Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KONUŞMA EĞİTİMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KONUŞMA EĞİTİMİ."— Sunum transkripti:

1 KONUŞMA EĞİTİMİ

2 DİL NEDİR? İnsanların çevreleriyle sağlıklı ve düzenli bir ilişki kurmak için kullandıkları ortak iletişim aracı dildir. Dil, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabii bir vasıta, kendine mahsus kanunları olan ve ancak bu kanunlar çerçevesinde gelişen canlı bir varlık, temeli bilinmeyen zamanlarda atılmış bir gizli antlaşmalar sistemi, seslerden örülmüş içtimaî bir müessese (Ergin, 2000: 3), düşünceyle, toplum ve kültürle ilişkili olan, işaretlerden oluşan bir anlaşma aracıdır (Bayraktar, 2006: 19).

3 Konuşma Nedir? İnsanların hayatlarında en çok başvurduğu iletişim yolu olan konuşmanın amacı, insan beyninde karmaşık işlemler oluşturulup ses organları ile karşı tarafa gönderilen mesajın dinleyicinin kulağıyla işitilip birtakım yollarla beyindeki ilgili merkezlerde anlamlandırılmasıdır (Özbay, 2005: 116). Konuşmanın gerçek anlamına ulaşabilmesi için en az iki kişinin olması gerekmektedir. Mesajı veren kişi (konuşmacı) ve mesajı alan kişinin (dinleyici) varlığıyla konuşma becerisi gerçekleşmektedir. Konuşma, herhangi bir konudaki duygu ve düşüncelerin, istek ve arzuların, olayların, tecrübelerin veya hayallerin sözlü olarak anlatılmasına denir (Calp, 2005: 73).

4 Konuşma Toplumsal yaşam içerisinde önemli bir yere sahip olan konuşma becerisinin dört önemli niteliği bulunmaktadır: 1. Konuşmanın fiziksel niteliği: Konuşma ses dalgalarının boşlukta yayılması ile gerçekleşen bir süreçtir. 2. Konuşmanın fizyolojik niteliği: Konuşma, insanda var olan beyin, sinir sistemi, akciğerler, ses telleri, küçük dil, büyük dil, damak, dudak ve dişler gibi organların dengeli bir uyum içinde iş birliğiyle gerçekleşen bir süreçtir. 3. Konuşmanın psikolojik niteliği: Anlam bilimine (semantik) göre insanlar kavramların kendileri üzerinde değil o kavramlara ilişkin deneyimleri üzerinde düşünüp konuşmaktadır. Bu bakımdan konuşulunca dış dünyanın kendisi üzerine değil doğrudan doğruya dış dünyaya ilişkin tepkiler üzerine konuşulmuş olmaktadır. 4. Konuşmanın toplumsal niteliği: Konuşma toplumsal hayatın bir ürünüdür. İnsanlar topluluk hâlinde yaşamaya başladıkları andan itibaren iletişim kurma ihtiyacı hissetmişlerdir. Konuşma, iletişim ihtiyacının sesli olarak giderilmesidir (Temizyürek vd., 2007: ).

5 Konuşma Becerisi Konuşma becerisinin gerçekleşmesi bireyin öncelikle fiziksel ve fizyolojik bakımdan sağlıklı olmasıyla yakından alakalıdır. Konuşmanın oluşmasını sağlayan beyin, sinir sistemi, akciğer, ses telleri, dil, dudak, diş ve benzeri organlarda var olan herhangi bir rahatsızlık bireyin konuşma eylemini gerçekleştirmesinde çeşitli kusurlara sebep olmaktadır. Bu organlardaki rahatsızlıklar konuşmacının diksiyonunun düzgün ve güzel olmasını engelleyebildiği gibi yapılan konuşmanın içeriğinin kalitesini de olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Konuşmanın merkezi olan beyin aynı zamanda çeşitli bilgilerin saklandığı ve işlendiği yerdir. Bireyin, bilgileri beyninde gelişigüzel değil de sistemli ve bilinçli bir şekilde depolaması gerekir. Beyinde düzenli bir şekilde depolanmayan bilgiler, konuşma esnasında geri çağrıldığında ulaşılamayarak çeşitli konuşma kusurlarına yol açabilmektedir (Yelok, Sallabaş, 2009: 583). Özellikle konuşma esnasında bilgilerin etkin olarak kullanılmaması cümleler arasında bağlantı kurulamamasına, anlatılmak istenenin tam olarak ifade edilememesine, verilmek istenen bilgilerin unutulmasına sebep olmaktadır.

6 Konuşma Becerisi Diksiyon, ses tonu ve telaffuz konuşmayı etkili ve güzel kılan en önemli unsurlar arasında yer alır (Yıldız, vd., 2008: 154). Bu unsurlardaki eksiklikler, hatalar konuşmanın amacına ulaşmasını engeller. Kaliteli bir diksiyon hem konuşmacının anlatmak istediğini doğru ifade etmesine yardımcı olmakta hem de dinleyicinin sıkılmadan dinlemesine ve konuşmacıyı rahatça anlamasına yardımcı olmaktadır. Diksiyon, ses tonu gibi unsurların yanında jest ve mimikler (el kol, yüz ve beden hareketlerinin) de konuşmayı etkili ve güzel kılmaktadır (Aktaş, Gündüz, 2009: 104). Birey konuşmasını uygun jest ve mimiklerle tamamlarsa ortaya daha samimi ve doğal bir konuşma çıkar. Aksi takdirde konuşmacı samimiyetten uzaklaşır ve gerçekliğini kaybeder. Etkili ve güzel konuşmada önemli olan diğer bir husus bireyin sözcük dağarcığıdır (Önen, 2004: 17). Birey konuşmanın altyapısını oluşturan zengin bir sözcük hazinesine sahipse konuşurken anlatmak istediklerini hiç takılmadan, gereksiz ara seslere fazla yer vermeden (eee, ııı, vb…) ayrıntılı bir şekilde karşısındakine aktarabilmektedir.

7 Konuşma Becerisi Şayet bireyin sözcük hazinesi yetersiz ise konuşurken karşısındakine anlatmak istediğini tam ifade edememekte, konuşma esnasında bol tekrara ve gereksiz ara sözlere yer vermekte; bu durumda da konuşanla dinleyen arasında gerçekleşen iletişimin amacına ulaşmasını engellemektedir. Özellikle, işi ve mesleği gereği dili yoğun biçimde kullanma durumunda olan öğretmen, avukat, politikacı vb. insanlar için sözcük dağarcığı çok daha anlamlı ve önemli bir konudur (Beyreli, 2006’dan Aktaran Temizyürek, 2007: 123). Carnegie (1995)’e göre bireyin etkili konuşabilmesi aynı zamanda kişinin öz güven sahibi olmasıyla da yakından alakalıdır. Çünkü kendine güvenen birey düşüncelerini içinden geldiği gibi, sıkılmadan ifade ederken; kendine güveni olmayan birey istediği gibi konuşamamakta, kendini ifade edememektedir.

8 Konuşma Becerisi Toplumsal yaşamın vazgeçilmez unsuru olan konuşma becerisi bireyin toplum içerisinde statü kazanmasında önemli rol oynar. Güzel ve etkili konuşma becerisine sahip olmayan bireyler çoğu zaman toplum tarafından çok fazla itibar görmemektedir. Bu durum, bireyin hem başarısızlığına hem de kendini toplumdan soyutlamasına neden olabilmektedir. Aksi durumda ise güzel ve etkili konuşan bir birey önüne çıkan birçok engeli sadece bu becerisi sayesinde aşabilmektedir. Çünkü konuşma insanın toplumsal yaşamı içerisinde başarı ya da başarısızlığını belirleyen en önemli faktörlerden biridir (Başaran, Erdem, 2009: 744).

9 Yöntem ve Teknikler İkna etme tekniğinde amaç, bir konu hakkındaki düşüncelerin dinleyiciler tarafından kabul edilmesini ve benimsenmesini sağlamaktır. Bu yöntemde ikna etmek ön planda olduğu için savunulan fikirlere yönelik sağlam kaynaklara, güvenilir bilgilere, sayısal verilere yer vermelidir. Konuşmacının sesini ve beden dilini iyi kullanması gerekmektedir. Bu yöntemin sınıf ortamı içerisinde uygulanması sırasında öğrenciler ya da gruplar, konu hakkında faklı fikirler savunarak karsılarındakilerin düşüncelerini değiştirmeye çalışmalıdırlar. Bu yöntem sınıfta uygulanmadan önce öğrencilere konularıyla ilgili araştırma yapabilecekleri süre tanınmalıdır (MEB, 2006: 63).

10 Yöntem ve Teknikler Eleştirel konuşma yönteminde, öğrencilerin belli bir konuyu olumlu ve olumsuz yanlarıyla, tarafsız bir bakış açısıyla değerlendirerek konu hakkında yorum yapmalarını geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Konuşmacı, seçtiği konuyla ilgili konuşmasını hiçbir eksik kalmayacak şekilde dinleyicilerin bilgisine sunmalıdır. Konuşmacı konuşması sırasında beğeni ve tepkilerini tarafsız bir şekilde ortaya koymalı ve konuyla ilgili alternatif çözüm önerilerinde bulunmalıdır (MEB, 2006: 63).

11 Yöntem ve Teknikler Katılımlı konuşma tekniğinde sağlanmak istenen, dinleyicileri konuşma sürecine katarak, onlarında düşüncelerini alarak konuyu daha iyi anlamalarıdır. Dinleyicileri konuşma sürecine katmak amacıyla konuşma yer yer kesilerek dinleyicilerin konuyla ilgili duygu, düşünce ve önerileri alınmalıdır. Özellikle konunun ilgi çeken noktaları üzerinde durulmalı ve bu şekilde dinleyicilerin konuyla ilgili düşünmeleri sağlanmalıdır (MEB, 2006: 63).

12 Yöntem ve Teknikler Tartışma yönteminde, öğrencilerin bir konu hakkında olumlu ve olumsuz fikirler üreterek benimsedikleri düşünceleri savunma becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Bu yöntemin uygulanışında, tartışılacak konu öğrenciler tarafından seçilmeli ve konuyla ilgili gerekli bilgi ve görüşler hazırlanmalıdır. Seçilen konunun tartışmaya uygun olması ve belirli bir süre içerisinde ele alınması gerekmektedir. Tartışma sırasında sınıfta herkesin görüsünü rahatça söyleyebileceği uygun ortam sağlanmalıdır. Oluşturulan jüri ekibi tarafsız olmalı ve öğretmenin sınıftan seçeceği bir başkan yönetiminde tartışma başlatılmalıdır (MEB, 2006: 63). Tartışma sırasında başkanın tutumu çok önemlidir. Sağlıklı bir tartışma ortamının sağlanmasında en etkili kişi tartışmayı yöneten başkandır. Aynı zamanda tartışmacılarda kurallara uygun tartışma yaparlarsa konu daha iyi ele alınabilir ve tartışma amacına ulaşmış olur.

13 Yöntem ve Teknikler Kendisini karsısındakinin yerine koyarak konuşma tekniğinde, konuşma sırasında karsısındakinin duygu, düşünce ve değer yargılarını anladığını hissettirerek etkili bir iletişim kurmak amaçlanmaktadır. Bu teknikte, bir sorunu çözmek, doğruyu aramak veya karsısındakinin sevinç ve sıkıntılarına ortak olmak için olumlu bir iletişim ortamı sağlanmaya çalışılmalıdır. Her hafta bir konu belirlenerek öğrencilere karsısındakini anlama etkinliği yaptırılmalıdır (MEB, 2006: 64).

14 Yöntem ve Teknikler Güdümlü konuşma tekniğinde, öğrencilerin bir konu hakkındaki bilgilerini, düşüncelerini ve duygularını ifade etme becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır. Bu teknikte, öğretmen tarafından bir konu seçilerek sınıfın gündemine alınmakta ve konu hakkında öğrenciler bilgilendirilmektedir. Sınıfta konuyla ilgili beyin fırtınası yaptırılmakta ve daha sonra birkaç öğrenci seçilerek konuyla ilgili duygu ve düşüncelerini iki dakika içerisinde ifade etmeleri istenmektedir (MEB, 2006: 64).

15 Yöntem ve Teknikler Kelime ve kavram havuzundan seçerek konuşma tekniğinde amaç, öğrencilerin öğrendikleri kelime, kavram, atasözü ve deyimleri anlatımlarında kullanmalarını sağlamak, kelime hazinelerini ve ifade güçlerini zenginleştirmektir. Bunun için öğretmen tarafından kelime ve kelime gruplarının yer aldığı bir havuz oluşturulmakta ve öğrenciler konuşma konularına bağlı olarak bu havuzdan seçtikleri kelime ve kavramlarını da kullanarak konuşmalarını gerçekleştirmektedirler (MEB, 2006: 64).

16 Yöntem ve Teknikler Serbest konuşma tekniğinde, öğrencilerin herhangi bir konu hakkındaki duygu, düşünce ve hayallerini rahatça ifade etmeleri amaçlanmaktadır. Uygulanışında, öğrenciler seçtikleri bir konu hakkındaki duygu, düşünce ve hayallerini sınıfta sözlü olarak anlatmaktadırlar. Bu tür çalışmalar için haftalık ders saatinin bir kısmı ayrılmalıdır (MEB, 2006: 64).

17 Yöntem ve Teknikler Yaratıcı konuşma tekniğinde, öğrencilerin konuşma yeteneklerinin ve yaratıcılıklarının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bunun için öğrencilere bir konu verilmekte ve sırayla konu hakkındaki düşüncelerini söylemektedirler. Fakat her öğrenci kendinden önceki arkadaşının düşüncelerinden hareketle yeni bakış açıları oluşturarak konuşmasını yapmalıdır (MEB, 2006: 63).

18 Yöntem ve Teknikler Hafızada tutma tekniğinde ise konuşmanın kesintiye uğramadan, kurallara uygun yapılması hedeflenmektedir. Bu teknikte, belirlenen konunun içeriği düşünce sıralamasına göre düzenlenmekte, kurulan cümleler düşünce sırasına göre gruplandırılmakta ve oluşturulan kelime listeleri bir kâğıda yazılmaktadır. Hayal gücü, benzetme, abartma, mizah vb.den yararlanarak seçilen kelimelerden bir hikâye, masal, şiir oluşturulmaktadır (MEB, 2006: 64).


"KONUŞMA EĞİTİMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları