Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
LOJİSTİK BİLGİ SİSTEMLERİ
Unbranded Title Slide KURUMSAL PLANLAMA VE LOJİSTİK BİLGİ SİSTEMLERİ Bülent Süslü Kühne + Nagel Türkiye Deniz Taşımaları Müdürü The background to this slide is transparent to allow any picture to be inserted in the semi-circular area TMMOB Makina Müh. Odası – İzmir Şubesi Endüstri Mühendisliği Bahar Konferansları İzmir, 7-9 Ekim 2004
2
LOJİSTİK BİLGİLERİNİN BAZI TEMEL ÖZELLİKLERİ
Lojistik bilgileri dinamiktir. Güncellenme tek bir kaynaktan yapılamaz. Bilgiler 7/24 düzeninde ve global olarak oluşturulur. Bilgilerin formatları her bir kaynakta farklıdır. “What if “ senaryoları her zaman mevcut kaynaklarla oluşturulamayabilir.
3
KURUMSAL KAYNAK KULLANIM PLANLAMA (ERP) VE BAZI ZORLUKLAR (*)
Müşteri ve tedarikçilerle entegrasyon Ağdaki fabrikalar arasında kapasite planlama Lojistikle ilgili planlama ve karar destek sistemleri. (*) Bolseth & Sagegg, ERP in Manufacturing Network
4
ERP UYGULAMASI İLE İLGİLİ BAZI ZORLUKLAR - II
ERP sadece ATP (Available to Promise) değil, CTP ( Capable to Deliver) bilgisi de sunabilmelidir. Global işleyen bir LIS ( Logistics Information System) ile entegre edilebilmelidir. ERP sadece bilgi sistemlerinin entegrasyonu ile sınırlı kalmamalı, uygulama sistemleri ile de entegre olabilmelidir.
5
Tedarik Zincirinde Ağ Yönetiminin Entegrasyonu
Tedarik Zinciri Yönetimi Matriksi Satınalma Üretim Dağıtım Satış Master Planlama Talep Planlaması Malzeme Ihtiyaç Üretim Programlama Sipariş Karşılama & ATP Stratejik Planlama UZUN VADE ORTA VADE short-term Distribution Planning Transport Dağıtım Planlaması TZY – Ağ Yönetimi Lojistik Hizmet Alımı
6
Taşıma Programlamasında Fırsatlar
Toplam taşıma maliyetlerinin minimizasyonu, hacim kullanımının artırılması ve katedilen mesafelerin azaltılması ile mümkündür. Bunun için … Taşımacı seçimi ve Taşıma modu seçimine ait DİNAMİK BİLGİ gerekir.... The optimisation of transportation scheduling requires a global perspective on all the transportation needs of a global supply chain network. To do so, all transportation requirements must be stored in a single data repository. This data then needs to be fed to a solver that will apply a specific optimisation logic (which contains a blend of linear and non-linear programming logics) to minimize the total transportation cost by doing two things: • Increasing the utilization of the transportation space -- in other words, trying to fill the transportation loads as close as possible to 100%. • Reducing the total kilometres. The optimisation logic to reach this cost minimization is actually quite complex. It needs to consider variables such as carrier selection, mode selection (when there are alternatives between plane, train, boat or road, etc.), hub selection (i.e., defining where the products should be ideally cross-docked to minimize the transportation costs), routing definition (for minimizing the total transportation mileage), and use of techniques such as backhauling or deadheads (which try to combine different shipments and different routes to minimize the distance during which the trucks or the trains remain empty).
7
Taşıma Programlamasında Fırsatlar
AYRICA Toplama Merkezleri / Üs (Hub) Seçimi ve Hat ( route) Seçimine ait bilgilere ihtiyaç vardır. The optimisation of transportation scheduling requires a global perspective on all the transportation needs of a global supply chain network. To do so, all transportation requirements must be stored in a single data repository. This data then needs to be fed to a solver that will apply a specific optimisation logic (which contains a blend of linear and non-linear programming logics) to minimize the total transportation cost by doing two things: • Increasing the utilization of the transportation space -- in other words, trying to fill the transportation loads as close as possible to 100%. • Reducing the total kilometres. The optimisation logic to reach this cost minimization is actually quite complex. It needs to consider variables such as carrier selection, mode selection (when there are alternatives between plane, train, boat or road, etc.), hub selection (i.e., defining where the products should be ideally cross-docked to minimize the transportation costs), routing definition (for minimizing the total transportation mileage), and use of techniques such as backhauling or deadheads (which try to combine different shipments and different routes to minimize the distance during which the trucks or the trains remain empty).
8
KN iLog Tedarik Zinciri Yönetimi Tasarruf İmkanları – Örnek bir çalışmadan rakamlar
Genel Toplam= % 13.1 Toplam Taşıma Maliyetlerinden Tasarruf ( %) % 1,0 % 2,8 % 2,9 % 3,6 % 2,8 Bütün Taşımalar için yıllık ihale Workflow Konsepti Diğer iyileştirmeler Ek hacimden dolayı Ölçek Ekonomisi Kısa Dönem On-line İhaleler Örnek :Endüstri Malları
9
Taşıma Maliyetlerinde Optimizasyon
Yer Yükleme/ Sipariş Emirleri Yükler Taşımacı / Hizmetler Toplama-Kross Dok Yükler Taşımacı / Hizmetler Müşteri Potansiyel Optimizasyon Konuları: Yük Oluşturma: Konsolidasyon İmkanının Araştırılması Taşımacı Seçimi : İhtiyaç duyulan hizmeti , uygun zamanlama ile sunabilecek en ucuz taşımacının seçimi. Routing: : En ucuz ve ihtiyaç duyulan zamanda gerçekleştirilebilir hattın seçimi Toplama Merkezi: Hub opitmizasyonu
10
İHTİYAÇ DUYULAN BİLGİ DETAYINA BİR ÖRNEK :
Data Pad shows searches pre-defined by user group Navigation Bar – represent Supply Chain in a hierarchical ‘tree’ format HTL NVM Key features; Visibility of Shipments in the supply chain at Delivery Note line and Box level. Monitoring of shipments in the supply chain at Delivery Note line level Visibility & Monitoring of shipments are defined by user work function; Customer Service Desk Channel or Applestore (internet) business Country of Destination Network operations EDC LUX National DC’s in Europe Alerts are user defined, e.g Mis-routed, delayed, or priority shipments Alert Container Displays current alert list
11
SORULARINIZ İÇİN E-mail: bulent.suslu@kuehne-nagel.com Veya
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.