Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü. ● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü. ● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category."— Sunum transkripti:

1 TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü

2 ● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category of discourse of any type, spoken or written. ● Genre – discourse analysis relationship ● Examples of genre: newspapers, poetry, journals, articles, scintific texts etc

3 ACADEMIC TEXTS ● Authentic genre in literature ● Represent one of the main genres in text-type studies with its prototypical and cultural features for the purposes of making cross-cultural comparisons and revealing text patterns belonging to various languages ● Investigate grammatical categories ● Have their own distinctive style, rules and techniques ● Purpose: convey information and represent how a study is designed, conducted and concluded

4 TÜRKÇE BİLİMSEL METİNLERİN GİRİŞ VE SONUÇ BÖLÜMLERİNDE KULLANILAN YÜKLEM TÜRLERİNİN DERLEM TEMELLİ İNCELENMESİ

5 RESEARCH QUESTIONS ● Predicates ● Frequency ● Similarities and differences ● Academic genre

6 LIMITATIONS ● 3 domains: humanities, fundamentals, applied ● 15 disciplines: linguistics biology education philosophy physics engineering economy statistics medicine psychology chemistry sociology mathematics history tourism ● 5 years: 2005-2009 ● 1.000.000 words

7 ARTICLES (Hum, Tourism, 2005, intro)

8 ARTICLES(Hum,Psychology,2009, conc)

9 ARTICLES (Fund, Statis, 2008, intro)

10 ARTICLES(Fund, Math, 2007, conc)

11 ARTICLES (App, Edu, 2009, intro)

12 ARTICLES (App, Engi, 2007, conc)

13 FINDINGS Verb NounAdjective Adverb (34.255) (7892) (840) (21) edilmiştir değildir önemlidirkuşkusuzdur görülmektedir sahiptir mümkündür erkendir göstermektedir biridir yüksektir sanki bulunmuştur konusudur gereklidir elbette olmuştur gerçekleştirilmiştir ilişkilidir aslında gerekmektedir birisidir zordur kuşkusuz etmektedir durumdur uyumludur işte olmaktadır niteliktedir büyüktür sonundadır bulunmaktadır düşüktür farklıdır mesela görülmüştür durumundadır geçerlidir olabilir gerçektir kaçınılmazdır belirlenmiştir konudur zorundadır yapılmıştır şeklindedir zorunludur saptanmıştır içindedir yaygındır olacaktır sonucudur sorumludur

14 FINDINGS Hum-introFund-introApp-intro olmuşturedilmiştirolmaktadır görülmektedirdenirgörülmektedir etmektedirkullanılmaktadıredilmiştir bulunmaktadıryapılmıştıryapılmıştır olmaktadırincelenmiştirkullanılmaktadır Hum-conc Fund-conc App-conc görülmektediredilmiştirbulunmuştur göstermektedirgörülmektedirgöstermektedir gerekmektedirverilmiştirgörülmektedir edilmiştirgöstermektedirgörülmüştür olmuşturediliredilmiştir

15 CARS (Create A Research Space) (Araştırma Alanı Yarat Modeli) Swales, 1990

16 The Create A Research Space (CARS) Model, J. Swales (Edim) Move 1 Establishing a territory (Adım) Step 1 Claiming centrality and/or Step 2 Making topic generalization(s) and/or Step 3 Reviewing items of previous research Move 2 Establishing a niche Step 1A Counter-claiming or Step 1B Indicating a gap or Step 1C Question-raising or Step 1D Continuing a tradition Move 3 Occupying the niche Step 1A Outlining purposes or Step 1B Announcing present research Step 2 Announcing principal findings Step 3 Indicating Research Article structure

17 CARS Model-Conclusion Background information Statement of results (Un)expected outcome Reference to previous research Explanation Exemplification Deduction and Hypothesis Recommendation

18

19

20

21

22

23 alan* makale çapraztablosu (?) makale Toplam GirişSonuç AlanİnsanSayı (?)117713272504 % alan47,0%53,0%100,0% % makale49,3%43,8%46,2% % toplam21,7%24,5%46,2% temelsayı4896421131 % alan43,2%56,8%100,0% % makale20,5%21,2%20,9% % toplam9,0%11,8%20,9% uygulamalısayı72110621783 % alan40,4%59,6%100,0% % makale30,2%35,0%32,9% % toplam13,3%19,6%32,9% Toplamsayı238730315418 % alan44,1%55,9%100,0% % makale100,0% % toplam44,1%55,9%100,0% 23

24 Giriş Bölümü AdımlarıİnsanTemelUygulamalı Önem belirtme1415999 Konu ile ilgili genellemeler344162138 Alanyazını değerlendirmesi427164335 Karşı sav geliştirme403 Araştırma eksikliği belirtme544 Sorun belirtme762371 Araştırma geleneğini sürdürme694 Amaç belirtme321020 Araştırma konusunu sunma492822 Ana bulguları belirtme1995 Makale yapısını belirtme742120 24

25 Sonuç Bölümü AdımlarıİnsanTemelUygulamalı Önbilgi9412678 Bulgular165162198 Beklen(mey)en Sonuçlar1118187 Alanyazını Taraması19578253 Açıklama443129197 Örnekleme3388 Çıkarım ve Varsayımlar18235165 Öneriler1042376 25

26 CONCLUSION ● verb > noun > adjective > adverb ● passive + -DIr (görülmektedir) ● differences between domains ● effective in constructing academic genre 26


"TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü. ● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları