Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLER
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLER Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
2
Problem Çözme Teknikleri
Problem Çözme Teknikleri PROBLEM NEDİR? GERÇEK DURUM İLE İSTENEN DURUM ARASINDAKİ FARKTIR Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
3
Problem Çözme Teknikleri
Problem Çözme Teknikleri PROBLEM ÇÖZME TEKNİĞİNDE AMAÇ NEDİR? Kurum çalışanlarının tümünün katılımları ile; yaşanan problemlerin tek tek ele alınarak bir sistematik içinde çözülmesi ve çalışma ortamının iyileştirilmesi Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
4
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
P-Y-S-U METODOLOJİSİ İyileştirmeyi planla Uygulamaya al Plan Yap Sına Uygula Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Sonucu değerlendir Küçük çapta dene P-Y-S-U çevrimi 4
5
P-Y-S-U METODOLOJİSİ Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Sürekli iyileştirme sürecinin, etkin bir şekilde kontrolünü sağlayan sistematik bir yaklaşımdır. PLANLA Belirle, Analiz et, Yeniden Planla YAP Planlanan gibi yap, Dene SINA Sonucu hedefe göre değerlendir UYGULA Sonucun sürekliliğini sağla (Standartlaştır) Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 5
6
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
P-Y-S-U METODOLOJİSİ PLANLA YAP SINA UYGULA ÖNCELİKLİ SORUNU ANALİZ ET Neyi İyileştirelim ? SORUNLARI BELİRLE ÖNCELİKLERİ SAPTA OLASI SEBEPLERİ SAPTA VE DOĞRULA KARŞI ÖNLEMİ SEÇ VE PLANLA DEĞİŞİKLİKLERİ DENE SONUÇLARI DOĞRULA STANDARTLAŞTIR Neden ? Nasıl ? Yapılan uygun mu ? Durum Analizi Teşhis İyileştirici karar ve planlama Deneme Kontrol İyileştirmenin sürekliliğinin sağlanması SORUN ÇÖZME Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 6
7
Problem Çözme Teknikleri
PLANLA NE ? 1- Problemin Seçimi ( Anket,Şikayet,Müşteri İsteği vb.) 2- Mevcut Durumun İncelenmesi (Verilere Dayalı,Hedef Belirli) NEDEN? UYGULA Okullarda Toplam Kalite Yönetimi NASIL NE ZAMAN NEREDE KİM KONTROL ET ÖNLEM AL
8
Problem Çözme Teknikleri
PLANLA NE ? NEDEN NEDEN? UYGULA 3- Nedenlerin Analizi ( Nedenlerin Araştırılması ve analizi) Okullarda Toplam Kalite Yönetimi NASIL NE ZAMAN NEREDE KİM KONTROL ET ÖNLEM AL
9
Problem Çözme Teknikleri
PLANLA NEDEN NE ? NEDEN? UYGULA Okullarda Toplam Kalite Yönetimi NASIL NE ZAMAN NEREDE KİM KONTROL ET 4- İyileştirmelerin Önerilmesi ( İyileştirme İçin Fikirler Önermek ) ÖNLEM AL
10
Problem Çözme Teknikleri
PLANLA 5- İyileştirmelerin Uygulanması (Seçilen Çözümün Uygulanması) UYGULA Okullarda Toplam Kalite Yönetimi KONTROL ET ÖNLEM AL
11
Problem Çözme Teknikleri
PLANLA UYGULA Okullarda Toplam Kalite Yönetimi KONTROL ET 6- Sonuçların Kontrolü Çözümün Sonuçlarının Kontrolü ve Hedeflerle Gerçekleşenin karşılaştırılması ÖNLEM AL
12
Problem Çözme Teknikleri
PLANLA UYGULA 7- Çalışma Kurallarının Düzenlenmesi İyileştirmeleri Kalıcı Kılmak 8- Çalışmaların Sürdürülmesi Yeni bir Amaç Belirlemek,Ya da Genelleştirmek Okullarda Toplam Kalite Yönetimi KONTROL ET ÖNLEM AL
13
Problem Çözme Teknikleri
PLANLAMA 1- Problemin Seçimi Beyin Fırtınası Karar Matrisi Grafikler Histogram Pareto Diyagramı Veri Çizelgesi 2- Mevcut Durumun İncelenmesi K 5N Veri Çizelgesi Grafikler Histogram 3- Nedenlerin Analizi Beyin Fırtınası Veri Çizelgesi Neden-Sonuç D. Grafikler Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Histogram Pareto Diyagramı Veri Çizelgesi Korelasyon Pareto Diyagramı Karar Matrisi 4- İyileştirmelerin Önerilmesi Beyin Fırtınası Karar Matrisi
14
Problem Çözme Teknikleri
UYGULA 5- İyileştirme Çalışmalarının Uygulanması K 5N GANTT Diyagramı Grafikler Okullarda Toplam Kalite Yönetimi KONTROL 6- Sonuçların Kontrolü Veri Çizelgesi Histogram Grafikler K 5N
15
Problem Çözme Teknikleri
ÖNLEM AL 7- Çalışma Kurallarının Düzenlenmesi K 5N GANTT Diyagramı Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 8- Çalışmaların Sürdürülmesi K 5N GANTT Diyagramı
16
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Beyin Fırtınası Tanım : Belirli bir konu üzerinde, katılımı ve yaratıcılığı kolaylaştıran bir atmosfer oluşturarak, bir çok fikrin ortaya çıkmasını amaç edinen bir takım tekniğidir. Problem çözme araçları arasında en popüler olan bu teknik, genelde birçok çalışmanın ilk adımı olmaktadır. 1950’lerden günümüze miras kalmış bir serbest düşünce üretme yöntemidir. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
17
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Beyin Fırtınası BAZI İNSANLAR, BELİRLİ BİR KONU ÜZERİNDE UZMANLIKLARININ GETİRDİĞİ SINIRLAMANIN SONUCU, KISITLI FİKİR ÜRETİRLER. BAZI İNSANLAR DA, SINIRLAMALARI KALDIRARAK AKLA GELMEDİK YARATICI FİKİRLER ÜRETİRLER. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi BU TEKNİK YARATICILIĞI TEŞVİK EDEREK, FİKİRLERİN SERBESTÇE ORTAYA ÇIKMASINI SAĞLAMAKTADIR .
18
Beyin Fırtınası TEKNİK NASIL UYGULANIR ?
PROBLEMİN KESİN TANIMI YÖNTEM KURALLARININ AÇIKLANMASI SERBEST FİKİR YARATMA Okullarda Toplam Kalite Yönetimi FİKİRLERİN TOPLANIP YAZILMASI DÜZENLEME DEĞERLENDİRME EN İYİ / GEÇERLİ DÜŞÜNCELERİN TESPİTİ
19
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Beyin Fırtınası KURALLAR : MÜMKÜN OLDUĞU KADAR ÇOK FİKİR ÜRETİLECEK, SANSÜRSÜZ HER TÜRLÜ FİKİR ORTAYA KONULACAK, FİKİRLER AÇIK VE TAM OLARAK İFADE EDİLECEK, KATILIMCILARIN FİKİRLERİ TENKİT EDİLMEYECEK, FİKİRLER SIRAYLA AÇIKLANACAK, MÜMKÜNSE BİR SÜRE BELİRLENECEK, Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
20
YÖNETENİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR:
Beyin Fırtınası YÖNETENİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR: FİKİRLERİN ÇOK OLMASINA DİKKAT EDİNİZ, OTURUMU TARAFSIZCA YÖNETİNİZ, Okullarda Toplam Kalite Yönetimi ELEŞTİRİYE , TARTIŞMAYA İZİN VERMEYİNİZ, SIRAYA DİKKAT EDİNİZ, DİSİPLİNİ SAĞLAYINIZ, FİKİR ÜRETİMİNİ TEŞVİK EDİNİZ, ÜRETİLEN FİKİRLERİ GÖRÜNÜR BİR YERE YAZINIZ.
21
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Beyin Fırtınası YARATICILIĞI ENGELLEYEN TABİRLER : ORİJİNAL BİR FİKİR, AMA ... , BU BİZİM STRATEJİMİZE UYGUN DEĞİL, BU TEORİK OLARAK İYİ, FAKAT.... BU KADAR DA OLMAZ, YANİ, Okullarda Toplam Kalite Yönetimi BÜTÇEMİZ BUNA MÜSAİT DEĞİL, PATRON BUNA NE DER, ACABA ?, BUNUN İÇİN HENÜZ ÇOK ERKEN, BUNUN İŞE YARAYACAĞINI SANMIYORUM, ÇOK PAHALI, BU HİÇ DENENMEDİ, BÖYLE BİRSEYİ HİÇ DUYMADIK, BÖYLE BİRŞEY GERÇEKLEŞEMEZ,
22
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Beyin Fırtınası GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
23
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Çoklu Oylama Tekniği Tanım : Çoklu oylama tekniği karar verme tekniğidir. Uzun bir liste halindeki görüşlerin, sistemli bir oylama tekniği ile yönetilebilir sayıda görüşlere indirgenmesidir. Böylelikle grup halinde üretilen görüşlerden hangilerinin daha öncelikli olduğu ortaya çıkarılmış olur. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
24
Çoklu Oylama Tekniği TEKNİK NASIL UYGULANIR ?
Beyin fırtınasında üretilen görüşler liste haline getirilir Her görüşe bir harf yada sıra numarası verilir Grup üyelerinin listeden görüşlerin üçte birini seçmeleri istenir Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Sıra ile görüşler oylanır Grup sayısına bağlı olarak az oy alan görüşler listeden çıkarılır Görüşler puan sırasına göre yeniden sıralanır Bu işlemler istenilen görüş sayısı kalıncaya kadar tekrar edilebilir
25
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Çoklu Oylama Tekniği KURALLAR : HER GRUP ÜYESİ LİSTEDEKİ GÖRÜŞLERİN ÜÇTE BİRİ KADAR GÖRÜŞ SEÇEBİLİR, GRUP ÜYELERİNE GÖRÜŞLERİ SEÇEBİLECEK KADAR ZAMAN TANINIR, GÖRÜŞLER SEÇİLİRKEN GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ ETKİLEMEMELERİ SAĞLANIR OYLAMAYA GEÇMEDEN TÜM ÜYELERİN KENDİ GÖRÜŞLERİNİ SEÇMİŞ OLMALARINA DİKKAT EDİLİR, OYLAMA SONUCUNDA; GRUP SAYISI 5 VE ALTI İÇİN 2 VE 2 DEN AZ GRUP SAYISI ARASI İÇİN 3 VE 3 DEN AZ GRUP SAYISI 16 VE 16 DAN FAZLA OLAN 4 VE 4 DEN AZ OY ALAN GÖRÜŞLER LİSTEDEN ÇIKARTILI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
26
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Çoklu Oylama Tekniği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? A- Ders işleme tarzı //// 4 B- Öğrenciyi yeterince tanımama //// 4 C- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma // 2 Ç- Kendini yenilememe //// 4 D- Hizmetiçi eğitimin sürekli olmaması / 1 E- Bireysel farkları dikkate almama /// 3 F- Fakültelerin yetersizliği // 2 G- Kendini sorgulamama Ğ- Çevreyi iyi tanımama H- Kıyas yapmama (iyilerle) // 2 I- Aileyi tanımama /// 3 İ- Sınıfa hazırlıksız gelme //// 4 J- Plansız çalışma // 2 K- Öğrencilerin nasıl izlenebileceğini bilmeme// 2 L- Bir grupla ders işleme / 1 M- Okul idaresiyle çatışma yaşama / 1 N- Öğretmen arkadaşlarıyla olumlu ilişkiler kurmama O- Kaynak ve araştırma gereği görmeme // 2 Ö- Teknolojiden yararlanamama // 2 P- Sınıflar arası duvarlar R- Sınıfta otoriter bir ortam yaratma /// 3 S- İstatistik bilmeme // 2 Ş- Korku kültürünün egemen olması / 1 T- Ekonomik yetersizlikler / 1 U- Eğitim ortamını sınıfa tam olarak uygulayamama Ü- Değerlendirmenin yetersizliği // 2 V- İkili öğretim // 2 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 27
27
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Çoklu Oylama Tekniği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? A- Ders işleme tarzı //// 4 B- Öğrenciyi yeterince tanımama //// 4 C- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma // 2 Ç- Kendini yenilememe //// 4 D- Hizmetiçi eğitimin sürekli olmaması / 1 E- Bireysel farkları dikkate almama /// 3 F- Fakültelerin yetersizliği // 2 G- Kendini sorgulamama Ğ- Çevreyi iyi tanımama H- Kıyas yapmama (iyilerle) // 2 I- Aileyi tanımama /// 3 İ- Sınıfa hazırlıksız gelme //// 4 J- Plansız çalışma // 2 K- Öğrencilerin nasıl izlenebileceğini bilmeme// 2 L- Bir grupla ders işleme / 1 M- Okul idaresiyle çatışma yaşama / 1 N- Öğretmen arkadaşlarıyla olumlu ilişkiler kurmama O- Kaynak ve araştırma gereği görmeme // 2 Ö- Teknolojiden yararlanamama // 2 P- Sınıflar arası duvarlar R- Sınıfta otoriter bir ortam yaratma /// 3 S- İstatistik bilmeme // 2 Ş- Korku kültürünün egemen olması / 1 T- Ekonomik yetersizlikler / 1 U- Eğitim ortamını sınıfa tam olarak uygulayamama Ü- Değerlendirmenin yetersizliği // 2 V- İkili öğretim // 2 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 27
28
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Çoklu Oylama Tekniği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? A- Ders işleme tarzı //// 4 B- Öğrenciyi yeterince tanımama //// 4 C- Kendini yenilememe //// 4 Ç- Sınıfa hazırlıksız gelme //// 4 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 27
29
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Çoklu Oylama Tekniği GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
30
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Nominal Grup Tekniği Tanım : Beyin fırtınası yada bir başka şekilde üretilen çok sayıda görüşü eşit katılımı sağlayarak önem sırasına göre sıralamaya nominal grup tekniği denir. Bu teknikte grup üyeleri arasında etkileşim oranı oldukça düşüktür. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
31
Nominal Grup Tekniği TEKNİK NASIL UYGULANIR ?
Beyin fırtınasında üretilen görüşler liste haline getirilir Her görüşe bir harf yada sıra numarası verilir Grup üyelerinin görüşleri puanlaması Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Puanların Toplanması Puan sırasına göre en büyük puandan başlayarak sırala
32
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Nominal Grup Tekniği KURALLAR : HER GRUP ÜYESİ LİSTEDEKİ GÖRÜŞLERİN SAYISI KADAR PUANI VARDIR (13 GÖRÜŞ 13 PUAN) GRUP ÜYELERİ PUANLARI VERİRKEN KENDİSİ İÇİN EN ÖNCELİKLİ OLAN GÖRÜŞE EN YÜKSEK PUANI BİR SONRAKİNE BİR PUAN AZALTARAK PUANLAMA YAPAR Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
33
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Nominal Grup Tekniği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? A- Ders işleme tarzı B- Öğrenciyi yeterince tanımama C- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma Ç- Kendini yenilememe D- Hizmetiçi eğitimin sürekli olmaması E- Bireysel farkları dikkate almama F- Fakültelerin yetersizliği Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 27
34
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Nominal Grup Tekniği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? ALI AHMET AYŞE TOPLAM 1 4 3 2 9 11 6 10 5 7 17 13 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 27
35
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Nominal Grup Tekniği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? ALI AHMET AYŞE TOPLAM 1 5 7 17 2 13 3 6 4 11 10 9 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 27
36
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Nominal Grup Tekniği GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
37
İlişkiler Diyagramı Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? Öğretmenin kendini geliştirememesi 3G/0Ç Rehberlik anlayışının yerleşmemesi 2G/1Ç Fiziki ve sistemden kaynaklanan sorunlar 3Ç/0G Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Sağlıklı iletişim ve güven ortamının olmayışı 2Ç/1G
38
İlişkiler Diyagramı Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
..... Niçin Zor Öğreniyor? Fiziksel ve ruhsal gelişme geriliği var. 0G/3Ç Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Çok zor öğreniyor. 2G/1Ç Annesi ve babası yalnız kardeşiyle ilgileniyor. 1G/2Ç Okul araç ve gereçlerini kullanmasını bilmiyor. 3G/0Ç
39
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
İlişkiler Diyagramı GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
40
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
5N1K BU YÖNTEMDE KULLANILAN SORULARLA BİR PROBLEM, BİR NEDEN YA DA BİR ÇÖZÜM HER YÖNÜYLE, EKSİKSİZ OLARAK BELİRLENİR. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi N,N,N,N,N K N N N N N K
41
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
5N1K NE : Problemi, çözümü ya da nedeni oluşturan nedir? NEREDE : Problem nerede meydana gelmektedir, çözüm nerelerde uygulanmaktadır ? NEDEN : Neden problem meydana geliyor ? NE ZAMAN: Problem ne zaman meydana geliyor? NASIL : Problem nasıl oluşuyor? Tüm aşamaları nelerdir? KİM : Problemle hangi kişi ve departmanlar ilgilidir? (üretim, teknik müdür, tasarım bölümü,...) Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
42
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
ISHIKAWA BALIK KILÇIĞI Tanım : BİR SONUÇ ( PROBLEM ) İLE BUNA YOLAÇABİLECEK ETKENLER ( SEBEPLER ) ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN DETAYLI OLARAK GRAFİKSEL ANALİZİDİR. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
43
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
PROBLEM BİRİNCİL SEBEP İKİNCİL SEBEP ÜÇÜNCÜL Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
44
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
“ 3 M + BİR İ + BİR Ç “ YÖNTEMİ ÇEVRE METOD MALZEME Okullarda Toplam Kalite Yönetimi İKİNCİL SEBEP İKİNCİL SEBEP ÜÇÜNCÜL SEBEP ÜÇÜNCÜL SEBEP SONUÇ / PROBLEM İNSAN MAKİNA
45
Matematik Dersinde Sınıf Ortalaması 5,5
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI Yöntem Öğrenci merkezli ders İşlenmiyor Öğrenci bu yönteme alışmamış. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Bu konuda eğitimli öğretmen yok Matematik Dersinde Sınıf Ortalaması 5,5
46
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
ARABANIN KONTROLÜNÜN KAYBI PATLAK LASTİK ÇİVİ Aşırı hız AŞINMIŞ LASTİK Ayarsız basma açısı MEKANİK ARIZA SÜRÜCÜ HATASI TEHLİKELİ SÜRÜŞ REFLEKSLER YAVAŞ içki uykusuzluk YOL FREN ARIZASI Aşınmış fren balatası Yağ kaçağı BUZ / KAR YAĞMUR MICIR YAĞ HAVA KOŞULLARI SİS YANLIŞ VİRAJ EĞİMİ AŞIRI ISINMA Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
47
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
Yöntem Öğrenciler Yol uzundu Kimse vaktinde gelmedi Süre yetmedi Canımız sıkıldı Kurallara uyulmadı Programsız Büyük çocuklar küçük çocukların yanına oturtuldu Geç kaldık 20 Mayıs’ta Yapılan Okul Gezisine Katılan 50 Öğrencinin 45’i Neden Okul Müdürüne Geziyi Şikayet Etti? Hasta olduk Tarihi yer kapandı Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Çok soğuktu Sis vardı Azarlayanlar Düdük yoktu Erzak yetmedi Yetersiz Yağmurluydu Çantam kayboldu Zaten azdı Dinlenemedi Çevre Gözetim Malzemeler
48
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
Yöntem Araç-Gereç Neyin nerede kullanılacağı belirsiz Sadece tek kitapla ders işleniyor Ezbere dayalı Öğretmenin tek bir yöntemle anlatması Hesap makinesi yasak Konuların çok hızlı geçilmesi Bu yıl 9. Sınıflarda (toplam 250 kişi) 115 Kişinin Matematikten Sınıfta Kalması Ödevlerden not kırılıyor Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 50 kişilik sınıflar Katı öğretmen Temelimiz zayıf Matematikten sıkılıyoruz Yetersiz ilgi Sorulara kızıyor Kursa gitmeyenler çok Çevre Öğretmen Öğrenci
49
SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI
GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
50
Ağaç Diyagramı’nın Amacı
Geniş bir HEDEFİ daha detaylı seviyelere ayırmak için kullanılır. Bir öneriye daha detaylı NASIL - ÇÖZÜM üretildiğini göstermek için kullanılır. Bir problemin NEDENLERİNİ daha detaylı göstermek için kullanılır. Bir problemin NEDENLERİNE NASIL öneriler ve eylemler geliştirildiğini göstermek için kullanılır. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
51
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Ağaç Diyagramı NASIL - NİÇİN NASIL ? ………………… İşleyen bir öneri süreci geliştirmek ………………… HEDEF Yeterliliği Artırmak Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Önerileri artırmak ………………… Sonuçları ölçmek ………………… Ödüllendirmek NİÇİN ?
52
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Ağaç Diyagramı NASIL - NASIL Öğrenciyi Uzaklaştıran Sebepleri İncele En Önemli 10 Sebebe Odaklan ve Önlem Geliştir Öğretmenleri Eğit Çözüm Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Uygula ve Sonuçları İzle Çocukların Öğrenme Heyecanını Artır Okul-Aile İlişkilerini Güçlendir Başarıyı Kalıcı Hale Getir NASIL ? Kaynak Planlamasını İyileştir NASIL ? NASIL ?
53
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Ağaç Diyagramı NEDEN - NEDEN Tecrübesizlik Öğretmenlerin Tutumu Bilgisizlik NEDEN ? Tecrübesizlik Çocukların Öğrenme Heyecanını Kaybetmesi Arkadaşların Tutumu Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Bilgisizlik PROBLEM NEDEN ? Okulun Kaynaklarının Yetersizliği Araç-gereç Yetersizliği Öğrencilerin Araç-Gereç Getirmemesi
54
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Ağaç Diyagramı NEDEN - NASIL Yapılacak Çalışma NASIL ? NEDEN ÇÖZÜM Yapılacak Çalışma NEDEN ÇÖZÜM Okullarda Toplam Kalite Yönetimi SORUN Yapılacak Çalışma NEDEN ÇÖZÜM Yapılacak Çalışma NEDEN ÇÖZÜM
55
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Ağaç Diyagramı GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
56
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Pareto Analizi BİR SORUNA YOLAÇAN NEDENLERİN ÖNCELİKLE HANGİSİNİ ORTADAN KALDIRMAYA VEYA ETKİSİNİ AZALTMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALIYIZ? BU KONUDA KARAR VEREBİLMEK İÇİN PARETO ANALİZİ YAPMAK GEREKMEKTEDİR. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
57
Pareto Analizi TEKNİK NASIL UYGULANIR ?
İncelenecek sorun belirlenir Veriler toplanır (sorunu çıkaran hatalar / nedenler belirlenir). Soruna sebep olan hataların tekrar etme sıklığı tesbit edilir. Nedenler (hatalar) gruplandırılır. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Hataların yüzdelik ağırlıkları hesaplanır. Oranlar büyükten küçüğe doğru sıralanır. Yapılan sıralama grafik halinde çizilir.
58
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Pareto Analizi ÖRNEK: SON ALTI AYDA TEKSİR EDİLEN SORU KİTAPÇIKLARINDA HATALI BASKI SAYISININ ARTMIŞ OLDUĞU BELİRLENMİŞTİR. .HATALARA AİT VERİLER TOPLANMIŞTIR. .VERİLERİN ÜÇ HATA TİPİ ÜZERİNDE YOĞUNLAŞTIĞI GÖZLEMLENMİŞTİR .HATA TİPLERİNİ ORTAYA KOYAN GRAFİK ÇİZİLMİŞTİR. %45 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi %30 %25 HATA TÜRLERİNİN YÜZDELERİ HATA TÜRLERİ Ciltleme baskı numaralama hatası hatası hatası
59
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Pareto Analizi Örnek: Son üç ayda, yapılan bölüm toplantılarının zamanında başlatılıp bitirilemediği gözlemlenmiştir. Sorunla ilgili olarak söz konusu dönemdeki hatalar ve nedenler tespit edilmiştir. Bunlar aşağıdaki gibi gruplanmıştır: Toplantı zamanının tüm öğretmenlerin ders saatleri ile uyumlu olmaması Toplantıların belirli bir gündemle başlatılmaması Toplantıların belirli bir yönetim ve akış biçimine sahip olmaması Planlanmamış faaliyetlerin yarattığı aksaklıklar Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
60
Hatalar tekrarlanma sıklıklarına göre oranlara dönüştürülmüştür:
Pareto Analizi Hatalar tekrarlanma sıklıklarına göre oranlara dönüştürülmüştür: HATA TEKRARI ORANI *Ders saatleri ile uyumsuzluk % 10 *Belirli bir yöntemin kullanılmaması % 20 *Planlanmayan faaliyetlerin etkisi % 30 *Gündemsiz toplanılması % 40 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
61
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Pareto Analizi Belirlenen hata oranları grafik halinde gösterilmiştir. HATA YÜZDELERİ % 40 % 30 %20 Okullarda Toplam Kalite Yönetimi %10 HATA TÜRLERİ Gündemsizlik Plansız Faaliyetler Yöntemsizlik Saat uyumsuzluğu
62
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Pareto Analizi Sonuç olarak ortaya çıkan sorun, % 70 oranında *Toplantıların belirli bir gündem esas alınarak yürütülmemesi *Plansız olarak gelişen başka faaliyetler ya da çalışmaların toplantı saatleri ile çakışmasından kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla PARETO ANALİZİ sonunda iyileştirme alanları kendiliğinden ortaya çıkmaktadır. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
63
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Pareto Analizi GRUP ÇALIŞMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
64
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
HİSTOGRAM HİSTOGRAM (SIKLIK DİYAGRAMI) HİSTOGRAM ELDE EDİLEN VERİLERİN ŞEMA HALİNDE GÖSTERİMİDİR. BİR PROBLEM HAKKINDA TOPLANAN VERİLERİN BELİRLİ BİR ZAMAN İÇİNDE NASIL BİR DAĞILIMA VEYA DEĞİŞKENLİĞE SAHİP OLDUĞUNU GÖSTERİR. ORTAYA ÇIKAN DEĞİŞKENLİK YORUMLANARAK SORUNA YOLAÇAN NEDENLERİN ORTADAN KALDIRILMASI KOLAYLAŞTIRILIR. HİSTOGRAMLAR ÖLÇÜLEBİLİR VERİLER İÇİN HAZIRLANABİLİR. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
65
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
HİSTOGRAM İyileştirme Çalışması: Lise öğrencilerinin deneme sınavlarında aldıkları sayısal puanların yükseltilmesi -Hangi veriler toplanacak? Deneme sınavlarında doğru cevaplanan sayısal soru sayısı hakkında veriler toplanacaktır. -Veriler hangi zaman aralığı içinde toplanacaktır? Birinci dönem yapılan deneme sınavlardaki notlar -Veri toplamada hangi kaynaklar kullanılacaktır? Deneme sınav sonuçlarından veri toplanacaktır. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
66
DENEME SINAVLARINDA DOĞRU CEVAPLANDIRILAN SAYISAL TÜR SORU SAYISI :
HİSTOGRAM DENEME SINAVLARINDA DOĞRU CEVAPLANDIRILAN SAYISAL TÜR SORU SAYISI : Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
67
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
HİSTOGRAM N: TOPLAM VERİ SAYISI: 49 R: EN BÜYÜK DEĞER-EN DÜŞÜK DEĞER: 28-10=18 K: 6 SUTÜNLU BİR HİSTOGRAM ÇİZMEYE KARAR VERELİM. SINIF ARALIĞI: R/K= 18/6=3 ARALIKLAR BU ARALIKTA YERALAN VERİ SAYISI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
68
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
HİSTOGRAM 5 14 15 10 3 2 DOĞRU CEVAPLANAN SORU SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
69
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
HİSTOGRAM HİSTOGRAMIN YORUMU: Deneme sınavlarında öğrenciler ağırlıklı olarak ve sayısal sorusunda doğru yanıt vermektedirler. Dolayısıyla, Deneme sınavlarında doğru sayısını artırmaya yönelik hedef belirlerken bu verilerden yararlanabilirim. Diğer gruplarda yer alan öğrencilerin neden daha fazla veya az doğru cevap verdiklerini araştırabilirim. Hazırlanan histogramlarda normal bir dağılım izlenmemesi mümkündür. Bu durumda öğrencilerin doğru cevap verdikleri soru sayılarına bağlı değişkenliğin genel mi yoksa öğrencilerin özel nedenlerinden mi ortaya çıktığını araştırmalıyım. Eğer gen genel nedenlerden ise derslerin öğretim metodolojisini iyileştirmem lazım. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
70
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
HİSTOGRAM Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
71
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
KONTROL ŞEMALARI Yürütülen faaliyetlerin kabul edilebilir sırırlar içinde tamamlanıp tamamlanmadığını göstermek amacıyla kullanılır. Kabul edilebilir sınırlardan sapma sıklığı fazla ise süreçte bir problem olduğuna ve iyileştirilmesi gerektiğine karar verilebilir. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
72
KONTROL ŞEMALARI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 02.04.2017
YANLIŞ SAYISI SINAVLAR ÖNGÖRÜLEN EN YÜKSEK YANLIŞ SAYISI ÖNGÖRÜLEN EN DÜŞÜK MATEMATİK SINAVLARINDA YANLIŞ CEVAPLANAN SORU SAYISINA İLİŞKİN KONTROL ŞEMASI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
73
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
YAYILMA DİYAGRAMI BİR PROBLEMİ ANALİZ EDERKEN ÇEŞİTLİ FAKTÖRLER ARASINDAKİ MUHTEMEL İLİŞKİYİ ORTAYA KOYMAYA YÖNELİK OLARAK KULLANILAN BİR ARAÇTIR. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
74
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
YAYILMA DİYAGRAMI ÖRNEĞİN, ÖĞRENCİLERİN BELİRLİ BİR DERSTE ÖDEV HAZIRLAMA SAYISI İLE SINAV BAŞARILARI ARASINDA , VELİLERİN ÖĞRENİM DURUMU İLE ÖĞRENCİLERİN BAŞARISI ARASINDA BİR İLİŞKİ OLUP- OLMADIĞI BU TEKNİK İLE ANALİZ EDİLEBİLİR. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
75
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
YAYILMA DİYAGRAMI . . TERS YÖNLÜ BAĞINTI SINAV SONUÇLARI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi SINAV SALONUNUN ISISI
76
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
YAYILMA DİYAGRAMI . . DOĞRUSAL BAĞINTI SINAV SONUÇLARI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi LABORATUAR ÇALIŞMASI SAATLERİ
77
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
GRAFİK Okullarda Toplam Kalite Yönetimi 77
78
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
GANTT DİYAGRAMI Yapılacak işlerin hazırlanması Bir projenin ya da çalışmanın gerçekleştirilmesi çerçevesinde,öngörülenlere göre gerçekleşenlerin izlenmesi. Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
79
Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
GANTT DİYAGRAMI Okullarda Toplam Kalite Yönetimi
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.