Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
2
ÇOCUKLARA YAŞLARINA UYGUN SORUMLULUK VERME
3
Sorumluluk Duygusu Neden Önemlidir?
Doğal gelişimin parçası olarak çocuk aşamalı olarak hayat ile ilgili yeni beceriler edinir (önce emeklemek sonra yürümek ve koşmak, ilk dişlerinin çıkması, el becerilerinin gelişmesi sonrasında tek başına yemek yiyebilmek gibi), kazanılan her beceri çocuğun bireyselleşmesinde, bağımsız, kendine yeten bir birey olmasında önemli adımlardır.
4
Sorumluluk ve Özgüven Sorumluluk duygusu ile özgüven gelişimi arasında oldukça güçlü bir ilişki vardır. Kendi ihtiyaçlarını tek başına karşılama becerisini kazanan çocuğun anne-babaya veya diğer yetişkinlere duyduğu bağımlılık giderek azalır.
5
Ev ortamında sorumluluk
Ev ortamında sorumluk alma becerilerini geliştirme fırsatı bulamayan çocuklar ;okul yıllarında ödevlerini ve eşyalarını sıklıkla unutan, çanta ve masalarını düzenlemekte zorlanan daha da önemlisi karşılaştıkları olaylar karşısında her zaman başkalarından yardım alma ihtiyacı duyan ve bu nedenle kendilerine olan güvenleri tam olarak gelişmeyen bireyler haline gelebilirler.
6
Sorumluluk bilinci aşamalı olarak gelişen bir beceridir
Sorumluluk bilinci aşamalı olarak gelişen bir beceridir. Çocuklar bir sabah yataklarından kalktıklarında bir anda sorumluluk sahibi bireyler olmazlar. Hayat ile ilgili öğrenilen tüm diğer beceriler gibi pratik yapmak gerekir.
7
Peki çocuklara sorumluluğu ne zaman ve nasıl öğretmek gerekir?
Çocuk hareketlerini kontrol edip, dengesini sağlayabildiği, el becerileri geliştiği andan itibaren kendi giysilerini giyip çıkarabilir. Anne-baba olarak çocuğunuzun yapabileceği her şeyi kendi başına başarması için ona fırsat verin. Çocuklar kendi başlarına ihtiyaçlarını karşılayabildiklerini fark ettikçe kendilerine olan güvenleri artacaktır!
9
Yemek yiyebilen bir çocuğa yemek yedirmeye devam etmek hem onun becerisinin gelişmesine hem de yeterlilik duygusuna zarar verebilir. Çocuğunuz yürümeye başladıktan sonra artık onu her yere kucağınızda taşımazsınız. Biberonunu ya da bardağını yardımsız kaldırabildiği andan itibaren su içmek onun için daha eğlenceli olacaktır. Çünkü nasıl bizler bir işi başardığımızı görmekten zevk alırsak aynı keyif çocuklar için de geçerlidir. Anne baba olarak onların bu keyfi tatmalarına destek olmak önemlidir.
10
Biri her gün sizin için işlerinizi yapsa siz işinizi yapmak için çaba gösterir miydiniz?
11
Davranışlarının sonuçlarını yaşamasına fırsat verin!
Anne-babalar genellikle çocuklarını olumsuzluklardan koruma içgüdüsüyle hayatı çocuklar için kolaylaştırmaya çalışırlar. Sabahları okul için giysileri giydirmek, ayakkabıları bağlamak, ödevini yapmadan okula gidip de öğretmeninden uyarı almasın diye ödev ile ilgili araştırmaları yapmak…
12
Tüm bunlar kısa vadede çocuğu olumsuz sonuçlardan korur gibi görünse de uzun vadede maalesef kişilik gelişimini, özgüven oluşumunu olumsuz olarak etkileme riskini taşırlar.
13
Bir işi yaparken yardımcı olmak ya da onun yerine yapmak
4 yaş çocukları artık kendi başlarına giyinip soyuna bilirler. Belki hala bu becerileri anne babanın beklediği kadar çabuk değildir. Ama hızlanmaları için kendi başlarına giyinmeye devam etmeleri gerekir. Eğer anne baba sabredemeyip bu seferde “ben giydireyim” derse o zaman bu becerinin gelişmesi gecikecektir.
14
Anne-babalara öneriler
Küçük Adımlar: Büyümek, bir birey olarak yetişmek uzun bir yoldur, ve anne-babanın rehberliğine her zaman ihtiyaç vardır. Küçük yaştan itibaren sorumluluk bilincini geliştirmek için fırsatlar yaratmak, çocuğun acemice denemelerini sabır ve sevgi ile desteklemek önemlidir. İleride sorumluluk sahibi bir birey olması için çocuğunuzun 10 yaşına gelip sorumluluk almasını beklemeyin, sorumluluk yaşamın ilk yıllarından itibaren kazanılan ve küçük adımlarla geliştirilen bir beceridir.
15
Olumlu geri bildirim Çocuklara ne yapmamalarını değil de, ne yapmaları gerektiğini söylemek burada önem kazanır. Olumsuzdan gitmek olumsuz davranışı istemeden pekiştirmeye neden olabilir. Çocuklar anne-babalarının ilgi ve onayını isterler. Olumlu davranışa odaklanmak, olumlu davranışla ilgili geri bildirimler vermek istenilen davranışı geliştirmenin en etkili yoludur.
16
Bütünü parçalara bölmek
Çocuğunuza öğretmek istediğiniz davranış ne olursa olsun mümkün olan en basit basamaktan başlayın. Bir yetişkin bile dağınık bir odaya girdiğinde nereden başlayacağını bilemeyip umutsuzluğa düşebilir. Eğer çocuğunuzun odasını toplamasını istiyorsanız öncellikle işleri basamaklandırın. Birinci basamak oyuncakları kutularına yerleştirmek, ikinci basamak kirli ve temiz çamaşırları ayırmak, kirlileri kirli sepetine, temizleri ait oldukları yerlere yerleştirmek olabilir.
17
Seçme şansı vermek Çocukların kendi hayatları üzerinde söz sahibi olmalarını sağlarsanız verdikleri kararlar ile ilgili sorumluluk almalarına yardım edersiniz. Ayrıca alternatifler arasında seçme şansları olduğunda alınan kararı benimseyip uygulama olasılıkları daha fazladır. Tabi ki seçim yapılacak alternatifler anne baba tarafından belirlenip sınırlandırılabilir.
18
Çocukların 2 ve 4 yaş arası alabilecekleri sorumluluklar
Sofrada tek başına yemeğini yemek, Tek başına uyumak, El – yüz temizliğini yapabilmek, Dişlerini fırçalamak, Yardımla giyinmek ve soyunmak, Kirli kıyafetlerini sepete atmak, Kıyafet seçimi, hazırlanacak yemek, gezmeye gidilecek yer gibi konularda karar sürecine katılmak, Oyun oynarken nerede olacağını anne babasına söylemek,
19
.Oyuncaklarını korumak, .Kitap, dergi ve gazeteleri yerine kaldırmak
.Oyuncaklarını toplamak, .Oyuncaklarını korumak, .Kitap, dergi ve gazeteleri yerine kaldırmak Anne babaların basit getir götür işlerini yapmak, TV, radyo gibi basit elektronik eşyaları açıp kapamak, Alışveriş dönüşü malzemelerin yerleştirilmesine yardımcı olmak, Alçak raflara hafif ve kırılmayacak malzemeleri yerleştirmek, Yemek masasına peçete ve kırılmayacak malzemeleri koymak, Çöpü dışarı çıkarmak, Varsa evdeki hayvanları beslemek, Varsa arabayı yıkamaya yardım etmek
20
Çocukların 5 yaşında alabilecekleri sorumluluklar
Eşyalarına iyi bakmak, Temiz kıyafetlerini çekmeceye yada dolaba yerleştirmek, Üzerinden çıkardığı kıyafetleri katlayabilmek ve dolabına kaldırmak, Telefona gerektiği şekilde cevap vermek, Saçlarını taramak, Yemeğini yedikten sonra tabağını kaldırmak, Basit yiyeceklerin hazırlanmasına yardım etmek, Oyuncaklarını toplamak
21
Çocukların 6 yaşında alabilecekleri sorumluluklar
Tek başına giyinip soyunmak, Sofranın hazırlanmasına ve toplanmasına yardım etmek, Yanlışlıkla döktüklerini toplamak, Evin toplanmasına yardım etmek, Çiçekleri sulamak, Sebzeleri yıkamak, Kendi ayakkabılarını bağlamak, Kendi ayakkabılarının temizliğini yapmak, Evden çıkarken muslukları ve ışıkları kontrol etmek, açıksa kapatmak.
22
Çocukların 7 yaşında alabilecekleri sorumluluklar
Çantasını hazırlamak, Ödevlerini yapmak, Kitaplarını korumak, Televizyon izleme saatine uymak, Harçlığını bağımsızca kullanmak, Alışverişe yardım etmek, Alışveriş malzemelerinin taşınmasına yardım etmek, Hava durumuna ve gidilecek yere uygun olarak giyeceklerini seçmek, Balkonu, kapının önünü …vb. yerleri sulamak ve süpürmek, Gerekli durumlarda evdeki telefonu kullanmak, Kim olduğunu sorarak sokak kapısını açmak.
23
Dinlediğiniz için teşekkür ederim.
Sevgi Anaokulu Rehberlik Servisi Hazırlayan ve Sunan: Safiye ÖNAL Uzm. Psikolojik Danışman
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.