Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

 Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: " Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu."— Sunum transkripti:

1

2  Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu Cami, Yeşil Cami ve Yeşil Türbe, Edirne'de Yeni Cami klasik Osmanlı mimarisinin öncüleridir.  -Topkapı Sarayını yaptırtan Fatih ayrıca İtalyan ressamlarına kendi portrelerini ve İstanbul'un manzaralarını yaptırtmıştır.  -15. ve 16. yy Osmanlı mimarisinin klasik devri olmuş,  Mimar Sinan ile doruk noktasına ulaşmıştır. (Toplam 330 eser yapmıştır.)  -17. yy'da klasik mimari devam etmiş Mimar Sedefkar Mehmet Sultanahmet Camisini yapmıştır.  -18. yy‘dan itibaren mimaride Avrupa mimarisinin etkileri başlamıştır. Yapılan eserler ve sivil mimari de Barok tarzı hakim olmuştur.  -Osmanlı Devleti'nde İslami geleniğe bağlı kalınarak resim ve heykel günah sayıldığı için, yapılmamışt (Fatih dönemi ve 19. yy hariç)  -Mimariye paralel olarak çinicilik, kakmacılık, oymacılık, nakkaşlı hattatlık, tezhip ve minyatür sanatında önemli ilerlemeler sağlarımıştır.

3  Minyatür Sanatı: Osmanlılarda e l yazmalarını süsleyen resimlere minyatür, bu sanat ile uğraşanlara da nakkaş denirdi. İslam dinine göre resim yasaklandığı için resi m yerine daha soyut olan minyatürü tercih etmişlerdir. Ma trakçı Nasuh ve Nakkaş Osman önemli minyatür ustalarındandır. Diğer önemli minyatür sanatçıları Niğari, Nakkaş Hasan Paşa, Kalender ve Levni’dir. Şeker Ahmet Paşa önemli ressamlardandır. 19. yüzyılda resim dalında Osman Hamdi Bey Güzel Sanatlar Okulu’nu açarak Batı Tarzında Resim Sanatının gelişm esi yolundailk adımı atmıştır.

4 Keramik Sanatı: Osmanlılarda ilk defa keramik ve çinicilik 16. yüzyılda İznik’te önemini kaybetmiştir.

5 Çinicilik Sanatı : Kökeni Orta Asya’ya kadar giden çini sanatı, Osmanlılarda gelişmiştir. Osmanlıların çini merkezi önceleri İznik iken daha sonra Kütahya olmuştur. Osmanlı çinisanatının en önemli örneklerini, 16. yüzyıl ortasından 18. yüzyılın ikinci yarısına kadar İznik sır altı tekniğiyle yapılan kırmızı çiniler teşkil etmektedir. Osmanlı dönemi çinilerindebitkisel motifler ile sarı, y eşil ve kırmızı renkler kullanılmıştır.

6 Cilt Sanatı: Osmanlılarda cilt sanatı, özellikleri deri ciltler, çeşitli malzemeleri ve zengin bezemeleri ile dikkat çeker. Deri ciltler üzerine farklı tekniklerle bezemeler yapılmıştır. Bu işleuğraşanlara mücellit denirdi.

7 Hat Sanatı: Güzel yazı yazma sanatıdır. İslamiyet’e geçişle başlamıştır. Hat sanatı ile uğraşanlara hattat denir. İslam ülkelerinde resim sanatının yeri ni almıştır. Türk yazı sanatı, enparlak dönemini Osmanlı hattatlarıyla yaşamıştır. 13. yüzyılın sonlarından itibaren hattatlar sülüs, nesih, muhakkak, reyhanî, tevki ve rika gibi yazı çeşitleri kullanmışlardır. Amasya’lı Şeyh Hamdullah, Ahmet Karahisari, Hafız Osman, Mustafa Rakım Efendi ve Kazasker Mustafa izzet önemli hattatlardandı.

8 Müzik: Osmanlılar, Türk müzik geleneğini devam ettirerek Osman Bey zamanında Mehterhane denilen mızıka takımını kurmuşlardır. Tokatlı Derviş Ömer Gülşeni, Nihani, Mustafa Itri Efendi, önemli müzisyenlerdendir. !8 ve 19. yüzyıllarda Türk müzüğinde Batı’nın etkisi görülmeye başlanmıştır. Bu dönemde tek sesli müzikten çok sesli müziğe geçilmiştir. II. Mahmut Mızıka-i Humayun’u kurarak örgün bir müzik eğitimi başlatmış, bir anlamda konservatuar açmıştır. 19. yüzyılda İsmail Dede Efendi, Dellalzade İsmail Efendi, Hacı Arif Bey ve öğrencisi Şevki Bey gibi ünlü müzisyenler yetişmiştir.

9  Tezhip Sanatı: Kitapların altınla yaldızlanmasına tezhip, tezhip yapanlara da müzehhip denirdi. Her kitaba uygulanmaz sadece değerli kitapla ra uygulanırdı. Tiyatro ve Diğer Seyirlik Oyunlar: Türklerin Orta Asya’dan bu yana devam eden kukla, dans ve birtım taklit oyunları Osmanlı Devletinde de devam etmiştir. Türk tiyatrosu; Köylü Tiyatrosu, halk Tiyatrosu, Saray Tiyatrosu ve Batı tiyatrosu olmak üzere dört bölüme ayrılırdı. İlk Türkçe tiyatro oyunu Şinasi’nin Şair Evlenmesi’dir.

10 Cam Sanatı : Camilerde ve ahşap binalarda kullanılmıştır. Küçük renkli cam parçalar bir araya getirilrek yapılır

11  Tiyatro ve Seyirlik Oyunları: Türkle rin Orta Asya'dan bu yana devam eden kukla,dans ve birtımtaklit oyunları Osmanlı Devletinde de devam etmiştir.Türk Tiyatrosu;Köylü Tiyatrosu,halk tiyatrosu,saray tiyatrosu olmak üzere dört bölüme ayrılırdı.İlk Türkçe tiyatro oyunu Şinasi'nin Şair Evlenmesi'dir

12  EBRU SANATI: Ebru sanatının ne zaman ve hangi ülkede ortaya çıktığı bilinmemekle beraber bu sanatın doğu ülkelerine özgü bir süsleme sanatı olduğu düşünülmektedir.  Bazı İran kaynaklarında Hindistan'da ortaya çıktığı yazılıdır. Bazı kaynaklara göre de Türkistan'daki Buhara kentinde doğmuş ve İran yoluyla Osmanlılar'a geçmiştir.  Batıda ebru "Türk Kağıdı" ya da "mermer kağıt" olarak adlandırılmaktadır. Ebru, geven otunun özsuyundan elde edilen kitre veya deniz kadayıfı bitkisi ile kıvamı arttırılmış suyun üzerine, içine öd katılarak suyun dibine çökmeyecek hale getirine boyaların serpilmesi ve su yüzeyinde meydana gelen şekillerin olduğu gibi ya da biz adı verilen metal uçlu bir aletle müdahale edilerek bir kağıda geçirilmesi yoluyla yapılır. Ebru sanatının köklerinin 9. ve 10. yüzyıla kadar uzandığı varsayılmaktadı.

13  KAKMACILIK: Taşın, tahtanın, madenin bazı bölümlerini oyup bu oyuklara daha kıymetli başka bir maddeden ya da madenden o yuvalar biçiminde gömmekle yapılan süsleme işlerine “kakma” denir. Kakmacılık sanatında Türkler çok ilerlemişlerdi. Eskiden Türkler’de bıçak, kılıç, kama, kalkan, tüfeklerin ve daha birçok silahların üzerine altın kakma ile süsler yapılır, yazılar yazılırdı. Kakmacılık, eski devirlerde bütün Müslüman uluslarında rağbet bulmuş bir sanattı.

14  GÜZEL SANATLAR ALANINDAKİ DEĞİŞİKLİKLER: Osmanlı klasik mimari tarzı Lale devriyle önemini kaybetmeye başladı. Lale devriyle mimaride Avrupa’nın etkisi başladı ve Lale devrinden sonra da Türk Barok ve Rokoko devrine (1740-1808) girildi. 19. yüzyılda Batı kaynaklı Ampir Üslup Türkiye’ye girdi (1808- 1860). 1860-1900 yılları arasında seçmeci (eklektif) akım hakim oldu. Batı tarzına tepki olarak milliyetçilik ön plana çıktı. Avrupa seçmeciliğinin yerini Osmanlı Türk mimarisinin unsurları aldı. Böylece Neo-Klasik dönem başladı (1900-1925).  Tanzimat döneminde Batı müziği ön plana çıktı. Sanatkârlar himaye edilmeyince, musikide duraklama görüldü. Bu dönemde asker kökenli Türk ressamlar ortaya çıktı. İlk resim sergisi bu dönemde açıldı.

15  Kuruluş Dönemi ilk Mimari Eserleri;  İznik : Hacı Özbek Camii, Yeşil Camii Bursa : Ulu Camii, Yeşil Camii, Yeşil Türbe dir.  Bursa Ulu camii: Çok kubbeli camii mimarisinin ilk örneğidir.  Edirne’de üç şerefeli camii : Klasik Osmanlı mimarisine geçişin ilk örneği kabul edilir.  Osmanlı mimarisi 16. yüzyılda en olgun dönemine ulaştı.  Topkapı Sarayı sivil mimarinin en güzel örneklerinden biridir.  Anadolu Hisarı  Rumeli Hisarı  Topkapı Sarayı Surları askeri mimarinin örnekleridir.  Osmanlı mimarisi Mimar Sinan ile en yüksek düzeye ulaştı. Mimar Sinan’ın İstanbul’daki ilk eseri Hürrem Sultan için yaptığı “Haseki Külliyesi”  Mimar Sinan’ın;  Şehzade Camii – Çıraklık dönemi  Süleymaniye Camii – Kalfalık dönemi  Selimiye Camii – Ustalık dönemi eserleridir.  Mimar Sinan ayrıca çok sayıda Medrese, Türbe, İmarethane, Darüşşifa, Su Yollan, Köprüler inşa etmiştir.


" Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları