Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PLANLAMA.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PLANLAMA."— Sunum transkripti:

1 PLANLAMA

2 YÖNETİMİN FONKSİYONLARI
YÖNELTME PLANLAMA ÖRGÜTLEME EŞGÜDÜMLEME KOORDİNASYON) KONTROL (DENETİM) 2

3 PLANLAMA Plan: Bir amaca ulaşmada izlenecek yol ve davranış biçimidir.
Planlama (geniş anlamda): Şimdiki veriler ve gelecekteki muhtemel gelişmelerin ışığı altında belli bir amaca ulaşmada izlenecek yolu gösteren bir süreçtir. Planlama (dar anlamda): Ne yapılacağına, nasıl yapılacağına, neden yapılacağına, ne zaman yapılacağına, nerede yapılacağına ve bunları kimin yapacağına önceden karar vermektir. 3 3

4 PLANLAMA Planlama, yönetim sürecinin ilk aşamasını oluşturan en önemli yönetim fonksiyonudur. Diğer yönetim fonksiyonlarının başarısı, her şeyden önce iyi bir planlamaya bağlıdır. Planlama, örgüt faaliyetlerini önceden tanımlanmış ve kararlaştırılmış amaçlara doğru yöneltir. İşletmelerin gittikçe büyüyerek daha karmaşık bir yapıya ulaşmaları, hızla değişen dinamik pazar yapısı, yoğun rekabet ortamı, sürekli değişen ekonomik koşullar ve gelişen teknoloji, günümüzde planlamanın önemini artırmaktadır.

5 PLANLAMA Etkili bir planlama; Geçmiş bilgilerin analizini,
Mevcut durum içinde karar verilmesini ve Geleceğe dönük karar verilmesini gerektirir.

6 PLANLAMANIN ÖZELLİKLERİ
Planlama, kaynakların verimli bir biçimde kullanılmasını sağlar. Planlama, bir seçim sürecidir. Planlama, bir karar sürecidir. Planlama, geleceğe dönük bir süreçtir. Plan, esnek ve dinamiktir.

7 Kullanım Nitelik Süre Kapsam Bir kerelik Stratejik Kısa Özel Sürekli Taktik Orta Genel Uzun Belirli veya tek bir durum için ihtiyaç duyulan planlar bir kerelik (tek kullanımlık) planlardır. (Örn. bir şirketi satın almak için hazırlanan plan) Tekrar tekrar kullanılan, örgütte sürekli gerçekleştirilen işlere yol göstermek için kullanılan planlar ise sürekli planlardır. Stratejik planlar örgütün ne yapması gerektiğine, taktik planlar ise bunların nasıl yapılacağına odaklanır. Bir yıldan daha kısa süreyi kapsayan planlar kısa süreli, 1-5 yıl arası orta süreli ve 5 yıldan daha uzun süreyi kapsayan planlar uzun süreli planlardır. Örgütün tamamına ilişkin planlar genel planlar, örgütün belirli bir bölümüne yönelik planlar özel planlardır. 7

8 PLAN TÜRLERİ Amaçlar: Amaçlar, işletme faaliyetlerinin kendilerine yönlendirildiği sonuçlardır. İşletmenin hangi yöne gideceğini gösterirler. Ulaşılmak istenen son noktadır. Amaçlar, planlamaya temel oluşturmanın yanı sıra, tüm yönetim işlevlerinin düzenlenme ve çalıştırılma nedenidir. Politikalar: Politika, bir faaliyet veya eylemde yol gösterici ilkeler ve bunlardan doğan kurallar dizisidir. Hem üstlerin, hem de çalışanların davranış ve tutumlarını kolaylaştıran, işletmenin resmi tutumudur. Belirli durumlarda uygulanacak hareket tarzlarını gösterir. Örneğin, “işletmeye yüksek öğrenimli eleman alma” bir personel politikası, “müşteri her zaman haklıdır” ilkesi bir pazarlama-satış politikasıdır. Prosedürler: Hedefe olaşmak için adım adım nasıl hareket edileceğini, birbirini izleyen hangi işlerin görüleceğini belirtir. Stratejiler ve stratejik planlar: Stratejik plan, işletme ve çevresi arasındaki ilişkileri analiz ederek, amaçları ve bunlara ulaşmanın yollarını belirler. İşletmenin hangi alanlarında faaliyette bulunulacağı, hangi hareket tarzları ile ve hangi kaynaklarla amaçlara ulaşılacağı, kaynakların nasıl tahsis edileceği gibi en temel konuları kapsar. İşletmenin büyüme ve gelişme yollarını gösteren, tepe yönetimin karar alanına giren uzun dönemli planlardır. 8

9 PLAN TÜRLERİ Bütçeler: Bütçe, beklenen sonuçların sayılarla açıklanmış şeklidir. Plan veya programlar, bütçelerde para, miktar vb. birimlerle ifade edilir. Üretim bütçesi, satış bütçesi, nakit bütçesi, yatırım bütçesi gibi pek çok çeşidi vardır. Programlar: Program, bir amacın gerçekleştirilmesi için gerekli aşama ve adımları (işleri), bunların her birinden sorumlu olan kimseleri ve her aşamanın süresini belirleyen bir ayrıntı planıdır; dolayısıyla kısa süreli planlardandır. Projeler: Projeler, genel bir programın diğerlerinden oldukça kesin bir şekilde ayrılan bir bölümüdür. Daha çok araştırmaya dayanan özel nitelikli ayrıntı planlarıdır. 9

10 PLANLAMA SÜRECİ AŞAMALARI
AMAÇLARIN SAPTANMASI: Planlamada ilk hareket noktası, işletmenin birincil amaçlarının (ana hedefler) ve ikincil amaçlarının (yan hedefler) açık seçik biçimde belirlenmesidir. Örneğin, bir işletmenin karını en yüksek düzeye çıkarmak istemesi birincil amacı, etkin bir pazarlama ve üretim bölümünün kurulması ise ikincil amacı olabilir. OLANAKLARIN ARAŞTIRILMASI: Saptanan amaçlara ulaşmak için işletmenin, iç ve dış çevresinde araç, gereç, malzeme, para, bilgi, beceri açılarından ne gibi olanaklara sahip olduğu araştırılır. SEÇENEKLERİN BELİRLENMESİ VE KARŞILAŞTIRILMASI: Amaca yönelik bütün seçenekler belirlenir ve ayrı ayrı değerlendirilir.Daha sonra bu seçenekler birbiriyle karşılaştırılır. EN UYGUN SEÇENEĞİN BELİRLENMESİ VE PLANIN YAPILMASI: Yapılan araştırma ve incelemelerin ışığında bir karara ulaşılır. Bu karar, belirlenen seçeneklerin karşılaştırılmasıyla amaçlara en uygun düşenin seçilmesi olabileceği gibi, plandan vazgeçme ya da erteleme biçiminde de olabilir. En az emek, harcama ve zamanı gerektiren seçenek en uygun olanıdır.

11 PLANLAMANIN YARARLARI
Planlama, yöneticinin gelecek için şimdiden düşünmesini, hazırlıklı olmasını ve saptanan amaca doğru yöneltilmesini sağlar. Zaman, işgücü ve sermaye gibi kaynakların daha rasyonel ve ekonomik biçimde kullanılmasını sağlar. İşletme faaliyetlerinin uyumlu bir biçimde yürütülmesini sağlar. Yetki göçerimini (devrini) kolaylaştırarak yöneticilerin zamandan tasarruf etmelerine, yetki ve sorumluluklarının belirlenmesine yardımcı olur. Etkili bir denetim için gerekli olan standartları sağlar. Ani değişikliklere karşı hazırlıklı olma imkanı verir.

12 PLANLAMANIN SAKINCALARI
Planlama, önemli sayılabilecek zaman ve enerji harcamalarını gerektirir. Amaca uygun bir planın hazırlanması için maliyeti oldukça yüksek olan yetenekli uzmanlara, birçok araç-gerece ve geniş bir zamana ihtiyaç vardır. Hiç plan yapılmaması, yapılan planın kapsam ve süreç bakımından hatalı ya da eksik olmasından daha iyidir. Yöneticilerin dikkatlerini gereğinden fazla geleceğe çevirmeleri, içinde bulundukları mevcut durumu ihmal etmelerine yol açabilir. Planlama, planı uygulayan kişilerin girişim potansiyelini köreltebilir.

13 İYİ BİR PLANIN ÖZELLİKLERİ
Plan, açık, net ve gerçekleştirilebilir bir amaca yönelik olmalıdır. İşletmenin iç ve dış koşullarına uyum gösterebilecek bir esnekliğe sahip olmalıdır. Planın hazırlanması ve uygulanması, kaynaklar ve zaman açısından ekonomiklik ilkesine dayanmalıdır. Plan, optimal (en uygun) bir süreyi kapsamalıdır. Uzun süreli planlarda, gelecek olayları doğru bir biçimde öngörümleme olanakları oldukça kısıtlı olduğundan, hata yapma olasılığı daha yüksek olur. Kısa süreli planlarda ise, uzun dönemdeki gelişmelerin ihmal edilmesi veya planlamanın yararının azaltılması söz konusu olabilir. Planların hazırlanması için harcanacak zaman da önemlidir. Hızlı değişimlerin görüldüğü durumlarda sürekli kararlar almak gerekir. Gerekli inceleme ve araştırma yapılmadan alınan hızlı kararlarda, yanlış yapma olasılığı daha fazladır. Bu yüzden planlarda, hız ile doğruluk derecesi arasında uygun bir denge kurulmalıdır. Planlama, işletmenin çeşitli kademelerine yayılmalıdır. Alt kademelerde daha ayrıntılı ve kısa süreli planlar hazırlanmalı; üst kademelere çıkıldıkça planlar daha genel ve uzun dönemli olmalıdır.


"PLANLAMA." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları