Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
PARA VE SERMAYE PİYASALARINA BAKIŞ
Onur Oğuz İTÜ Yatırım Kulübü 13/16 Kasım 2012
2
içerik Genel Bilgiler Sabit Getirili Menkul Kıymetler
Döviz-Altın Piyasaları Hisse Senedi Haklar Getiriler Değerleme Yöntemleri Hisse Senedi Yatırım Stratejileri Piyasayı Yenmek
3
GENEL BİLGİLER Piyasa ve Borsa Nedir? Alıcıların ve satıcıların iletişim kurdukları ortamdır. Piyasada fiyatlar, arz-talep kanununa göre oluşur. Alıcı ve satıcılar “Borsa” sayesinde birbirlerini aramak zorunda kalmadan işlem yaparlar. Borsalar organize veya tezgahüstü piyasalar olarak ayrılırlar. Ülkemizde İMKB, İAB, VOB organize piyasalardır. Kapalıçarşı tezgahüstü piyasadır.
4
SABİT GETİRİLİ MENKUL KIYMETLER
Borçlanma araçları alınıp satılır. Belirli vadesi ve faizi olan menkul kıymetlerdir. Tahvil, Bono, Ters Repo bu kapsamda yer alır. Vade sonu beklenirse, getiri garantilidir. SGMK’lerin faizi ile fiyatı arasında ters yönlü ilişki vardır. Eğer faizler düşecekse, bugünden SGMK almak kârlı olacaktır.
5
Doviz-altin piyasaları
Döviz piyasaları ülkenin dış ticaret hacmi, faiz oranları, bütçe açığı, politik-stratejik etkenler çerçevesinde hareket eder. TL’yi değerlendirecek her hamle, kurların aşağı gelmesi anlamındadır. Altın piyasaları uluslar arası gelişmelerin yanı sıra USD/TL kurundan da etkilenir.
6
Hisse senetleri Değişken getirili menkul kıymetlerdir.
Sahibine kârdan pay almak, yönetime katılmak gibi temel ortaklık haklarını sağlar. Buna karşılık sermayeye katılma yükümlülüğü getirir. Piyasadaki değer artışı sayesinde Alım-Satım Kazancı ve Kar Payı (Temettü) şeklinde getiri imkanları verir.
7
Hisse senetleri Hisse senedi yatırımlarında getiri garantisi yoktur. Bu nedenle doğru değerleme önemlidir Başlıca değerleme yöntemleri: Temel Analiz ve Teknik Analiz’dir. Şirketin mali durumuna bakmak Temel Analiz; Geçmiş fiyat hareketlerine bakmak Teknik Analiz’dir.
8
Temel analiz Temel düzeyde muhasebe bilgisi gerektirir.
Genelde uzun vadeli yatırımlar için önemlidir. Şirketin kârı, satış gelirleri, maliyetleri belirleyicidir. Mali durumu güçlü olan şirketler, ortaklarına yüksek getiri sağlayabilir
9
Temel analiz Başarılı bir temel analiz için dikkat edilmesi gerekenler: Yatay Analiz Dikey Analiz Oran Analizi Piyasa Çarpanları Analizi
10
Temel analiz Yatay Analiz Örneği
11
Temel analiz Dikey Analiz Örneği
12
TEMEL ANALİZ Oran Analizi Cari Oran: Dönen Varlıklar / K.V.Borçlar Likit Oran: Hazır Değ.+K.V.Alacaklar / K.V. Borç. Özsermaye Kârlılığı: Net Dönem Kârı / Özsermaye Bedelsiz Oranı: Özsermaye / Ödenmiş Sermaye
13
Temel analiz Piyasa Çarpanları Analizi Fiyat / Kazanç Oranı (Sektör ya da Borsa Ortalamasından Küçük Olmalı) Piyasa Değeri /Defter Değeri (1’e yakın veya altında olmalı)
14
Temel analiz Piyasa Çarpanları Analizine Örnek
15
Teknik analiz Geçmiş fiyat hareketlerinin tekrarlanacağı varsayımını esas alır. Yükselen ve alçalan trendlere bakarak gelecek tahmin edilir Geçmişteki yüksek fiyatlar gelecek için “Direnç”, düşük fiyatlar ise “Destek” olarak adlandırılır.
16
Teknik analiz
17
Teknik analiz
18
Teknik analiz
19
Teknik analiz Nelere Dikkat Edilmeli? Tepe ve Dip noktaları
günlük hareketli ortalamaların birbirleri arasındaki ve hissenin mevcut fiyatındaki durumu Yükselen/Alçalan kanalın neresinde bulunulduğu Formasyonlar ve mevcut durum
20
Teknik analiz Başlıca formasyon türleri:
Omuz-Baş-Omuz Formasyonu (OBO) Ters Omuz-Baş-Omuz Formasyonu İkili Zirve Formasyonu İkili Dip Formasyonu Üçlü Zirve Üçlü Dip Üçgen Formasyonları Dörtgen Formasyonu Kısa Vadeli Yükseliş Formasyonları (Bayrak-Flama-Takoz)
21
Yatirim stratejileri Temel Analiz “hangi” hisseyi seçeceğimizi; Teknik Analiz ise o hisseye “ne zaman” yatırım yapacağımızı gösterir. Yatırım yaparken dikkate alınacak sıralama Hikaye (Şirketi değerlendirecek bir beklenti) Güçlü Bilanço (Kârlı şirketler kazandırır) Fiyatın dipte veya zirvede olup olmadığı Başlıca rasyoların çok fazla değerlenmesi
22
Piyasayi yenmek Herkesin yaptığının tersini yap
Piyasa ile ASLA inatlaşma Nerede girip, nereden çıkacağını bil (Daima dipten alıp zirvede satmak imkansızdır) Duygusal hareket etme (Özellikle aldığın hisseler hakkında) KENDİN analiz yap, KENDİN tahmin et, KENDİN yatırım yap.
23
Piyasayi yenmek Borsada fırsatların bitmeyeceğini unutma (Almak veya satmak için acele etme) Hedeflerini her zaman güncel tut Şirketi, sektörü, ekonominin genelini ilgilendiren haberleri takip et İşlem yapmış olmak için yapma (Nakitte kalmak da bir pozisyondur)
24
EK: Kaynaklar (Lisanslama Eğitim Kılavuzları)
25
TEŞEKKÜRLER… İletişim: Twitter: onuroguznet E-Posta: oguzonur@gmail
TEŞEKKÜRLER… İletişim: Twitter: onuroguznet E-Posta:
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.