Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanErdi Bereket Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
Yard.Doç.Dr. Yasemin KOÇAK-USLUEL & Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU
Eğitim Fakültelerindeki Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Kullanımı ve Öz-yeterlik Algıları Yard.Doç.Dr. Yasemin KOÇAK-USLUEL & Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniv., Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi (BTIE) – 2003 21-23 Mayıs, 2003 – ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi-ANKARA
2
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Öz-yeterlik Nedir? Bireyin belli bir performansı göstermek için gerekli etkinlikleri düzenleyip başarılı bir biçimde gerçekleştirme kapasitesi hakkında kendine ilişkin yargısıdır (Bandura, 1997; Cassidy & Eachus, 1995). Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
3
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Öz-yeterlik Nedir? Öz-yeterliği güçlü olan bireyler zor bir görevle karşı karşıya kaldıklarında bu durumdan kaçmak yerine üstesinden gelinmesi gereken bir iş olarak yaklaşmaktadırlar. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
4
Eğitimde Teknoloji Kullanımı (1)
Bilgi çağını yaşıyoruz. Bilgisayarların işlevleri her geçen gün artmaktadır. Bu durum bir taraftan öğrenme-öğretme süreçlerini diğer taraftan eğitimin ekonomik ve toplumsal işlevlerini etkilemektedir. Bu etkiye ilişkin yapılan tartışmalarda karşıt görüşlerin birleştiği nokta: Teknolojinin kaçınılmazlığıdır... Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
5
Eğitimde Teknoloji Kullanımı (2)
Teknoloji etkili bir şekilde kullanılıyor mu? Olası yararlar gerçekleşiyor mu? Kimler anahtar konumdadır? Öğretmenlerin yetişmesinde eğitim fakültesi öğretim elemanları önemli bir görev üstlenmektedirler. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
6
Eğitimde Teknoloji Kullanımı (3)
Eğitimde bilgi teknolojilerinin üstünlüğüne ilişkin yapılan tartışmaların çoğu, öğretim elemanlarının yeterliliği ile teknolojinin göreli yararı üzerinedir (Massy, Zemsky, 1996). Öğretim elemanlarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarıyla teknoloji kullanımları arasında bir ilişki bulunmaktadır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
7
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Araştırma Problemi Eğitim fakültesinde görevli öğretim elemanlarının bilgisayar kullanma durumları, öz-yeterlik algıları ve bilgisayar kullanma durumları ile öz-yeterlik algıları arasındaki ilişki nedir? Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
8
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Araştırma Problemi Öğretim elemanlarının bilgisayar kullanma durumlarına bakılırken aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır. Öğretim elemanlarının, Bilgisayar kullanımı ve süresi Bilgisayara erişim koşulları Kendilerine belirtilen işlerle ilgili olarak bilgisayar kullanım sıklıkları Bilgisayar kullanma düzeyleri ile ilgili görüşleri nedir? Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
9
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Araştırma Problemi Öğretim elemanlarının bilgisayar kullanımlarıyla ilgili öz-yeterlik algıları nasıldır? Bunu ortaya çıkarmaya yönelik olarak kullanılan 17 maddelik ölçekte maddeler: Hiçbir zaman Ara sıra Bazen Çoğunlukla Her zaman seçenekleriyle sunulmuştur. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
10
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Araştırma Problemi Öğretim elemanlarının Cinsiyetleri Bilgisayar kullanma süreleri Bilgisayar kullanma sıklığı Bilgisayar kullanma düzeyleri Bilgisayara erişim koşulları ile öz-yeterlik algısı arasında nasıl bir ilişki vardır? Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
11
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Yöntem Bu araştırma, öğretim elemanlarının bilgisayar kullanımları ve bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarını incelemeye yönelik betimsel bir araştırmadır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
12
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Araştırma Grubu Araştırma Ankara'da iki üniversitenin eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan toplam 160 öğretim elemanını kapsamaktadır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
13
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Frekans Yüzde Cinsiyet Kadın 99 63.5 Erkek 57 36.5 Yaş 20-25 21 13.0 26-30 52 32.3 31-35 26 16.1 36-40 30 18.6 41-45 11 6.8 46-50 51-55 2 1.2 Unvan Prof.Dr. 10 6.3 Doç.Dr. 13 8.2 Yrd.Doç.Dr. 19 12.0 Öğr.Gör.Dr. 18 11.4 Araş.Gör.Dr. 7 4.4 Araş.Gör. 90 57.0 Kıdem 1-5 Yıl 67 42.4 6-10 Yıl 36 22.8 11-15 Yıl 20 12.7 16-20 Yıl Yıl 15 9.5 Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
14
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Veri Toplama Araçları Araştırmada iki ölçme aracı kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının kişisel bilgileri, bilgisayar kullanma, erişim, kullanım sıklığı, kullanım düzeylerine ilişkin anket Bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçeği (Aşkar ve Umay, 2001). Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
15
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
BULGULAR Eğitim Fakültesinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının bilgisayar kullanma durumları nedir? Bu sorunun yanıtına ilişkin bulgular değerlendirilirken öğretim elemanlarının Bilgisayar kullanıp kullanmadıkları ve bilgisayar kullanım süresi Erişim koşulları, Bilgisayar kullanım sıklığı ve Bilgisayar kullanma düzeyleri ele alınmıştır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
16
Öğretim Elemanların Bilgisayar Kullanma Durumları
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
17
Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Kullanma Süreleri
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
18
Evde Bilgisayara Erişim
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
19
Bölümde Bilgisayara Erişim Durumu
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
20
Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Kullanım Sıklığı
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
21
Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Kullanım Düzeyleri
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
22
Öğretim Elemanlarının Öz-yeterlik Algıları
Yönü SK Bilgisayarlar beni olmadık bir yerde ortada bırakıveriyor - 1.98 0,76 Günümü/zamanımı planlarken bilgisayar kullanırım + 2,07 1,11 Bilgisayarı neredeyse bir parçammış gibi düşünürüm 2,73 1,39 Bilgisayar kullanmaya karşı özel bir yeteneğim olduğuna inanırım 2,82 1,36 Bilgisayar içinde dolaşıp yeni keşifler yaparım 3,01 1,03 Bilgisayarda çalışırken sorun çıktığında anlık çözümler bana yetiyor 3,05 0,98 Bilgisayarda yeni bir durumla karşılaştığımda ne yapacağımı bilirim 3,19 0,91 Bilgisayar terimlerine ve kavramlarına hakim olduğuma inanırım 3,23 Bilgisayar konusunda yetenekliyim 3,25 1,15 Bilgisayarı etkin olarak kullanabildiğimi düşünüyorum 3,48 1,05 Yeterince uğraşırsam bilgisayarla ilgili sorunları çözebilirim 3,78 Bilgisayarda her türlü yazıyı yazmak benim için basittir 3,90 1,08 Bilgisayarda ani bir sorunla karşılaştığımda telaşa kapılırım 3,96 0,97 Bilgisayara tam olarak hakim olmanın benim için imkansız olduğuna inanmışım 4,30 Bilgisayarda çalışırken sinirli oluyorum 4,41 0,89 Bilgisayarda geçirdiğim zamanların büyük bölümü kayıp sayılır 4,46 0,78 Bilgisayar kullanırken yanlış bir şey yapacağım korkusu taşıyorum 4,48 0,79 Toplam 3,42 1,02 Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
23
Öz-yeterlik Algısının Bilgisayar Kullanma Durumları İle İlişkileri
Bu ilişkiye bakılırken öz-yeterlik algısı ile Cinsiyet Bilgisayar kullanma süreleri Bilgisayara erişim koşulları Bilgisayar kullanma sıklığı Bilgisayar kullanma düzeyleri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
24
Öz-yeterlik Algısının Bilgisayar Kullanma Durumları İle İlişkileri (2)
p Cinsiyet 0,076 0,372 Çalıştığı bölümde bilgisayara erişim koşulları -0,028 0,8 Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
25
Öz-yeterlik Algısının Bilgisayar Kullanma Durumları İle İlişkileri (3)
p Bilgisayar Kullanma Süreleri 0,296 0,0 Kullanım Sıklığı Ders notlarını hazırlama 0,436 Derste konuyu sunma 0,371 Ölçme/Değerlendirme 0,434 Araştırma-İstatistik 0,352 E-posta iletilerimi okuma/ileti yollama 0,193 World Wide Web'de (WWW) arama/tarama 0,259 Yönetsel amaçlarla (Ör., bölümün yazışma işleri için) 0,127 0,1 Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
26
Öz-yeterlik Algısının Bilgisayar Kullanma Durumları İle İlişkileri (4)
p Kullanım Düzeyi Sözcük işlemci (Örneğin, MS Word) 0,474 0,0 Hesap Tablosu (Ör. MS Excel) 0,632 Sunum (Ör. MS PowerPoint) 0,528 Veri Tabanı (Ör. MS Access) 0,181 Web Tarayıcıları (Ör. Netscape, MS Internet Explorer) 0,324 Masaüstü yayıncılık (Ör. Page Maker) 0,277 İstatistik/Analiz (Ör. SPSS, SAS, MS Excel) 0,456 Web sayfası hazırlama (Örneğin MS FrontPage) 0,565 E-posta (Ör. MS Outlook Express, Pine, Eudora gibi) 0,218 Tarayıcı (scanner) kullanma 0,493 Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
27
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
SONUÇLAR Araştırma sonuçlarına göre öğretim elemanlarının; Neredeyse tamamı bilgisayar kullanmakta %50'ye yakını 6-10 yıldır bilgisayar kullanmakta Büyük bölümü çalıştıkları bölümde bilgisayara rahatlıkla erişebilmektedirler. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
28
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
SONUÇLAR (2) Bilgisayarı en rahat sözcük işlem, e-posta ve İnternet kaynaklarında arama-tarama yaparken kullanmaktadırlar Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
29
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
SONUÇLAR (3) Bilgisayarı; en seyrek derste sunum yapmak, en sık "web'de tarama" ve "iletişim amaçlı" kullanmaktadırlar. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
30
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
SONUÇLAR (4) Özellikle veri tabanı, web'de yayımcılık ve masaüstü yayıncılık en az kullandıkları ya da hiç kullanmadıkları uygulamalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
31
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Sonuçlar (5) Öz-yeterlikle ilgili olarak öğretim elemanları Yeterince uğraşırlarsa bilgisayarla ilgili sorunları çözebileceklerine Bilgisayarda her türlü yazıyı yazmanın kendileri için basit olduğuna Bilgisayara tam olarak hakim olmanın mümkün olduğuna Bilgisayarda ani bir sorunla karşılaştıklarında telaşa kapılmayacaklarına inanmaktadırlar. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
32
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Sonuçlar (6) Ayrıca öğretim elemanları Bilgisayar kullanırken yanlış bir şey yapacağı veya yanlış bir tuşa basacağı korkusu taşımamakta Bilgisayarda çalışmanın kendilerini sinirlendirdiğini düşünmemekte, Bilgisayarda geçirdikleri zamanı kayıp olarak görmemektedirler. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
33
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Sonuçlar (7) Öğretim elemanlarının yeterlik algılarını en fazla düşüren madde “bilgisayarların kendilerini olmadık bir yerde ortada bırakması”yla ilgilidir. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
34
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Son Söz Bilgisayar öğretim elemanlarının yaşamlarına girmiş durumdadır. Öz-yeterlik algıları ile bilgisayar kullanımı arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
35
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Son Söz (2) Öğretim elemanlarına yönelik hem öğrenme ve öğretme süreçleriyle hem de araştırma ve yayın etkinliklerini kolaylaştırabilecek program ve işlemlerle ilgili olarak hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi ve teknik desteğin sağlanması gerekmektedir. Ayrıca bilgi teknolojilerinin derste kullanımının düşük olduğu düşünülürse alt yapı ve donanım gereksinimlerinin de giderilmesi gereklidir. Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
36
Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Teşekkürler!!! Yasemin KOÇAK-USLUEL E-posta: kocak_at_hacettepe.edu.tr Web: Süleyman Sadi SEFEROĞLU E-posta: sadi_at_hacettepe.edu.tr Web: Dr. USLUEL & Dr. SEFEROĞLU / Hacettepe Üniversitesi - BTIE 2003
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.