Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ
REHBERLİK SERVİSİ 2013
2
Çabuk ünlü ve güçlü olmak isteyen. Sosyal. Sabırsız.
Hemen! Mobil Bağımsız. Çabuk ünlü ve güçlü olmak isteyen. Sosyal Sabırsız. Ailelerinin “koruma”sı altında. Beklentisi yüksek. Güç ve yetki isteyen. Açık. Özel yaşama önem veren. Sıkılan Tatmini geciktiremeyen. Gerçeklerle ilgilenen. 2
3
Onları tanımak, anlamak ve yönetebilmek...
Y Kuşağı Söyleyin: Jenerasyonlar/kuşaklar dünya genelinde ekonomik ve sosyal hareketlerle oluşmuş zaman aralıklarıdır. Müzik akımları, icatlar, yeni ilgi alanları ve savaşlar kuşakların dönemlerini oluşturup karakteristiğini belirlemektedir. Her jenerasyon doğum yılına göre ayrılır. Bugünün dünyasında insan kaynağı ile fark yaratılabileceğini bilen TUM kurumlar için, Y Kuşağını doğru anlamak çok önemlidir. Özellikle bu gençlerin geleceğini şekillendiren, okullar, dershaneler ve yüksek öğrenim kurumları, bu tipteki öğrencileri daha iyi tanımalı, kimlerle çalışacağını bilmelidir. Bu jenerasyon nasıl, neden farklı, nasıl düşünür, nasıl öğrenir, neler hisseder, ne ister? Işık Üniversitesi sorumluluğunu aldığı öğrencilerini yakından tanımayı, onlara bilinçli bir şekilde yaklaşmayı ilke edindiği için gençlerin eğilimlerini yakından izlemekte. Bu sunumda yer alan bilgilerin önemli bir kısmı da Üniversite’nin bu alanda yaptığı araştırmalardan ortaya çıkmıştır. Peki nedir Milenyum Kuşağı? Bir zamanlar 68’liler vardı…Bol paça pantolonları, uzun bakımsız saçları ve tüketime karşı olan duruşlarıyla bir döneme damga vuran. Kimi “çiçek çocuk” olup hippi hayatı yaşıyordu, kimi dünyanın sorunlarını çözmeye çalışıyordu. Hangi yolu seçmiş olurlarsa olsunlar para kazanmayı ve kariyer sahibi olmayı reddetme ortak noktasında buluşuyorlardı. Ancak bu kuşak ve beklentileri 70’lere uzansa da, hayat felsefeleri 1980’lerle birlikte erozyona uğradı. Onların yerine tam zıt bir kuşak oluştu.“Milenyum kuşağı”, diğer adıyla “Y kuşağı” önce Amerika’da sonra da bütün dünyada farklı bir jenerasyon olarak dikkat çekmeye başladı. Sosyal bilimcilerin tanımladığı milenyum kuşağının en önemli ortak özellikleri kendilerine güven, özgürlük, bireysel yaklaşım, teknoloji tutkunluğu ve hız olarak sıralanıyor. Hatta erken davranıp çalışmaya başlayanlar da var. Onları tanımak, anlamak ve yönetebilmek... 3
4
Bugünün öğrencileri farklı mı? Daha sorumsuz görünüyorlar?
Ulaşmak zor? Sorun: Bugünün öğrencilerini nasıl tanımlarsınız? Neler gözlüyorsunuz? (Cevapları not edin, sonra ekrandakileri de yansıtın...) On sene önceki öğrencilerle, şimdikiler arasında elbette fark var. İstisnalar kaideyi bozmaz. Ancak, öğrenciler bu kültürden “sorumlu” değillerdir, bu yeni kültürün KURBANI olmuşlardır. Genel olarak kuşaklara bakalım, ve hemen ardından bugün odaklanacağımız Y Kuşağı’na sözü getirelim... Dikkatlerini toplayamıyorlar? Cep telefonuna yapışıklar? Eskiler daha saygılıydı? 4
5
a- slm b- slm a- nbr b- :) ii u. a- iii nerden. b-. u. a-. asl :p
a- slm b- slm a- nbr b- :) ii u? a- iii nerden? b u? a asl :p? b- 21 m u? a- 22 m bol şanslar b- sanada Örnek bir dialog
6
'Oha olan' Y Kuşağı Zeki Coşkun - Radikal
... ':)' ya da J işaretinin gülmek, ':( ' ya da 'L' işaretinin üzülmek olması gibi sembollerle, en yaygını 'Slm'ın selam, 'Tsk' teşekkür olması gibi kodlarla, triplere girmek'ten oha olma'ya, ayar olmak'tan ayar verme'ye, dumur'a dek onlarca, yüzlerce kavramla özel bir dil yaratılıyor ve dolaşıyor. Umberto Eco daha 1990'ların başlarında, 'bir internet-bilgisayar aristokrasisi ve bundan yoksunların oluşturduğu bir televizyon proleteryası ortaya çıkacak' diyordu. Öyle oldu. 'Y Kuşağı' için cep telefonundan bilgisayara, televizyona... ekranlar yoluyla yaşayıp izlediği dünya, 'sanal' değil, gerçek! Sokaktaki, buradaki, şimdiki hayat, yetişkinlerin dünyası ise 'sanal'. Oha olmak durumundayız.
7
Bugün, yaşamımızdaki kuşaklar...
Sessiz 1922 – 1945 Baby Boomers X Y 1981 – 2000 Z 2001 – 2021 Söyleyin: Bugüne kadarki kuşakları hatırlayalım. Konuşmacıya Ek Notlar: Sessiz Kuşak - Savaş Kuşağı / The Silent Generation ( ): 2 dünya savaşı arasından doğan kuşak. Dönemin olayları: II. Dünya Savaşı, ekonomik buhran. Türkiye’de Cumhuriyet dönemi. Büyük Bebek Patlaması Kuşağı / The Baby Boomers ( ): II. Dünya Savaşı sırasında ya da hemen sonrasında doğan soğuk savaş kuşağı. Sıkıntılı savaş günlerinin ardından bebek patlaması yaşandı. Eğlence ve lüks sayılabilecek harcamalar bu dönemde önem kazandı. Dönemin olayları: Dünyada insan hakları çalışmaları. Türkiye’de tek partiliden çok partili sürece geçiş, ihtilal, radyonun altın çağı. Generation X / Baby Busters ( ): Çoğunluğu Sessiz Kuşağın çocukları olan bu jenerasyon baby boomers’lardan farklı olarak daha gerçekçi, çalışkan ve kanaatkar bir kuşak. Dönemin olayları: Petrol krizleri, ekonomik sarsıntılar, 68 kuşağı. Türkiye’de en önemli kamusal alanlardan biri sinema, TV evin en önemli köşesine kurulmak üzere, üniversite olayları, sol-sağ çatışması. Ve Y Kuşağı / Echo Boom / Millennials ( ) – (bazı kaynaklar 1978’den başlatıp, ’de bitiriyor): Onlar çok farklılar. Ve su anda uğraştığımız kesimi oluşturuyorlar... Özelliklerini biraz daha detaylıca inceleyeceğiz. Dönemin olayları: Körfez Savaşı, 11 Eylül, Irak Savaşı, internet, küreselleşen dünya, iPod, cep telefonu, google, msn... Türkiye’de Deprem... Ekonomik refah, iletişimin artması, Güneydoğu çatışmaları, siyasi kısıtlamaların kalkma çabaları... 7
8
2010 yılından sonra liseden mezun olacak çocuklar:
Çok kanallı TV ile doğdular Kaynak: ABD’de yapılan araştırma: Çok kanallı TV ile doğdular. Rusya’nın her zaman çok partili sistemle yönetildiğini gördüler. Berlin Duvarı’nı bilmiyorlar. Arabanın pencerelerini düğme ile açtılar. “Google etmek” bir fiil olarak dillerinde Arkadaşlarını facebookla buluyorlar. İnternet neredeyse hep vardı. 8
9
Y Kuşağı, çabuk başarmak, ünlü olmak istiyor, ve kendine fazlasıyla güveniyor
9
10
Teknolojiye bağımlılar, klasik yöntemler, okumak, hesaplamak
zor geliyor... 10
11
Kişisel zamanlarının %60’ı
sosyal ilişki sitelerinde, online sohbet odalarında geçiyor. 11
12
Kim bu Y kuşağı?
13
Y Kuşağı yılları arasında doğduğu kabul edilen kuşağa verilen isim. Türkiye nüfusunun % 25’i. Dönemin BAZI olayları: Körfez Savaşı, 11 Eylül, Irak Savaşı, reality showlar, internet, küreselleşen dünya, iPod, cep telefonu, google, msn... Türkiye’de Deprem... Ekonomik refah, iletişimin artması, Güneydoğu çatışmaları, siyasi kısıtlamaların kalkma çabaları...
14
Bir bakışta... Bu kuşağın en belirleyici özellikleri:
Teknoloji ve internet kültürüyle iç içe olması, Yüksek adaptasyon becerisi, Eğlence, esneklik, özgürlük ve bireysel karar alma eğilimleri
15
Dikkat süresinin kısalması
Çabuk sıkılıyorlar! TV ve Bilgisayar Dikkat süresinin kısalması Kronik “sıkıntı”
16
Dilin kemiği, hayallerin sınırı yok!
“Reality Show”lar ve “Talk Show”lar Her şey mümkün! Herkes ünlü olabilir! “Herkesin söyleyeceği bir şey vardır!”
17
Kendilerine (ve arkalarına) güveniyorlar!
Anneler-babalar (çoğunluğu) ilgili Arkam sağlam sayılır! Atılganlık. “Başaramazsam, destek çıkarlar!”
18
İşlerine yarayacak şeylerle ilgileniyorlar!
Bilgi kaynakları ellerinin altında. + Sabırsızlık Gerçek yaşam becerileriyle ilgileniyorlar. “Bunun bana ne faydası var?”
19
Sürekli iletişim istiyorlar!
Sosyal ağlar, internet, cep telefonu vb. Sürekli haberleşiyorlar. “Duydunuz mu?” “Ne demişler?”
20
Benim yaşamım çok önemli!
Dünyaya güvenmek zor, yaşamda güzel şeyleri kaçırmamalı... İş, okul ve sorumluluklar yaşamın sadece bir kısmı! “Benim de özel hayatım var!”
21
Neler hoşlarına gider? Yeni şeyler öğrenmekten zevk alırlar.
Teknolojiyi kullanmak isterler. Ünlü olmak, bir tür kahraman olmak isterler.
22
Nasıl öğrenmek istiyorlar? Nasıl eğitiliyorlar?
24
İşler ve Meslekler Hakkında Gelecek Trendleri
25
Öne Çıkan Meslekler
26
Uzay ve Havacılık
27
AB İle İlişkiler
28
Genetik Mühendisliği
29
Biyomedikal Mühendisliği
30
Gayrimenkul Yönetimi
31
Tekstilde Pazarlama ve Tasarım
32
Satış Uzmanları - Perakende
33
Yazılım Mühendisi
34
Sağlıkta Profesyonel Yönetici
35
Tekniker - Otomotiv
36
Yenilenebilir Enerji Uzmanları
37
Her zaman gözdeler... Hukuk Tıp Sosyoloji Psikoloji
İnşaat Mühendisliği
38
Hibrit Kariyerler Karma meslekler- birleşik kariyerler
Kalıp mesleklerin sınırlarını genişletme denebilir Multidisipliner çalışabilmeyi, çok yönlü olmayı gerektirir İlgi duyduğunuz alanla mesleğinizi birleştirme imkanı sağlar
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.