Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 1  JIROSKOP nedir? Basit olarak, dönme eksenindeki açısal değişmeyi hisseden bir araçtır. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 1  JIROSKOP nedir? Basit olarak, dönme eksenindeki açısal değişmeyi hisseden bir araçtır. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1."— Sunum transkripti:

1

2 Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 1

3  JIROSKOP nedir? Basit olarak, dönme eksenindeki açısal değişmeyi hisseden bir araçtır. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 2

4  JIROSKOP’lar, yerçekimine karşı koydukları ve kendilerine has bir yörüngeye sahip oldukları nedenli ile karmaşık olabilirler. Bu özellikleri JIROSKOP’a, bisiklet sistemlerinden uzay araçlarındaki gelişmiş navigasyon sistemlerine kadar geniş bir yelpazede kullanım alanı sağlar. Tipik bir uçak pusuladan otopilot sistemine kadar her şeyde JIROSKOP kullanır. Örneğin, Rus MIR istasyonunda güneşe olan doğrultuyu korumak için 11 adet JIROSKOP kullanmıştır. Ayrıca Hubble Uzay Teleskop’unda bir grup navigasyonel JIROSKOP kullanılmıştır. Yo-yoo’lar ve Frissbee’ler de jiroskobik etki sayesinde çalışırlar. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 3

5 1.Mekanik 2.Piezoelektrik 3.Lazer 4.Quantum Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 4

6  Mekanik JIROSKOP, tekerlekleri bir motor yardımıyla döndüğünden daha büyük bir güç kaynağına, pile ihtiyaç duyar. Ayrıca vida, miller gibi hareketli parçalar aşınabildiği için hassasiyetleri düşebilmektedir. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 5

7  Piezo yapıdaki jiroskop, silikon-diokside(quartz) kristallerinden üretilmiştir. Bu malzemeler yapıya sürüldüklerinde dönüş oranına göre JIROSKOP sinyal üretir. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 6

8  Lazer JIROSKOP yapısında iki adet kiriş, foto-dedektöre karşı yerleştirilmiştir. Eğer dönme meydana gelirse, desteğin birisinin açısı diğerine göre değişmeye başlar. Bir diyot bu sinyalleri dijital darbe’ye(pulse) çevirir (tipik olarak her “darbe (pulse)”.0005 derecedir). Diğer bir deyişle darbe oranı dönmenin oranını gösterir. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 7

9 Kontrol momenti jiroskopu Integrasyon Jiroskopu Titreşim jiroskopu Jiroskopik Pusula Aerotrim Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 8 • Skylab • MIR space stations • International Space Station. • Seyahat Mesafesi ölçer Ufak ve hassastır • Fotoğraf sabitleme • R/C Uçak & Helikopterler • Otomotiv • Segway Scooter • Nintendo • Kardiyovasküler-Denge Pilot ve Astronotlar • Doğru kuzeyi göstermeye yarar

10 YUNUSLAMA (PITCHING) YALPA (ROLLING) SAPMA (YAWING) Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 9

11  Uçak, uzay mekiği gibi araçlarda kuzey yönünü bulabilmek için kullanılan navigasyon sistemlerinde yer alır. (INERTIAL NAVIGATION SYSTEMS ) (INS) [Gyrocompass]  Yarış arabalarında, motorsikletlerde, botlarda, tek raylı  trenlerde, model uçaklarda servolarla bütünleşik olarak yer alır, helikopterlerde denge ve kararlılığa yardımcı olur.  Bilgisayarlarda işaretçi araçlarında  Sanal gerçeklik sistemlerinde  Bilimsel canlandırma alanında  Scooter’larda (Segway)  Robotlarda  Levitron (TM) *** Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 10

12 Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 11

13 Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 12

14 Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 13 Video 1 Video 2

15 Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 14

16 Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 15


"Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1 1  JIROSKOP nedir? Basit olarak, dönme eksenindeki açısal değişmeyi hisseden bir araçtır. Şeref Güneysu- Uçak Mühendisliği-1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları