Sunuyu indir
1
AİLELERİN KABUL SÜRECİNDE GEÇİRDİĞİ EVRELER
2
NEDEN AİLE EĞİTİMİ? Farklı özelliği olan çocuk; anne-babanın ve kardeşlerin kendilerine bakışlarını, kendilerini tekrar değerlendirmelerini ve kendilerini keşfetmelerine yol açan bir süreçtir.
3
Farklı özelliği olan çocuk; Ailenin bütün planlarını, yaşam biçimlerini, beklentilerini vb. Alt-üst eder değiştirir.
4
AİLE EĞİTİMİN AMACI: Anne-babayı;
Değişik yönleri ile ilgili bilinçlendirmek, Bilgilendirmek, Beceri sahibi yapmaktır.
5
AİLELERİN YAŞADIKLARI
Hamilelik öncesinde ve hamilelik boyu ebeveynler doğmamış çocukları ile ilgili pek çok hayal kurarlar. Kaygı ile birleşen bu psikolojik hazırlık aslında doğal bir süreçtir.
6
Kaygının Nedeni; Normal çocuğa sahip olma isteği ve engelli bir çocuğun doğumunun vereceği korkuyu içerir. Mükemmel çocuk beklentisi içerisinde olan ebeveynler birbirlerini suçlarlar.
7
Engelli çocuğa sahip olma hem utanç kaynağı, hem de eşlerin bir ya da ikisinin eksikliği olarak yorumlanabilir. Hiç birisi korku veren bu sorumluluk için hazırlanmamıştır.
8
EBEVEYN TEPKİLERİNİN NEDENLERİ
Farklı çocuğa sahip olmak ebeveynleri değişik şekilde etkiler. Ebeveyn tepkileri çeşitte ve derecede farklılık gösterir. Eşlerden biri kendisini tamamen çocuğa adarken diğeri sorumluluktan kaçabilir.
9
EBEVEYN TEPKİLERİ 1.AŞAMA:Şok-Acı-İnkar-Çöküntü
2.AŞAMA: Çelişkili Duygular-Suçluluk-Kızgınlık-Utanç 3.AŞAMA: Pazarlık Etme- Antlaşma-Kabul-Uyum
10
Aile bu tepkileri sıra ile yaşamaz
Aile bu tepkileri sıra ile yaşamaz. Örn:’’Anlaşma’’ evresinde iken tekrar ‘’şok’’ evresine dönebilir.Ya da ‘’kabul’’ aşamasına gelmişken tekrar ‘’karışık’’ duygular evresine dönebilir.
11
ÖĞRETMENLER İÇİN ÖNERİLER
Ailelerin destek aradığını unutmamak, Aileye yakın davranmak, Aileyi etkin dinlemek, Ailenin güvenini sağlamak, Aile eğitiminin sürekliliğini sağlamak,
12
Aileye Karşı Hoşgörülü Davranabilmek
Damgalamamak, eleştirmemek, yargılamamak, Ailede Kaygı Uyandıracak Ortamlardan Kaçınmak, Çocuğun Gelişimi İle İlgili Aile İle Paylaşımlarda Bulunmak.
13
AİLEYE KİMLER DESTEK OLUYOR:
MİKROSİSTEM:Ailenin en yakın çevresi. MAZOSİSTEM:Çocuğun gelişimi eğitimi için iletişime geçilen kişiler, doktorlar, eğitimciler. Aileden sonra etkileşim halindeki kişiler. EKOSİSTEM:Okul,okul Yöneticileri, öğretmenler, Medya, Tv., Devletin destek sistemleri gibi. MAKRO SİSTEM:TOPLUM.Ailenin aldığı desteği makro düzeyde etkilemektedir.
14
Aile Eğitimi Konusunda Yapılan Araştırmalar; Ailelerin Eğitime Aktif Katılımının -Aileye, -Çocuğa ve -Eğitim Sürecine Olumlu Katkı Sağladığını göstermiştir.
15
Engelli çocuk bir çok beceriyi anne-babasının katılımı ile daha hızlı kazanmakta, farklı ortamlara genelleme yapabilmekte ve kazanılan beceride kalıcılığı daha çok sağlamaktadır.
16
Anne babalarda çocuklarının gelişimlerine katkıda bulundukları için duygusal olarak rahatlamakta, kendilerini daha yeterli hissetmekte ve buna bağlı olarak yetersizliği olan çocuklarına karşı daha olumlu duygular beslemektedirler…
17
Ayrıca; Aile Üyelerinin Problemlerle Başa çıkma Becerileri ve Birbirleri İle İletişimleri Olumlu Yönde Gelişmektedir…
18
Tüm bireylerin eğitiminde olduğu gibi engelli bireylerin eğitiminde de ailelerin önemi tartışılmaz bir gerçektir. Çünkü; çocukla daha çok zaman geçiren ve ondan sorumlu olan ailedir.
19
En Önemli Sorun; Çocuklarının İstedikleri Gibi Olmamasıdır
En Önemli Sorun; Çocuklarının İstedikleri Gibi Olmamasıdır. Çocuklarını Sağlıklı Destekleyebilmek İçin: *Kendilerini Tanımaları *Çocuklarını Tanımaları *Bilgi eksikliklerini gidermeleri *Farkındalık ve değişime açık olmaları gerekir.
20
ANNE-BABANIN: Anne-baba olarak eğitilmesi,
Anne-babanın çocuğun öğreticisi olarak eğitilmesi, Bu eğitimlere gönüllü olarak katılması gerekir.
21
Normal çocukların kendiliğinden ya da çok az yardımla öğrendikleri becerileri özellikle zihinsel engelli çocuklar sistematik bir yardım ve öğretim ortamı olmadan öğrenemezler. Bu durum anne-babaların öğretici olma zorunluluğunu beraberinde getirir.
22
Neden Anne-babalar Öğretici olmalıdır?
Anne-baba güçlü bir pekiştirme aracıdır. Çocuklarını diğer insanlardan daha iyi tanırlar. Çocuklarına daha çok zaman ayırabilirler. Tekrar öğrenilenlerin etkililiğini artırır.. Gelişimlerine katkı sağladıkları için haz-mutluluk duyarlar.
23
İLETİŞİM İÇİN AİLELERE ÖNERİLER
Engel grubuna derecesine göre gelişim beklemek, Toplumsal yaşantı içerisinde sosyal faaliyet alanı oluşturmak, İletişimde engel türüne göre yöntem belirlemek,
24
Bireyin kendisini ifade etmesine fırsat vermek,
Dalga geçmemek,alay etmemek,bu yöndeki davranışlara engel olmak, Konuşmada kısa-net-basit ifadeler kullanmak, Ses tonunu ayarlamak.
25
İletişimde Jest-mimik, El-vücut Hareketlerinden Uzak Durmak,
Ortamın Gürültüsüne Dikkat Etmek, Sevilme,sayılma, Ait Olma Duygularının Olduğunu Unutmamak, Ayrı Bir Birey Olarak Kabul Etmek
26
ANNE-BABALARA GENEL ÖNERİLER:
Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin. Çocuğunuzu suçlamayın. Çocuğunuzu aşırı şekilde korumayın.
27
Çocuğunuzu beceriksiz olarak nitelemeyin.
Çocuğunuzu ihmal etmeyin. Daha fazlası için zorlamayın. Çocuğunuzun öğretim etkinliklerine mümkün olduğunca çok katılması için gayret edin.
28
Çocuğunuzun öğretmenini mutlaka tanıyın,
Öğretmenden gerekli rehberliği almak için gayret edin, Benzer özellikleri olan çocukların aileleri ile daha çok bir araya gelin, Kıyaslamayın, çocuğunuza acımayın.
29
Öz bakım eğitimini mümkün olduğunca erken verin.
Evdeki bazı aletleri kullanmayı öğretin, Kendi odasını ve eşyalarını toplamayı öğretin, Eğitim kurumlarını araştırın,
30
Özel kimlik kartı hazırlayın,
Birey olduklarını unutmayın, Çocukta kendini koruma ve yabancı kavramını oluşturun.
31
SON SÖZ:. “ÇOCUK EĞİTİMLE ŞEKİLLENİR
SON SÖZ: “ÇOCUK EĞİTİMLE ŞEKİLLENİR. ONLARA ŞEKİL VEREN AİLE VE EĞİTİMCİLERDİR.”
32
BEDEN VE RUHSAL GELİŞİMİN BELİRLEYİCİSİDİR.’’
“SEVGİ, BEDEN VE RUHSAL GELİŞİMİN BELİRLEYİCİSİDİR.’’
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.