Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

6335 sayılı KANUN ile değişik 6102 sayılı Yeni TÜRK TİCARET KANUNU’nun TİCARİ İŞLETME Kitabındaki Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Hakkında.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "6335 sayılı KANUN ile değişik 6102 sayılı Yeni TÜRK TİCARET KANUNU’nun TİCARİ İŞLETME Kitabındaki Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Hakkında."— Sunum transkripti:

1 6335 sayılı KANUN ile değişik 6102 sayılı Yeni TÜRK TİCARET KANUNU’nun TİCARİ İŞLETME Kitabındaki Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Hakkında Yrd. Doç. Dr. Burçak Yıldız

2 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
Haksız Rekabet Kavramının hem BK’da hem TTK’da düzenlenmesi şeklindeki ikili sistem, Yeni BK ve TTK sistemlerinde de sürmektedir. 6098 sayılı Borçlar Kanunu’ndan: “Haksız rekabet MADDE 57- Gerçek olmayan haberlerin yayılması veya bu tür ilanların yapılması ya da dürüstlük kurallarına aykırı diğer davranışlarda bulunulması yüzünden müşterileri azalan veya onları kaybetme tehlikesiyle karşılaşan kişi, bu davranışlara son verilmesini ve kusurun varlığı hâlinde zararının giderilmesini isteyebilir. Ticari işlere ait haksız rekabet hakkında Türk Ticaret Kanunu hükümleri saklıdır.” (Aynı yönde bkz. 818 sayılı eBK m. 48)

3 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
BK m. 57 Düzenlemesi Hakkında Eleştiriler: Hüküm, 818 sayılı eBK m. 48’den hemen hemen aynen aktarılmıştır. Oysa mehaz İsviçre BK düzenlemesi, İsviçre’de bağımsız Haksız Rekabet Kanunu kabul edildiğinde yürürlükten kaldırılmıştı. 6098 sayılı BK kabul edilirken, eBK’daki bu hüküm korunmuş; “Ticari işlere ait haksız rekabet hakkında Türk Ticaret Kanunu hükümleri saklıdır” fıkrası eklenmiştir. “Ticari işlere ait haksız rekabet” / “adi işlere ait haksız rekabet” ?Yargıtay: “tarafların, özellikle de davalının tacir olmadığı durumlarda BK m. 57 (eBK m. 48) uygulanır”. TTK m. 54 vd’daki haksız rekabet düzenlemeleri, “bütün katılanlar” lehine hükümler getirmektedir; tacirler için özel hükümler değildir. Nitekim müşterilere, “tüketici derneklerine” ve hatta “esnaf odalarına” dava açma hakkı tanınmış olması, bunun en büyük göstergesidir. TTK’da özel haksız rekabet hükümleri varken, BK m.57 hükmüne uygulama alanı bulmak zorlaşmaktadır.

4 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
Haksız rekabet kavramı ile korunması amaçlanan üstün çıkar ve çıkar grupları, ilk kez Kanun’da açıkça ifade edilmiştir: m. 54.1: “Haksız rekabete ilişkin bu Kısım hükümlerinin amacı, bütün katılanların menfaatine, dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır”. Karş. eTTK: "iktisadi rekabet ten söz ederdi  Bu kavram ise "rakipler arası rekabet"i akla getiriyordu. 6102 sayılı TTK ise: “bütün katılanların menfaatine” ifadesi ile: “rakipler, işletmeler, alıcılar ve tüketicilerin” de korunduğunu açıkça ifade etmiştir.

5 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler TTK’daki haksız rekabet kavramının tanımı ve tespit ederken yararlanılan temel kavramlar değişmiştir. eTTK m. 56 – Haksız rekabet, aldatıcı hareket veya hüsnüniyet kaidelerine aykırı sair suretlerle iktisadi rekabetin her türlü suistimalidir. 6102 sayılı TTK m. 54- (1) Haksız rekabete ilişkin bu Kısım hükümlerinin amacı, bütün katılanların menfaatine, dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır. (2) Rakipler arasında veya tedarik edenlerle müşteriler arasındaki ilişkileri etkileyen aldatıcı veya dürüstlük kuralına diğer şekillerdeki aykırı davranışlar ile ticari uygulamalar haksız ve hukuka aykırıdır.

6 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
eTTK’da haksız rekabet kavramının genel kapsamı belirlenirken; "iktisadî rekabeti suiistimal (kötüye kullanma)" kavramı aranmakta idi. Bu kavram yerine 6102 s TTK’da: “dürüst davranış kuralını ihlâl eden her durum” yeterli görülmüştür.  Dürüst davranış kurallarını ihlal eden, ancak kötüye kullanım teşkil etmeyen davranış ve uygulamalar da, artık haksız rekabet kapsamına dahil edilmiştir.  haksız rekabetin genel tanımının kapsamı genişlemiştir.

7 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
 m. 54.1: Haksız rekabete ilişkin bu Kısım hükümlerinin amacı, … dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır. Gerekçe’den: “Dürüst rekabet, oyunun dürüstlük kurallarına, centilmenliğe uygun olarak oynandığı katışıksız, saf bir rekabettir. Bozulmamış rekabet ise güven duyulan, bir anlamda hilesiz demektir”.  Haksız Rekabet Anlamında Dürüst Davranış Kuralı Hukuka uygun ve bozulmamış rekabet ortamında tüm katılanlar, piyasanın tüm aktörlerinin dürüst davranış kurallarına göre hareket edeceğine güvenmek hakkını haizdir. Dürüstlük kuralını ihlâl eden bu güvene aykırı hareket etmiş olur. Bu da haksız rekabet oluşturur.

8 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
 Haksız rekabetin genel tanımının kapsamının genişlemesinin yanı sıra; somut olarak sayılan örneklerin sayıları da artırılmıştır. “Dürüstlük kuralına aykırı davranışlar ve ticarî uygulamalar (m. 55) Aşağıda sayılan hâller haksız rekabet hâllerinin başlıcalarıdır: (1) dürüstlük kurallarına aykırı reklâm ve satış yöntemleri ve diğer hukuka aykırı davranışlar, (2) sözleşmeyi ihlâle ve sona erdirmeye yöneltmeler, (3) başkalarının iş ürünlerinden yetkisiz yararlanma, (4) üretim ve iş sırlarını hukuka aykırı olarak ifşa etme, (5) iş şartlarına uymama, (6) dürüstlük kurallarına aykırı işlem şartları kullanma. (toplam 23 alt bent. Karş. eTTK m. 57’de 10 bent)

9 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
MADDE 55- (1) Aşağıda sayılan hâller haksız rekabet hâllerinin başlıcalarıdır: a) Dürüstlük kuralına aykırı reklamlar ve satış yöntemleri ile diğer hukuka aykırı davranışlar ve özellikle; 1. Başkalarını veya onların mallarını, iş ürünlerini, fiyatlarını, faaliyetlerini veya ticari işlerini yanlış, yanıltıcı veya gereksiz yere incitici açıklamalarla kötülemek, (aynı yönde bkz. eTTK m. 57/1) 2. Kendisi, ticari işletmesi, işletme işaretleri, malları, iş ürünleri, faaliyetleri, fiyatları, stokları, satış kampanyalarının biçimi ve iş ilişkileri hakkında gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalarda bulunmak veya aynı yollarla üçüncü kişiyi rekabette öne geçirmek, (aynı yönde bkz. eTTK m. 57/3) 3. Paye, diploma veya ödül almadığı hâlde bunlara sahipmişçesine hareket ederek müstesna yeteneğe malik bulunduğu zannını uyandırmaya çalışmak veya buna elverişli doğru olmayan meslek adları ve sembolleri kullanmak, (aynı yönde bkz. eTTK m. 57/4) 4. Başkasının malları, iş ürünleri, faaliyetleri veya işleri ile karıştırılmaya yol açan önlemler almak” (aynı yönde bkz. eTTK m. 57/5)

10 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Karşılaştırmalı Reklam” kavramı, TTK haksız rekabet hükümlerinde ilk kez açıkça düzenlenmiştir. 55/1/a/5- “Kendisini, mallarını, iş ürünlerini, faaliyetlerini, fiyatlarını, gerçeğe aykırı, yanıltıcı, rakibini gereksiz yere kötüleyici veya gereksiz yere onun tanınmışlığından yararlanacak şekilde; başkaları, malları, iş ürünleri veya fiyatlarıyla karşılaştırmak ya da üçüncü kişiyi benzer yollardan öne geçirmek” Karşılaştırmalı reklam: “bir işletmenin kendi ürünü ile başkasının ürününü açıkça belirgin vurgu yaparak karşılaştırması” (Gerekçe). Kural olarak hukuka uygundur; TTK m a.5; bu tür reklamın dürüstlük kurallarına aykırı olduğu halleri göstermektedir: yanlış, yanıltıcı ve rakibi sömürücü karşılaştırıcı reklam.

11 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Karşılaştırmalı Reklam” Aynı yönde bkz sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun m. 61.5: “Aynı ihtiyaçları karşılayan ya da aynı amaca yönelik rakip mal veya hizmetlerin karşılaştırmalı reklamı yapılabilir.”  Hukuka aykırı olan; şartların, karşılaştırılanların farklı olmasıdır: Örneğin, aynı kalitede ve miktarda olmayan ürünler fiyat üzerinden karşılaştırılıyorsa, karşılaştırma dürüstlüğe aykırıdır.

12 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Karşılaştırmalı Reklam” Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği m. 8: Karşılaştırmalı reklamlar, ancak; a) Aldatıcı ve yanıltıcı olmaması, b) Haksız rekabete yol açmaması, c) Karşılaştırılan mal veya hizmetlerin aynı nitelikte olması ve aynı istek ya da ihtiyaca cevap vermesi, ç) Tüketiciye fayda sağlayacak bir hususun karşılaştırılması, d) Karşılaştırılan mal veya hizmetlerin, fiyatı da dahil, bir ya da daha fazla maddi, esaslı, doğrulanabilir ve tipik özelliğinin objektif olarak karşılaştırılması, e) Nesnel, ölçülebilir, sayısal verilere dayanan iddiaların; bilimsel test, rapor veya belgelerle ispatlanması, f) Rakiplerin fikri ve sınai mülkiyet haklarını, ticaret unvanını, işletme adını, diğer ayırt edici işaretlerini, mallarını, hizmetlerini, faaliyetlerini veya diğer özelliklerini kötülememesi veya itibarsızlaştırmaması, g) Menşei belirtilmiş mal veya hizmete ilişkin karşılaştırmada, mal veya hizmetlerin aynı coğrafi yerden olması, ğ) Reklam veren ile rakibinin markası, ticaret unvanı, işletme adı veya diğer bir ayırt edici işareti ya da mal veya hizmetleri ile ilgili karışıklığa yol açmaması, koşullarıyla yapılabilir. (3) Takviye edici gıdaların karşılaştırmalı reklamı yapılamaz.

13 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Karşılaştırmalı Reklam” Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nin 'da yürürlüğe girecek olan m. 8.2 hükmü ise: " Karşılaştırmalı reklamlarda, rakiplere ait isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadeler ile ticaret unvanı veya işletme adlarına, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen hükümlere uygun olması koşuluyla" yer verilebileceğini kabul etmektedir.

14 ”Göstermelik (mostra) ile aldatma" veya "mostra ile avlama" kavramı, haksız rekabet hükümlerimize girmiştir. 55/1/a/6- Seçilmiş bazı malları, iş ürünlerini veya faaliyetleri birden çok kere tedarik fiyatının altında satışa sunmak, bu sunumları reklamlarında özellikle vurgulamak ve bu şekilde müşterilerini, kendisinin veya rakiplerinin yeteneği hakkında yanıltmak; şu kadar ki, satış fiyatının, aynı çeşit malların, iş ürünlerinin veya faaliyetlerinin benzer hacimde alımında uygulanan tedarik fiyatının altında olması hâlinde yanıltmanın varlığı karine olarak kabul olunur; davalı, gerçek tedarik fiyatını ispatladığı takdirde bu fiyat değerlendirmeye esas olur” Dürüstlüğe aykırı olan, sunulan malın "mostra" rolü oynaması, daha açık ifadeyle kalitesi ve tedarik fiyatı ile seçilmiş mallara hatta miktara özgülenmiş bulunmasıdır. Gerçekte; sunanın malı, mostranın kalitesi düzeyinde değildir veya mostrayı gösterenin elinde mostranın kalitesinde yeteri kadar mal yoktur veya satıcı o kalitede malı varsa - daha yüksek fiyatla satmakta, satmayı amaçlamaktadır. Müşteri satış yerine gittiğinde veya mal kendisine gönderildiğinde, kalitesi, sınıfı ve özellikleri itibarıyla hatta bazen fiyatıyla başka bir malla karşılaşabilir ya da o malın bittiği belirtilip başka fiyatta mal verilebilir. Yanıltma karinesi: Reklâmı yapılan fiyatın aynı çeşit malların (iş ürünlerinin veya faaliyetinin) benzer hacimde alımında uygulanan tedarik fiyatının altında olduğu ispatlanırsa, yanıltmanın varlığı ispatlanmış olur.

15 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Müşteriyi ek edimlerle sunumun gerçek değeri hakkında yanıltmak” (m.55/1/a/7) “Müşteriye armağan, prim, promosyonlar gibi avantajlar vaad ederek, vererek veya tanıyarak müşterilerin malın kalitesi, tazeliği, defolu olup olmadığı konusunda fazla düşündürmeden, sözleşme yapmaya yöneltilmektedir. Hükmün ağırlık merkezi müşterinin sunumun gerçek değeri hakkında yanıltılmasıdır. Bu bent dürüstlüğe aykırı iki eylem içermektedir: (1) Müşterinin karar verme özgürlüğü yanılma ile etkilenmektedir (2) Malın değeri armağanlar, bedelsiz verilen mallarla saklanmakta, müşteri bunu düşünmekten saptırılmaktadır.

16 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Saldırgan Satış Yöntemleri” 55/1/a/8- Müşterinin karar verme özgürlüğünü özellikle saldırgan satış yöntemleri ile sınırlamak” Saldırgan satış yönteminden kasıt: müşterinin makbul sayılamayacak güç psikolojik duruma sokularak satın alma zorunluğu altında bırakılmasıdır. “Özellikle saldırgan”: Önemli olan saldırganlığın özellik taşıması ve muhatabını adeta köşeye sıkıştırmasıdır. Örneğin: “kapıdan satış yöntemini uygulayan bir şirket çalışanının bu satışı yapamazsa kotasını dolduramayacağını ve işsiz kalacağını ileri sürerek müşteriyi baskı altında tutması” Ancak hüküm saldırgan reklamları içermez. Saldırgan reklamlar, genel hükmün (m ) kapsamındadır.

17 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Gizlemek” 55/1/a/9- “Malların, iş ürünlerinin veya faaliyetlerin özelliklerini, miktarını, kullanım amaçlarını, yararlarını veya tehlikelerini gizlemek ve bu şekilde müşteriyi yanıltmak” Malların, iş ürünlerinin veya faaliyetlerinin, özellikleri, miktarı, kullanım amaçları veya tehlikeleri gizlenerek müşterinin yanıltılması Yanıltma sadece açıklamalarla değil, malın biçimi, paketleme tarzı, etiketteki takdim gibi görsel algılamalar dahil her türlü araçla yapılabilir. “Meselâ, büyük bir paketten ancak yarısını dolduracak kadar çerez çıkması, tırnak kadar parfümün büyük bir şişeyi alacak kutuya konulması, kolonya şişesinin doluymuş gibi görünmesine rağmen şişenin iç hacminin çok küçük olması gibi.” Gizleme de yanıltmanın, gerçeğe aykırı hareket etmenin özel bir halidir. Karş. “gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalarda bulunmaya” ilişkin m a.2’de müşteri açıklama yapılarak yanıltılmaktadır.

18 “Tüketici Kredilerinde, Taksitli Satış veya Benzeri Satış Şartlarında, Ticaret Unvanını Açıkça Belirtmemek ve/ya Gerçek Maliyeti Karartmak” 55/1/a/10- Taksitle satım sözleşmelerine veya buna benzer hukuki işlemlere ilişkin kamuya yapılan ilanlarda unvanını açıkça belirtmemek, peşin veya toplam satış fiyatını veya taksitle satımdan kaynaklanan ek maliyeti Türk Lirası ve yıllık oranlar üzerinden belirtmemek, 55/1/a/11- Tüketici kredilerine ilişkin kamuya yapılan ilanlarda unvanını açıkça belirtmemek veya kredilerin net tutarlarına, toplam giderlerine, efektif yıllık faizlerine ilişkin açık beyanlarda bulunmamak, 55/1/a/12- İşletmesine ilişkin faaliyetleri çerçevesinde, taksitle satım veya tüketici kredisi sözleşmeleri sunan veya akdeden ve bu bağlamda sözleşmenin konusu, fiyatı, ödeme şartları, sözleşme süresi, müşterinin cayma veya fesih hakkına veya kalan borcu vadeden önce ödeme hakkına ilişkin eksik veya yanlış bilgiler içeren sözleşme formülleri kullanmak.

19 Bu üç bent doğrudan tüketicinin korunması ile ilgili bulunan haksız rekabet hâlleridir. Amaç, tüketici kredilerinde, taksitli satış veya benzeri satış şartlarında, bunlara ilişkin form örneklerinde, ilân ve reklamlarda kullanılan belirsiz, yanıltıcı, aldatıcı ve kandırıcı ifadelere karşı tüketicinin korunmasıdır. Form ve sözleşme örnekleri malın fiyatını, taksit şartlarını, taksit maliyetini, gerçek maliyeti karartabilir. Gerekçe’den: “Taksitle satışın şartlarında açık olmamak, uygulanan faizi veya vade farkını, ödemelerin nasıl yapılacağını ve taksitle satış yapanın unvanını açıklamamak, dürüstlük kurallarına aykırıdır. Çünkü, müşteri (çoğu kez tüketici) sürpriz sayılabilecek oranda yüksek vade farkları ve faiz oranları ile karşılaşabilir; ödemelerin Türk Lirası ile yapılmayacağını, kredi kartı kullanılması halinde ek komisyon istendiğini sonradan görebilir. İlân bir holdingden verilmiş olabilir, satışı yapacak firma açıklanmadığı için, müşteri o grupta tanıdığı şirketten başka, tanımadığı, daha kalitesiz mal satan bir şirketten mal almak durumunda kalabilir”.

20 “Üçüncü kişileri kendisiyle sözleşme yapabilsinler diye, başkalarıyla yapmış oldukları sözleşmeleri ihlale teşvik etmek” “MADDE 55- (1) Aşağıda sayılan hâller haksız rekabet hâllerinin başlıcalarıdır: b) Sözleşmeyi ihlale veya sona erdirmeye yöneltmek; özellikle; 1. Müşterilerle kendisinin bizzat sözleşme yapabilmesi için, onları başkalarıyla yapmış oldukları sözleşmelere aykırı davranmaya yöneltmek, 4. Onunla kendisinin bu tür bir sözleşme yapabilmesi için, taksitle satış, peşin satış veya tüketici kredisi sözleşmesi yapmış olan alıcının veya kredi alan kişinin, bu sözleşmeden caymasına veya peşin satış sözleşmesi yapmış olan alıcının bu sözleşmeyi feshetmesine yöneltmek”

21 Gerekçe’den: “Bir sözleşme, tarafları bağladığı gibi, çok istisnaî kanunî istisnalar bir yana, sadece taraflarca ihlâl edilebilir ve sona erdirilebilir; ancak üçüncü kişiler taraflardan birini sözleşmeyi ihlâle veya sona erdirmeye yöneltebilir. Bir sözleşmenin salt "ihlâli" hukuka aykırıdır; ihlâl kavramı özünde hukuka aykırılığı içerir ve ifade eder. Bir sözleşmenin bir tarafının, açıkçası müşteri konumunda bulunan kişinin, haklı sebebi varsa, şartlar gerektirirse sözleşmeden doğan bir yükümlülüğünü yerine getirmeyi reddedebilir veya sözleşmeyi sona erdirebilir. Ancak, edimi yerine getirmemek veya sözleşmeyi sona erdirmek bir ihlâl ise hukuka aykırıdır. Sözleşme yönünden üçüncü kişinin sözleşmenin tarafını, yani müşteriyi kendisiyle sözleşme yapsın diye sözleşmeyi ihlâle veya sona erdirmeye yöneltmesi haksız rekabettir. Bu eylem zaten (eski) Borçlar Kanununun 41 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında haksız fiildir; (1) numaralı alt bent bunun haksız rekabetteki görünümünü düzenleyen bir lex specialis'dir.”

22 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
MADDE 55- b) Sözleşmeyi ihlale veya sona erdirmeye yöneltmek; özellikle; 2. Üçüncü kişilerin işçilerine, vekillerine ve diğer yardımcı kişilerine, hak etmedikleri ve onları işlerinin ifasında yükümlülüklerine aykırı davranmaya yöneltebilecek yararlar sağlayarak veya önererek, kendisine veya başkalarına çıkar sağlamaya çalışmak, (Aynı yönde bkz. eTTK m. 57/6) 3. İşçileri, vekilleri veya diğer yardımcı kişileri, işverenlerinin veya müvekkillerinin üretim ve iş sırlarını ifşa etmeye veya ele geçirmeye yöneltmek. (Aynı yönde bkz. eTTK m. 57/7)

23 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
“Başkalarının iş ürünlerinden yetkisiz yararlanma”, haksız rekabet hükümleri kapsamında ilk kez açıkça düzenlenmiştir. 55/1/c- “Başkalarının iş ürünlerinden yetkisiz yararlanma; özellikle; 1. Kendisine emanet edilmiş teklif, hesap veya plan gibi bir iş ürününden yetkisiz yararlanmak, 2. Üçüncü kişilere ait teklif, hesap veya plan gibi bir iş ürününden, bunların kendisine yetkisiz olarak tevdi edilmiş veya sağlanmış olduğunun bilinmesi gerektiği hâlde, yararlanmak, 3. Kendisinin uygun bir katkısı olmaksızın başkasına ait pazarlanmaya hazır çalışma ürünlerini teknik çoğaltma yöntemleriyle devralıp onlardan yararlanmak” Hükmün kapsamına giren; hukuken özel olarak korunmayan ancak, iş, faaliyet, üretim vs. yönünden önem taşıyan, teklif, hesap, plan gibi ürünlerden yetkisiz yararlanmaktır. “Rakip firmalarca tam olarak bilinmeyen, ancak üretim ve iş sırrı seviyesine gelmemiş her tür bilgi”. Örneğin satın alacağı ürün ile ilgili olarak piyasadan aldığı teklifler, fizibilite raporları vs.

24 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
d) Üretim ve iş sırlarını hukuka aykırı olarak ifşa etmek; özellikle, gizlice ve izinsiz olarak ele geçirdiği veya başkaca hukuka aykırı bir şekilde öğrendiği bilgileri ve üretenin iş sırlarını değerlendiren veya başkalarına bildiren dürüstlüğe aykırı davranmış olur. (d) bendi ile (b) bendinin (Sözleşmeyi ihlale veya sona erdirmeye yöneltmek) ortak yönleri vardır. Ancak birincisi elde etme, ikincisi ise kullanmayı esas almaktadır. (Aynı yönde bkz. eTTK m. 57/10) e) İş şartlarına uymamak; özellikle kanun veya sözleşmeyle, rakiplere de yüklenmiş olan veya bir meslek dalında veya çevrede olağan olan iş şartlarına uymayanlar dürüstlüğe aykırı davranmış olur.

25 Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler
Dürüstlük kuralına aykırı (genel) işlem şartları kullanılmasını, 6102 sayılı TTK, haksız rekabet hükümleri kapsamında değerlendirmiştir. TTK m. 55/1/c- “Dürüstlük kuralına aykırı işlem şartları kullanmak. Özellikle yanıltıcı bir şekilde diğer taraf aleyhine; 1. Doğrudan veya yorum yoluyla uygulanacak kanuni düzenlemeden önemli ölçüde ayrılan, veya 2. Sözleşmenin niteliğine önemli ölçüde aykırı haklar ve borçlar dağılımını öngören, önceden yazılmış genel işlem şartlarını kullananlar dürüstlüğe aykırı davranmış olur.”

26 Dürüstlük Kuralına Aykırı (Genel) İşlem Şartları Kullanılmasının
Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Dürüstlük Kuralına Aykırı (Genel) İşlem Şartları Kullanılmasının Haksız Rekabet Açısından Değerlendirilmesi İsviçre hukukunda genel işlem şartlarına ilişkin pozitif düzenleme: sadece Haksız Rekabet Kanunu’nda (m. 8) (Ancak yine de konu 93/13 sayılı Tüketici Sözleşmelerinde Yer Alan Dürüstlüğe Aykırı Kayıtlara İlişkin AB Yönergesi’ne uyumlu şekilde düzenlenmiştir) Alman hukukunda genel işlem şartlarına ilişkin pozitif düzenleme: sadece Alman Medeni Kanunu’nda (§ 305 vd) Alman Haksız Rekabet Kanunu’nda GİŞ’na ilişkin hüküm yok. Türk hukukunda genel işlem şartları ise: Hem BK m Hem Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun m. 5 Hem TTK m c’de düzenlenmiştir.

27 Dürüstlük Kuralına Aykırı (Genel) İşlem Şartları Kullanılmasının
Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Dürüstlük Kuralına Aykırı (Genel) İşlem Şartları Kullanılmasının Haksız Rekabet Açısından Değerlendirilmesi Türk hukukunda genel işlem şartları : Hem BK m Hem Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun m. 5 Hem TTK m c’de düzenlenmiştir. BK m. 20 vd hükümleri ile TTK m c hükümlerinin “yarışan hükümler” niteliğinde oldukları kabul edilmektedir. Ancak BK’dan farklı olarak, TTK’nın amacı “sözleşmeyi müzakere etme olanağı bulamamış, sözleşmenin zayıf tarafını korumak” değildir; bu nedenle genel işlem şartlarını, taraflar arasındaki sözleşme ilişkisini dikkate alarak somut ilişkiye göre denetlemez. TTK, bozulmamış rekabetin korunması amacından hareketle soyut, genel bir denetimi amaçlar.

28 Haksız Rekabet Haksız Rekabetten söz edilebilmesi için:
Davacı ile davalı arasında rekabet ilişkisi aranmaz. Davacının zarara uğraması, sadece tazminat davası açılabilmesi açısından önemlidir; diğer davalar açısından zarar tehlikesi dahi yeterlidir.

29 Haksız Rekabet Haksız Rekabet Halinde Davacı (TTK m. 56) 1- “müşterileri, kredisi, meslekî itibarı, ticari faaliyetleri veya diğer ekonomik menfaatleri zarar gören veya böyle bir tehlikeyle karşılaşabilecek olan kimse” 2- Ekonomik çıkarları zarar gören veya böyle bir tehlikeyle karşılaşabilecek müşteriler, (araçların ve malların imhasını isteyemezler) 3- Ticaret ve sanayi odaları, esnaf odaları, borsalar ve tüzüklerine göre üyelerinin ekonomik menfaatlerini korumaya yetkili bulunan diğer meslekî ve ekonomik birlikler ile tüzüklerine göre tüketicilerin ekonomik menfaatlerini koruyan sivil toplum kuruluşlarıyla kamusal nitelikteki kurumlar (karş. kendilerinin veya şubelerinin azaları bir ve ikinci fıkralar gereğince dava açmak hakkını haiz olması şartı aranmaksızın)

30 Haksız Rekabet Halinde Açılabilecek Davalar (TTK m. 56)
MADDE 56- (1) Haksız rekabet sebebiyle müşterileri, kredisi, meslekî itibarı, ticari faaliyetleri veya diğer ekonomik menfaatleri zarar gören veya böyle bir tehlikeyle karşılaşabilecek olan kimse; a) Fiilin haksız olup olmadığının tespitini, b) Haksız rekabetin men’ini, c) Haksız rekabetin sonucu olan maddi durumun ortadan kaldırılmasını, haksız rekabet yanlış veya yanıltıcı beyanlarla yapılmışsa bu beyanların düzeltilmesini ve tecavüzün önlenmesi için kaçınılmaz ise, haksız rekabetin işlenmesinde etkili olan araçların ve malların imhasını, d) Kusur varsa zarar ve zıyanın tazminini, e) Türk Borçlar Kanununun 58 inci maddesinde öngörülen şartların varlığında manevi tazminat verilmesini, isteyebilir. Davacı lehine ve (d) bendi hükmünce tazminat olarak hâkim, haksız rekabet sonucunda davalının elde etmesi mümkün görülen menfaatin karşılığına da karar verebilir.

31 Haksız Rekabet Halinde Açılabilecek Davalar (TTK m. 56)
MADDE (2) Ekonomik çıkarları zarar gören veya böyle bir tehlikeyle karşılaşabilecek müşteriler de birinci fıkradaki davaları açabilirler, ancak araçların ve malların imhasını isteyemezler. (3) Ticaret ve sanayi odaları, esnaf odaları, borsalar ve tüzüklerine göre üyelerinin ekonomik menfaatlerini korumaya yetkili bulunan diğer meslekî ve ekonomik birlikler ile tüzüklerine göre tüketicilerin ekonomik menfaatlerini koruyan sivil toplum kuruluşlarıyla kamusal nitelikteki kurumlar da birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde yazılı davaları açabilirler. (4) Bir kimse aleyhine birinci fıkranın (b) ve (c) bentleri gereğince verilmiş olan hüküm, haksız rekabete konu malları, doğrudan veya dolaylı bir şekilde ondan ticari amaçla elde etmiş olan kişiler hakkında da icra olunur.

32 Haksız Rekabet Halinde Hizmet Sağlayıcılarının
Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Haksız Rekabet Halinde Hizmet Sağlayıcılarının Sorumsuzluğuna İlişkin Olarak: (4) Haksız rekabet fiilinin iletimini başlatmamış, iletimin alıcısını veya fiili oluşturan içeriği seçmemiş veya fiili gerçekleştirecek şekilde değiştirmemişse, bu maddenin birinci fıkrasındaki davalar hizmet sağlayıcısı aleyhine açılamaz; tedbir kararı verilemez. Mahkeme haksız rekabet eyleminin olumsuz sonuçlarının kapsamlı veya vereceği zararın büyük olacağı durumlarda ilgili hizmet sağlayıcısını da dinleyerek, haksız rekabet fiilinin sona erdirilmesini veya önlenmesine ilişkin tedbir kararını hizmet sağlayıcı aleyhine de verebilir veya içeriğin geçici olarak kaldırılması dâhil somut olaya uyan uygulanabilir başka tedbirler alabilir. (nedeni: bilgi toplumu çağında, bir bilginin sadece erişimini gerçekleştiren hizmet sağlayıcılarının, haksız rekabeti oluşturan içerikle ilgili olmadıkları düşünülmüştür)


"6335 sayılı KANUN ile değişik 6102 sayılı Yeni TÜRK TİCARET KANUNU’nun TİCARİ İŞLETME Kitabındaki Haksız Rekabet Konusundaki Değişiklikler Hakkında." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları