Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ERGENLERDE ÖFKE VE SALDIRGAN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ERGENLERDE ÖFKE VE SALDIRGAN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ."— Sunum transkripti:

1 ERGENLERDE ÖFKE VE SALDIRGAN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ

2 Öfke: aşırı kızgınlık duygusudur. Öfke gerekli bir duygudur. Öfke duygusunun yaşanma biçimi onu iyi veya kötü kılar. ÖFKE TANIM

3 Plansızlık Evrensellik Kışkırtılabilirlik Öğrenilebilirlik ÖFKENİN ORTAK ÖZELLİKLERİ

4 KIZGINLIK---> ÖFKE ---> SALDIRGANLIK---> ŞİDDET D iğer olumsuz duygulara oranla daha çok zarar verici bir duygudur. SPEKTRUM

5 • Empati Eksikliği • Düşük tahammül düzeyleri • Problem Çözme Becerilerinde Yetersizlik • Sosyal Becerileri Kullanmama • Bu duyguların iş halledebilirliği ve tatlılığı

6  Öfkenin sergilenişinde sorumlu davranış önemlidir.  Hakkını ararken haksızlık yapma veya başkalarını rahatsız etme yaygın bir davranıştır.

7  Agresyonla ilişkili davranışlar belli bir eşiğin üzerine çıktığında davranım bozukluğu, karşı gelme bozukluğu gibi psikiyatrik tanılar alırlar.

8 ERGENLER • Fiziksel ve hormonal değişiklikler • Özerklik • Arkadaş etkisi • Duygusal labilite ve empati eksikliği • Gerçekleşmesi gereken roller

9 BİREYSEL RİSK FAKTÖRLERİ • Erkek • Yoksul • Irk veya azınlıklarda • Şiddet uygulayan bir ailenin üyesi • Çete veya öfke grupları üyesi • Ciddi suç davranışına katılma • Evden kaçma • Evsiz • Alkol ve/veya illegal ilaçlar kullanma •

10 BİREYSEL RİSK FAKTÖRLERİ • Erken çocuklukta agresif davranış öyküsü • Komorbid psikiyatrik tanı Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu Davranım bozukluğu Depresyon • Düşük IQ düzeyi • Zayıf okul başarısı • Öğrenme güçlüğü • Fiziksel veya cinsel taciz öyküsü • Şiddet gösteren arkadaşlar • Suç işleyen arkadaş çevresi • Silaha ulaşma kolaylığı •

11 AİLESEL RİSK FAKTÖRLERİ • Antisosyal anne-baba • Fiziksel agresif ebeveyn • Katı-cezalandırıcı disiplin metotları kullanma • Ebeveyn tarafından zayıf denetim • Erken yaşlarda tek ebeveynli yaşam • Düşük sosyoekonomik düzey • Ebeveynin alkol veya diğer maddeleri kötüye kullanımı • Evsizlik durumu • Erken çocuklukta ebeveyn çatışması • Anne-babaya düşük bağlanma • Erken yaşta anne-baba ayrılığı veya boşanma • Aile bağlarının zayıflığı •

12 ÖFKE VE SALDIRGANLIKLA İLİŞKİLİ SORUNLAR • Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu • İnatlaşma Bozukluğu • Davranım Bozukluğu • Zor Mizaç • Madde Kötüye Kullanımı •

13 ÖFKE VE SALDIRGANLIKLA DİĞER İLİŞKİLİ SORUNLAR • Otistik Spektrum Bozukluklar • Mental Retardasyon • Konuşma Bozuklukları • Duygudurum bozuklukları • Psikotik Bozukluklar • Organik Beyin Hastalıkları

14  Ailenin şiddetten arındırılması  Toplumun şiddetten arındırılması  Şiddet içeren görüntü ve oyunlardan arındırma Birinci Aşama-Korunma

15 Risklere karşı korumadır.  Uygunsuz anne-baba disiplini  Düşük zeka veya ders başarısızlığı  Anne-baba çatışması  Düşük sosyoekonomik düzeyi  Suçlu arkadaş çevresi  Dezorganize çevre Birinci Aşama-Korunma

16 E mpati, kızgınlığı yönetme ve sosyal problem çözme becerileri eğitimleri ile çocuğun sosyal kompetansını artırma ve agresif davranışları azaltma amaçlanır. İkinci Aşama-Korunma

17 KENDİNİ KONTROL ETME Kendini Tanıma ve Özgüven Davranış Kontrolü Duyguların Düzenlenmesi Düşüncelerin Olgunlaşması

18 Yanlış Yaygın İnançlar ÖFKENİ BOŞALTIRSAN RAHATLARSIN BAŞKALARINI DEĞİŞTİREBİLİRSİN Doğru Olan ÖFKEYLE BAŞ EDEBİLİRSİN KENDİNE VE BAŞKALARINA ZARAR VERMEDEN ANLATABİLİRSİN YANLIŞ İNANIŞLAR

19 Binişik Bozuklukların Tanınması ve Tedavisi Bireysel Terapiler - Bilişsel Davranışçı Terapi - Sosyal Beceri Eğitimi - Kızgınlık Yönetimi - Gevşeme ve Sakinleşme Teknikleri Psikofarmakoloji Aile, Okul Yaklaşımları, Grup Terapisi Terapi Yaklaşımları

20 KIZGINLIKLA BAŞETME NASIL ÖĞRETİLİR?

21 Bilişsel Hazırlık Aşaması Farkındalık Düzeyini Artırma Aşaması Beceri kazandırma Gerçek yaşama transfer (aktarma) ÖFKE KONTROL PROGRAMI

22 K ızgınlık ve öfke dahil genel duyguların tanıtılması ……………………… ……………………… ……………………… …………………… Bilişsel Hazırlık ve Farkındalığın Artırılması Aşaması

23 Kızgınlık dahil genel duyguların tanıtılması Kızgınlık ve öfke duygusunun tanıtılması Bilişsel Hazırlık ve Farkındalığın Artırılması Aşaması • Öfkenin şeklini (resmini) çizmek • Öfkenin rengini belirleme (öfke rengi; kırmızı, …) • Öfkeli insan nasıl yürür? • Öfkeli insan nasıl konuşur? göster.... • Öfkeli insan nasıl nefes alır? göster.... • Öfkeli insan nasıl görünür? göster.... • Bir insanın öfkeli olduğunu nasıl anlarız? Rol Oynama

24 Kızgınlık dahil genel duyguların tanıtılması Kızgınlık ve öfke duygusunun tanıtılması Kendisindeki kızgınlık ve öfke duygusunun farkına varması Bilişsel Hazırlık ve Farkındalığın Artırılması Aşaması • Ben öfkeliyken nasıl yürürüm?.. • Ben öfkeliyken nasıl konuşurum?... • Ben öfkeliyken nasıl nefes alıp veriyorum?... • Ben öfkeliyken nasıl görünüyorum?...

25 Kendisindeki kızgınlık ve öfke duygusunun farkına varması • Neler öfkelendirir ?.. • Kimler öfkelendirir ?... • Ne kadar öfkelendirir?.... • Ne kadar sürer? • Sonunda ne olur?.... Bilişsel Hazırlık ve Farkındalığın Artırılması Aşaması

26 Öfke Termometresi

27 Kendisindeki kızgınlık ve öfke duygusunun farkına varması • Öfkeden önceki duygu ne ?.... Bilişsel Hazırlık ve Farkındalığın Artırılması Aşaması ÜZÜNTÜ HAYAL KIRIKLIĞI KAYGI KORKU UTANÇ SUÇLULUK ÖFKE

28 Beceri Kazandırılması Öfkesini duygu ve davranışla değil, “ben” dilini kullanarak sözel ifade etme (verbalize) öğretilmelidir. Konuşma Dili Beden Dili

29 Beceri Kazandırılması Karşıdaki kişiye amaç iletilirken; ben dilini kullanarak ifade önemlidir (davranışının sizi etkileyen yönü, sizi kızdıran durumu ifade etme). Öfke Amaç Karşıdaki birey DOĞRU DAVRANIŞ Amaç Öfke Karşıdaki birey YANLIŞ DAVRANIŞ

30 “Ben” dilini kullanmak Uygun olmayan davranış karşısında ne hissettiğini ifade etmektir. •“Yaramazsın”, “Dikkatsizsin”, “Beni yoruyorsun”, “Beni çok üzüyorsun” •“Gürültü yaptığın zaman rahatsız oluyorum”

31 Beceri Kazandırılması • Grupta iletişim ve geri iletimin verilmesi • Alternatif düşünce ve davranış geliştirmeyi öğretme • Kontrol kimde alıştırmaları.. (kontrol bende alıştırması) • Solunumu düzenleme alıştırmaları • Relaks olmayla ilgili öyküler üretme ve anlatma • Gevşeme egzersizleri • İmajinasyon çalışmaları • Öykülerdeki kahramanları kullanarak öfke kontrol • Okuma alıştırmaları ile konuşmanın renginin değiştirilmesinin öğretilmesi

32 Bilişsel Davranışçı Terapi Yaşanan olumsuzluklara zihnimizin yaptığı yorumlar ve getirdiği açıklamalar; çoğu zaman otomatiktir ve önceki öğreti ve yaşantılarımıza dayalı oluşan şemalara dayalıdır. Bu şemaları değiştirmek zor olsa da imkansız değildir.

33 Öfke Kontrolünde İÇ KONUŞMA Öfkeden Önceki DUYGUYU VE İÇ KONUŞMAYI YAKALAMA ÖFKEYİ TETİKLEYEN BEKLENTİLERİ GERÇEKÇİ BEKLENTİLERLE DEĞİŞTİRME

34 Öfkeyi Köpürten veya Yatıştıran İç Sesler Eşitlikçi düşünen haksızlık yapmak istemeyen BEN Benden taraf olan BEN

35 Benden taraf olan BEN Bütün istediklerim olmalı İstediklerim hemen olmalı Önce benim istek ve ihtiyaçlarım karşılanmalı Benim istek ve ihtiyaçlarım daha önemli İnsanlar ben söylemeden ne istediğimi anlamalı Biri beni gerçekten seviyor ise neye ihtiyacım olduğunu ve ne istediğimi bilir Biri beni gerçekten seviyorsa istediklerimi bana verir veya elde etmem için bana yardım eder

36 Eşitlikçi düşünen haksızlık yapmak istemeyen – gerçekçi BEN İstediğim şeylerin bazılarını elde edebilirim İstediğim şeylerden bazıları hiç bir zaman olmayabilir Çoğu isteğimin gerçekleşmesi için beklemem gerekir Her insanın kendince önemli farklı istek ve ihtiyaçları vardır Herkes ne istediğimi ve neye ihtiyacım olduğunu bilemez Onlarla paylaşmazsam insanlar ne istediğimi ve neye ihtiyacım olduğunu bilemezler İnsanlar beni sevse de istediklerimi yapmayabilir yada yapmak istemeyebilir

37 “Onlar senin canını yaktı / korkuttu bu yanlarında mı kalacak sen de onlara gününü göster” Tamam canım yandı ama şimdi iyiyim. Topu bilerek üzerime atmadılar. Başka ne hissediyorsun, aklından neler geçiyor? “Sana hiç önem vermiyorlar, öyle olsaydı dikkat ederlerdi?” Oyuna dalınca insan etrafı unutur. Ali bana karşı her zaman saygılı bir öğrenci olmuştur. Diğerleri beni tanımıyor bile.

38 Öfkeyi Yatıştıran ve Öfkeyi Artıran İÇ KONUŞMA SATAŞMA yada KIŞKIRTMA karşısında içinden neler söylüyor? ÖFKEYİ ARTIRAN “bilerek canımı yaktı” “kimse benimle alay edemez” “beni küçük düşürmek istiyor” “bana yaptıklarının cezasını çekmeli” ÖFKEYİ YATIŞTIRAN “ istemeden oldu” “alaylarına karşılık vermeye değmez” “alaylarına önem verip kızarsam onun istediği olacak” “insanları dikkatini çekmek istiyor” “onun cezasını vermek için uğraşırsam ben zarar göreceğim” “öfkemi ve davranışlarımı kontrol edebilirim”

39 Ne OLDU?DUYGU ve DAVRANIŞ Aklından geçen (düşünce, yorum, beklenti) Öğretmen derste konuştuğum için azarladı. Arkadaşımın yerdeki çantasına takılınca düştüm Öfke Öğretmene karşılık verme, sınıfı terk etme Öfke Arkadaşa vurma Bu öğretmen bana taktı. Beni herkesin önünde küçük düşürdü, buna izin veremem. Düşmeme neden oldu. Bunu ödetmeliyim ÖFKE GÜNLÜĞÜ

40 ÖFKE GÜNLÜĞÜ (Hassle Log) Larson ve Lochman NEREDE? (ör. Sınıfta, koridorda, evde) NE OLDU? (ör. Birisi vurdu, “hayır” dedi ya da itiraz etti, alay etti, bir şey yapmamı söyledi, bir eşyamı aldı vb.) BEN NE YAPTIM? (ör. Bağırdım, üstüne yürüdüm, ittim, oradan uzaklaştım, öğretmene söyledim vb.) NE KADAR ÖFKELENDİM? ÖFKEMİ KONTROLDE NASILDIM? (Çok iyi, iyi, iyi değil)

41 KASITLI MI? yoksa İSTEMEDEN Mİ? (Davranışın nedenini açıklarken sosyal ipuçlarına dikkatin önemini gösteren bir aktivite) Arkadaşına merhaba dedin ama o cevap vermedi. Annen masayı toplamanı istedi. Öğretmenin seni başka bir isimle çağırdı. Yemekte tepsine arkadaşının ayranı döküldü. Arkadaşın doğum gününde hediye almadı. Önüne bakmadan yürüyen arkadaşın çantana çarptı. Bir arkadaşın kalemini aldı ve geri vermedi. Bir arkadaşın sana isim takarak eğlendi. Birisi sert bir bakış attı.

42 Farmakolojik Tedavi Yaklaşımları BozuklukDaha Yüksek Düzeyde Kanıt (1 Kontrollü Çalışma) Daha-Düşük Düzeyde Kanıt (Açık Çalışma) Davranım BozukluğuRisperidon Aripiprazol Haloperidol Lityum Valproik asit Metilfenidat Karbamazepin Klonidin Trazodon DEHBMetilfenidat Klonidin Risperidon Haloperidol Dekstroamfetamin Guanfesin Fluoksetin Sertralin Bipolar BozuklukLityumValproat Risperidon

43 Farmakolojik Tedavi Yaklaşımları DepresyonFluoksetin Sertralin Trazodon AnksiyeteBuspiron Travmatik Beyin ZedelenmesiPropanolol OtizmHaloperidol Risperidon Aripiprazol Trifluperazin Flufenazin Klonidin Fluoksetin Propranolol PTSBPropanolol Mental retardasyonKlorpromazin Haloperidol Aripiprazol Risperidon Propranolol Lityum Karbamazepin

44


"ERGENLERDE ÖFKE VE SALDIRGAN DAVRANIŞLARIN YÖNETİMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları