Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Türkiye’nin uluslararası lojistik sistemi ve değerlendirilmesi

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Türkiye’nin uluslararası lojistik sistemi ve değerlendirilmesi"— Sunum transkripti:

1 Türkiye’nin uluslararası lojistik sistemi ve değerlendirilmesi
Batuhan Erdoğan İstanbul Ticaret Üniversitesi Uluslararası Ticaret (Tezli)

2 İçindekiler Lojistik nedir ? Türkiye’nin uluslararası lojistik sistemi
Türkiye’de lojistik sektörünün mevcut durumu Türkiye’de taşımacılık Sonuç ve değerlendirme Batuhan Erdoğan

3 Lojistik nedir ? Lojistik; ürün, hizmet ve insan gibi kaynakların, ihtiyaç duyulan yerde ve istenen zamanda temin edilmesi için bir araç olarak tanımlanır. Ana fonksiyonları satın alma, depolama, taşıma, envanter girişi, doğru bilgi akışı ve bunların koordine edilmesidir. Lojistik destek olmadan herhangi bir pazarlama ve üretim organizasyonu yapılamaz. Lojistik proses bir bilimdir. Lojistik iş dünyasında, tedarikçiden müşteriye kadar uzanan tedarik zincirinde dışa ve içe yada her ikisine de odaklı olabilir. Batuhan Erdoğan

4 Türkiye’nin uluslararası lojistik sistemi
Türkiye, gerek dünya coğrafyası üzerindeki konumu, gerek genç ve dinamik nüfusu vardır. Bunun yanında lojistik sektörüne verilen önem ve yatırımlar ile lojistik sektöründe Dünya’da önemli bir üs konumuna gelebilecek bir potansiyele sahiptir. Türkiye’nin batısında Dünya ticaretinin %40’ının yapıldığı ve dünya nüfusunun %7’sinin yaşadığı Avrupa ve doğusunda ise, Dünya ticaretinin %5’nin yapıldığı ve Dünya nüfusunun %50’sinin yaşadığı Asya yer almaktadır. Batuhan Erdoğan

5 Türkiye’de lojistik Gelişmiş ülkelerin hepsinin güçlendiği ve günden güne geliştiği lojistik sektörü, Türkiye’de de 1980’ler le 1990’lı yıllar arasında kara, hava, demiryolu, deniz ve kombine taşımacılık alanlarındaki yatırımlarla altyapısını oluşturmuştur. Türkiye’de 2000 yılının başına gelindiğinde yerleşik lojistik sektörü emeklemeyi bırakarak dinamik bir sektör haline gelmiştir. Türkiye lokasyon olarak Orta Doğu, Türk Cumhuriyetleri ve Avrupa arasında köprü olarak konumlanmasına rağmen fiziksel ve kurumsal altyapı eksiklerimiz vardır. Batuhan Erdoğan

6 Türkiye’de lojistik sektörünün mevcut durumu
Türkiye’de lojistik hızla büyüme ve gelişme gösteren, kendi içinde taşıdığı büyüme potansiyeli ile ulaşmak istediği birçok hedefe ulaşılmasında oynayacağı roller itibari ile önemli sektörler arasına girmiştir. Dünyada lojistik sektöründe belli başarıya ulaşmış firmalar Türkiye pazarına kolaylıkla girebilmekte ve Türkiye’de bulunan firmalara lojistik çözümler sağlamaktadır. Batuhan Erdoğan

7 Türkiye’nin lojistik sektöründe güçlü yönleri
Jeopolitik konumu. Türkiye’nin önemli enerji yolları üstünde olması. Türkiye Avrupa’nın en büyük kamyon filolarından biri olması. Türkiye’nin üç tarafının denizlerle çevrili olması ve bu jeopolitik konumun deniz ticaretine olan etkisi. Türkiye’de lojistik sektöründe çalışanların düşük maliyetli, ucuz işçilik sağlanabilen bir insan gücü mevcuttur. Lojistik alanını genişletmek amacıyla birçok üniversitede bölüm açılması. Batuhan Erdoğan

8 Türkiye’nin lojistik sektöründe zayıf yönleri
Eğitimli işgücü yetersizliği. Teknolojinin tam kapasite kullanılamaması. Dünyada egemen olan deniz-demiryolu kombine taşımacılığının bizde yetersiz kalması. Lojistik ve taşımacılık alanında akademik çalışmaların düşük olması. İşletmelerimizdeki personel devir hızında yaşanan değişimler. Lojistik ve taşımacılıkta kullanılan eşyaların pahalı olması. Batuhan Erdoğan

9 Türkiye’nin lojistik sektöründe fırsatları
Türkiye demiryollarına gerekli yatırımı yaptığı takdirde en önemli 7 limana sahip olması deniz-demiryolu kombine taşımacılığını güçlendirmesi Türkiye’nin olası Avrupa Birliği üyeliğini ticaret hacimlerini doğrudan arttırması. İlerleyen senelerde ticaretin Avrupa merkezli olmasından çıkıp dünyada başka yerlere kayacağı ve bu kayma sayesinde Türkiye’nin pastadan daha fazla pay alması. Batuhan Erdoğan

10 Türkiye’nin lojistik sektöründe tehditleri
Türkiye’nin bürokratik engellemelerden kaynaklanan sorunların çözülmesi için diplomatik atağa ihtiyaç duyması. Hem katı vize kuralları, keyfi ve kasıtlı cezaları ve kara taşımacılığındaki kotaların halledilmesi. Yunanistan ve Bulgaristan gibi ülkelerde lojistik alanda yaşanan rekabet Türkiye’nin daha fazla yatırım yapması gerektiği. Gelecek yıllarda uzman personel ihtiyacının karşılanamayacak olması. Avrupa Birliği’nden alınan sürücü vizelerinin temininde sorunlar yaşanması Dünyada Türk ticaretine ve taşımalarına yönelik korumacı politikalardır. Batuhan Erdoğan

11 Türkiye’de taşımacılık
Türkiye’de iç yük taşımacılığının %93’ü kara yolları, %4’ü demiryolu, %1,2’si ise deniz yolları ile yapılmaktadır. Bu dağılım ucuz ve verimli olan deniz ve demir yollarından yeterli verimi alınılmadığını, yani bu alanda önemli altyapı eksiklerinin olduğunu ortadadır. Türkiye’de özellikle yolcu ve yük taşımacılığında yıllardır maliyeti yüksek, kalite düzeyi düşük taşımacılık yapılıyor. Batuhan Erdoğan

12 Türkiye’de karayolu taşımacılığı - 1
Cumhuriyet’le birlikte ulaşım alanında yoğun bir altyapı yatırımları başlamış ve 1950’li yıllarda ise ulaştırma alanında politikalara bağlı olarak karayolları önem kazanmış ve teşvik edilmiştir. Türkiye’de karayolu taşımacılığının taşımacılık içindeki payı %93 gibi yüksek bir orandadır. Gelişmiş ülkelere göre bu oran çok yüksektir. Örnek vermek gerekirse Avrupa Birliği ülkelerinde bu oran %43’tür. Karayolu taşımacılığının doğaya verdiği zararlar, birim taşıma maliyetlerinin yüksek olması gibi nedenlerle Avrupa Birliği, Türkiye’ye oranla karayolları payını düşürmeye çalışmaktadır Batuhan Erdoğan

13 Türkiye’de karayolu taşımacılığı - 2
Türkiye’de diğer taşımacılık yollarına nazaran karayoluna daha çok önem verilmesi sonucu araç sayısı artmıştır. Bu araçlar için yapılan ciddi yatırımlar ülke ekonomisini zorlamıştır. Bu zorlanma karayolu taşımacılığında mali açıdan güçlü, rekabet edebilir şirketlerin ortaya çıkmasına engel olmuştur. Türkiye’de karayolları üzerinde ağır taşıtların oranının yüksek olması nedeniyle trafik güvenliğini azaltan etkenlerden birtanesidir. Batuhan Erdoğan

14 Türkiye’de demiryolu taşımacılığı
Ekonomi, genel olarak ucuz ulaşım hizmetinden yararlanmak ister. En ucuz taşıma birim maliyeti en düşük olandır. Birim taşıma maliyeti düşük taşımalar demiryolu taşımacılığıdır. TCDD personeli 1 km demiryolu için 3.63’tür. Bu değer Belçika’da , Almanya’da 6.59, Hollanda’da 9.08, Fransa’da 4.85’tir. Ancak verimliliğe bakıldığında Türkiye diğerlerine göre oldukça geridedir. Batuhan Erdoğan

15 Türkiye’de demiryolu taşımacılığında karşılaşılan sorunlar
Demiryollarının, kombine taşımacılık ile entegre olmaması. Demiryollarından etkin bir şekilde yararlanamamak. Sanayileşme hızındaki artış ile aynı doğrultuda artamaması. Elektrikli hatların yetersizliği. Önemli limanları demiryolu ile besleyememek. Demiryolu yan sanayinin düşük olması. Hat bakımlarının yapılmaması. Batuhan Erdoğan

16 Türkiye’de denizyolu taşımacılığı - 1
Türk deniz ticaret filosu gerek dünya ve ülke ekonomisinde yaşanan gelişmelere gerekse teşviklere bağlı olarak son yıllarda önemli dalgalanmalarla karşı karşıya kalmıştır. Dünya deniz filosunun 1970’li yıllarda 663 milyon DWT (Dead Weight Ton) olan kapasitesi, 1990’lı yıllarda 680 milyon DWT’ye, 2000’de ise milyar DWT olmuştur. Üç tarafı denizlerle çevrili ve strateji konumu olan ülkemiz ise bir hayli geridedir. Türkiye’nin sahip olduğu 30 milyon DWT’dir. Batuhan Erdoğan

17 Türkiye’de denizyolu taşımacılığı - 2
Türkiye’de denizcilik sektörünün potansiyeli ile ülke ekonomimize sağladığı katkı karşılaştırıldığında aralarında uyuşmazlık vardır . Denizyolu ticaretinde, konteynır taşımacılığı ele alınınca üzerine düşülmesi gereken bir noktadır. Dökme yükler, sıvı kimyeviler ve gıda maddeleri taşımacılığının konteynırlarla yapıldığı düşünülürse bu hizmet ticarette payımızı yükseltir. Denizyolu ticaretine verilen önem, limanları ve ilgili hizmetleri de arttırmıştır. Dünya ticaretinde hacim genişlerken nispeten düşük masraflı olan denizyolu ticaretine de talep artmaktadır. Batuhan Erdoğan

18 Türkiye’de havayolu taşımacılığı - 1
1950’li yıllardan sonra çok büyük bir gelişme içinde olan havayolu taşımacılığı, , özellikle ulaşımda yarar sağladığı konu olan hız sayesinde yolcu ve kargo taşımacılığı önem kazanmıştır. Türkiye konumu itibariyle uluslararası hava taşımacılığında önemli bir noktadadır. Buna rağmen havayolu taşımacılığı dünyada gelişmiş olmasına rağmen ülkemizde istenen düzeyde değildir. Türkiye’de havayolu taşımacılığı asıl gelişimini 2.Dünya Savaşı’ndan sonra yaşamıştır. Batuhan Erdoğan

19 Türkiye’de havayolu taşımacılığı - 2
Türkiye’nin AB havacılık sistemine tamamen entegre olmasına yönelik teknik hazırlıklar devam etmiştir. Türkiye, bu hedef doğrultusunda büyük bir sıçrama taşı teşkil edecek yatay havacılık anlaşmasını henüz imzalamamıştır. Hava trafik yönetiminde, hala bölgesel işbirliği eksikliği görülmektedir. Türkiye’deki ve Güney Kıbrıs Rum Yönetimi’ndeki hava trafik kontrol merkezleri arasındaki iletişim eksikliği, Lefkoşa uçuş bilgi bölgesinde hava emniyeti bakımından ciddi tehlike oluşturmaya devam etmektedir. Batuhan Erdoğan

20 Sonuç ve değerlendirme
Lojistik Türkiye’de her gün yükselen bir çizgi ile ilerlemektedir. Türkiye coğrafi konumu itibariyle çok önemli bir yerde bulunmaktadır. Asya ve Avrupa arasında bir köprü konumundadır. Türkiye’nin lojistik anlamda coğrafi olarak konumundan faydalanabilmesi ve gelişimini sürdürebilmesi için sağlam bir lojistik altyapıya ihtiyacı vardır. Türkiye’de lojistik sektörünün gelişmesi için en önemli unsur da bilişim ve altyapıya yönelik eksikliklerdir. Lojistik süreçler için bilgi akışı çok önemlidir. Altyapı eksikliklerinin tamamlanması ile birlikte Türkiye, gerçek anlamda lojistik üs konumuna gelecektir. Batuhan Erdoğan

21 İlginize teşekkür ederiz.
Batuhan Erdoğan


"Türkiye’nin uluslararası lojistik sistemi ve değerlendirilmesi" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları