Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

 Garipçiler, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday’ın öncülüğünü yaptığı şiir akımının adıdır.  Türk şiirinde o güne kadar yer etmiş kalıp ve.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: " Garipçiler, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday’ın öncülüğünü yaptığı şiir akımının adıdır.  Türk şiirinde o güne kadar yer etmiş kalıp ve."— Sunum transkripti:

1

2  Garipçiler, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday’ın öncülüğünü yaptığı şiir akımının adıdır.  Türk şiirinde o güne kadar yer etmiş kalıp ve anlayışlardan kurtulmak gerektiğini savunur ve biçimciliğe, duygusallığa karşı çıkıp, söyleyiş güzelliğini esas alır.  1941’de Orhan Veli, M. Cevdet Anday ve Oktay Rıfat üçlüsü, şiirde varolan aşırı duygusallığa, şairaneliğe, basma kalıp söyleyişe başkaldıran şiirlerini Garip adıyla bir kitapta topladılar.

3  Kitaba koyulan Garip adı zamanla hem 3 şairi yansıtan bir kimlik kazandı hem de Türk şiirinde yeni başlayan akımı yansıtır.  Şiirde her türlü kurala ve önceden belirlenmiş kalıplara karşı çıkıp kuralsızlığı kural edindiler.  Şiirin ölçü,uyak ve dörtlükle ilgisiz olduğunu,özgür yazılması gerektiğini savundular.  Konuşma dilini şiire dahil ettiler.

4  Garipçiler, Garip adlı kitaplarına yazdıkları önsözde, Türk şiirini katı kurallara bağlı ve doğallıktan uzak bulduklarını belirtmişlerdir.  Garipçiler’e göre bu durumun temel nedeni; hece, uyak, aruz gibi kalıpların şiirde vazgeçilmez sanılmasıydı.

5  Şiirde ölçüyü bırakıp serbest şiir yazma yoluna gittiler.  Uyağı şiir için gerekli olmayı çıkardılar.  Herşeyi şiirin konusu haline getirdiler.  Her türlü sözcüğün şiirde kullanılmasını savundular, böylece gündelik küçük sorunlar, halktan kişiler, sokak şiiri haline girdi.

6  Şiirde bütün güzelliğini benimsediler.  Şiirin düşünce ve zekadan güç alarak yaşama sevincini anlatması gerektiğini söylediler.  Dilin sanatlardan arındırılmış olarak doğal biçimde kullanılması gerektiğini savundular.  Şiirde toplumsal aksaklıkları eleştirdiler.  Şiirde mizaha yer verdiler. Garip Akımının Genel Özellikleri

7 Orhan Veli Kanık  Türk şiirinde iki arkadaşıyla birlikte büyük bir atılım yapmış, yeni bir anlayışın öncüsü olmuştur.  1914’te arkadaşlarıyla birlikte yayımladıkları “Garip” adlı şiir kitabı ve yazdığı önsöz, Türk şiirinde günden güne dolmuş olan eski değerleri yıkmış, şiire başka bir açıdan bakılmasını sağlamıştır.

8  Ölçüye baş kaldırıp serbest yazmak.  Kafiyeyi şiir için gerekli görmekten vazgeçmek.  Şairane duyguları, parlak görüntüleri şiirden silmek.  Şiiri hayal gücünün kapalı duvarlarından kurtarıp gerçek hayata çıkarmak, yapmacıksız tabii bir söylentiyle, günlük yaşayış içinde halktan insanları yakalamak.  Her çeşit kelimeyi, konuyu şiire sokmak, halk deyişlerinden yararlanmak ve toplumla ilgili yergiye yer vermek.

9 ESERLERİ Şiirleri; Garip Vazgeçemediğim Destan Gibi Yenisi Karşı Nesirleri; Sanat ve Edebiyatımız Bindiğimiz Dal

10 Ağlasam sesimi duyar mısınız, Mısralarımda; Dokunabilir misiniz, Göz yaşlarıma ellerinizle?............................................ Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu Bu derde düşmeden önce Bir yer var biliyorum; Her şeyi söylemek mümkün; Epeyce yaklaşmışım duyuyorum Anlatamıyorum Orhan Veli KANIK

11 Melih Cevdet Anday  Şiirlerinde toplumsal gerçekliği inceler.  İlk şiirlerindeki romantizmden sıyrılarak duygulardan çok aklın egemenliğine, güzel günlerin özlemine bırakır.  Söz oyunlarından arınmış, yalın bir dili vardır. Düz yazılarında ise yoğun bir düşünce, şiirsel, esprili, özlü bir dili vardır.  Fıkra, makale, gezi, roman, tiyatro, çeviri ve şiir yazmıştır.

12 Şiirleri;  Garip  Rahatı Kaçan Ağaç  Yanyana  Telgrafname Tiyatroları;  Komedya  İçerdekiler  Gizli Emir Denemeleri, Çevirileri;  İngiliz Edebiyatından Denemeler

13 Yağmurla ses olup çıksın, Dallansın dumanlı ağaçta bensiz, Vursun yürüyen şafağa gölgesi,....................................................................... Gölde dolaşan arı gibi göksel, Suyun kabuğunda gerçek parıltı, Başapı sallayan ay gibi,....................................................................... Ekmeğin yanında tuz gibi esmer, Su anıtı gibi her yerde olsun, “Kimi” desin, “kimin bu sevi?”................................................................. Kendi başına sansın kimi?................................................................. Arabasız yıldızın kamçısı Gibi kıcrılsın gökyüzünde seçik, Gün gibi boyasın denizi, Melih Cevdet ANDAY

14  Başlangıçta yeni bir hava içinde, güçlü aşk şiirleri; toplumcu sanat ilkesinden hareketle halk deyimi ve söyleyişlerinden masal ve tekerlemelerden faydalanarak başarılı taşlamalar, sosyal şiirler yazdı.  “Perçemli Sokak”adlı kitabıyla birlikte şiir anlayışında büyük değişiklik olmuş soyut şiire kaymıştır.  Son şiirleinde öz ve biçim yoğunlaştırmalarıyla estetik planda yeni ve güçlü bir şiir estetiğe yakalamıştır. Oktay Rifat Horozcu

15 Şiirleri;  Yaşayıp Ölmek  Aşk ve Avarelik Üzerine Şiirler  Güzelleme  Karga ile Tilki  Aşk merdiveni  Denize Doğru Konuşma  Dilsiz ve Çıplak  Koca Bir Yaz

16 www.edebiyatogretmeni.org Türk Edebiyatı – Dil ve Anlatım Dersleri İçin Kaynak Site


" Garipçiler, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday’ın öncülüğünü yaptığı şiir akımının adıdır.  Türk şiirinde o güne kadar yer etmiş kalıp ve." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları