Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanSevki Yildizeli Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
ÇOCUKLARIMIZA SINIR KOYMAK
2
Sınırlar DestekleyiciDestekleyici KoruyucuKoruyucu Yaşama hazırlayıcıYaşama hazırlayıcı işleve sahiptir. işleve sahiptir.
3
Toplumsal yaşama uyumlu olabilmek, davranışların sorumluluğunu alabilmek için herkesin belirli sınırlara ihtiyacı vardır.Toplumsal yaşama uyumlu olabilmek, davranışların sorumluluğunu alabilmek için herkesin belirli sınırlara ihtiyacı vardır. Sınırlar sayesinde kişisel bütünlük korunur ve daha rahat bir iletişim ortamı sağlanmış olur.Sınırlar sayesinde kişisel bütünlük korunur ve daha rahat bir iletişim ortamı sağlanmış olur. Sınırlar, kişinin kendisini hangi alanda, nereye kadar geliştirebileceğinin bir ölçütüdür.Sınırlar, kişinin kendisini hangi alanda, nereye kadar geliştirebileceğinin bir ölçütüdür.
4
Sınırlar Hareket alanını belirlerHareket alanını belirler Daha az stres ve güç savaşlarının yaşanmasını sağlar.Daha az stres ve güç savaşlarının yaşanmasını sağlar. Karşılıklı saygı oluşturur.Karşılıklı saygı oluşturur. Çocuğu davranışlarından sorumlu tutar.Çocuğu davranışlarından sorumlu tutar. Çocuğun somut anlamasına yardımcı olur.Çocuğun somut anlamasına yardımcı olur. Sosyal aidiyet, güvenilirlik, güçlü olma, kendine özgü olmayı öğretir.Sosyal aidiyet, güvenilirlik, güçlü olma, kendine özgü olmayı öğretir.
5
Anne babalar neden sınır koymakta zorlanır? Yaşam tarzı ( Anne babalar bile her şeye hemen sahip olmak istemekte, tüketim toplumuna uyum sağlamakta)Yaşam tarzı ( Anne babalar bile her şeye hemen sahip olmak istemekte, tüketim toplumuna uyum sağlamakta) Bastırılmış istekler ve yetişme tarzı ( Yaşadıklarına benzer deneyimleri kendi çocuklarına yaşatmak istememeleri )Bastırılmış istekler ve yetişme tarzı ( Yaşadıklarına benzer deneyimleri kendi çocuklarına yaşatmak istememeleri ) Şefkat ve iyi ilişki isteğiŞefkat ve iyi ilişki isteği Suçluluk duygusu ( anne babalar çocuğun geçirdiği öfke nöbetinden kendilerini sorumlu tutar )Suçluluk duygusu ( anne babalar çocuğun geçirdiği öfke nöbetinden kendilerini sorumlu tutar ) Çocuktan gelen olumsuz tepkiler (sen zaten beni sevmiyorsun gibi ifadeler )Çocuktan gelen olumsuz tepkiler (sen zaten beni sevmiyorsun gibi ifadeler ) Yeterince zaman ayıramamaYeterince zaman ayıramama
6
Zaten çocuğumla kısıtlı zaman geçiriyorum en azından bu sürede istediklerini yapayım düşüncesi çocuğun zarar görmesine sebep olur. Önemli olan çocukla kaliteli zaman geçirebilmektir.Zaten çocuğumla kısıtlı zaman geçiriyorum en azından bu sürede istediklerini yapayım düşüncesi çocuğun zarar görmesine sebep olur. Önemli olan çocukla kaliteli zaman geçirebilmektir.
7
Sınırlar bebeklikten itibaren konulmalıdır.Sınırlar bebeklikten itibaren konulmalıdır. Üç yaşında sınırların oluşturulması gerekmektedir. Üç yaşında sınırların oluşturulması gerekmektedir. Yaşla birlikte ve çocuk önceki sınırlara uyum sağladıkça sınırlar genişletilmelidir.Yaşla birlikte ve çocuk önceki sınırlara uyum sağladıkça sınırlar genişletilmelidir.
8
Oluşturulan sınırların çok kısıtlayıcı ve deneyimleri engelleyici olmaması gerekmektedir.Oluşturulan sınırların çok kısıtlayıcı ve deneyimleri engelleyici olmaması gerekmektedir. Sınırlara uyulmaması durumlarında aşırı tepki gösterilmemesi gerekmektedir.Sınırlara uyulmaması durumlarında aşırı tepki gösterilmemesi gerekmektedir.
9
Küçük çocuklara sınırlamalar getirirken: Açık ve net olmak düşüncesizce yapılan cezalandırmaları önler.Açık ve net olmak düşüncesizce yapılan cezalandırmaları önler. Anlaşılabilir, görülerek denenebilir sınırlar koymak önemlidir.Anlaşılabilir, görülerek denenebilir sınırlar koymak önemlidir. Çocuğun kendi hayal dünyasına ait sihirli çözümleri göz ardı etmemek önemlidir.Çocuğun kendi hayal dünyasına ait sihirli çözümleri göz ardı etmemek önemlidir.
10
Aşırı kontrollü, kontrolsüz ve tutarsız sınırlar sağlıklı keşfi engeller, öğrenme fırsatlarını sınırlar, aşırı test etmeye ve isyana yol açabilir. Dengeli özgürlük ve kontrol sağlayan sınırlar, sağlıklı gelişme için en uygun ortamı yaratır. Bu durumda çocuk ve genç, gerçek yaşamda neyi, ne zaman, nerede, nasıl yapacağını öğrenmekte; davranışlarını düzenlemekte ve kontrol etmektedir.Aşırı kontrollü, kontrolsüz ve tutarsız sınırlar sağlıklı keşfi engeller, öğrenme fırsatlarını sınırlar, aşırı test etmeye ve isyana yol açabilir. Dengeli özgürlük ve kontrol sağlayan sınırlar, sağlıklı gelişme için en uygun ortamı yaratır. Bu durumda çocuk ve genç, gerçek yaşamda neyi, ne zaman, nerede, nasıl yapacağını öğrenmekte; davranışlarını düzenlemekte ve kontrol etmektedir.
11
Çok kısıtlayıcı sınırlar:Çok kısıtlayıcı sınırlar: - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı engeller - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı engeller - İsyanı körükler - İsyanı körükler Çok geniş sınırlar:Çok geniş sınırlar: - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı engeller - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı engeller - Aşırı denemeyi körükler. - Aşırı denemeyi körükler. Tutarsız sınırlar:Tutarsız sınırlar: - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı engeller. - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı engeller. - Deneme ve isyanı körükler. - Deneme ve isyanı körükler.
12
Tüm bunların yanında Dengeli sınırlar:Dengeli sınırlar: - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı arttırır. - Öğrenme ve sorumluluk kazanmayı arttırır. - İşbirliğini sağlar. - İşbirliğini sağlar.
13
Çocuklar da öfkeli veya üzgün olabilirler. Bunun nedeni illa ki anne baba değildir. Bu durum hayatın bir parçasıdır.Çocuklar da öfkeli veya üzgün olabilirler. Bunun nedeni illa ki anne baba değildir. Bu durum hayatın bir parçasıdır.
14
Hayatı çok rahatlaştırmamak İsteklerde;İsteklerde; İhtiyaç mı? İhtiyaç mı? Arzulanan mı? Arzulanan mı? sorgulaması yapılmalıdır. sorgulaması yapılmalıdır. Çocuk elinde bulunanın değerini anlamalı.Çocuk elinde bulunanın değerini anlamalı.
15
3 eğitim modeli Serbest yaklaşımSerbest yaklaşım İkna Yolu ile Problem Çözme Demokratik yaklaşımDemokratik yaklaşım İşbirliği ve Güven ile Problem Çözme Cezacı yaklaşımCezacı yaklaşım Güç Kullanarak Problem Çözme
16
Çocuk eğitiminde kullanılmaması gereken yöntemler İstekler, umutlar, zorunluluklarİstekler, umutlar, zorunluluklar Tekrar ve hatırlatmalarTekrar ve hatırlatmalar Konuşmalar, dersler, söylevlerKonuşmalar, dersler, söylevler Yanlış davranışı görmezden gelmeYanlış davranışı görmezden gelme Açık olmayan direktiflerAçık olmayan direktifler Etkili bir model oluşturamamaEtkili bir model oluşturamama PazarlıkPazarlık TartışmaTartışma Rüşvetler ve özel ödüllerRüşvetler ve özel ödüller Anne baba arasındaki tutarsızlıkAnne baba arasındaki tutarsızlık Arkadan takipte etkili olamamaArkadan takipte etkili olamama
17
Çocuk eğitiminde kullanılması gereken yöntemler Mesajlarınızı davranışlar üzerine yoğunlaştırınMesajlarınızı davranışlar üzerine yoğunlaştırın Doğrudan ve belirgin ifadeler kullanınDoğrudan ve belirgin ifadeler kullanın Normal sesinizi kullanınNormal sesinizi kullanın Sonuçları belirleyinSonuçları belirleyin Sözlerinizi davranışlarla destekleyin.Sözlerinizi davranışlarla destekleyin.
18
Gerçekleştirilmeyecek veya belirsiz tehditler kullanmayın.Gerçekleştirilmeyecek veya belirsiz tehditler kullanmayın. “ Oraya gelirsem çok kötü olur.” “ Oraya gelirsem çok kötü olur.” “ Hele bir dene bak neler yapıyorum.” “ Hele bir dene bak neler yapıyorum.” “ Seni döverim.” “ Seni döverim.” “ Babana söylersem görürsün gününü.” gibi “ Babana söylersem görürsün gününü.” gibi
19
Çocuklarınıza yasaklar yerine sınırlı seçenekler sunun.Çocuklarınıza yasaklar yerine sınırlı seçenekler sunun. Örneğin; “Hemen masaya otur ve yemeğini ye” yerine “Yemeğini kendin mi alırsın yoksa ben mi koyayım” denmelidir. Örneğin; “Hemen masaya otur ve yemeğini ye” yerine “Yemeğini kendin mi alırsın yoksa ben mi koyayım” denmelidir. Böylece çocuğun karar verme yetisinin gelişmesine yardımcı olunur. Böylece çocuğun karar verme yetisinin gelişmesine yardımcı olunur.
20
Çocuklara neyi yapmaması gerektiğini değil, neyi yapması gerektiğini söylenmelidir.Çocuklara neyi yapmaması gerektiğini değil, neyi yapması gerektiğini söylenmelidir. Örneğin; “defterlerini ortada bırakma” yerine “defterlerini toplayıp çantanın içine koyar mısın” denmelidir. Örneğin; “defterlerini ortada bırakma” yerine “defterlerini toplayıp çantanın içine koyar mısın” denmelidir. Bir süre sonra çocuğun bu sorumluluğu ikaz edilmeden almış olması beklenir. Bir süre sonra çocuğun bu sorumluluğu ikaz edilmeden almış olması beklenir.
21
Kararlı olun ve açıklama yapmanız gerekiyorsa mantıklı ve kısa açıklamalar yapın.Kararlı olun ve açıklama yapmanız gerekiyorsa mantıklı ve kısa açıklamalar yapın.
22
“ Hayır ” demeden önce bir kez daha düşünün. Ağzınızdan çıkacak hayır kelimesi,“ Hayır ” demeden önce bir kez daha düşünün. Ağzınızdan çıkacak hayır kelimesi, - belki - belki - olabilir, - olabilir, - evet - evet anlamlarına gelmemelidir. anlamlarına gelmemelidir.
23
Hatalıysanız özür dileyin.
24
Böylece çocuğumuz herkesin hata yapabileceğini ve bunun sonucunda özür dilenmesi gerektiğini öğrenmiş olur.Böylece çocuğumuz herkesin hata yapabileceğini ve bunun sonucunda özür dilenmesi gerektiğini öğrenmiş olur. Unutmayınız ki çocuklar anne ve babalarını örnek alır.Unutmayınız ki çocuklar anne ve babalarını örnek alır.
25
TEŞEKKÜRLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.