle that you mind has generated and articulate it as a new problem definition or solution alternative 31

32 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Stages in Conceptual Blockbusting Verify As in the rational model, your creative solution must be evaluated in terms of side effects, universal acceptability, constraints of implementation, and compatibility with mission and vision. 32

33 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Creativity Tips Give yourself relaxation time Find a place where you can think Talk to other people about ideas Ask other people for their suggestions about your problems Read a lot Protect yourself from idea-killers 33

34 adapted from Robbins, OB, 10th ed.34 They asked the master -What is the secret of your success? He answered - Making the right decisions They asked other than most people how can you know what is the best, right decision? He answered -Experience They said okey okey we understand but how do you gain experience ? He answered - Making bad decisions

35 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blockbusting Prior to meeting in groups: ◦Generate your statement that accurately defines the problem ◦Develop at least three alternative solutions to problem During group meeting ◦Agree upon “actual” problem ◦Develop a group solution to problem 35

36 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Conceptual Blockbusting After agreeing on problem and solution, generate AT LEAST 5 other definitions of the problem Apply creative problem-solving techniques to generate at least 10 new solutions to the problem Be prepared to report the most creative and insightful solution from your group to the class next week 36

37 adapted from Robbins, OB, 10th ed. Discussion Questions – Conceptual Blocks How difficult was it to reach consensus on a problem statement? How quickly did the group select a good alternative in stage 1? What creative problem-solving hints and techniques were most useful in each case? Which were less useful? Which can you use in other problems you face? 37

38 adapted from Robbins, OB, 10th ed. PROBLEM 38 INCREASE IN NUMBER OF DEFECTIVE OUTPUTS INCREASE IN NEW WORK FORCE HIGH RATE OF MACHINE BREAKDOWNS LOW RATES OF SALARY CUT DOWN IN MAINTANCE COSTS INCREASING SALARY RATES INCREASING MAINTANCE FACILITIES DECREASE IN TURNOVER RATE LOW RATE OF MACHINE BREAKDOWNS DECREASE IN NUMBER OF DEFECTIVE OUTPUTS

39 adapted from Robbins, OB, 10th ed.Copyright © 2002, Prentice Hall39 Divide the non shaded area in A to 2 equal pieces B A D C

40 adapted from Robbins, OB, 10th ed.Copyright © 2002, Prentice Hall40 Divide the non shaded area in B to 3 equal pieces B A D C

41 adapted from Robbins, OB, 10th ed.Copyright © 2002, Prentice Hall41 B A D C Divide the non shaded area in C to 4 equal pieces

42 adapted from Robbins, OB, 10th ed.Copyright © 2002, Prentice Hall42 Divide the non shaded area in D to 7 equal pieces B A D C Stereotyping Based on Pass Experience

43 adapted from Robbins, OB, 10th ed.43 Write your name. Right or left hand? Use a scissors to cut out a circle. Right or left hand? Kick a ball. Right or left foot? Step onto a mat with one foot. Right or left foot? Look through a tube. Right or left eye? Cup your ear to listen to a whisper.Right or left ear? Listen through a wall. whisper.Right or left ear? LEFT VS RIGHT BRAIN


"Adapted from Robbins, OB, 10th ed. ORGANIZATIONAL BEHAVIOR." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları