Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanCan Demirören Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
TÜKETİCİ HAKLARI En son yaptığınız alışverişi hatırlıyor musunuz?
O alışverişte yaşadıklarını kim anlatacak?
2
Aşağıdaki peynir tenekesinin altındaki bilgilendirici yazıları beraberce inceleyelim.
3
Bisküvi, meyve suyu, süt, yoğurt, peynir, zeytin gibi tüm paketli ürünlerin üzerindeki üretim ve son kullanma tarihlerini inceleyerek alışverişinizi yapınız.
4
Alışveriş yaparken nelere dikkat etmeliyiz?
Öncelikle, iyi bir bütçe yapmak daha sonra zorlanmamak için çok önemli... Gereksinimlerimizin neler olduğunu doğru saptamalıyız. Alışverişe çıkarken bir liste yapmalıyız.
5
Bir ürün alırken sadece fiyatına değil o ürünün kalitesine, hammaddesine, garanti süresine servis ağına da dikkat etmeliyiz. Meyve ve sebzelerin görünümünün mümkün olduğunca taze olmasına dikkat etmeliyiz.
6
Paketin veya ambalajın delik, hasarlı olmamasına ve son kullanma tarihine dikkat ederek almalıyız.
Açıkta satılan gıdalardan uzak durmalıyız.
7
Balık, et, tavuk seçimini iyi yapınız
Balık, et, tavuk seçimini iyi yapınız. Taze veya dondurulmuş olmasına dikkat ediniz. Et haftalık veya günlük alınabilir ancak haftalık alınırsa buzlukta dondurarak veya kavurarak saklayınız.
8
Ekmek veya sütü günlük satın alın.
Süt ürünlerinin tarihini ve yumurtaları kontrol ederek almalıyız.
9
Kuru besinler, şişe veya kutularda satılan yemeklik margarin ve sıvı yağ, zeytin ve salçayı aylık olarak satın alınız. Piyasada bulunan yiyeceklerin fiyat ve kalitesini değişik yerlerden kontrol edin.
10
Paketlenmiş besin satın alırken dikkatli olun, çünkü verilen paranın bir bölümü kullanılan ambalaja gider. Paketlenmiş yiyecek ve içeceklerden en çok satın aldığımız konserve, süt, meyve suları, bisküviler ve benzerleri meyve esansları, besin boyaları ve katkı maddeleri eklenerek hazırlanmış maddelerdir.
11
Paketin içinde neler olduğunu üzerindeki etiketten inceleyiniz
Paketin içinde neler olduğunu üzerindeki etiketten inceleyiniz.Sağlığa zararlı katkı maddeleri olan yiyecekleri almayın. Saklama imkanı yoksa israfı azaltmak için gerektiğinden çok besin almayınız.
12
Aldığımız ürünün bozuk veya hatalı yani ayıplı mal olması durumunda yasal haklarımız neler?
Nerelere baş vurabiliriz?
13
Satın aldığımız ürün hatalı veya bozuk çıkarsa 30 gün içinde bu ürünü iade ederek bedelini alabilir veya yerine başka bir ürün alabiliriz. Ayrıca ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım talep etme hakkımız bulunuyor. Bu hatadan dolayı bir zarara uğradıysak tazminat hakkımız doğuyor.
14
Peki bu haklarımız var. Ancak bu taleplerimiz yerine getirilmezse ne yapacağız?
Aldığımız ürünün değeri 500 milyon TL'nin altındaysa uyuşmazlığın çözümü için hakem heyetlerine başvurmak gerekiyor. Her iki tarafın da bu karara 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesi'nde itiraz hakları var. Aldığımız ürünün değeri 500 milyon TL'den fazla ise yine de hakem heyetine gidebiliriz. Ancak bu kararlar Tüketici Mahkemeleri'nde delil olarak değerlendirilir.
15
Haklarımızı aramada bize “TükoDer” yardımcı olacaktır.
TÜKODER KİMDİR? Hepimiz tüketiciyiz, bu dernek hepimizin... TÜKODER, tüketici haklarının korunması, geliştirilmesi ve tüketicilerin kendilerini koruyabilmeleri için gerekli bilinç ve örgütlülük düzeyine ulaşabilmeleri amacı ile kurulmuş bir sivil toplum örgütüdür.
16
ÖDEV: Şeker, domates, yumurta , et ve sıvı yağın bir kg mının, mahallenizdeki bakkalda satılan fiyatını yazarak geliniz.
17
Bilinçli tüketici Birkaç öğrenci tahtaya çıksın.
Kimisi satıcı, kimisi tüketici olsun. Tüketicinin aldığı mal bozuk çıksın. Çözüm için neler yapacaklarını sınıfta canlandırsınlar.
18
Şimdi herkes belirlediğimiz ürünlerin mahallesinde satılan fiyatlarını söylesin.
Buradan hangi sonucu çıkarırız? Alışveriş yapmadan önce mutlaka fiyat araştırması yapalım. Aynı mal değişik alışveriş merkezlerinde değişik fiyatlara satılabilir.
19
Bilinçli Tüketici kimdir?
En iyi malı en ucuza alır. Bir mal veya hizmeti satın alırken temel gereksinimini ön planda tutar. Satın alacağı mal ve hizmetlerin kaliteli, güvenli, ucuz ve sağlıklı olması için araştırma yapar. Firmalar arasında güvenilirliği ön planda tutar.
20
Hakkını bilir, haklarına sahip çıkar ve savunur.
Çevreye karşı duyarlıdır. Yurdunun ve dünyanın her köşesini kendi evi olarak düşünür. Medyanın ve reklamların etkisinde kalarak davranış göstermez. Tüketimin nesnesi değil öznesi olduğunu düşünür. Her çeşit savurganlığın karşısındadır.
21
TSE Kısaltmasının anlamını biliyor musunuz?
Tüketici olarak sahip olduğunuz hakları öğrenmeli ve gerektiğinde bu hakları kullanmalıyız. Kullanma tarihi geçmiş ürünleri tüketmenin zararlarını düşündünüz mü?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.