Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEser Kutay Değiştirilmiş 5 yıl önce
1
Yetişkin Eğitimi, İşyerinde Sağlık Güvenlik Eğitimi ve İletişim
Dr. A. Kadir Atlı Halk Sağlığı (iş sağlığı) Bilim Uzmanı 2012-ANKARA
2
Oturumun Amacı Yetişkin eğitimi, işyerlerinde sağlık ve güvenlik eğitimleri ve bu eğitimler sırasında gerekli olan iletişim becerileri hakkında bilgi edinmek. :14 Dr. A. Kadir ATLI
3
Öğrenim hedefleri Yetişkin eğitiminin özellikleri,
Yetişkin eğitim teknikleri, İşyerinde verilecek eğitimlerin kimler tarafından, nasıl ve hangi sıklıkla verileceği, İşyerinde etkili bir iletişim süreci için gerekenler, İlgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olmak. :14 Dr. A. Kadir ATLI
4
Alt başlıklar Yetişkin eğitiminin özellikleri ve teknikleri
Eğitim kurumlarının ve eğiticilerin nitelikleri Eğitimin niteliği ve periyodu Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği ve mesleki eğitimi İşyerinde etkili bir iletişim süreci ile ilgili temel kavramlar İlgili mevzuat :14 Dr. A. Kadir ATLI
5
“İnsanlara gidin Aralarında yaşayın Onları sevin Onlardan öğrenin Onların bildikleriyle başlayın işlerinize Ve sahip oldukları üstüne kurun çalışmalarınızı İşinizi bitirip Görevinizi tamamladığınızda Eğer insanlar “Biz onu kendimiz yaptık” Diyorlarsa Siz iyi bir öğretmensiniz” Eski bir Çin Şiiri :14 Dr. A. Kadir ATLI
6
Halkın sağlık eğitimi 1961 TC 224 sayılı Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi Yasası (50.yılı) 1978 Kazakistan-Almaty Alma Ata Bildirgesi :14 Dr. A. Kadir ATLI
7
Sağlık eğitiminin amacı;
Bireyin ve toplumun gereksinimlerini karşılayacak, sağlıklı yaşam için kişilerin kendi sağlıklarını korumalarını ve geliştirmelerini, hastalandıklarında tedavi olanaklarından yararlanmaları ve olumlu bir çevre yaratmalarını sağlayacak davranış değişikliğini oluşturmaktır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
8
Öğrenme; Bireyin çevresiyle etkileşimde bulunarak geçirdiği yaşantıların ürünü olan kalıcı izli davranış değişikliğidir. Öğrenme sonucunda kesinlikle davranış değişikliği olur. Öğrenme yaşantı ürünüdür. Öğrenme kalıcı izlidir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
9
Sigara içme istendik olmamakla birlikte, öğrenilmiş bir davranıştır.
Öğrenme sonucu oluşan davranış, istendik ya da istenmedik olduğu gibi yanlış da olabilir. Sigara içme istendik olmamakla birlikte, öğrenilmiş bir davranıştır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
10
Öğretme; Öğrenmeyi sağlama ve rehberlik etme etkinliğidir. Planlı ve programlı öğretme etkinliklerine öğretim denmektedir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
11
Eğitim ise; Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, kasıtlı olarak istendik davranışlar oluşturma sürecidir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
12
:14 Dr. A. Kadir ATLI
13
Eğitim yoluyla Bireylerin bilgi ve becerileri, amaçları, beklentileri, tutumları ve değerleri, hedeflenen yönde (istendik) ve amaçlı olarak (kasıtlı) değiştirilebilir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
14
:14 Dr. A. Kadir ATLI
15
Eğitim yoluyla olan değişme,
Bireyin yeni bir davranışı kazanması biçiminde olabileceği gibi, eskiden sahip olduğu istenmeyen nitelikteki davranışlarını bırakması biçiminde de olabilir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
16
:14 Dr. A. Kadir ATLI
17
:14 Dr. A. Kadir ATLI
18
:14 Dr. A. Kadir ATLI
19
:14 Dr. A. Kadir ATLI
20
:14 Dr. A. Kadir ATLI
21
ÖNYARGI “İnsanlardaki ön yargıyı değiştirmek Atomu parçalamaktan daha zordur.” Albert Einstein :14 Dr. A. Kadir ATLI
22
İşyeri eğitimlerinin;
İŞGÜCÜ KAYBI ZAMAN KAYBI PARA KAYBI ANGARYA GEREKSİZ KOLAY ULAŞILAMAYAN PAHALI olduğu düşünülür :14 Dr. A. Kadir ATLI
23
Bu nedenle eğitimlere;
Sürekli işini kaytaranların gönderilir (iş kaybını azaltmak için). Gerçekte eğitime ihtiyacı olanın gönderilmez (yine aynı gerekçeler). İşyerindeki eğitimler bir zorunluluk, yasal yükümlülüğün yerine getirilmesi olarak algılanmaktadır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
24
:14 Dr. A. Kadir ATLI
25
Tartışırsam olgunlaşırım Prof. Dr. Nusret Fişek
Duyarsam unuturum, Görürsem hatırlarım, Yaparsam öğrenirim. Conficius Tartışırsam olgunlaşırım Prof. Dr. Nusret Fişek :14 Dr. A. Kadir ATLI
26
İletişim Nedir? Düşünce, bilgi ve duyguların; sözcük, yazı ve resim gibi semboller kullanarak anlaşılır hale getirilmesi, paylaşılması ve etkileşim sağlanmasıdır. Etkili iletişimin amacı; iletmek istediğimiz mesajı karşımızdaki kişiye amaçladığımız biçimde iletebilmek, istenen tutum değişikliğini sağlamak ve ortak bir anlayış oluşturmaktır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
27
İ l e t i ş i m
28
İ l e t i ş i m El cevap :14 Dr. A. Kadir ATLI
29
Rus fizikçiler yerin 100 metre altında bakır tel bulduklarını, bunun ise atalarının bundan 1000 yıl öncesinde telefon şebekelerinin olduğunu kanıtladığını duyurmuşlar. Bu olaydan 1 hafta sonra Amerikan gazetelerinde ilginç bir manşet: Amerikan bilim adamları yerin 200 metre altında 2000 yıl öncesine ait fiber-optik hatlar bulduklarını, bunun ise, Amerikan toplumunun Ruslardan 1000 yıl öncesinde gelişmiş dijital haberleşme sistemleri olduğunu söylemişler. . :14 Dr. A. Kadir ATLI
30
Bir hafta geçmeden Trabzon, Araklı' da yerel TAKA gazetesinde yeni bir manşet: Trabzonlu bilim adamlarının yerin 500 metre altına kadar kazdıklarını ve hiçbir şey bulamadıklarını, bunun sebebinin ise atalarının 5000 yıl öncesinde kablosuz (wireless) iletişim sistemlerini kullandığının ispatı olduğunu belirtmişler. :14 Dr. A. Kadir ATLI
31
Etkili İletişim için; Uygun dil seçmek Açık ve doğru mesaj vermek
Saygı duymak, güven vermek Göz teması sağlamak Beden diline dikkat etmek İki yönlü iletişim kurmak Geri bildirimde bulunmak Dinlemeyi öğrenmek Empati kurmak :14 Dr. A. Kadir ATLI
32
Empati nedir? Kişinin kendisini diğerinin yerine koyarak
ne hissettiğini anlamaya çalışmasıdır. Kişinin, diğerinin duygularının yoğunluğunu ve anlatımını algılama ve anlama yeteneğidir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
33
Empati ne değildir? Empati karşımızdaki ile özdeşleşmek, ona benzemek, sempati duymak değil; onun bakış tarzını yakalamaya çalışma çabasıdır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
34
“Bir anlaşmazlık olduğunda, muhatabınızın
makosenlerini giyerek soruna bakın!” Kızılderili atasözü :14 Dr. A. Kadir ATLI
35
İ l e t i ş i m "ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karşındakinin anlayabildiği kadardır.“ Mevlana-Mesnevi :14 Dr. A. Kadir ATLI
36
Özet olarak iletişim; Duyguların, düşüncelerin, tutumların, tavırların, haber ve mesajların bir kişi, bir grup ya da bir kurum tarafından bir kişi bir grup ya da bir kuruma karşılıklı olarak iletilmesidir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
37
GERİ BESLEME (dönüt)-FEEDBACK
KAYNAK MESAJ KANAL ALICI :14 Dr. A. Kadir ATLI
38
İletişim süreci Kaynak; başkası ile paylaşacak bir fikre sahip olan birey, grup ya da kurum Mesaj; iletişime esas olan haber, bilgi, hareket, jest, mimik, ses, ışık, resim, yazı,işaret vb. semboller Kanal; mesajın alıcıya iletilmesini sağlayan araç ve yöntemler. Ne kadar çok duyu organı devreye girerse iletişim o derece etkin olur. Alıcı; kaynaktan gelen mesajın iletici araç ve yöntemleri takip ederek ulaştığı kişidir. Geri besleme-Dönüt; kaynaktan gelen mesaja alıcının gösterdiği tepkinin tekrar kaynağa ulaşma sürecidir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
39
İletişim sürecinde; Dönüt (feedback) sağlanamıyorsa iletişim tek yönlüdür. Çift yönlü mesaj alışverişine iletişim, Tek yönlü olanına iletim denebilir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
40
Başarılı bir iletişimde
Simgelerin benzer biçimde tanımlanması, Dilin anlaşılır bir şekilde kullanılması, Çoklu kanal kullanılması, Dönüt (feedback) sisteminin sağlanması beklenir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
41
Eğitimde Program Geliştirme Süreci
Niçin Amaç-Hedef Ne kadar Ne İçerik Ölçme-Değerlendirme Nasıl Öğretme-öğrenme Kalite süreci Kontrolü :14 Dr. A. Kadir ATLI
42
Öğretim yöntemleri Anlatma yöntemi-sınıf dersi Tartışma yöntemi
Örnek olay-olgu sunusu Gösterip yaptırma yöntemi Problem çözme yöntemi Bireysel çalışma yöntemi :14 Dr. A. Kadir ATLI
43
Öğretim Teknikleri GRUPLA ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
Beyin fırtınası (Brain storming) Gösteri (Demonstration) Soru-Cevap Drama ve Rol Yapma Benzetim (Simulation) İkili ve Grup Çalışmaları Eğitsel Oyunlar BİREYSEL ÖĞRETİM TEKNİKLERİ Bireyselleştirilmiş öğretim Programlı öğretim Bilgisayar destekli öğretim :14 Dr. A. Kadir ATLI
44
Eğitimde Kullanılan Araçlar
GÖRSEL Kitap, dergi, broşür Yazı tahtaları Resimler Gerçek eşyalar, modeller Projektörler İŞİTSEL Radyo, teyp, pikap, ses bantları GÖRSEL-İŞİTSEL Film, Tv. Video, DVD, Akıllı tahtalar :14 Dr. A. Kadir ATLI
45
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçme; bir niteliğin gözlenip gözlem sonucunun sayılarla veya başka sembollerle gösterilmesidir. Değerlendirme; ölçme sonuçlarını bir ölçüte vurarak bir değer yargısına ulaşma işidir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
46
Günlük yaşamda her uyarıcı bilgi olarak hafızaya alınır
Günlük yaşamda her uyarıcı bilgi olarak hafızaya alınır. Ancak, bilinçaltı bu bilgilerin önemliliğine karar verir ve bilgi saklanır veya 15 saniye içinde silinirler (unutulurlar). :14 Dr. A. Kadir ATLI
47
İnsanlar hatırlamaktadır Okuduklarının % 10’unu
Duyduklarının % 20’sini Gördüklerinin % 30’unu Görüp, duyduklarının % 50’ sini Görüp, duyup, söylediklerinin % 80’ini Görüp, duyup, söyleyip, dokunduklarının % 90’ını hatırlamaktadır
48
07.04.2004 TARİH 25426 SAYILI RESMİ GAZETE
Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik :14 Dr. A. Kadir ATLI
49
Androgoji :14 Dr. A. Kadir ATLI
50
Yetişkinler nasıl öğrenir?
Eğitimin kendi konularıyla bağıntılı olmasını isterler Eğitime etkin olarak katılmak isterler Eğitimde çeşitlilik arzularlar Olumlu geri bildirim (positive feedback) verilmesini beklerler Kişisel kaygıları vardır ve güvenli bir ortama ihtiyaç duyarlar Herkesten farklı bilgi, görgü ve deneyime sahip, özgün birer birey olarak görülmek isterler Özgüvenlerini korumaları gerekir Bireysel ihtiyaçları göz önüne alınmalıdır Kendileri ve eğitmenleri için beklenti düzeyleri yüksektir :14 Dr. A. Kadir ATLI
51
Olumlu eğitim atmosferi
Yetişkinlerin nasıl, hangi ortamlarda öğrendiklerini temel alır Öğrenmeyi destekler, olumlu atmosferin kendisi öğrenmeye aracı olur Katılımcıların soru sormaya cesaret edebildikleri güvenli bir ortam yaratır Kursun başarılı olması ve kurs amaçlarına ulaşma sorumluluğunu sadece eğitmene değil herkese yükler :14 Dr. A. Kadir ATLI
52
İnteraktif eğitim Hiçbirimiz hepimiz kadar akıllı değiliz…
Öğrencinin aktif katılımını sağlayan ve eğiticinin kolaylaştırıcı, destekleyici ve öğrenmeyi sağlayan rol üstlendiği, öğrenci merkezli eğitimin temelini oluşturur. Katılımcı ve eğiticilerin karşılıklı etkileşimlerinin sağlanması öğrenilenlerin kalıcı olmasını sağlar :14 Dr. A. Kadir ATLI
53
İnteraktif eğitim yaklaşımı;
Gösterdim, gördü anlamına gelmez. Söyledim, duydu anlamına gelmez. Duydu, doğru anladı anlamına gelmez. Anladı, hak verdi anlamına gelmez. Hak verdi, inandı anlamına gelmez. İnandı, uyguladı anlamına gelmez. Uyguladı, sürdürecek anlamına gelmez. :14 Dr. A. Kadir ATLI
54
İnteraktif eğitim Tanışma Kurs amaçları, öğrenim hedefleri Etkinlikler
Beklentilerin öğrenilmesi Kurs programı ve gereçleri Tuvalet, telefon, yemek, çay Katılımcıların sorularının yanıtlanması :14 Dr. A. Kadir ATLI
55
Isınma egzersizleri Etkin katılımı ve karşılıklı etkileşimi destekler
Katılımcıların endişelerinin giderilmesine yardımcı olur Bu etkinliklere eğitmenin de katılması bütünleşmeyi ve daha kolay iletişim kurmayı sağlar :14 Dr. A. Kadir ATLI
56
Sözlü iletişim Sesin tonu, vurgusu ve yüksekliği iyi ayarlanmalı
Her bölüm ve her konuya güçlü bir girişle başlanmalı Katılımcılara adlarıyla seslenilmeli Katılımcı soru ve görüşlerine önem verilmeli Belli sözcük ve ifadeleri tekrar tekrar kullanmaktan kaçınmalı :14 Dr. A. Kadir ATLI
57
Sözlü iletişim Sunum şekli ve temposu iyi ayarlanmalı (önemli bölümler daha yavaş) Bir konudan diğerine mantıklı ve yumuşak geçişler olmalı Katılımcıların kabul edebileceği sözcükler kullanılmalı :14 Dr. A. Kadir ATLI
58
Sözsüz iletişim İlk izlenim önemli (kılık, kıyafet),
Yüzleri okumak için göz teması kurulmalıdır Olumlu yüz ifadeleri kullanılmalı Eğitim salonu içinde hareketli olmalı Yorumlarda veya soru yanıtlarken katılımcıya dönülmeli, baş hafifçe sallanarak ilgi hissettirilmeli, etkin katılım sağlanmalıdır :14 Dr. A. Kadir ATLI
59
Sözsüz iletişim Durmadan kımıldamak, ileri geri sallanmak, kalemle, anahtarla oynamak, para şıkırdatmak gibi davranışlardan kaçınılmalı, Kollar bağlanmamalı (Kapalı) Konuların hevesli ve coşkulu bir şekilde sunulması katılımcıların da coşkusunu artırır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
60
Sunuma giriş Tüm grubun ilgisini çekmeli,
Sonradan verileceklere katılımcıları hazırlamalı Olumlu bir eğitim atmosferi yaratmalı Katılımcıların eğitmenin beklentilerini anlamalarını sağlamalıdır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
61
Sunuma giriş Konu hakkında bir dizi soru sorarak,
Toplantının amaçlarını gözden geçirerek, Konunun daha önce işlenen bölümlerle bağlantısını kurarak, Kişisel deneyimleri paylaşarak, Gerçek yaşam deneyimleri :14 Dr. A. Kadir ATLI
62
Sunuma giriş Problem çözme etkinlikleri veya vaka çalışması
Video filmi (görsel işitsel araç kullanarak) Kışkırtıcı ifadeler kullanarak tepki yaratmak, CPR mankeni gibi modelleri kullanmak, Bir uzmandan yardım almak :14 Dr. A. Kadir ATLI
63
Sunuma giriş Oyun, oyunlaştırma veya taklit kullanmak,
Konunun gelecekteki iş deneyimleriyle ilgisini kurmak :14 Dr. A. Kadir ATLI
64
Sunumu özetleme Kısa olmalı, ana noktaları toparlamalı, katılımcıların etkin katılımı sağlanmalı. Katılımcılardan soru sormalarını iste Katılımcılara soru sor Alıştırma veya test çöz Zaman varsa ana noktaları oyun içinde tekrarla :14 Dr. A. Kadir ATLI
65
Etkili soru sorma teknikleri
Soruyu tüm gruba yöneltme, Katılımcılardan birine önce adıyla seslenerek sorma, Soruyu sorma, duraklama ve sonra soruyu belli bir katılımcıya yöneltme, Katılımcının doğru yanıtını tekrarla, Doğru yanıtı destekle, ödüllendir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
66
Etkili soru sorma teknikleri
Katılımcının yanıtı kısmen doğruysa, doğru bölüm onaylanmalı, hatalı bölüm düzeltilmeli. Katılımcının yanıtı hatalıysa, eğitmen doğru yanıta götürmek için soruyu başka sözcüklerle yeniden ifade etmeli, Katılımcı soruyu yanıtlamak için herhangi bir girişimde bulunmazsa, soru başka bir katılımcıya yöneltilmeli, beklenen yanıt alındıktan sonra ilk katılımcıya dönülerek tartışmaya katılması sağlanmalıdır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
67
Küçük grup etkinlikleri
Eğitmen ya da katılımcılar tarafından ortaya atılan bir sorunu çözmek için 4-6 kişilik gruplara çalışmanın amacı önceden katılımcılara bildirilir Eğitmen, rehber, motivatördür Hazırlanan rapor sunulur ve tartışılır :14 Dr. A. Kadir ATLI
68
Vaka Çalışması; Olgu Belli bir konu ya da sorun
Vakalar kayıtlardan, dergilerden, gerçek yaşam deneylerinden seçilir Eğitmen tarafından vaka yazılı olarak katılımcılara sunulur Tartışılmasını istediği konuları net sorar Aynı soruna farklı çözüm olanakları bulunabilir :14 Dr. A. Kadir ATLI
69
Gösterim (Demonstration)
Hangi yöntem kullanılırsa kullanılsın Bütün-Parça-Bütün yaklaşımı kullanılmalıdır. Bir bütün olarak görsel imaj verilmeli, sonra işlem ya da etkinlik küçük parçalara bölünerek tek tek parçaların pratiği yapılmalı ve yeniden bütün olarak gösterilerek katılımcının pratik yapması sağlanır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
70
Gösterim (Demonstration)
Beceri kazanmada önce bir kişiyi işlemi uygularken izleriz, zihnimizde yapılması gereken basamakların resmini çizeriz Aynı işlemi kendimiz uygulamaya çalışırız, yeterli hale gelene kadar pratik yaparız Olumlu olarak desteklenirsek ustalık seviyesine gelinceye kadar uygulamayı sürdürmeye hevesli oluruz. :14 Dr. A. Kadir ATLI
71
Oyunlaştırma (Role Play)
Katılımcıların eğitimin amaçları ile ilgili bir durumu, gerçeğe uygun olarak oynadıkları bir eğitim tekniğidir. Oynadıkları rolle empati Sosyal öğrenme denen gözlem yoluyla öğrenmeyi sağlar :14 Dr. A. Kadir ATLI
72
Beyin Fırtınası Düşünmeyi ve yaratıcılığı uyaran küçük grup tartışmalarıyla yürütülen bir teknik Belli bir konu ya da sorunla ilgili çok seçenekli çözümler üretmek Katılımcıların konu hakkında bilgi sahibi olması gerekir Sansürsüz, eleştirmeden, mümkün olduğunca çok fikir toplamak amaçlanır. :14 Dr. A. Kadir ATLI
73
Grup tartışması Fikir, düşünce, soru, yanıtların tartışıldığı,
8-10 kişilik Aktif katılımlı Eğitmen moderatör Ana başlıklar Konudan fazla uzaklaşmadan yapılan tartışma sonunda raporu hazırlanan bir teknik :14 Dr. A. Kadir ATLI
74
COACH – KOÇLUK – Yetiştiricilik Modeli
C (Clear Performance Model) Açık net performans modeli; öğrenmeleri beklenen beceriler açık bir şekilde gösterilmeli O (Openness to Learning) Öğrenmeye açık olma; eğitmen yeni becerileri öğrenmeye ve kullanmaya daha hazır bir ortam yaratacak etkinlikleri eğitime katmalı A (Assess Performance) Performansın değerlendirilmesi; beceri kursu öğrenilen becerilerdeki yeterliliği ölçebilmeli C (Communication) İletişim; yetiştirici ile katılımcı arasında iki yönlü iletişim olmalı H (Help and Follow-up) Yardım ve izlem; Katılımcıların işyerlerine döndükten sonra becerileri uygulayabilmeleri ve bu sırada ortaya çıkan engelleri aşabilmeleri için katılımcılar daha geri dönmeden izlem ziyaret planlarının yapılması :14 Dr. A. Kadir ATLI
75
Beceri basamakları Bilinçsiz yetersizlik; Katılımcı belirli beceri ve bilgiden yoksundur ama bu eksikliklerinin farkında değildir, Bilinçli yetersizlik; Katılımcı becerideki zayıflıklarını fark eder ama henüz beceriyi öğrenmemiştir, Bilinçli yeterlik; Katılımcı yeni beceriyi öğrenmiştir ama doğru olarak uygulayabilmesi için tüm dikkatini toplaması gerekir, Bilinçsiz yeterlik; Pek çok pratikten sonra, katılımcı beceriyi rahatlıkla uygulayabilir ve bunu kendi beceri repertuarına dahil eder. :14 Dr. A. Kadir ATLI
76
Beceride Performans Standartları
Uygunluğu onaylanmış, üzerinde uzlaşmaya varılmış performans standartlarının bulunması, Eğitmenlerin kendi aralarında tutarlı olması, O ülke/bölge koşullarına göre pratik olması gerekir… :14 Dr. A. Kadir ATLI
77
İnteraktif Eğitim Yöntemlerinin Etkinliği (1=çok kötü; 10=çok iyi)
Bilgi kazanma Davranış değiştirme Problem çözme becerisi İnsanlar arası ilişki becerisi El Becerisi Sınıf Dersi 8 4 5 3 1 Tartışma 9 10 7 Slayt,Video,Film 2 Role Play Vaka Çalışması 6 Coaching :14 Dr. A. Kadir ATLI
78
Çalışma yaşamında eğitim
Kim eğitim verecek? Kimlere eğitim verilecek? Hangi konuda eğitim verilecek? Nerede eğitim verilecek? Ne zaman eğitim verilecek? Nasıl eğitim verilecek? Eğitim nasıl değerlendirilecek? :14 Dr. A. Kadir ATLI
79
:14 Dr. A. Kadir ATLI
80
:14 Dr. A. Kadir ATLI
81
:14 Dr. A. Kadir ATLI
82
Kim eğitim verecek? İSGK üyeleri, Konuk eğitmenler
İş güvenliği Mühendisi, İşyeri hekimi İşyeri hemşiresi (varsa) İş psikoloğu (varsa)…. Konuk eğitmenler Konusunda uzmanlaşmış profesyoneller, Toplumda saygınlık kazanmış kişiler (iş adamları, sanatçılar, biliminsanları) :14 Dr. A. Kadir ATLI
83
Kimlere eğitim verilecek?
İşverene Yöneticilere İşyerindeki tüm profesyonellere İSGK üyelerine İşçilere Taşeron firma sahipleri ve çalışanlarına İşyeri çevresinde yaşayan mahalle, köy halkına :14 Dr. A. Kadir ATLI
84
:14 Dr. A. Kadir ATLI
85
Hangi konuda eğitim verilecek?
Yasal düzenlemeler İşyerinde Riskler, Risk Analizleri ve Çözümler İş Kazaları – Meslek Hastalıkları Acil Durumlar –Yangın – Tahliye Kimyasal Maddeler ve Zehirlenmeler Kaynak, Kesme ve Taşlama İşlerinde Sağlık Riskleri İSG Kuralları İlk yardım İş Makinesi Operatörlüğü, Kazancı – Elektrikçi vb Gürültü, Titreşim, Termal Konfor, Aydınlatma, Yük Taşıma ve Kaldırma Koruyucu Hekimlik – Hijyen – Hastalıklar İşyerlerinde İşaretler, Renkler ve Piktogramlar Kişisel Koruyucu Donanımlar Güncel Hastalıklar (Deli dana, Kuş gribi, Domuz gribi) Gerçek gündem konularında (Sigara, trafik kazaları, elektromanyetik alan hastalıkları, baz istasyonları, GDO lu gıdalar…. UYGUN OLMAYAN BİR SLAYT ÖRNEĞİ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :14 Dr. A. Kadir ATLI
86
:14 Dr. A. Kadir ATLI
87
Nerede eğitim verilecek?
Sinema salonu, Yemekhane, Çay mola yeri, Dershane, Spor salonu Atölye içi, Tezgah başı, Hasta bekleme salonu, Muayene odası, :14 Dr. A. Kadir ATLI
88
Ne zaman eğitim verilecek?
Her fırsatta, Her ortamda, Ancak, planlı eğitimleri baltalamadan, bıktırmadan… Eğitmen yüzünü eskitmeden… (Yine mi aile planlaması, yine mi sigara?) :14 Dr. A. Kadir ATLI
89
Nasıl eğitim verilecek?
Tüm interaktif yöntemler kullanılarak, Yetişkin eğitimi ilkelerine uygun, Grubun büyüklüğüne göre uygun mekan, uygun oturma düzeni, U, V, O, Balık kılçığı, Yetkin eğitmen ile :14 Dr. A. Kadir ATLI
90
Eğitim nasıl değerlendirilecek?
Katılımcılarda beklenen istendik davranış değişikliği ölçülerek, Kaza sayısında azalma, KKD kullanımında artış, Sigara içiminde azalma, :14 Dr. A. Kadir ATLI
91
Kayıt Eğitim programı, Ön-test Son test İmzalı katılımcı listesi
Yıllık çalışma raporu Yıllık çalışma planı Eğitim onayları :14 Dr. A. Kadir ATLI
92
Ön test ve son test grup performansı - matriks
Soru Katıl 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 T % + - 66.6 T-% 70 60 20 :14 Dr. A. Kadir ATLI
93
Ön-Test & Son-Test Amaç grup performansını değerlendirmektir.
Ön-Test; dersin içeriğinde zenginleştirmeler ve eksik noktalara yapılacak destekleri belirlerken, Son-Test; eğitimin başarısını, eğitmenleri değerlendirir. :14 Dr. A. Kadir ATLI
94
özet Ne öğrendik, Aklınızda kalanlardan 2.şer sözcük söyler misiniz?
:14 Dr. A. Kadir ATLI
95
Peki biz şimdi ne yaptık?
özet :14 Dr. A. Kadir ATLI
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.