Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Lojistik Yönetimi-4 Sipariş Hazırlama Prof. Dr. Alpaslan FIĞLALI Mart 2008.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Lojistik Yönetimi-4 Sipariş Hazırlama Prof. Dr. Alpaslan FIĞLALI Mart 2008."— Sunum transkripti:

1 Lojistik Yönetimi-4 Sipariş Hazırlama Prof. Dr. Alpaslan FIĞLALI Mart 2008

2 2 İçerik Sipariş işleme çevrimi  Sipariş listesi hazırlama  Sipariş iletme  Sipariş girişi  Sipariş hazırlama (toplama)  Sipariş durumu izleme / raporlama Sipariş işleme politikaları ve sistem tasarımı Sipariş işleme politikaları ve sistem tasarımı  Öncelik kuralları ve sistem performansı  1 ve 2 operasyonlu örnekler

3 3 Sipariş İşleme Sistemi  Sipariş işleme adımları aşağıdaki gibi tanımlanabilir:

4 4 Sipariş listesi hazırlama

5 5  Sipariş listesi hazırlama, ürün veya hizmetin formel olarak talep edilmesi için gerekli adımları kapsar.  Adımlar aşağıdakileri içerebilir:  Tedarikçinin seçimi  Stok ve fiyat doğrulama  Model, bulunabilirlik, teslim koşulları vb. konulardaki ödünleşmelerin analizi ve karar verme.

6 6 Sipariş listesi hazırlama  Sipariş listesi hazırlama adımı zaman alıcı olabilir ve yoğun çaba gerektirebileceği gibi;  İhale / teklif / pazarlık  Stok ve özel koşulların kontrolü  Kısa zamanda ve düşük maliyetle de olabilir:  Barkod aracılığıyla stoktan düşerek (EDI - electronic data interchange).  Web sitesi aracılığıyla  Satış elemanlarını aracılığıyla sahada (laptop kullanarak).

7 7 Sipariş iletme  Sipariş işlemenin bu adımı hangi alternatifleri içerir?

8 8 Sipariş iletme  Sipariş iletme, sipariş formunun ihtiyaç kaynağından tedarikçinin sistemine giriş noktasına kadarki hareketini tanımlar.  Manuel sistem: kargo, posta, satış elemanlarının sipariş toplaması, vb.  Elektronik: 800’lü numaralar, web sitesi, e- mail  Ara yöntem: faks, vb.  Neler dikkate alınmalı: hatasızlık, kredi kontrolü ve hesap kontrolü.

9 9 Sipariş girişi

10 10 Sipariş giriş süreci  Kapsadığı faaliyetler:  Sipariş doğruluk kontrolü (parça no.,vb.)  Envanter ve fiyat kontrolü  Kredi kontrolü / ödeme koşulları/ faturalama  Eksik sipariş tamamlama ve/veya imalat programı

11 11 Tahmin aracı olarak sipariş girişi  Sipariş girişi planlama açısından kritiktir.  Pazardaki eğilimleri tanımlamaya yarayacak bilgileri sağlar.  Bu bilgi ayrıca üretim planlama, depo yerleşimi, sipariş verme noktası, nakliye planlaması vb. konularda da değerlidir.

12 12 Sipariş giriş sürecinin tasarımı ve uygulama prosedürleri hizmet düzeyini etkiler:  Belirlenen öncelikler sipariş tamamlama süresini etkiler,  Minimum sipariş miktarı (imalatı tetikleyici veya nakliye maliyetini düşürücü)  Belirli tarihler içeren promosyonlar  Sipariş giriş teknolojisi seçimi fiyatı ve hizmet kalitesini etkiler

13 13 Sipariş giriş adımını doğru yapmak önemlidir:  Hatalı giriş, siparişin müşteri beklentilerini karşılamayacağının garantisidir…  Küçük hatalar, toplamda vahim sonuçlar doğurabilir:  Sipariş listesinin ortalama 8 kalem malzeme içerdiğini ve görevlinin %1 hatayla çalıştığını varsayalım  Siparişin doğru girilmiş olma ihtimali:  Olasılık= (.99) (.99) (.99) (.99) (.99) (.99) (.99) (.99) = 92%

14 14 Sipariş hazırlama (toplama)

15 15 Sipariş hazırlama (toplama)  Sipariş hazırlama, sipariş edilen kalemlerin elde edilmesi, üretimi veya herhangi bir şekilde bulunmasından nakliye için hazırlanması sürecini kapsar:  Pek çok adım içerir.  Temin, toplama,kontrol.  Ambalajlama / paletleme vb. nakliye hazırlığı  Taşıma düzenlemesi, dokümantasyonu

16 16 Sipariş tamlığı tüm kalemlerin stokta bulundurulmasını gerektirir  Sipariş tamlığı müşteri hizmet düzeyinde önemli bir gösterge;  Elde bulunmama olasılıkları bu aşamada önemli rol oynuyor  %95 bulunurluk düzeyinde 6 kalem malzeme için siparişi tam karşılama olasılığı oldukça küçüktür:  Altı kalemin tümünün karşılanma olasılığı =(.95)(.95)(.95)(.95)(.95)(.95)=74%  Pek büyük değil!

17 17 Sipariş hazırlama yöntemine ilişkin değerlendirmeler:  Müşteriye olan taahhütler sipariş hazırlama adımında operasyonelleştirilir.  Hizmet düzeyi ile ilgili amaçlara bu aşamada ulaşılır ya da başarılamaz  Tüm siparişler açısından bakıldığında öncelik kuralları performansı etkiler  FIFO, en kısa toplama süresi, gecikme minimizasyonu, müşteri büyüklüğü/önceliği, sipariş karmaşıklık derecesi.  Siparişin önemi, toplam performans ve adalet ilkesi esas alınmalı.

18 18 Sipariş durumu izleme / Raporlama  Müşteri siparişinin durumuna ilişkin bilgi sahibi olmalı:  Son dönemlerde müşteriye önemli katma değer sağlayan bir faaliyet.  Teknolojik gelişmeler bu alanı çok büyük ölçüde destekliyor.

19 19  Sürece tekrar bütüncül olarak bakarsak:

20 20 Sipariş işleme süresini etkileyen diğer faktörler  Yönetim politikaları ve uygulamaları sistem performansının belirleyicisidir:  Sıralı veya paralel işleme: Sıralı işlemede bir önceki adım bitmeden diğeri başlayamaz. Genellikle zorunlu değildir ve işlem süresini uzatır.  Parti oluşturma ve konsolidasyon işleme ve nakliye maliyetini düşürür ancak beklemeden dolayı çevrim süreleri uzar.

21 21 Sistem tasarımı  Lojistik sistem tasarlayıcılar sipariş işleme sisteminden maksimum faydayı sağlayabilmek için etkinlik ölçütlerini ve ilişkili politikaları bir arada düşünmelidir.  İzleyen örnekte hem bu konuya ışık tutulmakta hem de yaygın kullanılan çizelgeleme kuralları tanımlanmaktadır.  Gelen siparişleri nasıl önceliklendirmeliyiz?

22 22 Çizelgeleme örneği  Elimizdeki 5 siparişi dört farklı öncelik kuralıyla işleyeceğiz:  FIFO- First In First Out (first come first served)  SPT- shortest processing time  EDD- earliest due date  LPT- longest processing time

23 23 Etkinlik ölçütleri  Kurumumuz ve müşteriler açısından hangi performans göstergeleri önemlidir? Dört olası ölçüt: 1. Ortalama sipariş tamamlama süresi: toplam akış zamanı / işlenen sipariş sayısı 2. Ortalama gecikme: geciken gün sayısı / işlenen sipariş sayısı 3. Kullanım oranı(utilization) toplam işleme zamanı (total processing time) / toplam akış zamanı(total flow time) 4. Sistemdeki ortalama sipariş sayısı: toplam akış zamanı / toplam işleme zamanı “akış zamanı” her siparişin sistemde harcadığı zamandır (bekleme+işleme).

24 24 FIFO Sonuçları (first come first served)  Average completion time is 77/5= 15.4 days  Total Flow Time/Orders Processed  Average lateness is 11/5 = 2.2 days  # late days / orders processed  Utilization is 28/77= 36.4%  Total processing time / total flow time  Average orders in system is 77/28 = 2.75 jobs  Total flow time / total processing time

25 25 SPT Sonuçları (shortest processing time)  Average completion time is 65/5= 13 days  Average lateness is 9/5 =1.8 days  Utilization is 28/65= 43.1% (100%=28/28)  Average orders in system is 65/28 = 2.32 jobs Reordered according to processing time

26 26 EDD Sonuçları (earliest due date)  Average completion time is 68/5= 13.6 days  Average lateness is 6/5 =1.2 days  Utilization is 28/68= 41.2%  Average orders in system is 68/28 = 2.42 jobs

27 27 LPT Sonuçları (longest processing time)  Average completion time is 103/5= 20.6 days  Average lateness is 48/5 =9.6 days  Utilization is 28/103= 28.2%  Average orders in system is 103/28 = 3.68 jobs

28 28 Hangi kuralı uygulamak gerekir?  Neden?

29 29 Sonuçların özeti  LPT en düşük etkinlik  SPT ölçütlerin üçü açısından iyi  EDD gecikmeler açısından en iyi  FCFS ortalama performans

30 30 Örnekten çıkan yorumlar:  Çizelgeleme yöntemi (ve tabii diğer politikalar) sistem etkinliğini belirler. Etkinlik pek çok farklı ölçütle tanımlanabilir:  Tüm göstergeler açısından en iyiyi sağlayan ve tüm ihtiyaçları karşılayan bir yöntem yoktur.  SPT akış zamanı ve sistemdeki sipariş sayısının minimizasyonunda en iyisi. Uzun süreli işler sonraya bırakılıyor.  FCFS çoğu alanda en iyi olmadığı gibi, en kötü de değil. Avantajı – Müşteri tarafından adil olarak algılanması.  Bu örnek gerçek hayatla karşılaştırıldığında çok basit.  Karmaşık problemlerde simülasyon kullanılabilir

31 SÜREÇ İKİ OPERASYON İÇERİRSE 1. Operasyon: Giriş Evrak İşleri ve Raftan Toplama 2. Operasyon: Paketleme ve Çıkış İşlemleri

32 32

33 33 FIFO

34 34 SPT

35 35 EDD

36 36 LPT

37 37 PERFORMANS KARŞILAŞTIRMASI Cmax: Toplam Tamamlanma Süresi Tmax: Maksimum Gecikme ∑Uj: Geciken İş Sayısı ∑Cj: Toplam Akış Zamanı ∑Tj: Toplam Gecikme

38 38 Özet Sipariş işleme çevrimi  Sipariş listesi hazırlama  Sipariş iletme  Sipariş girişi  Sipariş hazırlama (toplama)  Sipariş durumu izleme / raporlama Sipariş işleme politikaları ve sistem tasarımı Sipariş işleme politikaları ve sistem tasarımı  Öncelik kuralları (FİFO, SPT, LPT, EDD) ve sistem performansı  1 ve 2 operasyonlu örnekler


"Lojistik Yönetimi-4 Sipariş Hazırlama Prof. Dr. Alpaslan FIĞLALI Mart 2008." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları