Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanat tarihi Türk Sanatı II NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ubyo.nisantasi.edu.tr
2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Türk Sanatı Türk Resim Sanatı Türk resim sanatının bilinen en eski örneklerini Uygurlar, heykellerini Göktürkler, halı - maden ve ahşap sanatı örneklerini Hunlar vermiştir. Bu sanat kolları Büyük Selçuklular kanalıyla Anado lu’ya geçmiştir. «Timurlular, Karakoyunlular ve Akkoyunlular Türk İslam minyatür sanatını geliştirerek devam ettirmişlerdir. Safeviler devrinde Türkmen ve Timurlu Herat okulunun kaynaştığı yeni bir minya tür üslubu doğmuştur.» Babürlüler önemli minyatürler hazırlanmış ve portre ressamlığını geliştirmişlerdir. En erken tarihli Osmanlı minyatürleri Fatih Sultan Mehmet devrine aittir. Osmanlılarda Batılı anlamda resim, 18. yüzyılın sonlarında askerî teknik okullarla başlamıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
3
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Türk Sanatı Uygur Duvar Resmi Fatih’in Portresi NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
4
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Türk Sanatı Çini Sanatı «Uygur, Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçukluları mimaride çini kullanmışlardır. Osmanlı çini sanatı, Selçuklu renkli sır tekniği ile mozaik çini tekniğini birleştirmiştir. Erken Osmanlı Dönemi’nde görülen bir diğer yenilik sıraltı tekniği ile üretilen mavi-beyaz çini üretimidir. 16. yüzyılın ortalarından itibaren renkli sır tekniği terk edilmiş, çinicilikte sıraltı tekniği hakim olmuştur.» «14. ve 15. yüzyılda renkli sır tekniği denilen, farklı renkteki sırların birbirine karıştırılmadan aynı yüzeyde kullanıldığı bir tekniğin uygulanmaya başlandığı görülür. Anadolu Selçukluları cami mihraplarında, kubbe kasnaklarında, minarelerde ve saraylarda bol miktarda çini kullanmışlardır. Kubadabad Sarayı kazılarında bulunan figürlü çini parçaları Anadolu Selçuklu Dönemi’nin en kaliteli örnekleridir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
5
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Türk Sanatı Ahşap Sanatı «Orta Asya’daki Pazırık kurganlarından çıkan buluntular, Hun devrinde gelişmiş bir ahşap sanatının olduğunu göstermektedir. Abbasi Dönemi’nde, 9. yüzyılda Samar- ra yapılarının kabartma alçı panolarında diğer üsluplar yanında ortaya çıkan eğri kesim tekniği Türklere ve Orta Asya etkilerine bağlanmaktadır. Aynı dönemde, Mısır Fustat’ta yapılan Tolunoğlu/Fustat Ulu Camii alçı kabartmalarında ve ahşap panolarında da eğri kesim tekniği uygulanmıştır. Gazneli Mahmut Türbesi (11.yy)’ne ait kapı kanatları, bu devirde ahşap oymacılığının ulaştığı düzeyi göstermesi bakımından önemli bir örnektir.» «Büyük Selçuklu dönemi ile birlikte mimariye bağlı olarak özellikle yapıların minber, kapı ve pencere kanatlarında ahşap sanatının kaliteli örnekleri görülür. 13. yüzyıldan itibaren Anadolu’da kündekâri, oyma, kabartma, kafes ve boyama teknikleri kullanılarak önemli ahşap eserler yaratılmıştır.» NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
6
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
kaynaklar Kuban, D. (2008). Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul: Y.K.Y. Çoruhlu, Y. (2007). Erken Devir Türk Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Başkan, S. (2009). Başlangıçdan Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. Canan Parla (edit.), Sanat Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını no: 2962, 2013 Diyarbekirli, N. (1972). Hun Sanatı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.