Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ"— Sunum transkripti:

1 İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ
EFF1 EFF2 EFF3

2 NE KADAR ENERJİ TÜKETİYORUZ ?
Elektrik Motorları, Ülkemizdeki Endüstriyel Elektrik Tüketiminden %60-65 pay almaktadır.

3 YÜKSEK VERİMLİ MOTORLAR
Standart elektrik motorlarının sürekli çalışmada kayda değer büyüklükteki enerjileri ısıya dönüştürdüğü günümüzde, ARÇELİK’in WAT ve TEE markalarıyla ürettiği QH serisi yeni yüksek verimli motorları pazara sunmuştur.

4 YASAL DÜZENLEMELER (AVRUPA)
Avrupa Elektrik Makinaları Üreticileri Komitesi (CEMEP) ve Avrupa Komisyonu’nun 28 Haziran 1999 tarihli deklarasyonu ile , motorları verim sınıflarına göre ayırmıştır. Sökonusu deklarasyon 1.1 kw ve üzeri güçteki motorları kapsamaktadır. EFF3 Düşük Verimli Motorlar EFF2 Verimli Motorlar EFF1 Yüksek Verimli Motorlar 1998 yılında CEMEP gönüllü olarak Avrupa Birliği ile anlaşma yaparak, düşük verimli 1, kW, 2 ve 4 kutuplu motorlarda üretimi %50 düşürme ve 2003 yılından itibaren yüksek verimli motorlar üretme kararı almışlardır Yapılan deklarasyona göre 4 kutuplu motorlar için 30 Haziran 2000 ve kutuplu motorlar içinde 31 Aralık 2000 tarihinden sonra EFF3 motorların , Avrupa Birliği ülkelerine girişi yasaklanmıştır.

5 YASAL DÜZENLEMELER (A.B.D.)
EPACT EPACT (Energy Policy Act), ABD’nin 1999 yılından bu yana verimin yükseltilmesine ait kanuni düzenlemedir ve tüm 2, 4 ve 6 kutuplu 0, kW standart ayaklı motorları kapsamaktadır. Motorlar, sertifikalı ölçüm laboratuarları tarafından IEEE 112-B ‘ye uygun olarak onaylanmaktadır Çok Yüksek Verim Çok yüksek verimli motorlar, verimi EPACT standartlarını geçen motorlardır. Çok yüksek verimli motorlar için minimum gereksinmeler NEMA (National Electrical Manufacturers Association) ve CEE (Consortium for Energy Efficiency) tarafından belirlenmektedir.

6 VERİM Motor verimi h , efektif gücün (P2), efektif giriş gücüne (P1) oranıdır : h = P2 / P1 x 100 % P2 = P1 – Kayıp Güç

7 POMPA SİSTEMİNDEKİ KAYIPLAR
Yakıt Girişi : 100 ünite Enerji Santralı % 65 Enerji Aktarımı % 9 Motor % 10 Motor Sürücüleri %2 Pompa %25 Vana %33 Boru %20 Enerji Çıkışı : 11 Ünite

8 MOTORDAKİ KAYIPLAR Motorun çalışması esnasında ısıya dönüşen enerjidir. Bu kayıplar, demir kaybı, sürtünme ve rüzgar kaybı, stator bakır kaybı, rotor alüminyum kaybı ve stray kaybıdır. Bu kayıplar dışındaki diğer tüm kayıplar, tek tek ele alındığında ihmal edilebilir olmalarına rağmen, birlikte değerlendirildiklerinde kayıp dengesine etkisi vardır ve bu kayıpların en önemlisi de Üretim Kalitesidir.

9 MOTORDAKİ KAYIPLARIN YÜKE GÖRE DEĞİŞİMİ
Kayıp(% Tam Yük) 120 100 80 60 40 20 50 75 100 Motor Yükü (%) Demir Kaybı Sürtünme ve Rüzgar Kaybı Stator Bakır Kaybı Rotor Aluminyum Kaybı ‘Stray’ Kaybı

10 KAYIPLAR NASIL AZALTILDI?
Sürtünme ve rüzgar kaybı = 23% - Küçük soğutma fanı Rotor Kaybı 50% Demir Kaybı - Düşük kayıplı sac - İnce laminasyon sacı Stray Kaybı = 7% - Geliştirilmiş oluk geometrisi Bakır kaybı = 20% - Optimum oluk doluluğu - Daha çok bakır

11 YÜKSEK VERİMLİ MOTORLAR
Düşük Verimli Standart Motor Yeni Yüksek Verimli Motor Yeni yüksek verimli motorlar, yalnızca ısı kayıplarını engellemekle kalmaz, aynı zamanda diğer tüm kayıpları da minimuma indirger. Diğer büyük bir avantaj ise frekans inverteri ile kullanımında gelişmiş kontrol karakteristiğine sahip olmalarıdır.

12 TASARRUF STRATEJİLERİ
Enerji tüketiminin izlenmesi Yüksek Verimli Motor kullanımı Değişken Hızlı Motor Sürücüleri kullanımı Fabrika operasyonlarının tekrar planlanması ve yüke göre motor seçimi

13 DEVAMLI ÇALIŞMADAKİ ELEKTRİK TÜKETİMİ
5 10 15 20 25 30 35 40 60 80 100 120 Motor Fiyatı Enerji Tüketimi (%) Çalışma Süresi (Gün) Bir motorun, 40 günlük devamlı çalışmadaki elektrik tüketimi, Satınalma fiyatına eşittir

14 MOTOR SATICISINA ÖDENEN
XXX BANKASI BU ÇEK KARŞILIĞINDA EMRİNE YALNIZ ÖDEYİNİZ KULLANICI 01 / 03 / 2004 < 500 € MOTOR SATICISI BEŞ YÜZ €

15 ELEKTRİK SARFİYATINA ÖDENEN
XXX BANKASI 01 / 03 / 2004 50,000 € ELEKTRİK ŞİRKETİ BU ÇEK KARŞILIĞINDA EMRİNE YALNIZ ÖDEYİNİZ ELLİ BİN € KULLANICI <

16 İŞLETME GİDERİ Haftada 60 Euro

17 ENERJİ GİDERLERİNDEN TASARRUF

18 VERİM KARŞILAŞTIRMASI

19 DÜŞÜK VERİMİN YILLIK ENERJİ HARCAMASINA ETKİSİ
Daha Düşük Verim (%) Yıllık Enerji Gideri (Euro) FARK (Euro) - 1,0 3488 38 - 2,0 3528 78 - 3,0 3569 119 - 4,0 3611 161 - 5,0 3654 204 Yüksek Verimli Motor Yıllık Enerji Gideri = 5.5 * 1 * 8000 * 0.07/0.893 = 3450 Euro/ Yıl 5.5 kW yüksek verimli motorun yılda 8000 saat tam yükte çalıştığındaki harcaması (Birim Enerji gideri 0.07 Euro/kWh)

20 TASARRUF 204 Euro / yıl 2.9 MWh / yıl Parasal Tasarruf : EFF3
5.5 kW Verim: % 84,2 5.5 kW Verim: % 89,3 EFF3 Enerji Tasarrufu : 2.9 MWh / yıl EFF1

21 DEĞİŞTİR veya TAMİR ET Bir çok faktöre bağlıdır... Çalışma zamanı Yük
Motor Gücü Elektrik birim fiyatı Yeni motor maliyeti Motor tamir maliyeti

22 MOTOR TAMİRİNİN VERİME ETKİSİ
Genelde, motor tamir ettirmenin düşük maliyetli bir seçenek olduğu düşünülür. Fakat, iyi bir tamir bile motor verimini, en az % 1 düşürür. Mekanik yıpranmalar tam olarak giderilemiyor Doğru ve kaliteli malzeme kullanılmıyor İlkel montaj yöntemleri uygulanıyor Doğru test ve kontrol yapılmıyor

23 MOTOR TAMİRİNİN GERÇEK MALİYETİ
EFF1 WAT MOTORU Verim :%89,3 EFF2 WAT MOTORU Verim : % 87 Tamir edilmiş EFF3 motor Verim : %83.2 EFF1 Motordaki Avantaj EFF2 Motordaki Avantaj Yatırım Maliyeti €190 €158 €56 (Tamir Ücreti) - €134 - €102 Yıllık Çalışma Gideri €3449 €3540 €3702 + €253 + € 162 1. Yildaki Toplam Maliyet €119 €60 * Yukarıdaki tablo 5.5 kW Motor Sarımı baz alınarak hazırlanmıştır € : 1,710,000 TL

24 VERİM – YÜK EĞRİSİ 25% 96 Yük Verim % 94 92 90 88 86 84 82 80 78 50% 75% Tam Yük Verimli Standart 6.5% 3% Değişken yükte çalışma durumunda mutlaka verimli motor kullanılmalıdır.

25 YENİ MOTOR YÖNETİM POLİTİKASI
Yeni motorların hepsi yüksek verimli motor olmalı Tamir et / Değiştir kararı çalışma giderleri düşünülerek verilmeli Yıllık Çalışma Zamanı Tamir Et Değiştir Motor Gücü (kW) Çalışan motorları yüksek verimli motorlarla değiştirmek düşünülmeli Gereksiz yere kuvvetli motor kullanılan durumlar araştırılmalı

26 ?

27 MOTORLARINIZIN MARKASI NE OLURSA OLSUN,
DEĞİŞTİRİN KAZANIN MOTORLARINIZIN MARKASI NE OLURSA OLSUN, DÜNYANIN TANIDIĞI VE MARKA MOTORLARLA DEĞİŞTİRİN ! DİLERSENİZ EFF1 QH SERİSİ DİLERSENİZ EFF2 QS – QU SERİSİ MOTORLARLA,


"İŞLETMELERDE ENERJİ TASARRUFU VE MOTOR SEÇİMİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları