Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
OSMANLININ BALKANLARDA Kİ ESERLERİ
2
KALELER Kanije Kalesi Fülek Kalesi Estergon Kalesi
3
KANİJE KALESİ Şehrin ismi "Kanije" ilk olarak 1245 tarihli bir belgede yer almıştır. Burayı yöneten aile buraya bir kale yapmıştır, böylece Kanije, Zigetvar ile birlikte Macaristan'ın en önemli savunma noktalarından biri haline gelmiştir. Osmanlı İmparatorluğu'nun en geniş topraklara sahip olduğu zamanda Osmanlı İmparatorluğu'nun en batıdaki kalesidir. Türkler tarafından alındıktan sonra 1601'de Tiryaki Hasan Paşa'nın ünlü savunması ile kurtarılmıştır. Önceleri Zigetvar'da bulunan eyalet merkezinin buraya taşınmasıyla eyalet merkezi oldu. 1690'da Habsburg ordusu tarafından geri alınan kent, Osmanlılar bölgeden çekilince şehir stratejik önemini kaybetmiş ve 1702'de Viyana'dan gelen bir karar ile kale yıkılmış.
4
EĞRİ KALESİ Kale ilk defa Sultan Süleyman zamanında 1552 yılında ikinci vezir Kara Ahmet Paşa tarafından kuşatıldı. Kaleyi Macar Komutan István Dobo savunuyordu. İkibin kişilik Macar kuvveti 45 gün kadar kaleyi savundu. Eğri’nin fethinde Çağalzade Sinan Paşa, Hadım Cafer Paşa, Rumeli Beylerbeyi Vezir Hasan Paşa, Cerrah Mehmet Paşa, Lala Mehmet Paşa gibi devlet adamlarımız görev yaptılar. Fetihten sonra Eğri Budin’e bağlı bir sancak haline getirildi yılındaki meşum Viyana bozgunundan sonra Eğri Kalesi Macaristan’da en son kaybedilen kalelerden biri oldu de Avusturya Komutanı General Caraffa tarafından teslim alındı. Böylelikle Macaristan’daki son Türk kaleside ebediyen elimizden çıkmış oldu.
5
ESTERGON KALESİ Macar Kralı János Szapolyai’nin 1540 yılında ölümünün ardından Avusturyalılar ile Osmanlılar arasında Macaristan’ın yönetimi konusunda bir rekabet başladı. Daha önce Budin’i vePeşte’yi fetheden Osmanlı padişahı Kanuni Sultan Süleyman, 1543 yılı Nisan ayı sonlarında Edirne’den yola çıktı ve 29 Temmuz 1543’te ordusuyla Estergon Kalesi’ni kuşattı. Estergon Kalesi, ilk defa 10 Ağustos 1543 tarihinde on iki günlük bir kuşatmanın sonunda Kanuni Sultan Süleyman komutasındaki Osmanlı ordusu tarafından zaptedildi. Kalenin bulunduğu bölge bir sancakbeyliği haline getirilerek Budin Beylerbeyliğine bağlandı.
6
CAMİLER Sultan II.Murat Camii Ali Paşa Camii Hünkar Camii
7
Sultan II.Murat Camii Sultan II Murat Camii,1436 tarihinde inşa edilmiştir. Orijinal haliyle kubbeli bir eser olan cami, döneminin en görkemli camilerinden biridir. Tarih boyunca üç yangın, iki büyük depreme, dört savaş geçirmesine rağmen, halen ayaktadır ve müslüman kardeşlerimize hizmet etmektedir. Selvi boylu minaresiyle ve avlusundaki saat kulesiyle gözleri kamaştıran caminin arka cebhesinde Beyhan Sultan, sol cebhesinde de Dağistanlı Ali Paşa’nın medfun olduğu iki türbe bulunmaktadır
8
Ali Paşa Camii yılları arasında Budin beyler beyi Hadım Ali Paşa tarafından yaptırılan camii klasik İstanbul stilini yansıtmaktadır. Bir büyük ve 3 küçük kubbesi vardır. Hemen yanında Avusturya Macaristan imparatorluğuna karşı isyan etimiş Boşnak şehitlerin türbeleri bulunmaktadır. Yine yakınında inşaa edilmiş olan Ali Paşa köprüsü ise günümüze ulaşamamıştır.
9
Hünkar Camii 1457’de Isa bey tarafından Fatih Sultan Mehmet Han’a armağan olarak yapılmıştır. Yanında, Saraybosna’ya isim veren Saray , bir köprü,bir Kervansaray bir han bir hamam bir değirmen bir tekke ve çeşitli dükkanlarla birlikte büyük bir kompleks halinde inşa edilmiştir. Bugunkü Halini ise 1566’da Kanuni Sultan Süleyman zamanında -çeşitli eklemeler suretiyle - almıştır. Sultan Abdülmecid Zamanında kopleks yeniden inşa edilmiş, bir kütüphane ilave edilmiş ve tekke genişletilmiştir. Komplekse 1912’de birde Ulema meclisi eklenmiştir.
10
Sokullu Mehmet Paşa Köprüsü
KÖPRÜLER Sokullu Mehmet Paşa Köprüsü Mostar Köprüsü
11
Sokullu Mehmet Paşa Köprüsü
Bosna Hersekte Sırbistan sınırına yakın Vişgrad (Vişegrad) kentinde Sava Nehrinin kolu olan Drina Irmağı üzerine 1571 senelerinde yaptırılmış olan Osmanlı köprüsü Drina Irmağını kuzey-güney doğrultusunda keser. Eni 7 metreden biraz geniş, uzunluğu 180 metreye yakın olan Drina Köprüsü büyük kesme taş bloklardan yapılmıştır.
12
Mostar Köprüsü Mostar Köprüsü, Bosna Hersek Cumhuriyetinin Mostar şehrinden geçen, Neretva nehri üzerinde Mimar Sinan'ın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından 1566’da inşa edilen köprü Neretva nehrinden 24 metre yüksekte 30 metre uzunluğunda, 4 metre genişliğinde olan Mostar Köprüsü, dönemine göre gelişmiş bir teknoloji ile inşa edildi Köprü inşaatında 456 kalıp taş kullandı Köprü, inşa edildikten sonra yakınındaki şehre ismini verdi, şehirde ticareti canlandırdı ve zenginleştirdi Böylece Mostar, Hersek bölgesinin önemli bir şehri haline geldi Mostar köprüsü, cesur sporcular tarafından yıllarca bir atlama platformu olarak kullanıldı Geleneğe göre şehrin erkekleri, nişanlılarına cesaretlerini ispatlamak için düğün öncesinde köprüden atlarlardı
13
HAZIRLAYANLAR ÖĞRETMEN DERS: TARİH Burak SAYAR Özgür YAŞAR
Zafer EMİRMUSTAFAOĞLU DERS: TARİH ÖĞRETMEN ABDULLAH ŞAHİN
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.