Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI DEVLET PERSONEL UZMANI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI DEVLET PERSONEL UZMANI"— Sunum transkripti:

1 T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI DEVLET PERSONEL UZMANI
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI Akay ÖZTÜRK DEVLET PERSONEL UZMANI

2 YÖNETİCİLİKTEN LİDERLİĞE

3 NEDEN LİDER YÖNETİCİLİK?
Ülkemiz kamu yönetimi işleyişi içinde liderlik kavramına verilen önem ve lider yöneticiliğe yönelme yok denecek kadar azdır. Diğer taraftan uzun yılların birikintisi olan bürokratik yapılanma-işleyiş sorunlarının, merkeziyetçilik olgusunun ve siyaset yönetim ilişkilerinde siyasilerin sistemi deforme edici uygulamalarının sonucu Türkiye kamu personel yönetimi sistemi, içinden çıkılamaz ve reform çabalarıyla zor düzeltilebilir bir yapıya dönüşmüştür. İşte bu nedenle kamu yönetiminde “liderlik ve lider yöneticilik vasıfları” önemli bir konu olmaktadır.

4 YÖNETİM VE LİDERLİK Yönetim, bir kuruluştaki etkinlikleri amaçlar doğrultusunda planlama, örgütleme, eş güdümleme ve denetleme çabalarıdır. Yönetme, bu yönetim işlevlerini gerçekleştirmek için gerekli yetkiye sahip olma ve istenen çalışmaları yapma işlemidir. Liderlik belirli koşullar altında belirli bir grup yada kuruluş amaçlarını gerçekleştirmek üzere bir kimsenin başkalarının etkinliklerini etkilemesi ve yönlendirmesi süreci olarak tanımlanabilir. Lider ise başkalarını belirli bir amaç doğrultusunda yönlendiren kişidir. Liderlik sürecinin esasını, bir kişinin başkalarını etkileyebilmesi oluşturmaktadır. Etkileme olayı liderin kullandığı güç kaynakları ile yakından ilgilidir.

5 3. YÖNETİCİ-LİDER-LİDERLİK
Liderlik örgüt amaçlarının gerçekleştirilmesi için, örgüt personelinin gereksinimlerini, bireyler, gruplar ve çevre arasındaki ilişkileri düzenleyen, bireyler ve birimler arasındaki iletişim, etkileşim ve eşgüdümü sağlayan bir süreçtir. Yöneticilik rolü olmayan liderler olduğu gibi, liderlik niteliklerine sahip olamayan yöneticilerde olabilir. Ancak ideal olanı yöneticilerin aynı zamanda liderlik niteliklerine de sahip olmaları ve liderlerin yaptıkları işleri yapmalarıdır.

6 3. YÖNETİCİ-LİDER-LİDERLİK
Lider grup üyelerince izlenen kişidir: Tüm yöneticiler lider değildir. Lider grup üyelerinin duygusal olarak da kabul ettiği kişidir. Bu özelliği ile kuruluşun amaçlarına ulaşmasını sağlar. Lider, kendisine bağlı olan grup üyelerinin duygularını tatmin etme, onların beklentilerini karşılama özelliğine sahiptir. Yönetici, kuruluşun amacı ile ilgilidir ve örgüt içerisinde yer alan üyelerin kendisini izlemelerine gereksinimi vardır. Liderin temel ilgi alanı ise kendisini izleyenlerin gereksinmeleridir.

7 3. YÖNETİCİ-LİDER-LİDERLİK
Örgüt için iyi bir yönetici de gereklidir. Çünkü örgütün elindeki kıt kaynakları (para, zaman, iş gören, makine ve malzeme…) etkin ve verimli kullanarak örgüt içindeki rutin işlerin yürütülmesine ve örgütün amacına ulaşmasına katkı sağlar.

8 LİDERLİK NİTELİKLERİ Vizyon sahibi- (basiretli-değişimi okuyabilen)
İyi bir iletişim yeteneği- ikna kabiliyeti Vizyonu önce kendi yaşamalıdır, inandırıcı Vizyon misyonla destekli olmalıdır- görev üstlenme- vazife şuuru sahibi Stratejik düşünme yeteneğine sahip olmalı Yenilikçi ve yenilikleri uygulamaya aktarabilen Astlarını yetkilendiren Risk alma güdüsüne sahip cesaretli Kararlı ve tutarlı olmak

9 STRATEJİK LİDERLİĞİN KAMU YÖNETİMİNDE UYGULANABİLİR Mİ?
Bu soruya cevap ararken öncelikle 21. yüzyılda kamu yönetimi vizyonu ile ilgili değerlendirmelere ve gelişmelere bakmak ve ona göre Türk Kamu Yönetiminin karakteristik özellikleri dikkate alınarak değerlendirme yapmak gerekmektedir. 21. yüzyılda; Türk Kamu Yönetiminde bir geçiş dönemi yaşanmaktadır. Yeni dönem, yeni anlayış ve kurumları ile tam olarak oluşmamış olsa da, gelecekteki ortamın temel çizgileri şimdiden belirginleşmeye başlamıştır .

10 Bu kapsamda kamu yönetimi zihniyeti ve yapısı
Tek taraflılıktan veya tek aktörlülükten çok taraflılığa ve çok aktörlülüğe ve katılımlı bir yönetim anlayışına, Tepkisel ve geçmiş yönelimli bir anlayıştan, sorunları ortaya çıkmadan önce önlemeye dönük aktif ve gelecek yönelimli bir anlayışa, Girdi odaklı olmaktan, sonuç ve süreç odaklı olmaya, Kendine odaklı olmaktan, vatandaş odaklı olmaya, Vatandaşı “hedef kitle” ve “müşteri” olarak algılamaya, Temin eden ve sunan bir anlayıştan, kolaylaştırıcı ve katalizör rolü üstlenen bir anlayışa, Ayrıntılara boğulmaktan asli işlevlere yoğunlaşmaya doğru, köklü bir değişime uğramaya başlamıştır.

11 Bu yeni anlayış içinde, 21. yüzyılda kamu yönetimi;
Saydam olmak, Katılımcı olmak, Hesap verebilir olmak, Etkili ve verimli olmak, İnsan hak ve özgürlüklerine saygılı olmak, Belirsizliği ve ayrımcılığı azaltacak şekilde hukuka dayanmak, Öngörülebilir, esnek ve süratli olmak, zorundadır.

12 Rekabete açık bir dünyada, halkın rızasına dayalı olmayan bir yönetim;
insanlarını mutsuz kılmakta, Nitelikli insan gücünü başka ülkelere kaçırabilmekte, Artan yabancı sermaye yatırımlarından, faydalanamamakta ve sonuçta uluslararası rekabette ülkenin nispi konumunu kötüleştirmektedir.

13 Yukarıda ana hatları ortaya konan yeni yönetim zihniyetine sahip ülkeler ise;
İnsanlar, sermaye, bilgi ve teknoloji için bir çekim merkezi oluşturmakta, Hızlı bir şekilde gelişerek halkın refahını artırabilmektedir.

14 Bütün bu gelişmeler ülkemiz açısından stratejik yönetime geçişi zorunlu hale getirmiş ve bu süreç uygulama aşamasına sokulmuştur. Kamu yönetim örgütlerinin tepe yöneticilerini de bu anlamda stratejik liderlere dönüşebilmeleri gerekmektedir.

15 Elbette yerleşik bürokratik kültür, klasik ast- üst ilişkileri, geleneksel yönetim anlayışından kaynaklanabilecek alışkanlıkların aşılması hususlarında, yeni yönetim ve örgüt kültürünün benimsenmesi noktasında, geçiş döneminin doğal sonucu olarak bir takım zorlanmaların, dirençlerin, örgütsel çatışmaların gündeme gelmesi beklenebilir. Ancak bunlar değişim sürecinin doğal yansımaları olarak görülmeli ve süreç içerisinde aşılabilecek geçici rahatsızlıklar, olumsuzluklar şeklinde değerlendirilmelidir

16 Kamuda yöneticiler çok sık değişmektedir.
Kamuda stratejik liderliğin uygulanmasındaki etkinliği olumsuz etkileyebilecek hususları da şöyle sıralayabiliriz. Kamuda yöneticiler çok sık değişmektedir. Kısa dönemli düşünme ve yıllık bütçe uygulaması; Üst yönetimin isteksizliği Süreçlerin belirsizliği

17 SONUÇ OLARAK; Kamu personeli yöneticilerinin en altından en üstüne kadar bir bütün olarak lider tipi davranış ve tutumlara sahip olmaları devletimiz, ülkemiz ve toplumuzun tamamı adına son derece iyi olacağı aşikardır. Öyleyse işe başlama vaktidir ve her şey önce hayalde başladığına göre iyi bir yönetici hayal etmek ve öncelikle onu şahsımızda gerçekleştirmek suretiyle işe başlayabiliriz…

18 50.Yıl TEŞEKKÜR EDERİZ


"T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI DEVLET PERSONEL UZMANI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları